Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Cor Bos

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Cor Bos »

In 2012 bezocht ik scheepswerf Bijlsma te Lemmer en maakte een foto van de Nederlander.
Ook aan restauratie toe.
Bijlagen
de_Nederlander_op_scheepswerf_Bijlsma_1024.jpg
de_Nederlander_op_scheepswerf_Bijlsma_1024.jpg (127.41 KiB) 7483 keer bekeken

wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door wil51 »

Blijft raadselachtig wat er met de bosman aan de hand is. De website van de stichting behoud van de bosman werkt niet meer.

http://www.stoomschipbosman.nl
RonalddR

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door RonalddR »

Opknappen van de Nederlander lijkt ver weg. Schip ligt op dit moment tussen meer "opknappers" in de haven Op de oude zeug (Wieringerwerf).

Ronald de Ruyter
Bijlagen
nederlander-005-small.jpg
nederlander-005-small.jpg (217.92 KiB) 6814 keer bekeken
nederlander-006-small.jpg
nederlander-006-small.jpg (217.37 KiB) 6814 keer bekeken
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door ed ijzendoorn »

Welke "opknappers" liggen er nog meer in het haventje van oude zeug?
RonalddR

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door RonalddR »

De Flandria 20 lijkt achter de Nederlander/Bosman te liggen. De haven is niet meer echt toegankelijk en dus lastig te zien of te fotograferen. Verder liggen er nog steeds een aantal casco's uit China.
Joost Matthee

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Joost Matthee »

jammer dat de sloepen er niet meer op staan. Was heerlijk roeien op de rivier.
Snel weer in oude glorie herstellen.En ook weer afmeren aan het Noorder Eiland.
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door wil51 »

Benieuwd wat er met de stoommachines van de Mijnenveger Pieter Florisz is gebeurd. Die zijn verwijderd voor de sloop van de Pieter Florisz en naar Medemblik vervoerd voor restauratie. Zouden gebruik worden voor de Nederlander.
Paul Harmans

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Paul Harmans »

Ik heb van augustus 1972 tot juni 1973 op de Nederlander gezeten. Een mooi jaar waarin ik veel aardige en leuke jongens met hart voor de zee heb leren kennen. Natuurlijk met commandeur Kalkman, bootsman Bal, bootsman Hout en de kok Arie Booij, een klein mannetje, dat soms kon uitvallen, maar daarna gemoedelijk naar je kon lachen, zijn specialiteit was de nasi!

In 1972 was de regel nog dat je 1x in de twee weken een weekend naar huis mocht, dat veranderde later dat jaar en toen mocht je elk weekend naar huis. Enkele jongens bleven wel aan boord, voornamelijk degenen die in Limburg woonden.

’s Morgens om 7 uur kwam de bootsman of de kok de trap af naar de slaapverblijven en met een brul (voornamelijk Hout, Bal en Arie waren wat rustiger) moest je meteen naast je bed staan, vervolgens aankleden, wassen, tandenpoetsen en naar boven. ’s Morgens en ’s middags werd er les gegeven en ’s avonds mocht je je huiswerk maken of wat anders doen en om 9 uur naar bed en dan ging ook meteen het licht uit. Er werd alleen een uitzondering gemaakt als er een aflevering van the Onedin Line op tv was, dan mochten we wat langer opblijven.

Ik herinner me nog een akkefietje waarbij een leerling ‘over de muur’ werd gekieperd. Het werd gedaan door iemand die met de opleiding wilde stoppen en daarvoor een ‘goede reden’ zocht. Nou, die had hij gevonden, hij kon meteen vertrekken. Wel lachen natuurlijk als je je druipende maat zo op het dek ziet terugkeren na een plons in de Coolhaven.

Op de volgende foto (ietwat vergeeld na al die jaren) zie je een aantal medescholieren van mij, de foto is gemaakt in het voorste slaapverblijf. Ik sta helemaal links. Deze foto is gemaakt zo rond het eindexamen in juni 1973 of net daarna, want we hebben allemaal alweer een behoorlijke kop met haar, iets dat eraf moest toen we aan de opleiding begonnen. In de jaren ’70 was dat rondlopen met een ‘kale kop’ wel even wennen natuurlijk.

Er komen wel een aantal namen in mij op, zoals Leo van Dijk, Rob van Wijk, Peter Verschoor, Jan van Harte, maar van de rest schieten mij alleen de voornamen of een enkele achternaam te binnen. Ik hoop dat iemand zich herkent en zich meldt.
Opleidingsschip de Nederlander.jpg
Opleidingsschip de Nederlander.jpg (726.3 KiB) 6415 keer bekeken
Paul Harmans

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door Paul Harmans »

Dit is de foto van alle leerlingen uit de periode 1972 - 1973, gemaakt in de laatste week aan boord van de Nederlander. Ik zelf zit uiterst rechts op de railing.

(Ik heb de foto ook in een groter jpg formaat, stuur me een mailtje als je ook op de foto staat en deze niet meer hebt.)
Opleidingsschip Nederlander 1972 - 1973.jpg
Opleidingsschip Nederlander 1972 - 1973.jpg (368.76 KiB) 6414 keer bekeken
KJanssen
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 apr 2014 21:17

Re: Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Bericht door KJanssen »

Hallo Paul,
Je noemt bootsman Bal en Houtman en kok Booij. Was in jouw tijd bootsman Lippens niet meer aan boord?
Bootsman Lippens was een rustige man en als hij avond- en nachtdienst had, was het voor ons tot bedtijd vrij roken.


Plaats reactie