Stoute mannen op de baaren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Stoute mannen op de baaren

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik kwam een aardig boekje tegen met oude liedjes. Er staan o.a. een aantal liedjes in met betrekking tot het zeemansleven. Hier de opening.

Bob
Pagina 1.jpg
Pagina 1.jpg (47.58 KiB) 3911 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door Bob R.I.P. »

Het eerste lied.

Bob
pagina 2.jpg
pagina 2.jpg (85.98 KiB) 3890 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door Bob R.I.P. »

pagina 3.jpg
pagina 3.jpg (52.91 KiB) 3888 keer bekeken
Pagina 4 en 5.jpg
Pagina 4 en 5.jpg (132.48 KiB) 3888 keer bekeken
Pagina 6 en 7.jpg
Pagina 6 en 7.jpg (94.94 KiB) 3888 keer bekeken
Pagina 8 en 9.jpg
Pagina 8 en 9.jpg (129.68 KiB) 3888 keer bekeken
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door Bob R.I.P. »

Pagina 10 en 11.jpg
Pagina 10 en 11.jpg (103.7 KiB) 3883 keer bekeken
Pagina 12 en 13.jpg
Pagina 12 en 13.jpg (109.1 KiB) 3883 keer bekeken
Pagina 14 en 15.jpg
Pagina 14 en 15.jpg (108.29 KiB) 3883 keer bekeken
Pagina 16 en 17.jpg
Pagina 16 en 17.jpg (108.69 KiB) 3883 keer bekeken
Pagina 18 en 19.jpg
Pagina 18 en 19.jpg (119.26 KiB) 3883 keer bekeken
Dit zijn ze. Zit er iets bij voor de Tunnelsingers?

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door jdbvos »

Prachtig ! :-D
Daar wordt menig shanty-koor helemaal blij van !
Echte ouwe zeemansliedjes....

...als iemand even uit wil leggen wat 'kalissen' is...??? 8)
Oost, west...ook best
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door Chris.dus »

jdbvos schreef: ...als iemand even uit wil leggen wat 'kalissen' is...??? 8)
De tegenwoordige tijd van Kalwassen? :mrgreen:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door v+d »

Zwerven over de wereld als b.v. een vagebond ( maar dan op zee) :wink:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door Bob R.I.P. »

Kalissen = passagieren, vagabonderen

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door rspeur »

Mooi! Je zou dit bijna ook op Taal en zo plaatsen...
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoute mannen op de baaren

Bericht door jdbvos »

Dit bovenste is 'Stout' in de figuurlijke zin: dapper, vastberaden....
Wat ik nou wil weten, gaat dan niet meer alleen de figuurlijke-, maar ook over de letterlijke zin van het woord 'stout': opstandig, ongehoorzaam...

Maar eerst wil ik er krachtig op wijzen, dat ik tegen de walvisvangst ben. Laat dat vooraf duidelijk zijn...

Ik zat vanochtend onder een bakkie leut even met moeders mee te kijken naar het programma van RTL4, "Koffietijd"
Persoonlijk vind ik het, met de Babelonische doorelkaarheenroepende mensen, niet bepaald een hoogstaand programma, maar dat pretenderen ze ook niet, vlgs mij...
Er werd echter, met vertoon van de bijbehorende beelden, vol trots gewag gemaakt van de schenking van een nog-nét-onbewapend (maar wel een rookgordijn-generator) marineschip door de Postcodeloterij aan de organisatie Seashepperd.
Een organisatie die alle scheepvaartregels overtreedt, en zelfs mensenlevens in de waagschaal stelt onder het mom van "je wist waar je aan begon", en "ons doel heiligt alle middelen".... Het scoort wél goed onder de sentimenten, sensatiezucht en de probleem-bewustmaking, dat geef ik toe...
Ik ben het -met vele anderen- totaal oneens met de walvisvangst door mn de Japanners, hoewel ook de Noren en nog enige Noord-Atlantische eilanden zich daaraan bezondigen, en ik begrijp de sentimenten die tot dit "protestgedrag" aanzetten....
Maar: die jacht, en wederom: vooral door Japan, is wél goedgekeurd door de VN, en zijn die Japanse walvisjagers (had ik me daar toch bijna het woord 'vissers' misbruikt :oops: ) wél volkomen legaal bezig....

Stel: iemand is van mening dat roodgeverfde auto's méér egeltjes en padden doodrijden dan andere... Dat geeft die iemand niet bepaald het recht om ongestraft dmv grof geweld alle roodgeverfde auto's van de weg te rammen....

Kortom: ik ben eigenlijk van mening dat Seashepperd het boekje te buiten gaat, en zeker mbv dat nieuwe schip nog méér zál gaan doen...

Wanneer men (waarvan wij allen deel uitmaken, neem ik aan) tegen de walvisjacht is, moet men dat internationaal regelen: gewoon verbieden, en de diverse marine's onder de VN-vlag voor de handhaving zorg laten dragen.
Ik persoonlijk vind het schandalig dat dit nog steeds niet heeft plaatsgevonden, maar dat zal ongetwijfeld wel weer met geld te maken hebben.
Maar die -dus legale- jagers op deze manier aan te vallen, druist tegen al mijn (scheepvaart-)principes in.
Die zeevarenden doen gewoon hun legitieme werk, naar beste kunnen en inzet...net als alle slachthuismedewerkers en/of thuisslagers dat aan de wal ook doen....
Laat Seashepperd -in afwachting van betere tijden- met heel veel boten het schieten onmogelijk maken, of iets dergelijks....en laten we met z'n allen er zorg voor dragen dat de VN ingrijpt !
Maar niet door die schepen en mensen aan te vallen ! Want dat vind ik 'stout', in letterlijke zin !

Sta ik daar nou alleen in, en zie ik dat verkeerd ??
Oost, west...ook best


Plaats reactie