E-boeken of e-books of digitale boeken.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Bob R.I.P. »

Vanavond 5 novem Geert Mak doet verslag van zijn tocht door de Verenigde Staten in zijn boek Reizen zonder John. Welke dromen joegen de Amerikanen vijftig jaar geleden na en wat is daarvan terechtgekomen?

Schrijver John Steinbeck vertrok op 23 september 1960 voor een reis door zijn eigen land: de Verenigde Staten van Amerika. Op het uur af vijftig jaar later begon Geert Mak aan een tocht in diens voetspoor. Zijn doel was om net als Steinbeck de balans in de Verenigde Staten op te maken.

Onderstromen
Aan de vooravond van de presidentsverkiezingen maakt de schrijver de onderstromen in de Amerikaanse samenleving zichtbaar. Dit doet hij aan de hand van beelden uit het Tegenlicht-archief en met zijn recente reiservaring in het hoofd. Hij laat zien wat er bij deze verkiezingen werkelijk op het spel staat voor Amerika. Wat is de Amerikaanse droom anno 2012 en wat zou deze moeten zijn?
ber om 2100 uur Geert Mak op Ned. 2.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door jdbvos »

Hier een boek in PDF "Titanic for dummies"....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Brazuca »

10805581_928681230484201_6993961486808766755_n.jpg
10805581_928681230484201_6993961486808766755_n.jpg (53.15 KiB) 6753 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

:-D :-D
Maar toch... veel boeken zijn gedoemd te verdwijnen. Waarom zou je boeken die alleen maar tekst bevatten nog langer op papier uitgeven? Studieboeken en handboeken met veel tekeningen en grafieken is iets anders; die heb ik zelf ook nog steeds iever gewoon in druk. Hetzelfde geldt voor fraai uitgevoerde boeken met veel illustraties, foto's en zo meer. Kunstboeken, koffietafelboeken, speciale uitgaven, die zullen wel altijd op papier blijven. Maar gewone platte tekst? Waarom zou je?
Hetzelfde geldt voor kranten. Nog tien jaar en dan zie je nauwelijks nog papieren kranten. Ik zweer bij Blendle. Nu nog vrijwel uitsluitend Nederlandse kranten en tijdschriften, maar ook dat zal snel veranderen.

Oude boeken zal ik altijd blijven verzamelen, maar die ken ik dan ook een heel andere waarde toe dan "gewone" boeken. Ik koester mijn oude uitgaven van Joseph Conrad en Rudyard Kipling, prachtige bandjes uit de twintiger jaren. Een lust om te bekijken, in handen te houden en aan te ruiken. Het lezen ervan is een heel andere zaak. Maar voor 2 tot 3 euro kan ik nu het volledige werk van die grootmeesters downloaden. Dan heb ik ze altijd bij me en iets opzoeken is een kwestie van seconden. Ik zocht een bepaald verhaal van Edgar Allan Poe, een van zijn romans, eigenlijk. Zo'n vijftig, vijfenvijftig jaar geleden las ik Poe en toen had ik ook wel een stuk of wat boeken van hem, voornamelijk Prisma uitgaven, maar die zijn in mijn vorige leven verloren gegaan en mijn belangstelling voor Poe ook. Nu kon ik niet alleen die bepaalde roman gratis downloaden, maar zijn volledige werk ook. Ik lees dat boek op de iPad en mijn belangstelling voor Poe is plotseling weer springlevend! :-D Geweldig boek. U hoort er nog van.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Brazuca »

Ik heb nu uiteindelijk, met een aanbieding op "Black Friday", de beslissing genomen om een Kindle lezer van Amazon aan te schaffen.

Waarom een 'Kindle e-reader' ?
Omdat het een pure lezer is, alleen gemaakt om boeken mee te lezen. Ik heb diverse computers, tablets, smart-phones e.d. waar ik elektronische boeken mee kan lezen, maar daar zitten teveel andere applicaties op die mijn aandacht (van het lezen) kunnen afleiden. Een ander voordeel is het prettige scherm, dat een mooie witte (boek) pagina laat zien, en de lange batterijduur, waardoor ik de lezer op langere reizen kan meenemen, zonder elke keer, op ongewenste momenten, gedwongen word de batterij te moeten opladen.
Ook mijn goede ervaring van het kopen via Amazon heeft de beslissing positief beinvloed, ik bestel al meer dan 15 jaar boeken via Amazon en heb alleen maar goede ervaringen.
kindle-paperwhite-review-2.jpg
kindle-paperwhite-review-2.jpg (35.79 KiB) 6716 keer bekeken
Theo ik ben benieuwd naar je verhaal. Ik heb het voornemen om nog voor het eind van dit jaar diverse boeken van Joseph Conrad te (her)lezen en ook Rudyard Kipling staat op de lijst van te lezen auteurs.
captain.jpg
captain.jpg (45.75 KiB) 6716 keer bekeken
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Brazuca »

Ik heb intussen de KINDLE (Paperwhite) e-reader van Amazon ontvangen en heb inmiddels diverse boeken via AMAZON gedownload, waarvan diverse gratis boeken. Dat proces van downloaden is geheel automatisch en is zelfs onzichtbaar voor de gebruiker. Zodra je via de web-site van Amazon een boek koopt, (al dan niet gratis), verschijnt het boek vanzelf op de e-reader. Dus geen gehannes.
Ik lees vrijwel alleen Engelstalige boeken, en daar is het aanbod vanzelfsprekend vele malen groter dan voor andere talen, maar ook zijn boeken in andere talen te verkrijgen zoals Nederlands, Spaans en Portugees. (de talen die ik machtig ben). De boeken waar ik voornamelijk in geïnteresseerd ben, van auteurs zoals; Joseph Conrad, Rudyard Kipling, Herman Melville, Mark Twain e.d. zijn of gratis of minder dan 1 Euro, of de gehele collectie voor 2 of 3 Euros.
Recentere boeken zijn een stuk duurder, maar vrijwel altijd goedkoper dan de geprinte versie.

Het scherm leest zeer prettig, en het lettertype en grootte is in te stellen naar de persoonlijke voorkeur van de lezer. Ook de bediening is eenvoudig. Één functie wil ik speciaal noemen, en dat is het woordenboek. Is er een woord wat je niet kent, of waar je de betekenis van wil verifiëren raak je met je vinger het woord aan, en de woordenboek-functie laat de betekenis van het woord zien.

Zeker op mijn (langere) reizen is de e-reader makkelijk mee te nemen, en heeft een batterijduur van max. 3 weken, wat voor mij een groot voordeel is.
Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat downloaden van Amazon gaat flitsend, ook naar de iPad. Ik klik het boek aan op mijn pc en het verschijnt op mijn iPad.
Als je veel reist, zal zo'n Kindle ongetwijfeld mooi zijn, vooral vanwege het formaat, het gewicht en de grote batterijcapaciteit. Voor mijn gebruik is het een beetje onzin naast de iPad.
Hoe gaat overigens het downloaden van e-boeken die niet van Amazon zijn?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Brazuca »

Theo,
Je kunt documenten via "Send to Kindle for PC" programma op de Kindle laden. Ik heb dat echter nog niet uitgeprobeerd.

Voor mij zijn de voordelen van de Kindle:
- specifieke e-reader, dus geen verstoringen van andere programma's tijdens het lezen
- lange batterijduur (tot 3 weken)
- het prettig leesbare scherm wat veel lijkt op een gewone boekpagina (e-ink)
- de reader heeft een 6-inch scherm en weegt iets meer dan 200 gram, dus gemakkelijk mee te nemen.
- je kunt meerdere boeken tegelijk meenemen, en de e-reader houdt uitstekend bij waar je gebleven bent.
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door albert s »

Een aantal boeken van Jan Noordegraaf gratis te downloaden op :

http://www.marinanoordegraaf.nl/DHTML/b ... egraaf.htm

Heb deze tip zowel onder boeken als actueel geplaatst, als laatste niet de bedoeling was, laat het dan even weten en zal ik hem weer verwijderen.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik stond altijd zeer sceptisch tegenover boeken lezen op computer, tablet of e-reader. Daarom nooit een e-boek aangeschaft, tot de boeken van Noordergraaf gratis werden aangeboden. Toch maar eens proberen. Ik oordeel niet over de boeken zelf maar alleen over lezen van af een scherm. Het viel mij 100% mee. Natuurlijk lezen we alles vanaf het scherm, maar dit zijn meestal korte stukjes en kan je tijdens het wisselen van topic even tot rust komen. Ik ben bekeerd. Nu nog de weg vinden naar een goed gesorteerde e-boeken zaak.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie