Motorproblemen Volvo Penta

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door kees »

rflorijn12345 schreef:goededag
ik vaar met een draco 2000 en een volvo penta 120 pk motor voor de winter water afgetapt met de vriespluggen maar ik krijg ze er niet meer in wat kan ik daar mee doen
hopelijk op een antwoord
bij voorbaat dank nico breedeveld
Ha Nico,
Normaal haal je die er niet uit, ze zijn er voor als het block bevriest deze er eerder uit klappen dan het block zelf.
Je moet dus nieuwe zien te krijgen, de zittingen goed schoon maken, en met een beetje vet er in tikken. Liefst alleen ophet opstaande randje(meestal lukt dit met een dop van doppenset juiste maat).
Dan de volgende keer antivries er in of op de "normale puntjes aftappen(laagste natuurlijk) zitten normaal kraantjes of indraaipropjes. Slangklem en slang los werkt natuurlijk ook. :wink:
Succes er mee,

Kees

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door jdbvos »

Hallo Nico
Hoe heb je die dingen er überhaupt uitgekregen ??
Bij mijn weten zijn dat bevriezings-beveiligingsplaatjes, die -bij onafgetapte motor en vorst- er eerder uitgedrukt worden dan dat het blok in tweeën splijt.... En zijn doorgaans niet bedoeld voor het gewone aftappen; daarvoor zitten er (meestal 2 a 3) aftapkraantje aan het blok en/of gekoeld uitlaatspruitstuk...
Maar goed, wellicht is dit wel de gangbare werkwijze bij jouw Penta.....

Normaliter zijn die plaatjes voorzien van een bolling om goed vast te klemmen, én voorzien van een taps randje, die het plaatsen enigszins vergemakkelijken. Zoek een stuk buis, die nét in het gat in het blok past. Schuur met heel fijn schuurlinnen/papier de vliegroest uit de gaten, en als je het begin van het plaatje niet voorgaats krijgt, kun je de rand van de gaten een héél klein beetje afschuinen. Smeer een beetje groene zeep, of als je niks anders hebt: vaseline of vet, op de rand van het plaatje en probeer het plaatje vast te plakken met dat vettige smeersel, met de bolling naar buiten. Nu de buis er voorzichtig tegenaan zetten, en met een flinke tik van een passende hamer het plaatje erin slaan. Met wat water (of verdunner/thinner bij vaseline of vet) het smeersel weer uit de inmiddels afgedopte gaten verwijderen, waarna met een likseltje verf, bij voorkeur in de kleur van de motor, de afdichting de "vinnissing tuts" te geven. Met dat laatste kun je trouwens het beste eventjes wachten tot ná opvulling en proefdraaien tot 'op temperatuur', zodat je nog kunt controleren of ze goed afdichten.

Mocht je ze er met die pijp met geen mogelijk erin krijgen, zou je de plaatjes er omgekeerd in kunnen krijgen: met de bolling naar binnen. Nu geen pijp meer gebruiken, maar een houten stokje in het midden van de holling.
Dit geeft wél méér kans op lekkage en roestvorming in de passing, omdat water tussen plaat-en-gat zou kunnen komen ! En dat is funest voor eventuele latere passingen....

Mochten het -wat ik wel eens heb gezien bij oudere motoren- plaatjes zijn met een O-ring, dan alleen een afgeschuind randje maken met een vijltje aan de buitenrand van het gat (zeg maar een hoekje van een ca 30 graden), en de O-ring én gat licht insmeren met groene zeep, en verder de hierboven beschreven volgorde handhaven. Pas op dat je de zaak niet scheef slaat, want dan is je O-ring gedeeltijk uit de groef geperst en is gegarandeerd op 2 plekken 'doorgeknipt'.



Oh ! Kees is me al voorgeweest bij het tikken....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door leo-shof »

Nico kan je er misschien een foto van plaatsen
dan kunnen de heren Wtk er meer van zien wat je bedoeld .
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
rflorijn12345

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door rflorijn12345 »

bij deze de foto van de vriespluggen
bij deze de foto van de vriespluggen
bij deze de foto van de vriespluggen
012 (640x480) (640x480).jpg (133.3 KiB) 9455 keer bekeken
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Otter »

Dit zijn aftap pluggen!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door jdbvos »

hennep rond de draad draaien, terugplaatsen, en vastdraaien. Let op: na 'héél erg vast' komt meestal 'héél erg los' !
Eventueel afdichtingstape ipv hennep, maar dan mag de motor niet heter dan een graadje of 70-80 worden....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door kees »

als je er aan kan komen eerst even met 1/4" BSF tapje de draad even opschonen in het blok, dan de propjes zoals hierboven er in.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door paul »

Of een aftapkraantje erin inplaats van een plug.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Herman »

of gebruik loctide voor draad afdichting.
gr.Herman
rflorijn12345

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door rflorijn12345 »

iedereen heel hartelijk bedankt voor de antwoorden ik denk dat ik een heel stuk verder ben

Nico breedeveld


Plaats reactie