Nieuwe sluis IJmuiden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door rspeur »

Ik had dit natuurlijk ook bij Haven van IJmuiden of Haven van Amsterdam kunnen zetten, maar omdat de uitbreiding van de capaciteit van de "voordeur" zo actueel is plaats ik het hier. Ik kwam het filmpje tegen op Geschiedenis 24, het is een stuk Polygoonjournaal uit 1976 t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Noordzeekanaal.
René


http://www.npogeschiedenis.nl/speler.PO ... 41153.html
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Leo van der Wel

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Leo van der Wel »

Mooi filmpie Rene ben blij dat je hem hier geplaatst heb.
Groet
Leo
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door jacko »

Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan, is dit boek uitgebracht.
Staan veel oude foto's in van onder andere de bouwwerkzaamheden, en oud IJmuiden.
Ik kocht het in de kringloop winkel.

groet
Hans
Bijlagen
sluis.jpg
sluis.jpg (90.69 KiB) 6161 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Minister tekent overeenkomst grotere Zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht | 11-12-2014

Eind 2019 is het mogelijk voor grote schepen om de haven van Amsterdam in te varen. De nieuwe grotere zeesluis in IJmuiden moet ruimte gaan bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam en wordt de economie in de regio gestimuleerd. De sluis wordt 500 meter lang, minimaal 65 meter breed en 18 meter diep. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) tekende donderdag samen met Elisabeth Post gedeputeerde van provincie Noord-Holland en Kajsa Ollongren wethouder van gemeente Amsterdam de bestuursovereenkomst voor versnelde aanleg van de nieuwe grote zeesluis.

Schultz: “In 150 jaar is het een stuk drukker geworden in het Noordzeekanaalgebied. Met het tekenen van de bestuurlijke overeenkomst met de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam zetten we een belangrijke stap richting de realisatie van de nieuwe, grote zeesluis in IJmuiden. Het is prachtig als de eerste schop in januari 2016 de grond in gaat. Dan is de sluis nog voor 2020 beschikbaar voor de scheepvaart.”

Het project
Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden (1929) aan vervanging toe. Schepen worden steeds groter. Rederijen kiezen vanwege kostenefficiency voor meer volume per schip. Die nieuwe generatie schepen kan de Amsterdamse haven alleen bereiken als de oude sluis wordt vervangen. De wachttijden om de nieuwe sluis binnen te varen zijn korter, omdat de toegang onafhankelijk is van getijden. De achterliggende havens in Velsen, Beverwijk, Zaanstad en Amsterdam zijn daarmee 24 uur per dag bereikbaar.

Niet alleen vanwege de omvang is het een uitdagend werk. Tijdens de bouw in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) moeten namelijk zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als de bestaande sluizen zelf zo veel mogelijk ongehinderd gebruikt kunnen worden. De aanleg start begin 2016. De nieuwe grote zeesluis is naar verwachting in oktober 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

Financiële bijdragen
Het ministerie van infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam hebben in deze overeenkomst afspraken gemaakt over de maximale financiële bijdragen die zij leveren. De verdeling ziet er als volgt uit:

Het ministerie van infrastructuur en Milieu: maximaal € 601,7 miljoen.
De provincie Noord-Holland: maximaal € 56,76 miljoen.
De gemeente Amsterdam: maximaal € 105,25 miljoen.
Voor de planstudiefase heeft het project een Europese subsidie in het kader van Trans-Europese vervoersnetwerken (TEN-T) verkregen. Ook voor de uitvoering van het project zelf zal EU subsidie worden aangevraagd.

Vaart erin houden
Overeenstemming over de financiële bijdragen was nodig voor de versnelde aanleg van de nieuwe grote zeesluis. Voor snelheid in het proces worden de ruimtelijke ordeningsprocedure voor het Provinciaal Inpassingsplan (PIP), de aanbesteding en voorbereidende werkzaamheden gelijktijdig uitgevoerd. Deze week is bekend geworden dat het PIP onherroepelijk is geworden nadat het enige bezwaarschrift dat bij de Raad van State was ingediend niet wordt voortgezet in een procedure. Met deze ‘go’ van partijen wordt de markt vertrouwen geboden dat het budget voor de realisatie rond is en kan de tweede fase van de aanbesteding met drie geselecteerde bouwbedrijven verder. Ondertussen zullen voorbereidende werkzaamheden worden verricht om het bouwterrein gereed te maken voor realisatie. Deze werkzaamheden moeten op tijd zijn afgerond, zodat het consortium dat de aanbesteding heeft gewonnen begin 2016 direct kan starten met de echte bouwwerkzaamheden voor de nieuwe grote zeesluis.

Bron: Rijksoverheid.nl
Eat your pie, before you die !
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door shipwis »

maar, blijft toch het probleem bestaan,
met betrekking tot de diepgang over de Velser tunnel?
grtzz, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door j.haver »

een schip kan breder worden en dezelfde diepgang behouden als je deze zou vergelijken met een schip van dezelfde lengte met eenzelfde diepgang als het bredere schip.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaa, Ut mot uit de lengte OF de breedte :lol: :mrgreen: as ut nait dieper kan!! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

‘Wij roepen bij elk bezoek in Brussel eerst: de zeesluis’
18 december 2014 10:43 INTERVIEW

Afbeelding

Ministerie Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) ondertekende vorige week het definitieve bouwakkoord voor de nieuwe Amsterdamse zeesluis. ‘De grotere poort voor het Noordzeekanaal komt er.'

Zijn er nog vraagtekens?
Een ding moet nog worden geregeld. Dat is de Europese subsidie voor de sluis. Die maakt deel uit van de door ons geplande financiering. Als die er niet komt, zullen we daar opnieuw naar moeten kijken. Voor die subsidie lobbyen wij nu heel hard. We hopen dat het besluit ergens in juni of juli volgend jaar wordt genomen door de Europese Commissie.

Een kwestie van goed lobbyen en de buit is binnen?
Altijd als de Amsterdamse havenwethouder, Noord-Holland of ik in Brussel zijn, roepen wij als eerste punt steevast: de zeesluis IJmuiden. Ik zei laatst gekscherend dat ze daar langzaam gek van ons worden en onze zeesluis.

De aanhouder wint.
Ik weet dat men in Brussel uiterst positief over de sluis is, maar uiteindelijk zijn er heel veel projecten waaruit moet worden gekozen.

Wat als de subsidie niet doorgaat?
Dan gaan we gewoon door. Het zou wel een tegenvaller zijn, maar dan stopt de bouw van de zeesluis niet. We zullen het geld dan ergens anders in de begroting moeten vinden. Ik ben echter positief dat wij de subsidie binnenhalen. Bij de vorige ronde voor de subsidies voor de Trans-Europese Vervoersnetwerken ontving Nederland 95 miljoen euro aan projecten uit een totaal van geloof ik 320 miljoen euro.’

Kassa.
De zeesluis van IJmuiden is ook heel concreet. Dat is een groot pluspunt in Brussel. Wij zijn al heel ver. De aanbesteding is al voorbereid en de maatschappelijke kosten-en-batenstudies hebben de economische waarde van de nieuwe zeesluis aangetoond. Dat levert natuurlijk net iets meer op dan een of andere weg in Spanje van nergens naar nergens.

Er moet voor het havengebied achter de sluis meer samenwerking komen. Is een havenbeheerder voor het Noordzeekanaalgebied noodzaak?
Ik denk dat het heel goed is dat de havenbedrijven aan het Noordzeekanaal gezamenlijk opereren. Internationaal kun je dan ook als één gezicht naar buiten treden. Dat je daarbinnen vervolgens allemaal je eigen doelgroepen bedient, is dan prima.

De andere havenbedrijven behoeven dus niet op te gaan in het Havenbedrijf Amsterdam, hoor ik u zeggen?
Je moet van onderop kijken waar het zinvol is om samen te werken. Dat roept vaak automatisch een vervolgstap op waarbij je kunt zeggen: het wordt één havenbedrijf. Je moet het niet andersom doen en roepen: ‘gij zult één worden’.

Hoe staat het in die context met de oude plannen voor een soort Deltaports Nederland onder leiding van het Rotterdams havenbedrijf?
Dat is meer een kwestie van promotie in het buitenland. Daar vragen wij aan Amsterdam en Rotterdam om dat gezamenlijk te doen. Niet dat de havenwethouders van de twee steden afzonderlijk op bezoek gaan in het buitenland.

Ik denk eerder aan de plannen waarbij bijvoorbeeld het Rotterdamse havenbedrijf aandelen zou nemen in Haven Amsterdam en er zo een maritieme regisseur ontstaat?
Amsterdam is net verzelfstandigd en een vervolgvraag is of de hoofdstad de enige aandeelhouder blijft of dat er ook andere participanten bij komen. Ze kijken naar de rijksoverheid en misschien kijken ze ook wel naar Rotterdam. Dat weet ik niet. Wij hebben als Rijk een deelnemingsbeleid onder het ministerie van Financiën. Deelnemingen zijn mogelijk als er een publiek belang is. Over Amsterdam hebben wij niets te zeggen omdat wij daar geen aandeelhouder zijn, maar wij zijn wel mede-eigenaar van het Havenbedrijf Rotterdam en kunnen daar meebeslissen. Als er ooit een concreet voorstel komt, zullen wij daar zeker vanuit het publiek belang naar kijken.

Dat klinkt vaag en weinig concreet.
Of je het doet, hangt af van de vraag of er een meerwaarde is.

Hoe zit het met de vrijstelling van de vennootschapsbelasting voor de Nederlandse havenbedrijven. Brussel wil die schrappen?
Wij zijn daar tegen in verweer, omdat andere, buitenlandse havenbedrijven dat op een andere manier hebben geregeld. De laatste stand van zaken ken ik niet, maar ik kan iedereen verzekeren dat we er bovenop zitten.

Het blijft dus zoals het is. We doen geen concessies in deze zaak?
Ik weet niet of het uiteindelijk in een andere constructie terechtkomt, maar wat wij willen en vinden, is dat er wel een gelijk speelveld voor alle havenbedrijven moet zijn. Welke constructie daar dan bij bedacht wordt is een tweede.

Komen we er wel uit?
Ik ben juist in Brussel geweest en toen stond het niet op de agenda. Het is nog even afwachten.

Bron: Nieuwsblad Transport.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens een berichtje alhoewel je je kunt afvragen of dit nou wel zo positief is. :? :shock:
SAM_0336_renamed_24377.jpg
SAM_0336_renamed_24377.jpg (132.21 KiB) 6175 keer bekeken
Bron: Dagblad Kennemerland dd 20-3-2015

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Schultz gaat regionale 
bouwers niet voortrekken
Laatst gewijzigd:07-04-2015 15:23

Den Haag - Minister Schultz is niet van plan grote projecten die de komende tijd in de markt worden gezet, zodanig te organiseren dat ze toegankelijker zijn voor regionale bouwbedrijven.
Zij schrijft dit in antwoord op Kamervragen over temporisering van sluizenprojecten.

Schultz ontkent dat er sprake is van temporisering van die projecten. Daarbij gaat het onder meer om de sluis bij Limmel en de zeesluis IJmuiden. De aanbestedingen daarvoor lopen al. Hetzelfde geldt in verschillende stadia voor vier andere sluizen waarvan de start van de realisatie is gepland in 2016 en 2017.

Wel wijst de bewindsvrouw erop dat Rijkswaterstaat de komende jaren relatief veel grote werken in de markt zal zetten. Omdat er sprake is van tanende belangstelling bij met name dbfm-contracten vanwege de hoge kosten en risico’s, beziet Rijkswaterstaat de mogelijkheden om het aanbestedingsproces aan te passen om tenderkosten en -capaciteit te beperken. Verder heeft ze gekeken naar de beschikbare capaciteit in de bouw, die volgens haar bij de grote bouwers voldoende is.

Publicatie datum: 07-04-2015 15:23
Bron: Cobouw
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie