Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Piet Bruijns »

Hoi Bob,
Hier in het Brabantse, althans in West-Brabant, spreekt men in het algemeen over "den hoefstal" .
Maar op andere plaatsen noemen ze het houten of stalen staketsel voor de smederij een "travalje".
Dus niet op z'n Frans geschreven. Maar in beide gevallen moest er evengoed hard gewerkt worden.
(Travailler).
Ik denk dat het woord door de soldaten van het Franse leger tijdens de bezeting hier ingevoerd is.

Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Bob R.I.P. »

Piet bedankt voor de correctie. Ik wist dat het fout was. Seniorenmomentje zullen we maar zeggen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

In Singapore staat (stond ???) aan de South Bridge Road een Hindoe tempel, een opeenstapeling van fel gekleurde beelden, enkele verschillende steeds smaller wordende verdiepingen hoog.
Links en rechts van deze tempel waren voorheen twee korte straatjes met de namen Pagode en Tempelstreet, achter de tempel loopt nog 'n klein smerige naamloos dwarsstraatje, weg van bewoonde wereld.
Dit straatje heb ik zelf maar de naam "het straatje van de dood" gegeven, als buitenlander wordt je hier vriendelijk maar met zachte dwang een andere kant op gestuurd, 'n verbod.
Juist hierdoor werd mijn nieuwsgierigheid sterker, het lukte me niet om verder te gaan.
Met hulp van een van mijn Chinese vrienden, met wat lichte tegenzin, heeft hij het toch mij laten zien en uitgelegd, hij voelde zich wat gegeneerd over wat hier afspeelde.
In dit "straatje van de dood" stonden aan een zijde verschillende huizen, eerder rijp voor sloop, dan om bewoond te zijn, 'n laatste halte van het leven.
Bij hele arme Chinezen is bijna of geen geld beschikbaar voor de verzorging van stervende familieleden, deze beklagenswaardige mensen werden naar die huizen in dat straatje gebracht, gewoon weggestopt.
Buiten op straat zaten de nabestaanden te wachten op het einde, liefst zo gauw mogelijk want elk uur was financieel nadelig, opschieten was wel wenselijk, Chinese aansprekers waren voldoende aanwezig, geldschieters en woekeraars ook!
Als het moment daartoe aanleiding gaf sloegen deze aasgieren toe.

En dan zag je het verschil tussen stakkers, en zij die het stukken beter hadden, laat ik het over de trieste uitvaart maar niet hebben, zo ellendig heb ik het zelfs in Amsterdam niet gezien, tijdens de winter 1944-45.
Ik ben er bij geweest hoe deze verarmde gestorven Chinese mensen op begraafplaatsen werden weggestopt.
Zij die het goed hadden hoefden niet naar dat "straatje", ik heb ook ’n rijke uitvaart gevolgd, die uitvaartstoet was een pracht en praal, de lijkwagen was hoog opgetuigd met goud versierde heel fijn gazen weefsel, kleurige pajong's, geknetter van vuurwerk, een zee van bloemen.
De kist, en de kits op de begraafplaats was zwaar overdreven.

Ik vermoed dat de Hr. Lee het een en ander wel veranderd heeft.
Vrgr Geep
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Allen »

Je bedoeld naar alle waarschijnlijkheid de
"Sri Mariamman Temple".
Sri Mariamman Temple001 2013.JPG
Sri Mariamman Temple001 2013.JPG (96.31 KiB) 3592 keer bekeken
Binnen.
Sri Mariamman Temple002 Inside001.JPG
Sri Mariamman Temple002 Inside001.JPG (79.38 KiB) 3592 keer bekeken
Sri Mariamman Temple002 Inside001a.JPG
Sri Mariamman Temple002 Inside001a.JPG (114.66 KiB) 3592 keer bekeken
Aan de straten zal wel niets meer herkenbaar zijn.

Inkijk Pagode Str.
Sri Mariamman Temple003 Pagode Str..JPG
Sri Mariamman Temple003 Pagode Str..JPG (78.75 KiB) 3592 keer bekeken
Inkijk Temple Str.
Sri Mariamman Temple004 Temple Str.JPG
Sri Mariamman Temple004 Temple Str.JPG (83.7 KiB) 3592 keer bekeken
Straatje achter Temple.
Sri Mariamman Temple005 Temple Str Straatje achter Temple001.JPG
Sri Mariamman Temple005 Temple Str Straatje achter Temple001.JPG (77.05 KiB) 3592 keer bekeken
Sri Mariamman Temple005 Temple Str Straatje achter Temple001a.JPG
Sri Mariamman Temple005 Temple Str Straatje achter Temple001a.JPG (54.2 KiB) 3592 keer bekeken
Sri Mariamman Temple005 Temple Str Straatje achter Temple001b.JPG
Sri Mariamman Temple005 Temple Str Straatje achter Temple001b.JPG (74.81 KiB) 3592 keer bekeken
Afbeeldingen zijn van 2013.
Grtn @Allen
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Yoenike chifate. Net of ik weer thuis ben. Nu nog even door naar Bucetplace.
Groetjes van ouwe Spen en Mangzai (schele).
Droevig, wel zijn de straatjes flink opgeknapt, het was een trieste omgeving, stinken, de wachtende, spelen het Mahyong gokspel luidkeels, Foe, foe, foe;met de gebruiklijke herrie! 4 tot 5 verlaten mensen, per sterfkamer.
Dan schaam je, je dat Sony er is, de eerste sateliet rond de aarde draait.
Toch banyak bedankt.
Vrgr. Geep
Patru (R.I.P)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op pagina 72 is al eens wat geplaatst over slotjesbruggen in de verschillende steden, maar in Sneek is ook zo'n brug. Over het water van het Grootzand ligt het bruggetje "De Pijp"; als service voor de geliefden zijn er door de Gemeente speciale voorzieningen op aangebracht om de slotjes aan op te hangen. :)
Gelokt door propaganda voor "Bruisend Sneek" hebben we vanmiddag een bezoek gebracht aan het stadje en de plaatjes gemaakt.
Slotjesbrug Sneek-1.JPG
Slotjesbrug Sneek-1.JPG (385.94 KiB) 3410 keer bekeken
Slotjesbrug Sneek-2.JPG
Slotjesbrug Sneek-2.JPG (401.31 KiB) 3410 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door gerard tenerife »

September, de kindertjes gaan weer naar school om te bestuderen wat wij allemaal verkeerd gedaan hebben, maar waar zijn de potlooden, passers, gymschoenen enz. gebleven??????

Afbeelding

Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar waar zijn de potlooden, passers, gymschoenen enz. gebleven??????
In een museum en op de vuilnisbelt!! :lol:
Een aantal jaren geleden liep ik "zo maar voor de gijn" een tijdje met zo'n mooi klein rekenlineaaltje in een bruin leren etuitje " als een bloempie in m'n borstzakkie" rond.........net zo lang tot er een van de jonge " wippersnipper" collega's vroeg......WAT is tat voor een ding! :lol:
De rest kun je je wel voorstellen! Dat zelfde heppik trouwnes geflikt door een mooi wit geschilderde klinknagel op mijn bureau te zetten...........temidden van Naval Architects en Marine Engineers........WAT is TAT.....een paperweight!! :roll: en vervolgens al de excuses " dat "ze" het niet herkenden omdat het WIT was geschilderd!! :lol:

EN.....geloof het of niet........idem dito met een sterretje met een prachtige glimmend bronzen kleine 2 blads opklapbare schroef ( voor een zeilboot met een pak weg 20 PK karretje!)..........was tat Harry??? :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Bob R.I.P. »

Harry dat komt overal voor. Al in 1985 wisten jonge collega's al niet wat een radiobuis was. Ik denk dat veel radiotechneuten niet weten hoe een kristal, waarvan er miljoenen zijn gemaakt, er uitziet. Waarom noem ik 1985? In dat jaar werd het Deccastation waar ik 16 jaar gewerkt had, gemoderniseerd. De zenders en controleapparatuur waar geen transistor in zat werd vervangen door apparatuur met IC's en transistors. Alles pastte in een paar verhuisdozen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vroegaaah...toen geluk nog heel gewoon was...konden we bij gelegenheid luisteren naar een vrolijk liedje van Toon Hermans..........en NU nog steeds:
:lol: :roll: :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=XyotQ3qoG_Q
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie