Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
scheepswtk

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door scheepswtk »

Geachte sluwe Vos,

Kijk dat is nu wat ik bedoel, ik als fietsenmaker op zee (ex) vind dit soort dingen zo mooi maar alles wat ik kan maken op papier is printen.
Zo ook met muziek ik kan luisteren en/pf kijken naar muziek en opera maar verder heb linkse handen op dat front.

Een verdrietige Derk

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door Piet Bruijns »

Getroost je, verdrietige Derk,
Kunst heeft geen enkel bestaansrecht zonder kijkers en muziek zou volkomen nutteloos zijn, ware er geen luisteraars zijn.

Ik moet er niet aan denken als er op een concert niemand in de zaal zou zitten of tijdens een expositie
alleen de kunstenaar aanwezig is.
Vriendelijke groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door jdbvos »

Gewoon DOEN Derk....
En dat meen ik !
Zoek een leuk ouderwets schip uit, bijvoorbeeld....pak een potlood en een schetsboek, en teken de contouren na...
Daarna wat kriebeltjes als details....enz.... Beter dan het origineel wordt het tóch nooit: het blijft een image !
En je ziet je tekening groeien !
En of het wat wordt ???? So what ! Een Rembrandt zijn we zowieso niet: dan hadden we op onze 10e al een groots schilderij gemaakt...
Het gaat erom wat jij mooi vind !

Weet je wat ik me vaak afvraag ? Hoe zou een Picasso of een Dali nou zo'n 50/60er-jaren schip getekend hebben.....?
Of zo'n Japanse antieke tekenaar, met z'n 3 of 4 lijntjes.....?

't Is vaginaweer, de laatste tijd, en véél te koud om in de schuur met m'n mini-Democraatje bezig te zijn.....
Dus ik heb mezelf dat advies ook maar gegeven. Zoals je ziet: ook maar nét (weer) begonnen....(ps: eerst potlood, daarna met zo'n Staedler OostIndische dunschrijverpen)
Bijlagen
WP_20150121_001.jpg
WP_20150121_001.jpg (108.89 KiB) 5825 keer bekeken
WP_20150130_002.jpg
WP_20150130_002.jpg (127.35 KiB) 5825 keer bekeken
WP_20150201_001.jpg
WP_20150201_001.jpg (124.47 KiB) 5825 keer bekeken
Oost, west...ook best
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door warbout »

Allemachtig prachtig! die schilderijen.
En de Prinses Margriet heb ik nog 8 reizen op gemaakt in 1963/64.
Extra mooi om een van je bevaren schepen aan te treffen.

Gr. Willem. W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door Piet Bruijns »

Sterker nog: De foto van de coaster ondersteboven draaien en ook het plaatje op z'n kop natekenen.
Het resultaat is verbluffend! Het heeft te maken met het uitschakelen van je rechter hersenhelft, zodat je alleen de linkerhelft (de creative kant) het werk laat doen.
In amerika bestaan er tekenmethodes die op deze manier te werk gaan met uitzonderlijke resultaten. Probeer het maar eens, het werkt echt!
Als je kunt fietsen, kan je ook tekenen.
Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door jdbvos »

Vandaag de achtergrond wat verder uitgewerkt....
Morgen bij daglicht maar eens zien of dat een beetje gelukt is...
Dan nog ff een luchie erbij, en dan gewoon een tijdlang laten liggen, meestal zie ik dan nog wel wat verbeterpuntjes, voor zover dat mogelijk is met OI-inkt... :roll:
...maar ik zit hier verschrikkelijk off-topic bij de Kunst van Hoendervanger...... :oops:
Bijlagen
resized_WP_20150202_001.jpg
resized_WP_20150202_001.jpg (175.92 KiB) 5716 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een verdrietige Derk
Dag " Verdrietige Derk".....laat ik je nu als kollega oud massinist die vroegaah daar OOK " verdrietig" over kon zijn eens even " uit de droom helpen" :lol: ...er IS namelijk geen enkele reden om daar zgn. verdrietig over te zijn...........een mens kan nu eenmaal niet " overal goed in zijn"........een ervaren vakman massinist ( ik spreek dus niet noodzakelijk over scheepswerktuigkundige kollega klokkieskijkers! :oops: ) kan om te beginnen " HET licht aanhouden"...........in de sombere gevallen dat " HET licht onverhoopt uitgaat" heeft ie daarvoor binnen de kortste keren weer " een list voor bedacht"......al of niet met behulp van de boeken van Tom Poes......vervolgens kan ie gehele en veelal gekompliceerde machine-installaties " in de rit houden".........repareren, overhalen enz. enz. inclusief piep in de Kombuis en warm water uit de kraan en koele lucht uit de airco en bevroren " Bieffies de Lomo" in de vrieskist.........inklusief dat anderen " met een gerust hart te kooi kunnen gaan" :mrgreen:

Persoonlijk omschreef ik dit als volgt tegen vroegere jonge kollega Surveyors:
" ALS je een schip NIET persoonlijk kunt opstarten EN veilig naar zee kunt brengen, DAN heb je GEEN recht van spreken betreffende de gedragingen van anderen!"

Schepen "schilderen" is ongetwijfeld een kunst, "schepen bouwen, repareren EN laten VAREN en HET licht aanhouden" is een " art-form" :mrgreen:

Ik hoop dat je dit een hoop geld bespaart bij de psychiater en je zou de helft ervan naar mij kunnen overmaken :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
wjmaritiem
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:32
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door wjmaritiem »

Hier mijn meest recente aquarel van de Lynx & Apollo. Het werk is 30 x 60,5 cm.
Bijlagen
pilots_wjhoendervanger.jpg
pilots_wjhoendervanger.jpg (389.01 KiB) 6010 keer bekeken
scheepswtk

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door scheepswtk »

Hallo HGH,
Even een antwoord op de opbeurende woorden.
Ik heb een paar dingen waardoor ik niet naar een zieleknijper hoef te gaan, een vrouw die mij met beide benen op de grond kan houden, alle opera's waar we dan ook samen heengaan om te genieten, de musea die we soms bezoeken en last but not least de golfbanen waarop ik de bunkers en rough altijd tot tegenstander heb.
Maar mijn jalouzie op jullie kunstenaars, schilderen en of beeldhouwen blijft.
Heel vriendelijke groet,
Derk
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Maritieme kunst W.J.Hoendervanger

Bericht door jdbvos »

Ik (her)ken het gevoel, Derk !
Oost, west...ook best


Plaats reactie