Varen in Friesland
Re: Varen in Friesland
Is er een reden waarom je niet door de prachtige Bolswarder Trekvaart bent gegaan ?
Met een hoogte van 2.40 kun (kon!) je daar prima langs.... ...en als je het over een mooi stukkie varen hebt.....
Maar kost wel aanzienlijk méér tijd, natuurlijk....
Je kwam dan uit op het VH-kanaal tegenover het zéér geheime tanker-losstation voor avgas (alleen 's nachts !)voor de luchtmachtbasis Leeuwarden.....voor de geheimhouding dan ook verstopt in wat 'boschages', en (was vroeger) goed voorzien van die bordjes "Verboden te fotograferen: defensie-object".....
Top-secret natuurlijk, dat spreekt !
Met een hoogte van 2.40 kun (kon!) je daar prima langs.... ...en als je het over een mooi stukkie varen hebt.....
Maar kost wel aanzienlijk méér tijd, natuurlijk....
Je kwam dan uit op het VH-kanaal tegenover het zéér geheime tanker-losstation voor avgas (alleen 's nachts !)voor de luchtmachtbasis Leeuwarden.....voor de geheimhouding dan ook verstopt in wat 'boschages', en (was vroeger) goed voorzien van die bordjes "Verboden te fotograferen: defensie-object".....
Top-secret natuurlijk, dat spreekt !
Oost, west...ook best
Re: Varen in Friesland
Jan, daar is geen reden voor, anders dan dat wij altijd iets plannen en er dan geen zak van terecht komt.
We hebben er wel aan gedacht, maar met een oude kaart waarop het niet erg duidelijk was ging het weer over.
We zouden van Bolsward eerst zo naar boven gevaren zijn, maar ja dat ging ook al niet door. Volgend jaar doen we het nog eens over, dit was maar een verkenningstochtje.
Nieuwe kaart en ook Noord-Friesland op het Aai-padje, nu moet het goed komen Gewoon een beetje zwerven is ook wel leuk.
We hebben er wel aan gedacht, maar met een oude kaart waarop het niet erg duidelijk was ging het weer over.
We zouden van Bolsward eerst zo naar boven gevaren zijn, maar ja dat ging ook al niet door. Volgend jaar doen we het nog eens over, dit was maar een verkenningstochtje.
Nieuwe kaart en ook Noord-Friesland op het Aai-padje, nu moet het goed komen Gewoon een beetje zwerven is ook wel leuk.
Re: Varen in Friesland
Herkenbaar. Ik ben al jaren geleden gestopt met plannen en kijken waar we heen gaan.Jan, daar is geen reden voor, anders dan dat wij altijd iets plannen en er dan geen zak van terecht komt
Moeder natuur bepaalt de bestemming bij ons.
Te warm is de griebus uit en de ruimte op zoeken, te koud is wat beschutter vaarwater enz.
Grt
Henk
Re: Varen in Friesland
Zie vijfde bericht van Jan hiervoor.
Jan & ega, even een onderbreking van jullie prachtige reportage.
Toen ik de zevende foto van de AUNT LILLY zag, ging er bij mij een lichie aan.
Voor de AUNT LILLY lag toentertijd ( juni 2009) een schip wat mijn aandacht trok.
Slecht in de verf etc.
Naar de overkant gerend om te kijken of er een naam op stond en deze op de kiek gezet.
Naam weer vergeten en kon de naam ook niet meer ontcijferen.
En wat zie ik nu op de zesde foto; een mooi schip in de blauwe verf en een pracht naam TORNADO
Zo zie je maar, geef alles de tijd en het meeste komt voor elkaar.
Jan & ega, even een onderbreking van jullie prachtige reportage.
Toen ik de zevende foto van de AUNT LILLY zag, ging er bij mij een lichie aan.
Voor de AUNT LILLY lag toentertijd ( juni 2009) een schip wat mijn aandacht trok.
Slecht in de verf etc.
Naar de overkant gerend om te kijken of er een naam op stond en deze op de kiek gezet.
Naam weer vergeten en kon de naam ook niet meer ontcijferen.
En wat zie ik nu op de zesde foto; een mooi schip in de blauwe verf en een pracht naam TORNADO
Zo zie je maar, geef alles de tijd en het meeste komt voor elkaar.
Grtn @Allen
Re: Varen in Friesland
Allen, of het helemaal voor elkaar gekomen is met de Tornado weet ik niet, zoiets onderhouden en er mee varen kost een bak geld.
Volgens info ligt ze te koop bij Fikkers Groningen referentie nummer 2496, gebouwd in 1958 als TX 9 Deo Juvente met een industrie 250 pk. 5D6 Lengte 25,81 mtr, breedte 6.00mtr., holte 2,81 mtr.
84 ton, verbruik + 20 liter/uur. Ze heeft vele eigenaars gehad in de visserij en is in 1997 gesaneerd en als woonschip in Leeuwarden beland. Je begint waarschijnlijk aan zoiets en de tijd haalt je in.
Maar goed, ze is er nog!
Volgens info ligt ze te koop bij Fikkers Groningen referentie nummer 2496, gebouwd in 1958 als TX 9 Deo Juvente met een industrie 250 pk. 5D6 Lengte 25,81 mtr, breedte 6.00mtr., holte 2,81 mtr.
84 ton, verbruik + 20 liter/uur. Ze heeft vele eigenaars gehad in de visserij en is in 1997 gesaneerd en als woonschip in Leeuwarden beland. Je begint waarschijnlijk aan zoiets en de tijd haalt je in.
Maar goed, ze is er nog!
Re: Varen in Friesland
Bij de Harinxmabrug zie je stuurboord op de foto de hoge flats, in Friesland lijkt er ruimte genoeg maar er staan hele blokken van deze flats. De ruimte tussen de flats is groot en goed onderhouden.
Bij de Drachtsterbrug ziet het er rommelig uit door de bouw van het aquaduct, is het klaar dan is er weer een belemmering voor het autoverkeer opgeruimd. De Friezen werken hard aan betere bereikbaarheid. Een vervallen boerderijtje op een prachtig plekje aan het kanaal verdient eigenlijk een beter lot, in je tuintje bootjes kijken.
We draaien het Margrietkanaal op en zien een binnenvaartschip met een bijzondere kleur, het valt wel op. Bij de afslag naar de Oude Venen komt een balenmaker op een ponton ons tegemoet, het onderhoud op de eilandjes is tijdrovend. We zoeken een plekje aan een Marrekrite steiger, dat valt nog niet mee. We zijn laat en iedereen wil uit de wind liggen in de avondzon. Er is altijd wel een steiger met een knik erin, lastig voor grote jachten, zo een vinden we ook nu weer. Als het achterschip maar tegen de steiger ligt vinden wij het best. Het lijkt de kalverstraat wel, veel sloepen uit Grou en Eernewoude maken hier nog even het water woelig. Als we naar de andere kant van het eiland lopen, waar de allochtonen liggen met hondjes, kampvuren of barbecues, is het heerlijk rustig en kunnen we even palaver houden met deze of gene over het weer of Jack-Russels. Een van de jack-Russels is zo gedreven dat hij een dikke stok, die boven in een struik gegooid wordt, er zonder probleem weer uit haalt. Terug bij de Karakorum schemert het en moeten we op muggenjacht, tijd voor een Bonifatiusbitter en dan te kooi, morgen varen we naar Woudsend.
Bij de Drachtsterbrug ziet het er rommelig uit door de bouw van het aquaduct, is het klaar dan is er weer een belemmering voor het autoverkeer opgeruimd. De Friezen werken hard aan betere bereikbaarheid. Een vervallen boerderijtje op een prachtig plekje aan het kanaal verdient eigenlijk een beter lot, in je tuintje bootjes kijken.
We draaien het Margrietkanaal op en zien een binnenvaartschip met een bijzondere kleur, het valt wel op. Bij de afslag naar de Oude Venen komt een balenmaker op een ponton ons tegemoet, het onderhoud op de eilandjes is tijdrovend. We zoeken een plekje aan een Marrekrite steiger, dat valt nog niet mee. We zijn laat en iedereen wil uit de wind liggen in de avondzon. Er is altijd wel een steiger met een knik erin, lastig voor grote jachten, zo een vinden we ook nu weer. Als het achterschip maar tegen de steiger ligt vinden wij het best. Het lijkt de kalverstraat wel, veel sloepen uit Grou en Eernewoude maken hier nog even het water woelig. Als we naar de andere kant van het eiland lopen, waar de allochtonen liggen met hondjes, kampvuren of barbecues, is het heerlijk rustig en kunnen we even palaver houden met deze of gene over het weer of Jack-Russels. Een van de jack-Russels is zo gedreven dat hij een dikke stok, die boven in een struik gegooid wordt, er zonder probleem weer uit haalt. Terug bij de Karakorum schemert het en moeten we op muggenjacht, tijd voor een Bonifatiusbitter en dan te kooi, morgen varen we naar Woudsend.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Varen in Friesland
En de boer en hij voer en hij baalde voorteen balenmaker op een ponton ons tegemoet,
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Varen in Friesland
We varen via de Folkertsloot, de Sijteburen Ie en de Paanster Ie naar Akkrum met het idee het Margrietkanaal niet op te hoeven tot aan Woudsend.
Het gaat niet helemaal vanzelf, op de Paanster komen we in een zeilwedstrijd terecht met wat komisch gevormde scheepjes, althans ik vind ze niet echt mooi.
Ze dwingen ons het halve meer over, ze hebben voorrang nietwaar? Helemaal aan de bakboord oever is nog een strookje waar ze niet komen, dus doen we een ommetje op de Paanster.
In de Greft en het Burstumer rak is veel weekeinde verkeer en in de vaargeul heeft een familie besloten vanaf een kruiser te gaan snoeken, we zitten er achter. ik moet geregeld het karretje uit zijn werk halen anders overvaren we het ( snoeken) tuig. Op het Bokkumermar( een klein plasje water) kunnen we er maar net voorbij, file varen niet echt ons ding! Bij het Leppe-aquaduct wordt het nog leuker. Wat jongens en meisjes op een zeilende platbodem vangen weinig wind en het ding ligt praktisch stil, dat is een mooi moment om selfies te maken vinden ze. Er zijn oplopers en tegenliggers en wij liggen midden op het aquaduct het spulletje gaande te houden, wel makkelijk die boeg- en hekschroefjes. Dat geklooi met al die aai-telefoons maakt het leven er niet eenvoudiger op, bovendien wie wil die verkreukelde koppen van ons nou op zijn telefoon? Wij nemen dus maar een foto van de weg onder het aquaduct, we liggen toch te drijven. De spoorbrug staat open en we zijn er snel door. Ooit, de brug was pas verhoogd, lagen wij keurig tussen de middag aan de wachtsteiger tot iemand achter ons vroeg waarom we er niet onderdoor voeren. Hoezo, daar passen wij niet onderdoor!
Nou, volgens hem wel en gelijk had ie, dat noemen ze voor paal staan! Niet gezien dat de brug hoger gemaakt was.
De volgende twee bruggen draaien zodra we in zicht komen van de brugwachters, we verlaten Akkrum via de Meinesloot langs jachthavens en vakantieparken.
Op de kade staat een mooie originele Fiat 500 , een van onze eerste autootjes, we zagen kans er twee kleuters, twee Cockerspaniels en een wandelwagen in te frommelen.
Midden in de nacht zonder benzine 5 km. vanaf Lochem hebben we eigenhandig het ding naar Lochem geduwd, waar de pomp pas om 07.00 uur open ging, toen was geluk heel gewoon!
Het gaat niet helemaal vanzelf, op de Paanster komen we in een zeilwedstrijd terecht met wat komisch gevormde scheepjes, althans ik vind ze niet echt mooi.
Ze dwingen ons het halve meer over, ze hebben voorrang nietwaar? Helemaal aan de bakboord oever is nog een strookje waar ze niet komen, dus doen we een ommetje op de Paanster.
In de Greft en het Burstumer rak is veel weekeinde verkeer en in de vaargeul heeft een familie besloten vanaf een kruiser te gaan snoeken, we zitten er achter. ik moet geregeld het karretje uit zijn werk halen anders overvaren we het ( snoeken) tuig. Op het Bokkumermar( een klein plasje water) kunnen we er maar net voorbij, file varen niet echt ons ding! Bij het Leppe-aquaduct wordt het nog leuker. Wat jongens en meisjes op een zeilende platbodem vangen weinig wind en het ding ligt praktisch stil, dat is een mooi moment om selfies te maken vinden ze. Er zijn oplopers en tegenliggers en wij liggen midden op het aquaduct het spulletje gaande te houden, wel makkelijk die boeg- en hekschroefjes. Dat geklooi met al die aai-telefoons maakt het leven er niet eenvoudiger op, bovendien wie wil die verkreukelde koppen van ons nou op zijn telefoon? Wij nemen dus maar een foto van de weg onder het aquaduct, we liggen toch te drijven. De spoorbrug staat open en we zijn er snel door. Ooit, de brug was pas verhoogd, lagen wij keurig tussen de middag aan de wachtsteiger tot iemand achter ons vroeg waarom we er niet onderdoor voeren. Hoezo, daar passen wij niet onderdoor!
Nou, volgens hem wel en gelijk had ie, dat noemen ze voor paal staan! Niet gezien dat de brug hoger gemaakt was.
De volgende twee bruggen draaien zodra we in zicht komen van de brugwachters, we verlaten Akkrum via de Meinesloot langs jachthavens en vakantieparken.
Op de kade staat een mooie originele Fiat 500 , een van onze eerste autootjes, we zagen kans er twee kleuters, twee Cockerspaniels en een wandelwagen in te frommelen.
Midden in de nacht zonder benzine 5 km. vanaf Lochem hebben we eigenhandig het ding naar Lochem geduwd, waar de pomp pas om 07.00 uur open ging, toen was geluk heel gewoon!
Re: Varen in Friesland
balenmaker op een ponton ons tegemoet
Na mijn vaartijd bij de KHL heb ik 31 jaar gewerkt bij de fabriek waar ze die balenpersen maken.
groet
Hans
Na mijn vaartijd bij de KHL heb ik 31 jaar gewerkt bij de fabriek waar ze die balenpersen maken.
groet
Hans
- Bijlagen
-
- images.jpg (7.81 KiB) 4576 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Varen in Friesland
Jacko, zo zie je maar weer dat je overal terecht kan als je gevaren hebt