Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Harry, wegens alle gemeentelijke bezuinigingen zitten de inspecteurs binnen of zijn er niet meer :wink:
Wat wel echt gebeurd is in Terherne is het volgende; De gemeente heeft besloten om geld voor onderhoud aan het groen te besparen. Na veel denkwerk hebben de bureaucraten besloten om de Canadese eiken langs de wegen in Terherne, om de andere te kappen :roll: :evil: . De bewoners hebben een actie gehouden om dit te verhinderen, toen wij er waren was dit in volle gang.
Onbegrijpelijk dat volwassen bestuurders met zulke plannen aan komen kakken, eigenlijk kan je er alleen maar om lachen, maar het is diep triest :!:

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Gerard, in Toldijk ga ik nog steeds naar de kapper. Geen gedoe met parkeren en coup bloempot :lol:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Het is donderdagochtend en we vertrekken uit Terherne. We bunkeren eerst even diesel, het waait stevig en de wind staat recht op de steiger. Aanmeren is dus een fluitje van een cent.
Bijna 200,= euries armer maar met een volle tank kunnen we richting Dokkum. Een bezorgde man komt aanlopen en vraagt of hij ons af moet duwen, Marieke antwoord nonchalant dat die oude man geen hulp nodig heeft omdat hij het altijd zelf doet. De hulpvaardige man kijkt wat ongelovig en als ik het vletje dwars van de kant af laat varen roept hij ons na: "Ja zo kan ik het ook !!"
Ik begrijp absoluut niet wat al die mensen toch tegen het gebruik van boeg- en hekschroeven hebben, prachtige uitvinding, vooral op wat mijn kinderen een "oude lullen bootje" noemen.

Op het kanaal is het bijzonder rustig, toch moet je goed stuurboordwal houden en regelmatig achter je kijken, de vrachtschepen varen snel en vooral de lege hebben niet veel zicht vlak voor de boeg.
De spoorbrug bij Grou is gedraaid, maar wij kunnen er anders ook met staande mast makkelijk onderdoor.
Bij Grou wist Bertus dat wij er aankwamen, vlaggen uit overal. De pont Burd speelde nog een rol bij een ramp waarbij twee mensen het leven lieten toen hun jachtje midden op het kanaal werd overvaren door een vrachtschip. Op you tube is daar wel iets over te vinden, eerder joeg een schip bij Grou al eens een Compleet huis van de fundatie.
Wij houden hier altijd dubbele uitkijk, linke buurt.

Langs het kanaal wonen mensen op prachtige stekkies, zelfs met een Amsterdammertje voor de deur, wat kan je nog meer wensen?
We komen de Staverense kotter ST 68 tegen van de familie Bakkenes, ze schrijven artikelen in tijdschriften, zoals motorboot, over hun vaartochten in binnen- en buitenland.
We varen eens kort langs de boeg van een diep geladen vrachtschip, daar houdt de Karakorum niet zo van en wil er als een hondje naar toe. Goed is te zien wat een massa water daar weg moet, dus vooral bij weg blijven.
DSC02570spoorbrug grou 1.JPG
DSC02570spoorbrug grou 1.JPG (469.71 KiB) 3964 keer bekeken
DSC02574tankschip bij grou 2.JPG
DSC02574tankschip bij grou 2.JPG (680.98 KiB) 3964 keer bekeken
DSC02575Bertus wist dat wij er aan kwamen vlagge 3.JPG
DSC02575Bertus wist dat wij er aan kwamen vlagge 3.JPG (554.21 KiB) 3964 keer bekeken
DSC02576pont bij grou 4.JPG
DSC02576pont bij grou 4.JPG (495.59 KiB) 3964 keer bekeken
DSC02578schip v d fam bakkenes 5.JPG
DSC02578schip v d fam bakkenes 5.JPG (611.53 KiB) 3964 keer bekeken
DSC02579mooi stekkie aan het kanaal 6.JPG
DSC02579mooi stekkie aan het kanaal 6.JPG (504.01 KiB) 3964 keer bekeken
DSC02581tegenliggers zijn redelijk groot 7.JPG
DSC02581tegenliggers zijn redelijk groot 7.JPG (574.1 KiB) 3964 keer bekeken
DSC02582als je er te dicht bij komt 8.JPG
DSC02582als je er te dicht bij komt 8.JPG (667.04 KiB) 3964 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

in Toldijk ga ik nog steeds naar de kapper
Jan bestaat de houtzagerij van Eskens daar nog, min of meer op het kruispunt weg Zutphen/Doetichem en weg Steenderen naar ??? er was een cafe /restaurant aan de overkant, er liep in die tijd ook een tram van Zutphen.
De jongste broer van mijn moeder moest daar als 18 jarige in begin 1945 loopgraven aan leggen voor de T.O.D., hij is toen bij Eskens ondergedoken en heeft na de oorlog de dochter getrouwd, zo kwam ik daar als bleekneusje op vacantie.
Mooie vacantie heb je, en je weet het rood op rood en groen op groen voor jouw............
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in Friesland

Bericht door Allen »

in Toldijk ga ik nog steeds naar de kapper. Geen gedoe met parkeren en coup bloempot
Jan, toch wel een privé kapper. :wink:
een cafe /restaurant aan de overkant
Gerard, "Den Bremer" op genoemde kruizing.
Mag ik graag zien: uuthangbortie van Grolsch veur de deure en een klokkie boo'mop om 'tvolk te roep'n.
Toldijk001aaaaa.JPG
Toldijk001aaaaa.JPG (50.54 KiB) 3935 keer bekeken
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Zo varen we vanuit Friesland zomaar bij Eskens naar binnen, prachtig even zig-zaggen. Een houtzagerij is daar niet meer voor zover ik het weet. Wel kan je vandaar met de fiets, auto, paard en te voet mag ook, naar de pont bij Bronhorst en zak je via de IJssel weer af naar Friesland. Ooit, als ik groot ben, ga ik met de fiets langs de IJssel om eens in al die dorpjes te kijken :wink:

Ter geruststelling van Allen, bij de kapper moet je wel afspreken en je zit in de etalage :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

uuthangbortie van Grolsch veur de deure
Ooit, als ik groot ben, ga ik met de fiets langs de IJssel om eens in al die dorpjes te kijken :wink:
Ik krijg heimwee van al dat " geproat" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Op weg naar Bergum over het kanaal waar het opvallend rustig is, zelfs bij de bouw van het aquaduct hebben ze de spullen in de kraan gehangen. Hier en daar staat een Fries op een bats te leunen, dat is alles. We worden achtervolgd door iets dat drijft en vooruit komt, verder lijkt het weinig op een schip. Bij Damen scheepswerf te Bergum kan je een kanon afschieten, er beweegt niets .
Wel zien we een set bronzen schroefbladen op de wal, naar ik aanneem voor een verstelbare schroef. Ook bij betoncentrale is het rustig, een hoog geplaatst persoon bedient er een kraan die hier en daar een hap uit een silo neemt. De pensionado's op de wal zitten te knikkebollen voor hun campers en zijn blij dat er een vletje langs komt, zo beleef je nog eens wat.

Ooit, in een ander leven, moesten we in Veenwouden wat machines installeren, dat flitst nu even terug. De weg naar Veenwouden ging via provinciale wegen en nam uren in beslag.
Ik reed in een oude Landrover met een 2,5 tons aanhanger er achter met een beetje teveel gewicht, dat wel. Ergens op het traject waren monteurs aan de hydrauliek van een brug aan het sleutelen.
We reden 80 kilometer/uur, harder kon dat oude beest niet, het brugdek ging omhoog zonder dat er ook maar een lampje ging branden. Gelukkig kwamen wij aan bij de kant van het scharnierpunt.
Remmen had geen enkele zin, we stoven over de brug en klapten een centimeter of 20 naar beneden om op het wegdek te landen. Het duurde even voor het hele span stil stond en we terug konden lopen naar het hok waarvan een deur open stond. Op ons geroep kwam er een kerel in een blauw ketelpak het trapje op, ik las hem een stukje uit het grote boek voor . Het maakte geen indruk, wegens taal problemen hebben we het opgegeven! Mijn vrachtje was in elkaar geschoven, zonder veel schade maar de meeste sjorringen waren gebroken. Soms heb je mazzel.

In Bergum staat ook een fabriek die slachtafval verwerkt, door ons destijds respectvol "Benenkluif" genoemd, het stonk er altijd verschrikkelijk. Nu we er langsvaren lijkt er toch veel veranderd te zijn, we ruiken niets.
DSC02583het drijft en komt vooruit 1.JPG
DSC02583het drijft en komt vooruit 1.JPG (526.44 KiB) 3848 keer bekeken
DSC02584een werkschip 2.JPG
DSC02584een werkschip 2.JPG (594.72 KiB) 3848 keer bekeken
DSC02585we naderen bergum aquaduct in aanbouw 3.JPG
DSC02585we naderen bergum aquaduct in aanbouw 3.JPG (435.24 KiB) 3848 keer bekeken
DSC02590scheepswerf daamen 4.JPG
DSC02590scheepswerf daamen 4.JPG (592.31 KiB) 3848 keer bekeken
DSC02592wat schroefbladen bij damen 5.JPG
DSC02592wat schroefbladen bij damen 5.JPG (540.82 KiB) 3848 keer bekeken
DSC02594betonfabriek 6.JPG
DSC02594betonfabriek 6.JPG (543.3 KiB) 3848 keer bekeken
DSC02598hier en daar een schepje pakken 7.JPG
DSC02598hier en daar een schepje pakken 7.JPG (485.47 KiB) 3848 keer bekeken
DSC02601pensionados zijn blij dat er een vletje .JPG
DSC02601pensionados zijn blij dat er een vletje .JPG (624.94 KiB) 3848 keer bekeken
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door jacko »

Ook leuk aan het Prinses Margrietkanaal/Koevordermeer, jachthaven/camping De Koevoet.
Mijn zwager ligt hier al vele jaren met zijn Vollenhovensebol.
Bijlagen
Koevoet Jachthaven.jpg
Koevoet Jachthaven.jpg (256.83 KiB) 3746 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Jacko, op het Koevordermeer vlak bij de Koevoet ankeren we op een ondiep gedeelte met een paar bootjes, prima plek als het niet te hard waait.
marieke I-Phone 202koevordermeer.JPG
marieke I-Phone 202koevordermeer.JPG (244.03 KiB) 3705 keer bekeken


Plaats reactie