Varen in Friesland
Re: Varen in Friesland
V+D
Dan zul je mijn zwager ook vast wel eens zien , ligt daar ook vaak met de bol. "Windroos"
Thuishaven De Koevoet.
Groet Hans (Jacko)
Dan zul je mijn zwager ook vast wel eens zien , ligt daar ook vaak met de bol. "Windroos"
Thuishaven De Koevoet.
Groet Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Varen in Friesland
Op het Bergumermeer, in de betonning van het kanaal, draaien we bakboord uit de Stoppelsoal in. Het staat daar vol met niet al te duidelijk bebakende visnetten waar ik liever bij weg blijf.
Een tegenligger is het daar niet mee eens en kijkt mij uiterst boos aan. Mijn vrouw zegt je bent links georiënteerd, dat mag zo zijn maar ik heb geen zin een netje uit de schroef te moeten halen.
De visvangst zal hier wel goed zijn door het koelwater dat van de Bergumercentrale komt, als die in bedrijf is. Deze centrale is een zogenaamde combi-eenheid en heeft twee aardgas gestookte installaties met elk 332 MW. Het is een piekcentrale die bij gezet wordt als er een piek in de stroomafname is. De gasturbines worden dan bijgezet met elk 25 MW capaciteit. Het is een combinatie van gasturbines en stoomturbines, de uitlaatgassen van de gasturbines worden gebruikt als verbrandingslucht voor de ketels. Het hele spul is nu in handen van GDF SUEZ. Jan de Vos kan dat ongetwijfeld beter vertellen.
De bruggen op dit traject naar Dokkum zijn niet alle beweegbaar, dus je moet even de laagste brughoogte zoeken voor je op pad gaat. Wij kunnen overal onderdoor met een hoogte van ca. 2mtr.40.
We komen op de Kuikhornstervaart en volgen deze tot Zwaagwesteinde. De opgeschoten jongens die, volgens de verhalen, je boot proberen te rocken houden siësta of de vlet is te zwaar, we zien er niet een. Ik kan het klaargelegde afweer gereedschap weer opbergen. Afgeleid door een visser met een zodanig lange hengel dat zijn dobber bij de andere oever ligt, mis ik de invaart naar de passantenhaven. Draaien in het niet al te brede vaarwater, met hier en daar een afgemeerd bootje, levert en nog onvriendelijker kijkende visser op. Je snapt niet dat iemand, die aan de overkant wil vissen, niet gewoon met een kort stokkie aan de overkant gaat zitten, iedereen blij.
De passantenhaven van Zwaagwesteinde is goed georganiseerd en schoon en je mag gebruik maken van de faciliteiten van de aanliggende jachthaven, er zijn zelfs Wiefie en zakjes voor woefie.
Er liggen wat scheepjes met geblesseerde en vermoeide opvarenden, de een heeft zijn been in het verband, een ander zijn arm in een mitella en de derde is zo doof dat ik zelfs met schreeuwen geen contact kan maken. We laten ze verder maar met rust. Bij de jachthaven wordt duidelijk een feestje voorbereid, een tentje wordt opgezet, biervaten veranderen van eigenaar en een wat oudere vrijwilliger hangt vlaggetjes op in het prikkeldraad. Mijn vrouw vindt dat hij dat niet handig doet en loopt naar hem toe, hij legt omstandig uit dat zijn methode snel en handig is. Dat geloof ik ook wel, mits de wind niet draait. De reden voor het feest zo legt hij uit, is dat ze morgen in konvooi met ingescheepte gehandicapten naar Bergum en terug gaan varen, een jaarlijks terugkerend ritueel.
Het hele circus start om 09.00 uur en dan moeten we van de kade vertrokken zijn want het wordt druk, alternatief mogen we mee varen in het konvooi.
Nou hebben we een enorme hekel aan alles wat met konvooi of file te maken heeft dus we bedanken voor de eer. De vriendelijke man vertelt ons waar we goed in de vrije natuur kunnen overnachten, mits we zonder stroom kunnen. Met volle accu's houden we het wel een nachtje uit, ook met de koelkast in bedrijf, dus volgen wij zijn raad op en varen de vaart weer op.
Langs de vaart staan soms verrassend mooie woudboerderijtjes en soms zien we een mooi houten scheepje.
Voor Driesum ligt een mooie Marrekrite steiger met op de wal een verhard wandelpad naar Driesum of een natuurgebied iets verderop.
We maken het spulletje vast en lopen richting het natuurgebied, dit blijkt een vroeger slibdepot achter landgoed Rinsema State nu omgetoverd tot en prachtig recreatie gebied.
Het wordt nu Rinsema-polle genoemd. Samen met Wouterswoude staat Driesum bekend als reformatorische enclave in Friesland. Geloof het of niet, we lopen terug naar de Karakorum en worden opgelopen door een vriendelijke statige heer met alle uiterlijke kenmerken van een prediker. Hij geeft ons wat informatie over Driesum en omgeving en vervolgt zijn tocht langs de vaart, nochtans zonder een enkele poging ons te bekeren.
Bij de brug komt er een blauwe rookwolk en tweetaktstank op ons toe waaien, gevolgd door minstens dertig antieke brommers en dito berijders met lange haren snorren en andere nozemkenmerken.
De brommers hebben merken als Puch, Zundapp, Kreidler, Berini, Mobylete en zelfs Sparta, een enkele Solex moet bijtrappen om het bij te houden. Wij staan echt te genieten als het hele spul de aanloop naar de brug moet nemen, niet alle brommers verkeren in mechanisch goede staat. Na de brug gaat het hele lint brommers, dwars door de weilanden, naar de horizon.
In de avond en nacht is het doodstil op dat plekje, geen verkeer, geen bootjes, geen wandelaars, je hoort je eigen rikketik rammelen.
Een tegenligger is het daar niet mee eens en kijkt mij uiterst boos aan. Mijn vrouw zegt je bent links georiënteerd, dat mag zo zijn maar ik heb geen zin een netje uit de schroef te moeten halen.
De visvangst zal hier wel goed zijn door het koelwater dat van de Bergumercentrale komt, als die in bedrijf is. Deze centrale is een zogenaamde combi-eenheid en heeft twee aardgas gestookte installaties met elk 332 MW. Het is een piekcentrale die bij gezet wordt als er een piek in de stroomafname is. De gasturbines worden dan bijgezet met elk 25 MW capaciteit. Het is een combinatie van gasturbines en stoomturbines, de uitlaatgassen van de gasturbines worden gebruikt als verbrandingslucht voor de ketels. Het hele spul is nu in handen van GDF SUEZ. Jan de Vos kan dat ongetwijfeld beter vertellen.
De bruggen op dit traject naar Dokkum zijn niet alle beweegbaar, dus je moet even de laagste brughoogte zoeken voor je op pad gaat. Wij kunnen overal onderdoor met een hoogte van ca. 2mtr.40.
We komen op de Kuikhornstervaart en volgen deze tot Zwaagwesteinde. De opgeschoten jongens die, volgens de verhalen, je boot proberen te rocken houden siësta of de vlet is te zwaar, we zien er niet een. Ik kan het klaargelegde afweer gereedschap weer opbergen. Afgeleid door een visser met een zodanig lange hengel dat zijn dobber bij de andere oever ligt, mis ik de invaart naar de passantenhaven. Draaien in het niet al te brede vaarwater, met hier en daar een afgemeerd bootje, levert en nog onvriendelijker kijkende visser op. Je snapt niet dat iemand, die aan de overkant wil vissen, niet gewoon met een kort stokkie aan de overkant gaat zitten, iedereen blij.
De passantenhaven van Zwaagwesteinde is goed georganiseerd en schoon en je mag gebruik maken van de faciliteiten van de aanliggende jachthaven, er zijn zelfs Wiefie en zakjes voor woefie.
Er liggen wat scheepjes met geblesseerde en vermoeide opvarenden, de een heeft zijn been in het verband, een ander zijn arm in een mitella en de derde is zo doof dat ik zelfs met schreeuwen geen contact kan maken. We laten ze verder maar met rust. Bij de jachthaven wordt duidelijk een feestje voorbereid, een tentje wordt opgezet, biervaten veranderen van eigenaar en een wat oudere vrijwilliger hangt vlaggetjes op in het prikkeldraad. Mijn vrouw vindt dat hij dat niet handig doet en loopt naar hem toe, hij legt omstandig uit dat zijn methode snel en handig is. Dat geloof ik ook wel, mits de wind niet draait. De reden voor het feest zo legt hij uit, is dat ze morgen in konvooi met ingescheepte gehandicapten naar Bergum en terug gaan varen, een jaarlijks terugkerend ritueel.
Het hele circus start om 09.00 uur en dan moeten we van de kade vertrokken zijn want het wordt druk, alternatief mogen we mee varen in het konvooi.
Nou hebben we een enorme hekel aan alles wat met konvooi of file te maken heeft dus we bedanken voor de eer. De vriendelijke man vertelt ons waar we goed in de vrije natuur kunnen overnachten, mits we zonder stroom kunnen. Met volle accu's houden we het wel een nachtje uit, ook met de koelkast in bedrijf, dus volgen wij zijn raad op en varen de vaart weer op.
Langs de vaart staan soms verrassend mooie woudboerderijtjes en soms zien we een mooi houten scheepje.
Voor Driesum ligt een mooie Marrekrite steiger met op de wal een verhard wandelpad naar Driesum of een natuurgebied iets verderop.
We maken het spulletje vast en lopen richting het natuurgebied, dit blijkt een vroeger slibdepot achter landgoed Rinsema State nu omgetoverd tot en prachtig recreatie gebied.
Het wordt nu Rinsema-polle genoemd. Samen met Wouterswoude staat Driesum bekend als reformatorische enclave in Friesland. Geloof het of niet, we lopen terug naar de Karakorum en worden opgelopen door een vriendelijke statige heer met alle uiterlijke kenmerken van een prediker. Hij geeft ons wat informatie over Driesum en omgeving en vervolgt zijn tocht langs de vaart, nochtans zonder een enkele poging ons te bekeren.
Bij de brug komt er een blauwe rookwolk en tweetaktstank op ons toe waaien, gevolgd door minstens dertig antieke brommers en dito berijders met lange haren snorren en andere nozemkenmerken.
De brommers hebben merken als Puch, Zundapp, Kreidler, Berini, Mobylete en zelfs Sparta, een enkele Solex moet bijtrappen om het bij te houden. Wij staan echt te genieten als het hele spul de aanloop naar de brug moet nemen, niet alle brommers verkeren in mechanisch goede staat. Na de brug gaat het hele lint brommers, dwars door de weilanden, naar de horizon.
In de avond en nacht is het doodstil op dat plekje, geen verkeer, geen bootjes, geen wandelaars, je hoort je eigen rikketik rammelen.
- Bijlagen
-
- DSC02609driesum 5.JPG (467.39 KiB) 3700 keer bekeken
Re: Varen in Friesland
"Mijnheer kan beter met een klein hengeltje aan de overkant gaan zitten" schreef Godfried Bomans al een pikheetje geleden.Afgeleid door een visser met een zodanig lange hengel dat zijn dobber bij de andere oever ligt
Maar ik geniet dagelijks van je prachtige foto's en verhalen en hoop dat het nog even doorgaat, Jan.
Re: Varen in Friesland
Jos, we moeten nog naar Dokkum en terug via Leeuwarden
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Varen in Friesland
As dat kleine grut bij jou in de familie dat een " Ouwe Lullen" bootje noemt Jan, dan moet je ze toch maar eens Grootvaderlijk toespreken!! Voor mij is dat een klasse vlet! Trouwens dat fraaie blankgelakte houten motorbootje......tjonge jonge da's ook wat moois!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Varen in Friesland
Wakker worden aan een steigertje bij Driesum, een compleet andere wereld, koeienpotenmist, doodse stilte, geen zuchtje wind en iemand heeft een spiegel op het water van de Nye Swemmer gelegd.
Mooier kan je het begin van de dag niet wensen, als ik mijn kop buitenboord steek kijk ik in het verweerde gezicht van een man in een klein bootje dat geluidloos langs komt glijden. Op mijn fluisterende vraag of hij iets gevangen heeft, antwoordt hij eveneens fluisterend, dat dat niet zo is, hij vindt het ook niet belangrijk. Hij geniet zichtbaar van de rust die het vissen hem brengt. Bijzonder, dat grote kerels fluisterend gaan kletsen omdat de omgeving zo stil is. Na het ontbijt gooien we los en varen richting Dokkumer Nieuwe Zijlen, de toegang tot het Lauwersmeer, waar we volgend jaar eens willen gaan struinen. Bij de Lange Brug kruisen we de Strobossertrekvaart, die we aan bakboord laten liggen, op onze kaart is de diepgang verder op te weinig en de brug te laag. Uit de sluis komt een snel, op de motor, varend zeiljacht, de schipper wil ons voorbij lopen en dat moet dan maar. Door de geringe diepte en zijn te hoge snelheid trekt de Karakorum als een magneet naar dat schip toe, het lijkt altijd moeilijk geduldig te zijn. Bij de brug moeten we beiden wachten dus het maakt allemaal geen bal uit. De bruggen draaien op eerste verzoek, daar kunnen we niet over mopperen.
Bij Engwierum varen we het Dokkumer Grootdiep op, de Woudabrug draait op verzoek per marifoon, het gaat goed vandaag. Na de brug is een servicepunt voor de watersport en kan aangelegd worden. Even verder op ligt wat vergane glorie op beter tijden te wachten.
Aan stuurboord net voorbij de Oostrumeropvaart ligt wat een oude steenfabriek lijkt, een geweldige puinhoop met oude hijswerktuigen, oude schepen en een prachtige gemetselde schoorsteen.
Verval kan ook mooi zijn, morgen plaats ik wat detailfoto's van dat spulletje.
Mooier kan je het begin van de dag niet wensen, als ik mijn kop buitenboord steek kijk ik in het verweerde gezicht van een man in een klein bootje dat geluidloos langs komt glijden. Op mijn fluisterende vraag of hij iets gevangen heeft, antwoordt hij eveneens fluisterend, dat dat niet zo is, hij vindt het ook niet belangrijk. Hij geniet zichtbaar van de rust die het vissen hem brengt. Bijzonder, dat grote kerels fluisterend gaan kletsen omdat de omgeving zo stil is. Na het ontbijt gooien we los en varen richting Dokkumer Nieuwe Zijlen, de toegang tot het Lauwersmeer, waar we volgend jaar eens willen gaan struinen. Bij de Lange Brug kruisen we de Strobossertrekvaart, die we aan bakboord laten liggen, op onze kaart is de diepgang verder op te weinig en de brug te laag. Uit de sluis komt een snel, op de motor, varend zeiljacht, de schipper wil ons voorbij lopen en dat moet dan maar. Door de geringe diepte en zijn te hoge snelheid trekt de Karakorum als een magneet naar dat schip toe, het lijkt altijd moeilijk geduldig te zijn. Bij de brug moeten we beiden wachten dus het maakt allemaal geen bal uit. De bruggen draaien op eerste verzoek, daar kunnen we niet over mopperen.
Bij Engwierum varen we het Dokkumer Grootdiep op, de Woudabrug draait op verzoek per marifoon, het gaat goed vandaag. Na de brug is een servicepunt voor de watersport en kan aangelegd worden. Even verder op ligt wat vergane glorie op beter tijden te wachten.
Aan stuurboord net voorbij de Oostrumeropvaart ligt wat een oude steenfabriek lijkt, een geweldige puinhoop met oude hijswerktuigen, oude schepen en een prachtige gemetselde schoorsteen.
Verval kan ook mooi zijn, morgen plaats ik wat detailfoto's van dat spulletje.
Re: Varen in Friesland
Koeiepotenmist. Doet me direct denken aan de - stomme - schoolfilms van vroeger.
Ik visualiseer sommige dingen direct...
René
Ik visualiseer sommige dingen direct...
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Varen in Friesland
De steenfabriek van Oostrum is opgericht in 1872 en gesloten wegens sanering van de baksteenindustrie in 1968, waarna een aannemer het terrein voor opslag gebruikte.
Hoe dan ook, er ligt een prachtige verzameling oude spullen en als ik me niet vergis is het hele spul te koop. Een gedeelte valt onder de rijksmonumenten terwijl andere delen voor de gemeente van belang zijn. Zoiets is natuurlijk een perfect draaiboek om helemaal niets te laten gebeuren hetgeen ook het geval lijkt te zijn. De schoorsteen is een mooi stuk metselwerk, oorspronkelijk daterend uit 1872 en hoog tot aan de kraag is de schoorsteen verlengd tot 35 meter in 1879. Eigenlijk zou zoiets wat meer aandacht verdienen. Enfin kijk maar eens op het internet bij " steenfabriek Dokkum", you tube heeft nog een prachtig documentje uit de oude tijd van toen geluk heel gewoon was en de karretjes met de hand over de rails werden geschoven. Dat zelfde filmpje toont nog een glimp van de 12 pk stoommachine met een echte machinist met een oliekannetje en nog wat ander zaken die een blik op dat oude geluk gunnen. De ringoven is een van de vroegste goed werkende ringovens in Nederland, is ellipsvormig met een lengte van 60 meter en heeft achttien houten deuren voor achttien stookkamers.
Voor de kade ligt de luxe motor Esperanto, gebouwd in 1928 te IJsselmonde, haar waarschijnlijk droevig einde af te wachten. De struiken groeien uit de luikhoofden en je vraagt je af of ze drijft of vast ligt in de bagger. Een ander hobby project is ooit voorzien van een wat vreemde opbouw waar met weinig succes veel tijd in gestoken lijkt. Het heeft allemaal wel wat zo'n drijvend museum, we zijn er even stil van. Als je nog jong was dan......., maar de tijd van wilde ondernemingen is voorbij. We gaan onze eigen Karakorum naar Dokkum brengen.
Hoe dan ook, er ligt een prachtige verzameling oude spullen en als ik me niet vergis is het hele spul te koop. Een gedeelte valt onder de rijksmonumenten terwijl andere delen voor de gemeente van belang zijn. Zoiets is natuurlijk een perfect draaiboek om helemaal niets te laten gebeuren hetgeen ook het geval lijkt te zijn. De schoorsteen is een mooi stuk metselwerk, oorspronkelijk daterend uit 1872 en hoog tot aan de kraag is de schoorsteen verlengd tot 35 meter in 1879. Eigenlijk zou zoiets wat meer aandacht verdienen. Enfin kijk maar eens op het internet bij " steenfabriek Dokkum", you tube heeft nog een prachtig documentje uit de oude tijd van toen geluk heel gewoon was en de karretjes met de hand over de rails werden geschoven. Dat zelfde filmpje toont nog een glimp van de 12 pk stoommachine met een echte machinist met een oliekannetje en nog wat ander zaken die een blik op dat oude geluk gunnen. De ringoven is een van de vroegste goed werkende ringovens in Nederland, is ellipsvormig met een lengte van 60 meter en heeft achttien houten deuren voor achttien stookkamers.
Voor de kade ligt de luxe motor Esperanto, gebouwd in 1928 te IJsselmonde, haar waarschijnlijk droevig einde af te wachten. De struiken groeien uit de luikhoofden en je vraagt je af of ze drijft of vast ligt in de bagger. Een ander hobby project is ooit voorzien van een wat vreemde opbouw waar met weinig succes veel tijd in gestoken lijkt. Het heeft allemaal wel wat zo'n drijvend museum, we zijn er even stil van. Als je nog jong was dan......., maar de tijd van wilde ondernemingen is voorbij. We gaan onze eigen Karakorum naar Dokkum brengen.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Varen in Friesland
.......Ik heb me onlangs " nog net bijtijds" gerealiseerd dat ik dichter bij de 72 ben dan bij de 27 ..........en maar van zo een " wilde onderneming" afgezien..........Als je nog jong was dan......., maar de tijd van wilde ondernemingen is voorbij.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Varen in Friesland
gerealiseerd dat ik dichter bij de 72 ben dan bij de 27
Tsja Harry, dat noemt men "op leeftijd".
Mijn kiel-legging was ergens medio augustus 1945, medio mei 1946 was de bouw af en kon de tewaterlating plaats vinden,
dus nog een jonge rakker.
Tsja Harry, dat noemt men "op leeftijd".
Mijn kiel-legging was ergens medio augustus 1945, medio mei 1946 was de bouw af en kon de tewaterlating plaats vinden,
dus nog een jonge rakker.
Grtn @Allen