Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Cor Leliard »

foto door gestuurd aan Jo Gillissen.
gr Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

Hwtk Montauban had wel zijn vrouw a/b maar de kapitein niet, dacht ik.
Eind december 1966 huurden we in Papeete drie scooters. Ik had alleen een autorijbewijs sinds een paar maanden, maar dat was genoeg voor het huren van een scooter.
We reden zonder helm of zoiets en met een passagier achterop met 90 km /u het eiland rond.
Als het fout was gegaan had Radio Holland een R/O naar Tahiti moeten uitsturen. Maar ook dit liep weer goed af.
Ik denk dat 3e wtk Evers de foto heeft gemaakt want hij was meestal de initiatiefnemer van uitstapjes en excursies.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Tahiti.JPG
Tahiti.JPG (121.18 KiB) 5438 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

Als je zo rond de wereld vaart kom je in verre landen en ontmoet je exotische mensen zoals b.v. geisha's, negerinnen, Spaanse schonen en Amerikaanse wijven.
De vahines van Polynesie schijnen ook beroemd te zijn, en aan het strand gekleed te gaan in enkele bloemenkransen.
Dat bleek niet helemaal waar en vahines kijken ook niet altijd even vriendelijk als ze gefotografeerd worden, zie hieronder.

De Seinelloyd ging verder via Apia, Suva en Noumea naar Nieuw Zeeland.
Op 2e kerstdag werd de datumgrens gepasseerd dus die dag werd overgeslagen zodat de bemanning geen vrije dag had om uit te buiken na het kerstdiner.

Het kerstdiner kon per rederij nogal verschillen.
De Skadi van Vermaas ploeterde met kerst in vliegend stormweer van Casablanca naar Galway in West Ierland. Het kerstdiner was stamppot, iets anders koken was niet mogelijk in de kombuis.
Op de Straat Bali van de RIL verzorgde de Chinese hofmeester persoonlijk een fantastische rijsttafel en kwam na het dessert in de messroom een applaus in ontvangst nemen.
De Schouten van de KPM was met kerstmis in Antwerpen verzeild geraakt. Het werd in 8 jaar varen de enige kerst thuis terwijl de Oost Azietoeslag gewoon doorging.
Vannacht naar Schiphol want dit jaar wederom kerstmis in Hochkrimml met kind en kleinkinderen.

Groeten en eet smakelijk

Koos van der Elst
Bijlagen
Tahiti  wahine.JPG
Tahiti wahine.JPG (74.11 KiB) 5262 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door rspeur »

Het kon ook anders Koos. Allereerst natuurlijk de beroemde/beruchte Quinns bar (waar ik trouwens geen rottigheid heb meegemaakt), en de dansshows in de hotels voor de toeristen. Ja, ik ben daar ook heen geweest toen we er met de Neder Linge lagen in 1970. En dat brommertje huren: jawel, ook gedaan. Geen spijt van. Foto's van dat ritje laat ik nog wel eens zien aan mensen die denken dat we ALLEEN MAAR de binnenkant van kroegen en hoerenkasten zagen....
René
Bijlagen
271 tahiti (11).jpg
271 tahiti (11).jpg (91.83 KiB) 5258 keer bekeken
272 tahiti (12) Ah gossie jochie, gestapt zeker....jpg
272 tahiti (12) Ah gossie jochie, gestapt zeker....jpg (105.25 KiB) 5258 keer bekeken
264 tahiti (4).jpg
264 tahiti (4).jpg (162.31 KiB) 5258 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Cor Leliard »

Bedankt voor de mooie foto's van de dans groep in Tahiti,
Weet je Rene vroeger waren er niet veel mensen die een foto toestel hadden op de reis.
Jammer, want er is in principe weinig foto materiaal uit die tijd.
All the best
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door rspeur »

Bedankt Cor, laat ik dan gelijk maar WEER even reclame voor mezelf maken. Als je de link aanklikt zie je een aantal albums, drie daarvan gaan over mijn vaartijd: "Sailing". Zo'n 600 plaatjes. Troost voor de Lloyd mensen: het is niet alleen SMN, er zijn ook foto's van na de fusie. O.m. de Marne Lloyd.
René

https://www.flickr.com/photos/rspeur/co ... 008901976/
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

De Seinelloyd lag met oudjaar '66 in Noumea. Een groep Nieuwzeelandse meisjes was daar op vakantie en logeerde in een hotel waar niet veel te beleven was.
Ze hadden wel zin in een party bij ons a/b.
Die party werd best gezellig en later gingen we met een paar van hen naar het strand waar ze ons zouden leren snorkelen.
Er zijn daar mooie riffen en er waren veel tropische vissen te zien.
Pa Gilissen heeft het zo te zien aardig versierd. Links zit een Fransman die in de nikkelbusiness werkte en ook een beetje vakantie had.

Alle Kombuizers een prettige jaarwisseling gewenst

Koos van der Elst
Bijlagen
Noumea strand.JPG
Noumea strand.JPG (71.25 KiB) 4942 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Sparkymul »

Noumea…

Hoi Koos…

De herinneringen komen weer boven. Ik had niet zo veel met Nieuw-Caledonië. Het was een stukje Frankrijk in de Pacific alleen miste je daar de gemoedelijke Franse sfeer. Er zaten behoorlijk wat Franse expats die in de nikkelmijn werkten.
De gezelligheid kwam pas ’s avonds in de kroeg. Toen deze dicht ging kwam een elftal gezellige dames mee aan boord en ging het feestje daar verder. De paniek was de volgende ochtend groot toen nog een aantal dames na vertrek aan boord bleken te zijn. Met de loodsboot zijn die toen van boord gehaald. De ouwe was not amused.

Sparkymul
Bijlagen
Nw Caledonië.JPG
Nw Caledonië.JPG (47.22 KiB) 4889 keer bekeken
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Bertus. »

Vraag:
Kan iemand mij vertellen waar de reis van ms Zeeland
vanaf 20 April 1963 naar toe is geweest.
Ik kan het mij niet meer herinneren. :(
Zie bemanningslijst.
ms Zeeland.PNG
ms.Zeeland1PNG.PNG
M.v.g. Bertus.
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door S Verheij »

Hallo Bertus.
Als je kijkt op de side van het Rotterdamsche LLoyd Museum,
Staan Foto's die in 1963 genomen zijn in het verre oosten, en richting Canadese Meren.
En dat zal ongeveer wel kloppen want ik dacht dat er maar twee schepen op de meren zaten toen die tijd ??
de Ampenen en de Utrecht.
Dus denk ik dat het een reisje Verre Oosten Canadese meren is geweest.
Met Kapitein Vellekoop dat kan je toch niet meer vergeten :lol: :lol:
Gr.Sjaak
Carpe Diem


Plaats reactie