Holland Amerika Lijn
Re: Holland Amerika Lijn
Ze konden in Cuba ook niet zo goed tallyen Vos. We hadden een paar keer een verschil van inzicht met ze over het aantal geloste zakkies met aardappeltjes.
Re: Holland Amerika Lijn
Vin je't gek ? Die lui maken, én gebruiken, prima rumin Cuba ook niet zo goed tallyen
...en Sparks, de naam is ook gewoon Jan. Door mijn ouders speciaal voor mij geselecteerd, en goed genoeg voor mij....
Over de achternaam hadden ze geen zeggenschap...
Maar er zijn idd zoveel Jannen, dat het een complete janboel zou worden, dus ik snap het wel....
Op het werk werd ik Jédébé genoemd om die reden.
Vonnik ook leuk...! Er was geen Jan (of Johan) de Boer, want dan hadden ze wéér een probleem gehad
Oost, west...ook best
Re: Holland Amerika Lijn
Ik zal het onthouden Jan.
En nou je over dat suikerwater begint....Die Havanna Club was inderdaad wel erg lekker. Prima herinneringen aan een avondje Club Tropicana....aan lange tafels, in de open lucht, met een paar flessen Havanna Club, Cola en bakken met ijsklonten naar een prachtige dansshow kijken. Konden ze ook hel goed
En nou je over dat suikerwater begint....Die Havanna Club was inderdaad wel erg lekker. Prima herinneringen aan een avondje Club Tropicana....aan lange tafels, in de open lucht, met een paar flessen Havanna Club, Cola en bakken met ijsklonten naar een prachtige dansshow kijken. Konden ze ook hel goed
Re: Holland Amerika Lijn
De Dinteldyk in het Royal Albert Dock in Londen, juli 1965.
Het schip vertrok van de Heijplaat voor de kustreis en was precies drie weken later weer terug in Rotterdam.
Niet alleen aan boord was het erg gezellig, maar ook op St Pauli en Trafalgar Square.
Groeten,
Koos van der Elst
Het schip vertrok van de Heijplaat voor de kustreis en was precies drie weken later weer terug in Rotterdam.
Niet alleen aan boord was het erg gezellig, maar ook op St Pauli en Trafalgar Square.
Groeten,
Koos van der Elst
- Bijlagen
-
- Dinteldyk Londen 1.jpg (231.37 KiB) 4027 keer bekeken
Re: Holland Amerika Lijn
De Maasdam en de Rijndam.
HIER is te lezen hoe het precies zat met het vermiste bemanningslid op de Rijndam in 1966 op de Atlantic.
Foto Nautiek.HIER is te lezen hoe het precies zat met het vermiste bemanningslid op de Rijndam in 1966 op de Atlantic.
Re: Holland Amerika Lijn
De Dinteldyk laat met een fikse schoorsteenverlichting zien dat ze aanwezig is in het Londense Royal Albert Dock.
Er lagen daar verder voornamelijk schepen van de grote Engelse lijnrederijen, allemaal in een serene rust want er werd s avonds, laat staan s nachts, niet gewerkt.
Groeten,
Koos van der Elst
Er lagen daar verder voornamelijk schepen van de grote Engelse lijnrederijen, allemaal in een serene rust want er werd s avonds, laat staan s nachts, niet gewerkt.
Groeten,
Koos van der Elst
- Bijlagen
-
- Dinteldyk 2.jpg (148.99 KiB) 3746 keer bekeken
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Holland Amerika Lijn
Hallo heren.
Vond deze bij STS mooie foto van de Edam.
Groetjes Bob.V.
Vond deze bij STS mooie foto van de Edam.
Groetjes Bob.V.
- Bijlagen
-
- Edam.jpg (295.53 KiB) 3502 keer bekeken
Re: Holland Amerika Lijn
1935-00-00: In het voorjaar van 1935 werd de ‘EDAM’ veranderd in een vrachtschip met beperkte passagiersaccommodatie (28I); tevens werd de tweede (dummy-)schoorsteen verwijderd. In 1949 werd de passagiersaccommodatie weer uitgebreid tot 91I. (Vóór 1935: p: 14I/174/802III; 11.400dw;42 g/39 b).
- Bijlagen
-
- Bron: Marhisdata
- Edam twee schoorstenen.PNG (46.4 KiB) 3105 keer bekeken
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Dit staat geschreven in de vlootlijst van "vereniging de lijn":
Edam 4 (1921-1954)
Edam 4 Bouwwerf: koninklijke Maatschappij de Schelde.
Br. tonnage: 8871 ton.
L.o.All: 141,98 x 17,68 x 12,19 m
Snelheid: 13 knopen
Passagiers: 1e: 14, 2e: 174, 3e: 802.
Bemanning: 89 koppen
De NASM bestelde in 1919 vier nieuwe vrachtschepen voor de vaart van Spanje op Cuba. Eén werd besteld bij de werf Fijenoord, twee bij de werf De Nieuwe Waterweg en één bij de werf De Schelde in Vlissingen.
Op de Zeeuwse werf werd op 18 maart 1920 de kiel gelegd en 15 januari 1921 de Edam (4) te water gelaten.
Door de grote stroom Spaanse emigranten naar Cuba en andere Latijns-Amerikaanse landen werd tijdens de bouw besloten op dit type schip meer passagiersaccomodatie te plaatsen. Daar in die tijd nog werd gedacht dat een schip met meerdere schoorstenen veiliger was, werd op alle vier de nieuwe schepen een dummy-schoorsteen geplaatst.
Op 17 september 1921 werd de Edam door de werf aan de NASM overgedragen. De eerste reis vond plaats op 28 september 1921 en voerde van Rotterdam naar Vigo, Havanna en eindigde in Mexico.
In 1934 werd de Edam verbouwd waarbij de passagiersaccomodatie werd teruggebracht en de dummy-schoorsteen werd verwijderd.
In de Tweede Wereldoorlog heeft de Edam onder het Ministry of War Transport in Londen bijzonder gelukkig gevaren. Op 10 februari 1940 stoomde de Edam naar de bemanning van de Burgerdyk die met 44 man en 7 passagiers al 14 uur in sloepen op de oceaan ronddreven nadat hun schip door de Duitse U-boot U48 bij Bishop Rock Was getorpedeerd.
De Edam werd in 1953 opgelegd te Rotterdam en op 13 april 1954 voor de sloop verkocht naar Hong Kong
Groetjes, Jos Linders.
Edam 4 (1921-1954)
Edam 4 Bouwwerf: koninklijke Maatschappij de Schelde.
Br. tonnage: 8871 ton.
L.o.All: 141,98 x 17,68 x 12,19 m
Snelheid: 13 knopen
Passagiers: 1e: 14, 2e: 174, 3e: 802.
Bemanning: 89 koppen
De NASM bestelde in 1919 vier nieuwe vrachtschepen voor de vaart van Spanje op Cuba. Eén werd besteld bij de werf Fijenoord, twee bij de werf De Nieuwe Waterweg en één bij de werf De Schelde in Vlissingen.
Op de Zeeuwse werf werd op 18 maart 1920 de kiel gelegd en 15 januari 1921 de Edam (4) te water gelaten.
Door de grote stroom Spaanse emigranten naar Cuba en andere Latijns-Amerikaanse landen werd tijdens de bouw besloten op dit type schip meer passagiersaccomodatie te plaatsen. Daar in die tijd nog werd gedacht dat een schip met meerdere schoorstenen veiliger was, werd op alle vier de nieuwe schepen een dummy-schoorsteen geplaatst.
Op 17 september 1921 werd de Edam door de werf aan de NASM overgedragen. De eerste reis vond plaats op 28 september 1921 en voerde van Rotterdam naar Vigo, Havanna en eindigde in Mexico.
In 1934 werd de Edam verbouwd waarbij de passagiersaccomodatie werd teruggebracht en de dummy-schoorsteen werd verwijderd.
In de Tweede Wereldoorlog heeft de Edam onder het Ministry of War Transport in Londen bijzonder gelukkig gevaren. Op 10 februari 1940 stoomde de Edam naar de bemanning van de Burgerdyk die met 44 man en 7 passagiers al 14 uur in sloepen op de oceaan ronddreven nadat hun schip door de Duitse U-boot U48 bij Bishop Rock Was getorpedeerd.
De Edam werd in 1953 opgelegd te Rotterdam en op 13 april 1954 voor de sloop verkocht naar Hong Kong
Groetjes, Jos Linders.