Primlaks

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Jan Groeneweg

Re: Primlaks

Bericht door Jan Groeneweg »

Hallo Rob,
Ik heb vanaf juni 1983 tot en met april 1988 bij primlaks gevaren als ass. wtk, matroos en laatst als 2e stuurman.
Wij hebben elkaar kort gezien tijdens aflos op de pacific governess in Larnaca.
Ik heb op de volgende schepen gewerkt tijdens de verlenging bij van der Giessen de Noord: Pac Marchioness de eerste IJsselwerf boot die verlengd werd. Vervolgens een blauwe maandag op de Pac Lady en daarna naar de Pac Empress op de HVO werf te Vlaardingen met Ton Buis die afgelost werd door Meester Boom en 2e wtk Kees (achternaam is me even ontschoten) Met de Empress ben ik uiteindelijk meegegaan. Daarna gevaren op de Pac Baroness, Pac Governess als Matroos, Pac Queen, Pac Rose, Pac Duchess (ik was aanboord toen Kapt Blok is overleden. heftige tijd maar goed doorgekomen. Dat was in Port Victoria op de Seychelles)overgestapt op Pac Tulip en afgemonsterd in Mayaguez. Daarna in 1988 werd het gordijn van Primlaks langzaam gesloten. Ik ben daarna naar Spliethoff gegaan op de Houtmangracht en Bataafgracht. Vervolgens in diverse functies bij KOTUG op sleepboten gevaren tot 1995 en sinds dien al Superintendent nog steeds bij dezelfde rederij werkzaam. Mijn zwager is Jan Zaanen, die moet je volgens mij ook kennen van de Majesty. Frits Deppe heeft op de Queen en Rose gevaren en kwam ik later ook bij KOTUG tegen.
In elk geval en ondanks alles lijst ik die tijd in een gouden lijstje in.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Primlaks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

ass. wtk, matroos en laatst als 2e stuurman
Kijk, dit vind ik nu een mooi voorbeeld van op tijd het licht zien. :lol:
Gebruikersavatar
oyibo
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2010 01:09
Locatie: Malaga
Contacteer:

Re: Primlaks

Bericht door oyibo »

leuk die foto`s van mar del plata. ben daar ook vaak geweest. wat me nog goed bijstaat is de verschrikkelijke meurlucht van de zeehonden/walrus kolonie die aan de andere kant van de pier zich huisveste. als ik nu een natuurfilm bekijk over die beesten ben ik blij dat ik ze niet hoeft te ruiken in de huiskamer haha. ik heb nog een stukje video die ik heb overgenomen van super 8 film van een primlaks boot die wordt binnen gesleept door die antieke stoomsleeper die ze daar nog steeds in gebruik hadden. zou leuk zijn als ik die hier op èèn of andere manier digitaal kan krijgen en hier online kan zetten. heeft iemand tips daarover ??.
het licht gezien ??? bij mij ging het net andersom. ll stuurman- matroos - ass wtk - 3e wtk -2e wtk haha
let love rule
Jan Groeneweg

Re: Primlaks

Bericht door Jan Groeneweg »

Ach ja joh zo dragen we allemaal ons steentje bij, niet waar. In elk geval heb ik de samenwerking altijd als heel positief ervaren. Ook al heb ik in het begin wel eens een misser gemaakt door in Port Harcourt Nigeria een hulpkar van de Empress een beurtje te geven en vervolgens even proef te draaien. Niets bijzonders zo op t eerste gezicht. ware het niet dat het s middags gegoten had van de regen. zonder klepjes op de uitlaten regent dat lekker in. Weet je wat een bende dat aan dek geeft als daarna start :( Afijn s avond de boel afgekocht met een rondje.
Later bij spliethoff voeren ze met 2 man in de MK. Hebben we bij Panama met de 3e stuur en mijn persoontje als 2e stuur effe de brandstof pompen beurtelings uitgewisseld. Als het in harmonie gaat is dat gewoon leuk.
wilbert

Re: Primlaks

Bericht door wilbert »

Hallo allemaal.
Mijn naam is Wilbert Verspeek en heb bij Primlaks op de volgende schepen gevaren: Pacific Countes, Pacific Queen, toen op de werf bij de ombouw en verlenging van de bloem schepen. Na de werf met de Pacific Violet vertrokken. Daarna op alle anderen bloemschepen gevaren. Mijn laatste reis was met de Pacific Peeres. Ik zou het leuk vinden om weer eens een paar oude collega's hier te ontmoeten
jan in't hout

Re: Primlaks

Bericht door jan in't hout »

Hallo Primlaks gangers ,

heb met net ingeschreven , mijn naam is jan in't hout .gevaren van 84 tot 87 op o.a de Tulip Majesy en 2 x Queen.
Gevaren met kapitein Blok , Bachus Dries , Corn Cocu Jan van der Gaag ,1 e stuurman Peter (weet zijn achternaam niet meer)
a.kalcic

Re: Primlaks

Bericht door a.kalcic »

Hallo people from PRIMLAX , I did sail as engineer from 1986 until the end of the company in ROTTERDAM, and mostly on the Pacific Queen, but before
PRIMLAX I did sail with Dammers from 1972 until 1985, and there mostly on the SIRARA. I would appreciate to exchange some memory's.
For everybody I was known as ALEX
hsmit2

Re: Primlaks

Bericht door hsmit2 »

Hallo hier met Henk Smit

Ik heb diverse jaren bij primlaks gevaren.
Eigenlijk altijd als 1ste WTK
Vele namen komen mij bekend voor stuurman Molenaar / Bijvank kapiteins Taks / Blok / Beelen ja en dan moeten er vele namen meer zijn
Ik kan zeggen dat ik met veel plezier daar heb gevaren leuke zaken en minder leuke zaken maar ja waar hebben we dat niet.
Na de primlaks tijd ben ik voor jaszon op de visserijschepen gaan werken die ook weer Lagos als thuishaven haden.
Ik hoop dat er nog andere mensen zijn die mij herinneren zou ik leuk vinden dat ik wat hoor kunnen we verder contacten leggen.
Woonde in de primlaks tijd in harlingen hier zijn ook vele op bezoek geweest bij de geboortes van mijn 2 dochters.
Dus mogen er bekende zijn dan zie ik jullie reactie graag tegenmoet

Groetjes Henk Smit
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Primlaks

Bericht door Compass »

Hallo Henk,

We hebben nog samen gevaren op de Marchioness in 1984. 1e Strm (later Kapt) Bert de Boer. Heb toen Johan Bijvank afgelost. Mijn eerste reefer reis; gelijk in ballast naar Mar del Plata met Leen Sloeserwij, john Veldhuis, Lubbert ??

Daarna hebben we elkaar nog gesproken op de uitvaart van Kapt van Beelen maar dat was geen gelegenheid om eens gezellig bij te praten. Bovendien stond je toen onder tijdsdruk.

Heb het goed naar mijn zin gehad bij Primlaks ook al waren het nou niet bepaald luxe reefers. Tot 1989 daar als Kapitein gevaren op Marchioness, Princess, Queen en Peeress en daarna door hartproblemen aan de wal. Na 8 jaar los/vast klusjes nog 17 jaar als kompassteller gewerkt.

Namen die mij te binnen schieten:
Henk Schaap, Gerard Bakker, jan Korvet (doppendoos), Tim Raaphorst, ludwig Maier, van Rossum, Dronkers.

Hoor wel van je,
Grt
Bert de Boer
hsmit2

Re: Primlaks

Bericht door hsmit2 »

Hallo Bert

Ja dat is al heel wat jaren geleden de uitvaart van kapitein van beelen ja ik ben bij hem begonnen als 1 wtk hij zat altijd zijn kaartspelletje te doen in zijn hut.
Ja ik herinner mij zeker de uitvaart nog jeetje een zware dienst ik moest nog speciaal aan de dominee nog vragen dat ik wat mocht zeggen wat gelukkig ook mocht.
Ja zit nu al weer 29 jaar aan de wal op de ESSO raffinaderij in de functie van refinery shift manager heb heb het eigenlijk goed naar mijn zin.
Ook kom ik nog wel eens op de schepen die bij esso aanmeren ja en ik moet ook zeggen het varen is niet meer zoals in onze tijd.
Ik woon op dit moment op de zuidhollandse eilanden vlak bij Brielle en in onze gezamenlijke vaartijd woonde ik in friesland.
Ja lubbert was de 2de wtk bij mij ja we hebben daar een leuke tijd gehad en daar denk je wel eens aan terug maar leuk dat ik een contact van jou heb gehad misschien hoor ik nog wat

Grt Henk Smit


Plaats reactie