Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door jdbvos »

Akkrummer jollen hebben 3 zijplanken, en een gebogen plaat-bodem.
Verder hebben ze eveneens een hooggepiekt gaffelzeil, én een fok.

Heb er zelf vroeger ook eentje gehad: zeilnr. 29
Had die Friese vriendin van Harry er ook bij: Trudie Evinrude. Héél wat aan gefrummeld :lol:

Was ook lid geworden van de Akkrummer jollen club....
Na 2 clubblaadjes nooit meer iets van gehoord of gezien... Tot ca 15 jaar later: kreeg ik een dwangbevel tot betalen van achterstallige lidmaatschapgeld over 15 jaar :twisted:
Natuurlijk had ik niet hoeven te betalen: contributie voor een lidmaatschap vereist ook een tegenprestatie....
maar dan wordt het weer een rechtszaak, en in al die rompslomp had ik geen zin en geen tijd voor....

Dus je ziet het: NOOIT LID WORDEN VAN DE AKKRUMMER-JOLLENCLUB !!!! Die worden letterlijk slapend rijk ! :mrgreen:
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Trudie Evinrude
THEM days :lol: :mrgreen: ............." Somewhere in the late 1950ties" midden in de nacht op een mensonterend tijdstip.........terwijl "wij" als Godvrezende Sallandse jongelingen in den vreemde.......zwaar lagen te....."ik ben nou vergeet'n wat we deden" :lol: in onze ouwe BM'rtjes, kwam de Sneeker politie met GROOT geweld en een bult kabaal de jachthaven binnen en werden er " links en rechts"...........al of niet in een Friesk Vijgeblad geklede Frieske Famkes uit bootjes gelicht :mrgreen: :lol: ............Achteraf " hoorden wij" dat ouders van zo'n Friesk Plompebledsje Famke een ontiegelijke hoop trammelant hadden geschopt over die " Sodom & Gomorra toestanden" tijdens de Sneekweek :roll: :roll: ......ALL die " Hollanders" en DAT soort zaken............
Er werd op het achterdekkie gestompt........het ouwe dekzeiltje werd nogal wild weggerukt en het bokkepootje onder de giek pleurde zowat overboord.....een dikke zaklamp in het bootje en "weg waren ze weer".........ECHT Duits aandoende toestanden, POLITIE aan boord een fatsoenlijke vreemdeling zou zich dood schrikken............er lagen een paar plunjezakkies voor het voorondertje en daaaar keken ze niet :lol: :oops: :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

De Sneekweek! Een in een toiletgebouw gehoorde conversatie tussen een gelegenheidspaartje dat kennelijk de liefde aan het bedrijven was.
Zij: "Lekker..... OH..., jij kan er wat van" Hij: " HUM...., EH.... hoe heet jij eigenlijk?" :roll:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Via de Langweerderwielen scharrelen we de Scharsterrein op, er liggen daar altijd wel een paar mooie sleepboten uit Langweer.
De brug draait al voordat wij nog maar aan snelheid minderen denken, bij de brug onder de snelweg liggen een paar grote lompe boten te wachten. Ze liggen voor de opening met drank en voer aan dek, de aandacht is een beetje verslapt. We nemen het bakboord brug-gat, dat gaat ook in geval van nood, voor ons hoeft de brug niet open.
We zien een schip met een Japanse bemanning, ze hebben ook een Japanse vlag op de poep staan en varen een wat vreemde koers.
Een Brits plastic scheepje met een forse- en een wat kleinere hulpmotor lijkt het kanaal over gestoken te zijn, als dat zo is lijkt mij dat toch redelijk gevaarlijk.
Het Tjeukemeer ligt er vandaag als een spiegel bij, we zijn er ook wel eens geweest dat het spookte om benauwd van te worden. Hier moet je niet zijn als er slecht weer op komst is.
Een aalscholver, een van onze favoriete watervogels, staat zich uitgebreid te drogen op de steenstort. Deze vogels hebben iets aandoenlijks met hun platpoten, slecht drijfvermogen en kromme bek.
Ze kunnen vissen als geen ander, duiken vlak bij de vlet in het water en komen zelden zonder buit boven. Prachtig om te volgen.

We varen de Follegasloot in waar de brug wel moet draaien, de wind staat hier vaak recht op het achter- of voorschip. We zijn hier al eens in het remmingswerk verzeild omdat de brugwachter de brug dicht mikte toen wij er al te dicht bij waren. Op zich is dat niet zo'n probleem, maar uit het remmingswerk miste een flink stuk en overal hing scherp houtwerk en losse bouten.
Er bleef niets anders over dan achteruit slaan en tegelijk vrij zien te komen van het remmingswerk en de tamelijk lage brug. We stroopten het eraf met een bijboot die opgelicht en gekanteld werd, waardoor de inhoud in het water terecht kwam. Mijn twee kleinzonen die op de poep zaten riepen in koor; "gaaf opa", het kan niet spectaculair genoeg gaan. We houden nu een beetje afstand van de brug en varen pas op als de brugwachter de bomen neer heeft en het brugdek naar boven beweegt.
Even voorbij de brug zijn twee prachtige honden een wilg aan het slopen, als we ze aanroepen houden ze even op om direct weer met hun sloopwerk verder te gaan.

We steken het Margrietkanaal over, waar de zendtoren altijd een mooi baken is om op te koersen. Door de Reinsloot en Haringsloot komen we in het Brandermeer, nemen de Woudsloot, Slotergat en Slotermeer om de boot in de box te Woudsend achter te laten. Het plan is om later in de week, als alles goed gaat, naar Dokkum te varen.
DSC02535onderweg naar woudsend 9.JPG
DSC02535onderweg naar woudsend 9.JPG (409.67 KiB) 1144 keer bekeken
DSC02537onderweg naar woudsen 10.JPG
DSC02537onderweg naar woudsen 10.JPG (549.07 KiB) 1144 keer bekeken
DSC02539onderweg naar woudsennd 11.JPG
DSC02539onderweg naar woudsennd 11.JPG (591.91 KiB) 1144 keer bekeken
DSC02545onderweg naar woudsend 12.JPG
DSC02545onderweg naar woudsend 12.JPG (335.93 KiB) 1144 keer bekeken
DSC02549onderweg naar woudsend 13.JPG
DSC02549onderweg naar woudsend 13.JPG (524.35 KiB) 1144 keer bekeken
DSC02550onderweg naar woudsend 14.JPG
DSC02550onderweg naar woudsend 14.JPG (796.25 KiB) 1144 keer bekeken
DSC02552onderweg naar woudsend 15.JPG
DSC02552onderweg naar woudsend 15.JPG (418.09 KiB) 1144 keer bekeken
DSC02554onderweg naar woudsend 16.JPG
DSC02554onderweg naar woudsend 16.JPG (525.13 KiB) 1144 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door rspeur »

Geniet van je reportage Jan, gelijk even de laatste foto van je gepikt: De Korenmolen/De Kaai in Sloten.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Mooi René, ik vind het prima. Als je volgend jaar naar Friesland gaat dan meldt je je maar, vaar ik je naar de molen en maak je je eigen foto's.
Overigens zijn de meeste foto's, zeker tijdens de vaart, gemaakt door Marieke.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door rspeur »

Dank; dat Marieke veel van de foto's maakt had ik overigens al begrepen.
Complimenten naar jou zijn automatisch ook voor haar.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

We schrijven woensdag 10 september als we ons bootje in Woudsend weer uit de box varen . Bezoek aan de dokter hadden we achterwege kunnen laten, de lucht in onze Achterhoek verricht wonderen :wink: Wel lag de verwarming in storing, maar na een dag klussen was dat ook weer gefikst. Met zo'n oude keet hoef je je nooit te vervelen!
Het plan is om naar Dokkum te varen en via Leeuwarden weer terug dus de elf steden gaan we niet redden, volgend jaar beter hopen we. Via de Welle zijn we snel op het Koevordermeer waar we de recreatiebetonning volgen van het Margrietkanaal. Het meer schuin oversteken is niet aan te raden, het is op sommige plaatsen erg ondiep. We zagen er al eens een zeilboot met zo'n een klap vastlopen dat een bemanningslid hard tegen het dek sloeg. We ankeren er wel eens, omdat we redelijk de ondieptes weten te vinden, je ligt dan lekker rustig omdat er maar weinig schippers zin hebben om de dieptemeter te negeren. In de vaargeul vaart van der Meulen met een vrachtje zand, van veraf zie je slechts het voor en achterschip boven water uit steken, dichterbij gekomen blijkt het nog wat mee te vallen. De Aruba is op weg naar Lemmer. Als we de Janesloot indraaien komen we Elvo tegen ook uit Woudsend. Via de Kaai en de Fammensrakken onder de vaste bruggen door komen we op het Jentjemeer. Om die bruggen te passeren is het aan te raden de vaart er goed uit te halen, schippers met snelle bootjes willen nog wel eens plotseling voor het bruggat verschijnen en je kunt daar geen kant uit, behalve achteruit of tegen de gehavende beschoeiing vast leggen.

Op het Jentjemeer ligt een eiland met een mooi huis, zonder bootje is er niet te komen. Via de Gudskop, de Goingarijpsterpoelen en het Sneekermeer komen we in Terherne waar we aanleggen bij de pier van Portunus. Onze Zwitserse buren hebben twee mooie Koningspoedels en overigens ook een prachtig schip.
Een Aalscholver komt op bezoek en laat zich rustig bewonderen, we zien ook nog een mooi houten vletje.
We gaan wat te bikken zoeken in Terherne en een fles Berenburg kopen.
DSC02556van der meulen met een bakkie zand.JPG
DSC02556van der meulen met een bakkie zand.JPG (412.52 KiB) 1015 keer bekeken
DSC02557aruba op het margrietkanaal.JPG
DSC02557aruba op het margrietkanaal.JPG (388.48 KiB) 1015 keer bekeken
DSC02559elvo uit woudsend.JPG
DSC02559elvo uit woudsend.JPG (490.44 KiB) 1015 keer bekeken
DSC02561we passen er echt onder en tussen.JPG
DSC02561we passen er echt onder en tussen.JPG (430.12 KiB) 1015 keer bekeken
DSC02562wonen midden op het meer.JPG
DSC02562wonen midden op het meer.JPG (506.15 KiB) 1015 keer bekeken
DSC02564koningspoedels uit zwitserland.JPG
DSC02564koningspoedels uit zwitserland.JPG (494.48 KiB) 1015 keer bekeken
DSC02565een van onze zwarte vrienden reist mee.JPG
DSC02565een van onze zwarte vrienden reist mee.JPG (534.62 KiB) 1015 keer bekeken
DSC02569mooi houten vletje.JPG
DSC02569mooi houten vletje.JPG (722.9 KiB) 1015 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

Prachtige reportage Jan, ik heb mijn heele leven gezworven en zie nu in dat ik wel het een en ander gemist heb :(
En die lucht in de achterhoek deed wonderen voor dat kleine 5 jarige jongetje dat op vacantie kwam in Toldijk :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jentjemeer ligt een eiland met een mooi huis
Ik maak me zeer ernstige zorgen of dat huissie wel door de " Kleuren- inspecteur" is goedgekeurd Jan. Het doet haast buuut'n-laands en ON-Nederlands aan.........weet je wel zeker dat dit in Frieslaaand is?? :lol: ..Ik zie een rood dak tussen het blad, dan zonnepanelen OP het dak, geel geschilderde muren en groene deuren.....volgens mij klopt daar geen sodemieter van :mrgreen: Ik snap er geen moer van dat ze zo-iets zomaar "Goed" kunnen keuren!! Je zou me een groot plezier doen om er even langs te varen en te vragen of ze daar wel " een deugdelijke Nederlandse Vergunning" voor hebben........ :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie