Varen in Friesland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mijn kiel-legging was ergens medio augustus 1945
Legden "ze" toen ook alweer een zilveren Rijksdaalder onder de Kiel Alan?? :lol: OF moest je het met een opgepoets stuivertje doen.toen net na WW2? :lol:
dus nog een jonge rakker
DIE jeugd van teug'nswoordig............WAT mot t'r van terecht Kooom'n :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in Friesland

Bericht door Allen »

Of het een “zilveren rieksdaalder” of een “opgepoetste stuuver” was dat weet ik nou net niet Harry
Wel weet ik dat de ontwerpers veel genoegen en plezier aan het ontwerpen hebben gehad en dat het zo gefikst was. :wink:

Jan, sorry voor het intermezzo in je verhalende rondvaart, waar ik met volle teugen van geniet.
Ook van de plaatjes die - naar ik heb begrepen - voor het merendeel door je “wiefie” zijn geschoten
en vanaf het water een heel ander beeld geven dan vanaf de wal.
Complimenten.
Ja Jan, dat krijg je als je als gezagvoerder/roerganger dienst moet doen. 8)
Dan kan je geen foto’s nemen.
Of is je “wiefie” het “eigenlijke gezag” op het schip.. :mrgreen:

Hoe dan ook, neem - wat mij betreft - het “schrift” maar weer over. :)
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Na de steenfabriek is er nog een brug waar wij keurig onderdoor passen en de staande masten moeten wachten tot de brugwachter van pikheet terugkomt.
Dat verklaart ook waarom de witte zeilboot zo'n haast had, hij ligt nu voor de brug op opening te wachten, nou ja even lunchen wordt je weer rustig van.
Bij aankomst te Dokkum willen we rechtdoor de stad in, er ligt echter een ongeregeld spulletje te dobberen waar we niet langs passen en er komt er een achteruit op een manier die weinig vertrouwen wekt. We gaan dus maar aan de kade liggen bij de Bonifatiusfontein omdat de brug op dubbel rood staat. Die fontein blijkt een soort veredelde dorpspomp te zijn, je moet kennelijk pompen om de fontein te zien spuiten. We lopen langs de kade om te kijken waar we willen gaan liggen, de hoge wal tussen de twee molens lijkt ons wel wat. Verkeersluw en een beetje uit de wind denken wij.
Terug bij de boot staat het licht op enkel rood maar er gebeurt niets, totdat de Amsterdammer met zijn zeilboot aankomt. Hij rukt zijn telefoon voorgaats praat wat en de brug gaat open, wij gooien snel los en varen achter hem aan. Bij het onderdoor varen van de brug lees ik een nummer dat je moet bellen voor een opening( op het huisje), voor Jan ... liggen wachten. Toch maar eens de zaken beter voorbereiden. Bij binnenkomst te Dokkum hoef je niets te betalen, de vriendelijke brugwachter wuift je naar binnen, aardig denk je. Bij het vertrek uit Dokkum kom je nog aan de beurt zal later blijken.

Op naar de kade tussen de beide molens, en dat werd lachen. De eerste afmeerpoging loopt niet echt soepel omdat de wind precies om de dijk komt, de kont wegzet en ik maar 12 meter heb om het ding te kunnen afmeren. Dat wordt niets, dus maar even verder waar voldoende ruimte is. De wind krijgt er schik in en ik probeer met de verkeerde kant voor de wal te komen, nooit doen, maar lekker eigenwijs! We verlijeren compleet naar de overkant van de gracht en dreigen aan lagerwal te raken in een onduidelijk graspollenzooitje. Slechts met een hoop geweld van de zijwaartse schroefjes en de hoofdmotor doet het bootje wat wij willen. Ik schaam me diep, maar dat is vaak ook snel weer over. Vooral nu, omdat zij die voor ons willen gaan liggen toch assistentie van ons nodig hebben om hun bootje vast te leggen. Gezamenlijk leggen we het spulletje wat fatsoenlijker neer. De wind rolt hier op een vreemde manier van de hoge wal af, een uur later is het windstil.

Ik zoek een stroompaal en dat blijkt er een van het moderne type te zijn, voor pientere mensen met een aai-telefoon. Die telefoon heb ik maar er pienter mee omgaan is nog iets anders.
Stekker in de paal, bellen en de locatie invoeren dat is makkelijk, maar dan..... Voer uw creditkaart gegevens in (Shit waar heb ik mijn creditkaart gelaten), ook dat komt goed.
Vul de vervaldatum in, daar begint het gelazer...... Na wat keren proberen ben ik het zat en roep de chef van boord te komen ter assistentie, die zegt dat het mijn telefoon is en dat lost dus ook niets op.
Gezamenlijk stoeien we nog even met de wonderen der techniek tot ik het helemaal zat ben en een paar flinke krachttermen laat vallen. Opeens hoor ik in mijn slechte oor een vriendelijke Amsterdammer vragen of hij mij ergens mee kan helpen, hij weet al bij welke paal ik sta. Als ik zeg dat ik voor paal sta, zien we beide de humor er wel van in. De oplossing blijkt eenvoudig, je moet de maand en het jaar achter elkaar intikken zonder spatie of streepje. EN TOEN WAS ER LICHT. Het valt soms niet mee voor volk dat het licht nog aangedaan heeft met bakelieten schakelaars.

De havenmeester is het later NIET met mij eens, ik had twee euro moeten doneren dan had hij dat allemaal voor mij geregeld. Nou ik vind die palen wel makkelijk als je het eenmaal weet.
Vreemde jongens die Dokkumers, de modernste stroompalen plaatsen en kanonlopen als meerpaal gebruiken.
DSC02638brug 1.JPG
DSC02638brug 1.JPG (521.62 KiB) 3267 keer bekeken
brug wachten 2.JPG
brug wachten 2.JPG (572.43 KiB) 3267 keer bekeken
marieke i-phone 018bonifacius fontein 3.JPG
marieke i-phone 018bonifacius fontein 3.JPG (700.55 KiB) 3267 keer bekeken
DSC02640aan de kade in dokkumcity 4.JPG
DSC02640aan de kade in dokkumcity 4.JPG (539.13 KiB) 3267 keer bekeken
DSC02641molen 5.JPG
DSC02641molen 5.JPG (580.75 KiB) 3267 keer bekeken
DSC02642molen 6.JPG
DSC02642molen 6.JPG (696.92 KiB) 3267 keer bekeken
DSC02645kanonslopen als meerpaal 7.JPG
DSC02645kanonslopen als meerpaal 7.JPG (690.12 KiB) 3267 keer bekeken
DSC02643zomaar een grachtje 8.JPG
DSC02643zomaar een grachtje 8.JPG (575.36 KiB) 3267 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

Wat een pracht Jan, ik word gewoon jaloers. Is die boot van je zelf of heb je die gehuurd? en wat voor papieren moet je daar voor hebben om mee te varen\?
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Varen in Friesland

Bericht door rspeur »

Weer mooi, Jan.
(ik hoef geen molenplaatjes van je te pikken, van beide molens in Dokkum heb ik aardige plaatjes gemaakt) :wink:
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in Friesland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Fraai, bijzonder fraai!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

Gerard, ooit toen ik nog niet grijs was besloot ik dat ik een camper en een bootje wilde hebben op mijn zestigste verjaardag.
Daar is vaak wel eens lacherig over gedaan :) , maar zonder plan raak je uit de koers en dwaalt af, dus bij mij bleef dat altijd het plan.
De Karakorum kochten we in het jaar 2000, het schip was toen 8 jaar oud en er moest toch nog aardig wat achterstallig onderhoud weggewerkt worden.
Na droogzetten, knippen en scheren bleek een vernieuwing van het verfsysteem nodig en hebben we gelijk het hele spul maar aangepakt en boeg- en hekschroef geplaatst.
Onnodige in- en of uitlaten dichtgemaakt, hoe minder gaten en slangen hoe beter, vuilwatertank ingebouwd en de gasgestookte koelkast naar de sloop gestuurd( safety first).

We zijn nu veertien jaar verder en met wat regelmatig onderhoud doet ze het prachtig en zonder grote kosten, dus we hebben mazzel gehad.
Ze is gebouwd door Sudsee (Makkum) waar in ieder geval het timmerwerk veel aandacht heeft gehad, we kijken er met plezier naar.
Volgens de werf is de lengte 10,25 meter, breedte 3,45 meter, hoogte 2,35 meter en de diepgang 0,90 meter. Het gewicht schatten we op 9,5 ton.
Er staat een 6 cilinder Kubota diesel in, gemariniseerd door Nanni zonder elektronische toestanden, als ie loopt en je alle stroom uitzet loopt ie rustig door :)

Het is een kreng om mee te varen, maar dat heeft wel wat. Achter het roer weglopen kan je rustig vergeten, dan kiest ze haar eigen weg.
Omdat ze makkelijk met de wind meegaat moet je altijd goed het geusje in de gaten houden bij aanleggen of vertrek, als je er met een vinger tegen duwt gaat ze al op pad.
Het mooist vaart ze met windkracht 6 op het Hegermeer met de wind op de kop, het buiswater slaat dan tot op het achterdek.

Voor zo'n bootje heb je geen vaarbewijs nodig, dat is alleen maar theorie, daar leer je geen varen van :wink: Tot 15 meter heb je geen vaarbewijs nodig als het geen snel varend vaartuig is.
Dat is de reden waarom veel huurschepen net 14,95 meter lang zijn, dat is lachen als je daar, zonder praktijk, voor het eerst mee op pad mag. Kijk maar eens op you tube.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in Friesland

Bericht door v+d »

We sjokken Dokkum in, waar het lijkt of alles aan Bonifatius gerelateerd is. Dat is helemaal niet nodig, Dokkum is van zichzelf een prachtige stad met een platte grond uit de middeleeuwen en goed herstelde verdedigingswallen. Enfin, Bonifatius brood,- gebak,- bitter,- soep,- museum, het is teveel van het goede maar dat is mijn persoonlijke mening. Gelukkig komen we een vrolijke Dokkumer tegen die een ander licht op de zaak Bonifatius werpt. We staan een tijdje palaver te houden en op het gevaar af dat ik, in een ton gespijkerd, van de wal de Ee in wordt gerold bij een volgend bezoek, laat ik hier zijn verhaal verkort volgen. Bonifatius was al eens eerder bij de Friezen op bezoek geweest om ze van hun dwalingen terug te roepen, dat bezoek was geen succes. De wijze waarop Bonifatius zijn woord verkondigde, met wapen gekletter en het slopen van heilige eiken, was dan ook geen reden om hem de tweede keer vriendelijk te ontvangen.

Niet in Dokkum, maar in de buurt van Dokkum of bij Dokkum( zoals ik vroeger leerde) kwam het in het ochtendgloren tot een gewapend treffen. Bonifatius had een hele legerschare bij zich en de Friezen zullen daar rekening mee gehouden hebben en ook wat ijzerwerk meegebracht hebben. Bovendien hadden de Friezen honger en praatjes vullen geen gaatjes zoals we allemaal weten.
Bonifatius was toen al tachtig en zijn houdbaarheidsdatum was, zeker voor die tijd, allang verstreken. Hij moet gedacht hebben; als heilige in de boeken komen is toch een eervol einde van mijn carrière, dus bang om het loodje te leggen moet hij niet geweest zijn. De afloop is bekend, in plaats van een schild hield hij een dik boek boven zijn hoofd. De friezen zullen het niet begrepen hebben en hem keurig hebben omgelegd. Was het moord of doodslag? Ik denk het laatste, als je iemand in zijn jachtgebied gaat lopen uitdagen en onder bedreiging van wapens een andere levenswijze wilt opleggen, dan moet je niet verbaasd zijn dat zoiets slecht voor je kan aflopen. Nou ja er zijn wel meer heiligen geweest met ietwat gewelddadige manieren om gelijk te krijgen. Dokkum is er goed mee geholpen met tussen de 25.000 en 40.000 pelgrims per jaar, dat brengt geld in het laatje. Uiteindelijk verdienen de Friezen dus toch nog wat aan Bonifatius, eind goed al goed.

De plaatjes spreken voor zich, mooi is de straatnaam "Vrijgevochtenstraatje" bij het Kloosterbrugje , de oude sluis is schilderachtig mooi en het tolhuis over de gracht mag er ook zijn.
DSC02644dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02644dokkum 1 tot met 8.JPG (666.91 KiB) 3006 keer bekeken
DSC02646dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02646dokkum 1 tot met 8.JPG (653.05 KiB) 3006 keer bekeken
DSC02650dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02650dokkum 1 tot met 8.JPG (910.02 KiB) 3006 keer bekeken
DSC02651dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02651dokkum 1 tot met 8.JPG (799.96 KiB) 3006 keer bekeken
DSC02652dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02652dokkum 1 tot met 8.JPG (834.01 KiB) 3006 keer bekeken
DSC02653dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02653dokkum 1 tot met 8.JPG (671.49 KiB) 3006 keer bekeken
DSC02654dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02654dokkum 1 tot met 8.JPG (894.88 KiB) 3006 keer bekeken
DSC02655dokkum 1 tot met 8.JPG
DSC02655dokkum 1 tot met 8.JPG (708.73 KiB) 3006 keer bekeken

Sonnema had hier ooit ook een nering in het pandje dat nu te koop staat, bijzonder is de stalen brug over de gracht.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in Friesland

Bericht door Coco E »

Veelzeggende naam, Karakorum. In de jachthaven van Colijnsplaat zag ik een boot met de naam "Sparks". Ik ging bij de havenmeester informeren van wie die boot was, maar dat mocht hij niet zeggen, was tegen de regels.
In de jachthaven van Oude Wetering ligt een "Kalydon". De eigenaar wist niet waar die naam vandaan kwam maar hij wist wel dat de vorige eigenaar bij de Shell had gevaren. Een steiger verder ligt onze boot, de Eos, genoemd naar het kop-en-kont bootje waarmee ik in 1960 het zeegat uitvoer.

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in Friesland

Bericht door gerard tenerife »

Jan schreef
Het is een kreng om mee te varen,
Ik weet er alles van, ik heb in de grijze oudheid een canal cruiser gehad DawnCraft (plastic) met centre cockpit, 10,80 x 2,10 x 60 van boegschroeven hadden we toen nog nooit gehoord en als je er mee op de rivieren o.a. Avon en Severn kwam, dan was het echt wel spannend om af te meeren met een beetje wind. :roll:
Bedankt voor de info, ik vind het een mooi bootje, komfort wil ook wat :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie