Mooie neusjes...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nou ja, mooie neusjes....
Een enorme gok en een mooi neusje. :)
Macoma en Nedlloyd Streefkerkc.jpg
Macoma en Nedlloyd Streefkerkc.jpg (121.73 KiB) 4627 keer bekeken

louis holleman

Re: Mooie neusjes...

Bericht door louis holleman »

Tja, ze eindigen doorgaans op het kerkhof...
En eigenlijk kwamen ze uit dezelfde haven: 's Gravenhage. Nou ja, de Macoma kwam wel uit Willemstad maar eigenlijk-eigenlijk zat de Shell tog zekers in Duh Haag? En de Streefkerk had ooit ook 's Gravenhage op de kont prijken.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb nog wat gegevens gevonden van de foto.
"Macoma" at ship breakers 1983
picture by Rob vd Blom
Kaohsiung Taiwan 1983.
louis holleman

Re: Mooie neusjes...

Bericht door louis holleman »

Dat was wel zo ongeveer te verwachten, Kaohsiung. Dat het Alani Beach niet is, kan iedereen zien :mrgreen:
Wat me nog opviel aan die Macoma was de "streep" door de naam. Toeval?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Shell tankers hebben toen een streep onder de Macoma gezet.
Misschien een oude Taiwanese gewoonte om er bij de sloop een streep doorheen te zetten? :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie neusjes...

Bericht door jdbvos »

Ik vond die (verlengde) S-kerken best mooi...
Althans: van buiten !
Die piepkleine hutjes zonder plafondbekleding en die schijthuispleinen vond ik arremoei troef, en niet meer van die tijd.
De M-Lloyds waren wat dat betreft al een stuk mooier......
Maar van buiten....mooi hoor, slanke schepen, met een mooi lepelhekkie....
...er had van mij ook best een S-kerk, Z-kerk, of K-kerk een museumschip mogen worden... :roll:
De W-kerken waren de eerste VNS-schepen met een mooie accommodatie.... maar ja: die werden weer "steriel" gevonden door wie er op voer, omdat die accommodatie door een architect was ontworpen.....

...als ik weer terugdenk aan die Thomas Bedrieger winches... :lol: (officieel Thomas B Thryge)
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

die werden weer "steriel" gevonden door wie er op voer
Iets dergelijks hoorde je begin jaren 60 ook al, toen er airco op de schepen kwam.
"Tegenwoordig zitten ze allemaal in de hut met de deur dicht".
Zonder airco betekende de deur dicht en dat je aan het pitt'n was of niet gestoord wilde worden.
Maar als de deur openstond was iedereen altijd van harte welkom, vooral als je een paar kouwe snuffels bij je had. :)
louis holleman

Re: Mooie neusjes...

Bericht door louis holleman »

Misschien moeten we effe tijdelijk overgaan op "mooie interieurtjes":
De Gaasterdyk was mijn 1e prauw: keurige hutten met betimmering en plafond. Bj. 1960 RDM.
Hathor, bj. 1952 v/d Giessen was ouderwetsch. Tegen stalen balken aankijken.
De Reuzin van Zwartsluis, bj. 1958, keurige plafonnetjes.
Anco Spray, bj. 1954 (Zweeds, dat wel), alles airco en betimmerd en plafonnetjes. Vergeleek je dat met K-tankers van Shell uit dezelfde tijd, dan kreeg je de riebels.
Ea, bj. 1970 gewoon een mooi strak scheeppie, incl. plafonnetjes enz.
Straat Luzon, bj. 1958 Gusto, wel ruime hutten, nog niet echt plafonnetjes.
Was dat typisch NL, karig uitrusten? De Reuzin was in Deutschland gebouwd, de Ea in Frankrijk. Over de Spray had ik het al.
Zoals met sommige voorraden: voor gevangenissen en scheepspersoneel.
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Mooie neusjes...

Bericht door sparks »

Hoe minder betimmering hoe beter, kraakte altijd alleen maar als de ziekte als het wat ouder werd. Wel handig om iets achter of boven te verstoppen :lol: :P
louis holleman

Re: Mooie neusjes...

Bericht door louis holleman »

Jazeker! In de USSR kreeg je dus roebels om mee te gaan "stappen", maar wat je niet opmaakte moest terug de staatskas in, dat mocht absoluut niet uitgevoerd worden. Dan konden ze dus ook nog twee keer hun eigen uitgifte- en terugname koers bepalen, wat voor de staatskas nog beter was.
We kregen gloednieuw gedrukte biljetten, en ik had een hele serie 1 roebel biljetten in een oplopende nummerreeks. Ik meen dat die roebel toen (begin jaren 70) nog op 4 gulden stond. Uiteindelijk heb ik 5 van die 1 roebel biljetten met opvolgende nummers ergens in mijn plafonnetje gestopt (misschien wel met het risico naar Siberie afgevoerd te worden) en mee naar huis genomen, waar ze nu nog rondhangen, op 1 exemplaar na wat ik een kennis heb gegeven.
Ik weet bij God niet wat de roebel nu nog waard is, maar veel kan het niet zijn. üks rubla, CCCP.
uks rubla.jpg
uks rubla.jpg (61.81 KiB) 4317 keer bekeken


Plaats reactie