Visserij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
rinusn
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:23

Re: Visserij

Bericht door rinusn »

ja zeker voor de oorlog onder pools nummer

michael-taal
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 dec 2010 20:24
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: Visserij

Bericht door michael-taal »

De Alida afgelopen middag weer naar zee
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor Drone filmjes kijk op het Youtube kanaal van Scheveningen Drone
Op de hoogte blijven over nieuwe filmpjes?, abbonneer op het kanaal
zier
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 nov 2004 18:07
Locatie: maassluis

Re: Visserij

Bericht door zier »

Tobber,was jan blok die ook van de marazaten gevaren heb ook fam. Van je opa??.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Visserij

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bij de buren stuitte ik bij toeval op een heel mooie korte film over de garnalenvisserij.
De maker is Kees Vanger.
Klik HIER
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Visserij

Bericht door ArnoldW »

Gelezen van de acties van Greenpeace: grote stenen gooien op de visgronden in de Noordzee.
Dit stel zogenaamde milieubeschermers zijn niets meer dan criminelen, die met deze actie mogelijk slachtoffers maken onder de vissers.

Groet Arnold.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Visserij

Bericht door Bob R.I.P. »

ArnoldW schreef:Gelezen van de acties van Greenpeace: grote stenen gooien op de visgronden in de Noordzee.
Dit stel zogenaamde milieubeschermers zijn niets meer dan criminelen, die met deze actie mogelijk slachtoffers maken onder de vissers.

Groet Arnold.
Is dit niet een beetje te hard, om Greenpeace nu criminelen te noemen. Ik ben het ook wel eens niet eens met hun acties, maar op ze hierom criminelen te noemen gaat mij een beetje te ver. De coördinaten waar de stenen liggen zijn bekend gemaakt, dus als je daar in de buurt aan het vissen bent dan kan je er met een boogje om heen. De vissers vissen graag vlak bij een wrak, omdat daar meestal veel vis zit. Hebben ze een goede trek gemaakt dan willen ze de volgende keer nog dichter bij het wrak vissen. Dat dan het net kan vast lopen is logisch. En wie kreeg de schuld in het post GPS tijdperk. Decca was weer eens onnauwkeurig. Terwijl de vissers donders goed wisten dat er een fout marge inzat. Ik wil hiermee zeggen dat ze graag op het randje van wat mogelijk is willen vissen en dat het wel eens fout kan gaan. Maar dat dit veroorzaakt wordt door criminelen, nee.
Uiteraard is het je goed recht om het stenen gooien te veroordelen, zoals het mijn goed recht is om dit niet te veroordelen.

met vriendelijke groet

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Visserij

Bericht door Brazuca »

Op zich een interessant idee, wat op sommige plaatsen al wordt toegepast.
Het storten van stenen, betonblokken of afzinken van oude (marine) schepen om een kunstmatig rif aan te leggen. Lijkt mij efficiënter dan willekeurig stenen of betonblokken te dumpen.

Afbeelding
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Visserij

Bericht door Bob R.I.P. »

Zo'n filmpje over de garnalenvisserij moet wel voldoen aan een paar eisen. Voor wie is dit gemaakt? Voor de bemanning van het schip, voor een willekeurig publiek of voor filmliefhebbers? Ik behoor tot de laatste categorie, ik was niet aan boord, ik ben wel eens mee geweest en film maken is een hobby van me.
In het eerste geval is het een goed filmpje, in de andere gevallen zijn er wel een paar minpuntjes.
Het is niet duidelijk hoe de vangst en verwerking van de garnalen in zijn werk gaat. Geen garnaal gezien.
Filmtechnisch zijn er wel een paar op- en aanmerkingen. De beelden zijn over het algemeen onrustig. De camera zwenkt voortdurend van links naar rechts en terug. Als de camera opzij draait moet daar iets zijn wat belangrijk is en gezien moet worden. De horizon is in een aantal shots scheef. Op een gegeven moment komt er iemand aanlopen. Wat gaat die man doen. Het blijft een raadsel want de camera zwenkt af. Wat is daar te zien? De cameraman loopt naar de boeg. Wat is daar te zien? In de opname van de stuurhut, laat de filmer de voeten in sokken gestoken van de schipper zien . Is dit om aan te geven hoe relaxt het werk is? Maak dan ook een totaalshot en laat die werkende TV weg.
Persoonlijk vind ik die overgangen een ramp. Gewoon een harde las of een fade-in fade out om een tijdsprong aan te geven.
Uiteraard zijn er positieve punten, zoals opnamen van mee- en tegenliggers en de meeuwen.
Zo zie je maar, wat de een goed vindt, vindt een ander minder. Gelukkig, smaken verschillen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Kees Vanger
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2012 22:34

Re: Visserij

Bericht door Kees Vanger »

Ik weet niet zo goed wat ik met de opmerkingen van Bob moet. Komt nogal zuur/zeurderig over.
Ik heb gewoon een impressie gemaakt van een drietal dagen op de garnalenkotter LO 5. Hierbij heb ik niet alleen gefilmd, maar ook meegeholpen aan dek. Het zwenken van de camera heb ik bewust gebruikt om ook iets van de mooie omgeving te laten zien. Over de overgangen valt te twisten. Ik gebruik het "bladeren" wel vaker. Vind ik mooi!
In de stuurhut staat de tv gewoon altijd aan (vaak met erg mooie muziek) Dat de schipper er relaxt bij zit hoeft niet te betekenen dat vissen een relaxte bezigheid is. De dagen waren vaak heel erg lang hoor en de nachten erg kort. Maar er zijn (bij het vissen zelf) ook momenten dat je rustig in de stuurhut zit en vanuit je stoel alle apparatuur prachtig in de gaten kan houden! Ik heb gewoon gefilmd zoals het was en niks in scene gezet!
Ik sta echt wel open voor kritiek en thuis bij het monteren heb ik ook wel opnames gezien die me tegen vielen. Filmen op een slingerend schip en met de zon op je schermpje is soms best lastig.
GEEN GARNAAL TE ZIEN: Dat klopt. Ik ben nogal geschrokken van de bijvangst. Dus alles wat geen garnaal was, maar toch in de netten komt. Ondanks zeefnetten en een prachtige zeefinstallatie heb ik geconstateerd dat heel veel bijvangst het gewoon niet overleeft. Het grootste deel gaat gewoon dood! Zonde! Van groot tot erg klein en mochten deze vissen via allerlei prachtige zeven toch overboord gespoeld worden dan grijpen de honderden meeuwen deze "draaierige" vissen alsnog uit het water. Dat wilde ik niet in beeld brengen.

Maar al met al heb ik (als amateur) geprobeerd om er een boeiende en interessante impressie te maken van een mooie garnalenkotter uit Lauwersoog.
met vriendelijke groet, Kees Vanger
Jos Komen (R.I.P)

Re: Visserij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben nogal geschrokken van de bijvangst
Ik heb genoten van het filmpje, Kees.
Mijn buurman toen ik in Warffum woonde (van de boerderij op de hoek) is ook garnalenvisser, maar die nam altijd een zooitje vis mee voor familie en vrienden, helaas hoorde ik daar niet bij, want ik was een Hollander. :(
Op de markt in Baflo werden gebakken scharretjes verkocht voor een heel zacht prijsje, ook bijvangst van de garnalenvissers.
Dus over het algemeen komt de bijvangst wel goed terecht. :)
En zolang die hongerige meeuwen op zee genoeg te vreten krijgen heb je er aan de wal minder last van. :-D


Plaats reactie