Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Bertus. »

Hallo Sjaak,

Bedankt voor je reactie, maar ik kan niets over die reis
vinden op de site Rotterdamsche Lloyd Museum.
Daar ik vorig jaar Augustus een paar keer een tia heb gehad
en een beroerte, ben ik veel bovenin die grijze massa kwijt.
Ik heb voor een tijdje terug een discussie op het SMN topic
gehad over een reis met de Bintang naar de Meren in Oktober
maar dat zal dan wel de Zeeland in April zijn geweest.
Zodoende had ik er belang bij.
Ik heb voor een paar jaar terug nog telf. en mail contact gehad
met oud collega matroos Rinus Leautaud, die woonde toen in Thailand
hij had ook een kroeg gehad in Rotterdam, en een tijdje telf.en mail contact
gehad met lampenist Piet Lancel uit Rotterdam.
Zo, dat is weer heel wat. :lol: Ik ga weer verder zoeken.

M.v.g. Bertus

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

Op een zondagmiddag in januari '67 arriveerde de Seinelloyd in New Plymouth, de eerste aanloophaven in Nieuw Zeeland.
We dachten dat daar iets bijzonders te doen was want op de steiger stond het zwart van de mensen.
Maar toen we aangemeerd waren ging de menigte weer op huis aan, men was alleen maar naar de binnenkomst van ons schip komen kijken.
In New Plymouth waren we het enige schip dat binnenlag, maar in Wellington (zie foto) was het drukker.
Vooraan ligt een boot van de Bank Line, dan de Scheldelloyd en de Seinelloyd, de Franse Marquisien, een boot met de NDL schoorsteen en achteraan de Wahine, de veerboot die een jaar later bij Wellington op de keien werd gezet en verging.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Wellington.jpg
Wellington.jpg (68.24 KiB) 4624 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

Voetballen in Auckland.
Liggend vooraan de hofmeester, links staat van Lienden, in het midden met de bal timmerman Breure, onze kieper.
Die wou eigenlijk niet meedoen omdat hij teveel sportman was om te gaan kiepen in zo'n bierelftal maar we hadden hem nodig omdat hij altijd de nul hield.
Tegenstanders waren Nederlandse emigranten elftallen of elftallen van Engelse schepen.

Omdat Auckland toen 200 jaar bestond had het feestcomite ook een roeiwedstrijd voor koopvaardijbemanningen met de eigen sloepen georganiseerd.
De Seinelloyd deed mee. Hofmeester Baan wilde een krat bier meenemen voor onderweg maar dat werd tegengehouden door de sloepscommandant, de 3e stm. Die nam de wedstrijd bloedserieus.
Niettemin werden we laatste, maar omdat er maar 2 schepen hadden ingeschreven kregen we de 2e prijs, een bosje Nieuwzeelandse flappen.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Auckland voetbalteam.jpg
Auckland voetbalteam.jpg (192.31 KiB) 4386 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

In Wellington kwamen enkele politie agenten aan boord die de Seinelloyd hadden gepeild met een peilontvanger. Onze illegale omroepzender stond nog aan en het bleek dat die in heel Wellington was te horen. De mannen kregen een paar biertjes aan de bar, en we beloofden de zender niet meer aan te zetten binnenslands. Daarmee was de kous af en we werden uitgenodigd om de volgende avond mee te gaan op konijnenjacht. Die konijnen komen af op het schijnsel van de koplampen van een stilstaande auto, waarna je ze kan neerknallen. Er waren wel liefhebbers voor de konijnenjacht maar zelf bleef ik a/b.

Nog een foto van de Scheldelloyd en de Seinelloyd, gezusterlijk naast elkaar in Wellington.
De volgende en laatste haven in Nieuw Zeeland werd Napier, waar we naast de Schielloyd kwamen te liggen.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Wellington.jpg
Wellington.jpg (164.76 KiB) 4176 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

De laatste aanloophaven in Nieuw Zeeland was Napier op het Noordereiland. Naar het Zuidereiland ging de Seinelloyd helaas niet.
Bij parties in NZ was Frans van Dreumel barman en ceremoniemeester.
In 1969 kwam ik Frans weer tegen op Mallorca. Hij was toen gastheer bij een reisbureau en had in zijn kielzog een gezelschap oude dames dat hij daar rondleidde.

Napier had een ziekenhuis dus dat betekende weer een party met levenslustige nurses die altijd zin hebben in een feestje.
s Nachts brachten we ze thuis naar hun nurses home en gingen nog even mee naar binnen, via een niet afgesloten raam dat door de tuin te bereiken was.

Verder was het in Napier een dooie boel, maar op zondag huurden we een auto, een Australische Holden, en reden er mee naar Rotorua, waar hete bronnen zijn met borrelende modder.

Links op de voorgrond 2e wtk Smits, die het allemaal voor gezien houdt.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Rotorua.jpg
Rotorua.jpg (133.21 KiB) 6112 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

Gezellig als er een ander rederijschip naast je ligt. Collega's lopen af en aan en aan de bar lijkt het of de second en de vierde opeens een ander gezicht hebben gekregen. Pa Gilissen zit er druk te bomen met zijn collega Pa van de Schielloyd.
De nurses zien de schepen als een soort disco en lopen ook de deur plat, totdat kapitein Van As verordonneert dat er alleen nog dames a/b mogen komen na zijn persoonlijke goedkeuring.
Het wordt langzamerhand tijd om weer de reis op te gaan.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Napier.JPG
Napier.JPG (267.22 KiB) 5968 keer bekeken
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door S Verheij »

Ampenan
Ampenan
img041.jpg (134.19 KiB) 5799 keer bekeken
Nog iets van vorig jaar.
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E »

De Seinelloyd in de Indische Oceaan, op weg van Napier naar Aden.
Die bank rechtsonder werd gebruikt om op te vozen met tijdelijke vriendinnen, tijdens parties in NZ.
In Aden werd gebunkerd. Daarna via het Suezkanaal naar Marseille en verder naar Rotterdam.

Wat mij betreft was het toen voorlopig Schluss met de Lloyd want ik moest met spoed naar Vlissingen, om daar op de loodsboot te stappen.
Samen met de loods a/b geklommen van de voorbijvarende President William V S Tubman.
Die kwam uit Antwerpen, op weg naar Liberia om erts te laden voor Baltimore.
Er was geen R/O a/b, want die was achtergevaren in Antwerpen.
Die R/O kwam er overigens niet zo makkelijk af als de achtervaarders van de Ampenan waar Sjaak het over had.
Naar verluidt zou deze man in eerste instantie de zak hebben gekregen, maar mocht, onder wat gemor van RH. uiteindelijk toch blijven.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Indische Oceaan.jpg
Indische Oceaan.jpg (270.25 KiB) 5644 keer bekeken
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Willem Visser »

Afbeelding

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding
Nedlloyd Schie,
Eens een pareltje van de vloot onder de naam ""Schie LLoyd.
Gr.Sjaak
Carpe Diem


Plaats reactie