Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kan iemand mij vertellen uit hoeveel delen de volledige serie "Het scheepsstoomwerktuig" van A.D.F.W. Lichtenbelt bestaat?
Ik heb deel ! en II met nog een aanvullend deel III met alleen maar platen.
Nu kreeg ik deel V in handen: Stoomturbines. Nijgh & Van Ditmar 1921
Mijn vader kocht het in 1926.
Wat is deel IV?

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kan je jammer genoeg niet helpen, ik heb van die schrijver slechts "Handleiding der Stoomwerktuigkunde" Deel 1 stoomketels uit 1921 EN " Het Scheeps-stoomwerktuig" Deel 2 uit 1932. De laatste heb ik dubbel zie ik nu tot mijn grote verbazing :roll: ....DUS "als ik je er een plezier mee kan doen".......ik begrijp dat zo'n mooi boekie tegen de 300 Euro aan loopt :mrgreen:
Maar als je hem komt halen krijg je het voor niks :lol:

PS:..........Bij nader inzicht blijk ik uit m'n nek te lullen.........( gebeurt wel vaker, maar ik publiceer het niet altijd!! :lol: )..........dat zgn. "dubbele boek" blijkt de " Platen en schetsen versie" te zijn die bij het " boek met de tekst" hoort...........dus NIKS dubbel jammer genoeg.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Deel 1 en 2 heb ik. Die platen en schetsen vertegenwoordigen deel 3. Deel 5 kreeg ik nu : Stoomturbines. Dat lag bij mijn zuster thuis. Mijn vader kocht het in 1926. Behalve dat deel 5 lag ook deel 1 bij mijn zuster en nog twee exemlaren van deel 2, eentje van mijn vader en een tweede die ik in 1953 gekocht bleek te hebben. Toen zat ik net voor mijn derde rang en waar ik die toen in Delfzijl gevonden heb ... god mag het weten. Dus, het is leuk aangeboden, maar van de delen 2 zijn we rijk voorzien. :-D
Maar wat is nu deel 4? Ik vind het nergens op het net.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo zijn dat die boeken met een rood-wit bandje op de rug? Zo ja, 12 jaar te laat. Ik heb ze weggegeven aan iemand uit Zaandam.
Dom, och hij was er erg blij mee.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Bob, Lichtenbelt zal voor jouw tijd zijn geweest. Zo rond 1910 zaten ze in een grijze linnen band, later, die ik van mijn vader heb, uit de twintiger jaren, waren ze stemmig zwart gebonden.
Intussen heb ik ook deel 4 gevonden. Dat is het "Theoretisch gedeelte". De uitgave hieronder is van 1911.

Afbeelding...Afbeelding

Als ik het ooit eens tegenkom, zal ik het kopen, alleen maar om de serie compleet te maken. Ik zie nu dat die platen en schetsen waarvan ik dacht dat ze deel 3 vertegenwoordigden, dat niet zijn. Er is ook nog een deel 3 en ook nog meer platen ...
Zo blijft een mens aan de gang. :-D

Afbeelding

Maar je ziet wat een ouwe troep het is die alleen nog maar emotionele waarde heeft. Voor mij, althans.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Bericht door jdbvos »

Kan best zijn Theo, maar dat is een setje om de vingers bij af te likken....
Dat gaat nog over techniek met groote T, uit de tijd dat ze geen cartersmering hadden....
Alleen maar likkers, en Staufferpotjes, en anders de radiatorkwast met zuigerstangenvet (nog van echte ongel gemaakt)
Toen "de delicate zaak" nog draaide op 'handige handjes', en 'gouwe klauwe'...en vooral op zweet in die MK's met natuurlijke ventilatie...
Het gerammel van de tremmerkarretjes, het "Rrrrttts" van de kolenschop van de stoker over de plaat...
Het dichtslaan van de olielamp nadat de lampenist de zoveelste lamplont had gesnoten....
En door de openstaande koekoek de aanblik van de rooie kop van de ouwe die naar beneden schreeuwde dattie nóg sneller wilde.. :mrgreen:
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Lichtenbelt - Het Scheepsstoomwerktuig

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, ik vind het ook een pracht, Jan, vandaar dat ik die boeken koester en de serie zo mogelijk ook compleet wil maken.
Bij mijn zuster - die ik vandaag precies een week geleden in Holland bezocht - lagen nog een paar mooie boeken van mijn vader.
Wat dacht je van de volgende vraag en wie kan die vandaag nog beantwoorden? We schrijven 1927 of daaromtrent en het is een vraag voor de mondelinge examens van de Britse Board Of Trade voor het Second and First Class Steam Certificate ...

    • 24c Question. - Two steamers, one fitted with natural draught, has 12 furnaces 36" diamater; the other has forced draught and 12 furnaces 48" diameter. State how many tons of coal should be burned per day in each case, how many firemen and trimmers should be carrier in each case, and how could the watches be set?
[/color]

Daar komt een hele berekening aan te pas, maar het juiste antwoord is: bij natuurlijke trek 12 stokers en 6 tremmers die per etmaal 46,3 ton kolen verwerken en bij geforceerde trek 18 stokers en 9 tremmers en 92,6 ton per etmaal. Nou, dat is anno 2014 toch interessante informatie, of niet soms? :-D


Plaats reactie