Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH54 Franziska

De hektrawler SCH54 Franziska werd in 1974 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH302 Willem van der Zwan welke bij dezelfde werf is gebouwd.

De inhoud bedroeg 477 BRT.

Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter

De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de Franziska werd daarmee vergroot tot 557 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg toen de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
Bijlagen
SCH54 Franziska 60x50cm
SCH54 Franziska 60x50cm
SCH54-Franziska_150kB.jpg (148.45 KiB) 5721 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

KW49 Schout Velthuys

De hektrawler KW49 Schout Velthuys is in 1973 gebouwd bij T. van Duivendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z96 voor rekening van Visserij Mij Kennemerland te Katwijk aan Zee.

Het schip kwam op 14 april 1973 in de vaart.

Inhoud: 447 bruto ton
Lengte: 54,3 m
Breedte: 10 m

Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.

In 1986 is het schip verkocht aan Pesquera Mar Azul te Mar del Plata, Argentinië onder de naam Mar del Sud.

Jan
Bijlagen
KW49 Schout Velthuys (40x40cm)
KW49 Schout Velthuys (40x40cm)
KW49-Schout-Velthuys3_150kB.jpg (145.49 KiB) 5668 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door jdbvos »

Volgens mij wordt jij steeds beter, Jan !
Ik snap je bewondering voor die ouwe Engelse trawlers; vond ze vroeger zelf ook prachtig.
Hier een leuk modelletje, geplukt van StS....daar staan ook héél veel plaatjes van visserschepen, trouwens....
Bijlagen
100_4396_Copy_.jpg
100_4396_Copy_.jpg (275.65 KiB) 5662 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

VL 110 Michiel Jan

De VL 110 Michiel Jan is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen voor N.V. W. Kwakkelstein te Vlaardingen.
De tewaterlating vond plaats op 7 november 1957 en het schip werd overgedragen op 15 maart 1958. Het schip kwam in de vaart op 17 maart 1958.

Afmetingen: 40,60/36,30 x 7,24 x 3,62 m. Bruto inhoud: 259 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 650 pk. Deze werd in 1973 vervangen door een nieuwe van hetzelfde fabrikaat met een vermogen van 1200 pk.

Zusterschepen zijn de in 1956 gebouwde Francina KW 153 voor de Visserij Mij. Insulinde te Katwijk aan Zee en de Ada VL 7 voor de Zeevisserij Mij. Holland te Vlaardingen.

VL 121 Willem & VL131 Petronella

Het motortrawler VL121 Willem en de VL131 Petronella zijn gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr. 1434 resp. 1435 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

De te waterlating van de VL121 Willem vond plaats op 28 november 1956. Het schip kwam in de vaart op 3 april 1957. De Petronella werd op 9 maart 1957 te water gelaten en kwam in de vaart op 22 juni van datzelfde jaar.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

De Willem en de Petronella zijn in 1975: afgevoerd ivm sanering. In 1979 is de Petronella verkocht voor de sloop en op 30 november 1979 uit de haven van Ijmuiden vertrokken. Januari 1980 vertrok ook de Willem richting sloper.

IJM5 Nelly Jetske

Dit schip is als B2820 in 1960 gebouwd in Gdansk (Polen) voor rekening van de Societe Nord Pecheries & Cie te Boulogne sur Mer. In 1966 is het schip overgegaan naar de rederij Armement Lecanu Le Porc & Cie te Fecamp als Wagram F.1216.
In 1974 is het schip aangekocht door rederij Naboe BV te IJmuiden en omgedoopt in IJM5 Nelly Jetske. Het schip arriveerde op 5 juni 1974 te IJmuiden en kwam 24 juni in de vaart.

Inhoud: 399 bruto ton register
Afmetingen: 47,45 / 44,80 x 8,32 x 3,97 m
Hoofdmotor: 7 cil. MAN diesel van 1380 pk
In 1976 is de Nelly Jetkse verkocht aan Zuid Afrika en ging als Pam Arlerne D. varen voor de rederij Viking Fishing Co (Pty) te Kaapstad.

Jan
Bijlagen
VL110 Michiel Jan (40x30cm)
VL110 Michiel Jan (40x30cm)
VL110-Michiel-Jan2_150kB.jpg (149.74 KiB) 5594 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Loggers

Bericht door shipwis »

het ziet er weer fraai uit, Jan :mrgreen:
mooi hoor, bedankt,
grtzzz, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Graag gedaan!

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

VL14 Margaretha

Door Zeevisserij Maatschappij en Haringhandel v/h A. Verboon werd in 1963 de motortrawler VL14 Margaretha in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepsbouw De Industrie van D.&J. Boot uit Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1306. Het schip werd op 27 april 1963 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart

inhoud: 279 bruto ton
lengte over alles: 40,50 m
breedte: 7,23 m
holte: 3,73

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1970 werd de Margaretha overgenomen door W. ’t Mannetje te Goedereede en kreeg het de naam Zuiderkruis GO12. De 750 pk motor werd vervangen door een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1400 pk. In 1980 is het schip verkocht aan Leslie Jon Cunningto en Frank James Gibbs uit Brixham te Engeland. In 1982 werd de naam gewijzigd in Cato. In januari ontstond er schade aan boord vanwege een brand en is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
VL14 Margaretha (40x30 cm)
VL14 Margaretha (40x30 cm)
VL14-Margaretha2_150kB.jpg (146.45 KiB) 7145 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Hektrawler op zee

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een grote serie hektrawlers. Tot die serie behoorde de volgende schepen:

SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De hier afgebeelde hektrawler is waarschijnlijk een van de schepen van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m
Motor: 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

Jan
Bijlagen
Hektrawler op zee (50x40cm)
Hektrawler op zee (50x40cm)
Hektrawler-op-zee.jpg (142.34 KiB) 7118 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

IJM 24 Vios

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.

Jan
Bijlagen
IJM24 Vios (50x40cm)
IJM24 Vios (50x40cm)
IJM24-Vios_2_150kB.jpg (142.93 KiB) 7081 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH135 Cornelia Maria

De motorlogger SCH135 Cornelia Maria werd in 1952 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn in opdracht van Cornelis. Vrolijk’s Visserij Mij te IJmuiden.
De tewaterplaatsing vond plaats op 15 mei 1952 en de overdracht was op 21 juni van datzelfde jaar.

inhoud: 217,83 bruto ton
lengte: 40,07 m,
breedte: 7,04 m
holte: 3,23 m.

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 360 pk.
In 1958 is deze motor vervangen door 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

Op 5 januari 1959 is het schip in de Ierse Zee gezonken na een aanvaring met de Duitse stoomtrawler BX516 Gustav Borgner. De bemanning is na de aanvaring door de Gustus Borgner aan boord genomen en naar Waterford Harbour gebracht.

Als vervanger van de verloren gegane Cornelia Maria kwam in 1960 een nieuwe SCH135 Cornelia Maria in de vaart. Deze motortrawler met een inhoud van 326 bruto ton en een dieselmotor met een vermogen van 1000 pk is in 1970 verkocht naar Zuid Afrika en herdoopt in Zeeland CT. 535.

Jan
Bijlagen
SCH135 Cornelia Maria (40x40cm)
SCH135 Cornelia Maria (40x40cm)
SCH135-Cornelia-Maria_150kB.jpg (147.89 KiB) 7039 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie