Kennis van zaken

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kennis van zaken

Bericht door jdbvos »

Zó zeg...wat een verhaal !
Je weet het weer asfanauts te brengen,Theo !
Maar je vermeldde
door wat Dudley zowel als Sthepens en Brooks later beschreven als een freak wave
...
Waren zij de eersten die deze benaming bezigden ? En langs de westkant van Afrika ?
Tot 'we' met de Zonnekerk bij het aanlopen van Durban ermee in aanraking kwamen, had ik eerlijk gezegd nog nooit van de freakwave gehoord, en heb nog lang in de veronderstelling geleefd dat deze(n) alleen voorkwamen tussen de Afrikaanse- en de Madagaskarkust tgv het samenkomen van pieken/dalen-patroon van golven gerelateerd aan de diverse (thermische) stromingen (oa Alglhasstroom), en andere seizoengebonden stromingen, én de (langdurige) windstromingen...(zo zeg, wát een zin !)
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Kennis van zaken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Freak waves kunnen overal voorkomen. Een heel bekende is de Daupner wave, een extreem hoge golf die op 1 januari 1995 met een laserinstrument werd gemeten op het Draupner Platform in de Noordzee. Die werd daardoor juist zo bekend: door het feit dat dit een van de weinige betrouwbare metingen van een extreem hoge golf was. En dat "extreem hoog" dan vooral in vergelijking met het op dat moment bij die weersomstandigheden "normale" golfpatroon. Golven van ongeveer 5 meter hoog met wat uitschieters naar 7 en zelfs 8 meter en dan opeens, vanuit het niets, loopt daar 18 meter tussendoor.

---------------------------------------Afbeelding
---------------------------------------------------------------De Draupner wave van 1 januari 1995

Een verklaring is daar niet voor, ook niet voor de plaats waar ze zijn waargenomen, zoals bij Rockall, ten westen van Schotland, waar het Britse onderzoekingsschip RRS Discovery in 2000 een golf van 29,1 meter registreerde. Het bestaan van rogue waves op open zee werd in 2004 voor het eerst bevestigd door waarnemingen van satellieten van het European Space Agency.

Voor wat betreft het eerste gebruik van het woord "freak wave": ik denk niet dat Dudley en Stephens dit gebruikt zullen hebben. Hanson zegt dat wel en ik heb dat overgenomen, omdat de juiste benaming rogue wave is, wat nog minder bekend is dan freak wave. Een Nederlands equivalent hebben we niet; wij spreken gewoon van een extreem hoge golf. Van Dale kent freak- noch rogue wave. Rogue is zo'n typisch Angelsakisch begrip waarvan de etymologie teruggaat tot halverwege de 16de eeuw met de betekenis van wild, alleenstaand, solitair.

En dan kom je weer zo'n aardige bijzonderheid tegen, dingen die je door zo'n stukkie als het mijne op het spoor komt en die oorzaak zijn dat elke aflevering zo verschrikkelijk veel tijd kost omdat ze je telkens weer op nieuwe zijpaden voeren. Een toevalligheid, of bestaat toeval inderdaad niet? In een van de volgende afleveringen zal die vraag ook ter sprake komen, maar dit ter zijde.

De Mignonette van Tom Dudley werd in 1884 getroffen door een rogue wave. En wie denk je dat er honderddertig jaar later uitgebreid onderzoek heeft gedaan - en nog steeds doet - naar rogue waves? Een zekere professor John Dudley. :roll:

Thomas Dudley emigreerde kort na zijn vrijlating alsnog met zijn gezin naar Australië en ging daar, zoals gepland, in zaken met de tante van zijn vrouw. Hij had een zoon, dus wie weet is die professor daar in Auckland inderdaad een nazaat van hem.

Het verhaal wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Kennis van zaken

Bericht door Brazuca »

Een bijzonder interessant verhaal Theo. Je hebt weer een onderwerp te pakken, wat nog voldoende stof tot nadenken (en schrijven) kan opleveren.

Hoe zou Neil Hanson nu op dit verhaal gestuit zijn ? Zoals je al eerder hebt laten zien, heeft hij al eerder historische onderwerpen in zijn boeken verwerkt, zoals, over de Spaanse armada in het boek; "The Confident Hope of a Miracle". Dat zijn onderwerpen waar toch heel veel onderzoek naar gedaan moet worden wil je iets zinnigs kunnen zeggen, en dan ook nog op zo´n manier schrijven dat het prettig leesbaar blijft, chapeau!
Het schrijven zal hem makkelijk afgaan, want hij heeft al 50 boeken op zijn naam staan, waarvan de meeste boeken als 'ghost-writer'.

Terugkomend op het verhaal; dat in een zeevarende natie waar het handhaven van tradities en het toepassen van lijfstraffen aan boord van schepen voor lange tijd gemeengoed waren, is het bijzonder dat de overlevenden uiteindelijk toch voor moord veroordeeld werden. Zelfs dat hun advocaat 'omgekocht' werd en geen effectieve verdediging heeft gevoerd, laat zien dat er meer aan de hand was, dan het simpelweg veroordelen van een aantal zeelui, die gewoon probeerden te overleven en toch duidelijk tot het laatste moment gewacht hebben voordat zij tot hun daad kwamen.

Enfin, het boek staat op de lijst om gelezen te worden, zoals ook het boek over de Spaanse armada van dezelfde schrijver.
Ik heb net een interview gelezen met Neil Hanson over het boek "The Confident Hope of a Miracle", en ik denk dat het zeker zo interessant is.
Interview is hier te vinden. (transcript)
We wachten op het vervolg...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Kennis van zaken

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Er is geen wet die het eten van mensenvlees verbiedt
Interessant stukkie werk Theo, alhoewel met een ietwat macabere ondertoon.Ik las onlangs ergens over kannibalisme in de Oekraine in de 1930tiger jaren, kennelijk door Stalin ge-orchestreerd om de Oekrainers onder de duim te krijgen, er was zelfs een specifiek woord voor die genocide, wat zijn "wij"- het menselijke ras- toch een triest zooitje bij elkaar als je dat soort zaken leest.Van een stel stervende zeelui in een zinkend bootje midden op de Atlantic kan ik begrijpen.......aahwel, je bent er mooi druk mee EN " van de Griekse straat en uit de zon"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Kennis van zaken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de feedback! Zoals ik al zei is de zaak van de Mignonette in de honderddertig jaar die er sindsdien zijn verstreken uitgebreid beschreven en besproken, maar dan toch vooral voor wat betreft de juridische kant van de gebeurtenis. Die is ook interessant. Neil Hanson is daar misschien een keer bij toeval op gestuit, is gaan lezen en zoeken en is, net zoals als ik, al spoedig geboeid geraakt. Zijn grote verdienste is dan dat hij het tot een breed uitgesponnen, zeer leesbaar verhaal heeft gemaakt. Het geeft een prachtig beeld van de zeevaart in de 19de eeuw en dan speciaal van de Britse koopvaardij, de toestanden op de schepen en vooral ook de toestand van veel schepen. Het hevige verzet van de reders tegen de instelling van de Board of Trade, bijvoorbeeld. Ze beschouwden dat als een uiterst ongewenste inmenging in hun besognes. Dat is maar één voorbeeld van de interesaante zaken die Hanson in zijn boek beschrijft en die het tot zo'n mooi geheel maken.

Het oponthoud van de Mignonette in Southampton grijpt hij aan om een prachtige beschrijving te geven van het havenkwartier, beschrijvingen die ik zo terug kan vinden in de boeken van Stan Hugill, Sailortown van 1967 en Songs of the Sea van 1977. Dat laatste vertaalde ik in datzelfde jaar voor De Boer Maritiem en toen kocht ik Sailortown tweedehands als naslagwerk. Toen was het nog betaalbaar, nu is het vrij duur geworden, maar nog steeds een boek om te hébben. Zoveel jaar later gebruikte ik het opnieuw als naslag, maar nu voor De Prijs, om een indruk te krijgen hoe het er in Freetown aan de wal aan toe moet zijn gegaan. Dat boek vond ik nu duidelijk terug in Custom of the Sea bij Hansons beschrijving van Southampton in 1884. Maar dat zijn dus dingen die het tot zo'n mooi leesbaar boek maken.
En kleine dingen die zomaar terloops genoemd worden. Waarom konden veel zeelui vroeger niet zwemmen? Omdat ze dat helemaal niet wilden leren. Omdat ze een snelle verdrinkingsdood verkozen boven zonder uitzicht op redding rondzwemmen om uiteindelijk door de haaien te worden verslonden. Dat zijn voor mij de krenten in de pap. Dat zeelui zich een kruis op de borst of op de armen lieten tatoeëren, niet omdat ze dat zo mooi vonden, maar in de hoop dat ze zodoende een christelijke begrafenis zouden krijgen als hun lijk ergens aanspoelde. Dat zijn leuke dingen voor de mensen. :wink:

Ik noemde dat boek van Hanson acht jaar geleden al op dit forum in het topic Een spannend verhaal, naar aanleiding van dat slechte boek van D.W. Buffa dat ik helemaal in het begin van dit topic aanhaalde. Buffa probeerde een gebeurtenis zoals die met met de Mignonette naar de tegenwoordige tijd te verplaatsen en opnieuw een rechtszaak te voeren over de vraag of het in een dergelijk geval gerechtvaardigd is een mens te doden zodat anderen een kans hebben om te overleven. Hij deed dat helemaal verkeerd, omdat hij totaal geen kennis van zaken had, maar het blijft natuurlijk nog steeds een interessante vraag. Hoe zou een rechter daar nu over oordelen? Als vier man in een uitzichtloze situatie geraken en er dan alle vier in toestemmen om het lot te laten beslissen wie er als eerste gedood moet worden om als voedsel voor de anderen te dienen? De overlevenden zouden waarschijnlijk niet vervolgd worden voor moord met voorbedachten rade, maar hoe zouden de rechters dan wél oordelen?

Kannibalisme is van alle tijden. In tijden van hongersnood gingen mensen er telkens weer toe over. Als we de gestoorden buiten beschouwing laten die dat niet van de honger doen, maar puur omdat ze nu eenmaal gestoord zijn, wat een heel lange lijst is met alleen in dit jaar, 2014, al vijf gevallen, blijft er nog steeds een groot aantal voorbeelden over. Inderdaad: de hongersnood in de Oekraïne is een gruwelijk voorbeeld, maar ook tijdens de slag om Stalingrad was kannibalisme een normale zaak geworden. Net als in de krijgsgevangenenkampen in Siberië waar de ruim 100.000 Duitsers na de slag werden opgesloten was sprake van kannibalisme. De gruwelijke beelden zijn overal op het internet te vinden. De jongste gevallen schijnen in Noord-Korea te zijn gerapporteerd. Ik blijf me echter maar liever beperken tot de zeevaart en dan speciaal tot wat zich rond en in verband met de Mignonette afspeelde. Wat eraan vooraf ging en wat er daarna volgde. Ook na de zaak van Dudley en Stephens zijn er gevallen van kannibalisme op zee aan het licht gekomen. Ook daar zijn mensen voor gearresteerd, maar tot een veroordeling kwam het daarbij niet.
Ik kom er nog op terug.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Kennis van zaken

Bericht door Wim Plukker »

Prachtig Theo, zit hier weer te genieten.

Van de afdeling muggeziften: Over die freak-wave, het platform heet "Draupner" meer info:
http://www.ngi.no/en/News-archive/News/73844/

Het you tube filmpje erbij is een animatie, geen echte beelden.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Kennis van zaken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zoals gewoonlijk heb je ook nu weer gelijk, Wim. :?
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Kennis van zaken

Bericht door Wim Plukker »

Sorry Theo, het viel me gewoon op omdat ik het al eens tegengekomen was, ik denk tijdens de reisvoorbereiding Suape-Colombo rond de kaap waar freak-waves bewezen voorkomen.

Maar laat je door mij niet van de wijs brengen :-D , ik ben wederom zeer benieuwd welke kant het verhaal opgaat, ik zou bijna zeggen smullen geblazen maar dat is gezien het onderwerp wat onsmakelijk. :shock:
"Beauty is in the eye of the beholder"
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Kennis van zaken

Bericht door schokker »

Zo, weer wat te lezen. Vindt het wel ver weg gestopt in het forum :wink:, zie het vandaag voor het eerst.

Grt

Henk
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Kennis van zaken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding

Weggestopt is het niet, hoor. :-D De aanleiding voor het starten van dit lange verhaal was het boek The Lifeboat van Charlotte Rogan en daarom was het forum "Boeken" de aangewezen plaats. Vandaar kwam ik op The Custom of the Sea van Neil Hanson en dat leidde me dan weer naar allertlei zijpaden, maar toch telkens weer naar boeken en schrijvers die zich met hetzelfde onderwerp bezig hadden gehouden. Daaronder zijn niet de minsten: Edgar Allen Poe, Jules Verne en Joseph Conrad, bijvoorbeeld. Daarmee is ook gelijk Wim Plukkers vraag welke kant het verder op zal gaan beantwoord: ik blijf bij de boeken, maar dan wel met zijsprongen vanaf de zijpaden, zeg maar. :?

Dat het topic door sommigen gemist wordt of pas veel later ontdekt, kan alleen maar gebeuren als je je berichten per forum kiest, dus misschien alleen maar op "Kombuispraat" of "Ruim 7" kijkt. Als je gewoon begint bij "Toon nieuwe berichten", springt het er vanzelf uit. Of zie ik dat verkeerd? Hoe het ook zij: aflevering 5 vlot lekker. Nu moet ik eerst even buiten aan het werk. Het is hier zonnig en windstil en na een koude nacht wordt het vandaag een graadje op twaalf. Voor de Kerst wordt 16 tot 18 graden verwacht. Niet echt weer voor een witte Kerst, maar wel voor wat kleine klusjes.


Plaats reactie