Schetsboekie van Piet Bruijns

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Dit bedoel ik dus :
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (142.51 KiB) 6600 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Brazuca »

Piet, die oude termen uit de zeiltijd raken langzamerhand buiten gebruik. Ook de spreekwoorden en gezegdes uit die tijd worden minder vaak gebruikt (helaas). Het brassen is op de wind zetten van de zeilen (en de ra), zodanig dat het zeil voortstuwing geeft.

Ik was aardig gewend aan het west-Vlaams en het Antwerps dialect en woordgebruik als kind zijnde, maar die kennis wordt ook minder nu ik er veel minder vaak kom. Ik luister nog wel eens naar Willem Vermandere om het west-Vlaamse dialect te horen. Ik had jaren lang een Vlaams gesproken stem op mijn Tom Tom, dat klonk veel beter dan het koele Hollands...

Zoals je zegt een ruwe schets van Henri Seghers, maar de belangrijkste details zijn vastgelegd, waar nog veel uit te halen valt. (zoals de gekaaide ra). Wij trokken op de zeilboot vaak de giek (en gaffel) op in de haven, om wat meer bewegingsruimte te hebben.

Ook jouw schets van het zuider terras is heel herkenbaar, zoals veel van je tekeningen en schetsen trouwens.
Ik kwam en kom altijd graag in het Anwerpse en ken de streek bijzonder goed. Ik heb er heel wat kilometers op de fiets afgelegd; Kalmhout, Putte, Berendrecht, Stabroek, Zandvliet.

Enfin, gewoon doorgaan met plaatsen, mij doe je er een groot plezier mee.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Vorige week werd op de sterrenwacht van Oudenbosch de koepel teruggeplaatst.
Voordat deze koepel naar boven ging heb ik nog snel de gelegenheid gevonden deze op de grond staand te tekenen.
Zo'n moment moet je gewoon vastleggen, want wanneer hij eenmaal bovenop de sterrenwacht geplaatst is ben je gewoon te laat!


Afbeelding

Tekeningetje met vulpen in sneltempo getekend, zonder de sfeer te verliezen.

De volgende dag werd de koepel erop gehesen, dus moest ik er weer snel bij zijn om dit gedenkwaardige moment vast te leggen.
Omdat het zachtjes regende vond ik inspiratie (en water) genoeg om er maar een aquarelletje van te maken.
Afbeelding
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Onder de belangstellenden was ook een bestuurslid van de sterrenwacht, die me uitnodigde om maar meteen een dwarsdoorsnede van de Maksutov
spiegeltelescoop te maken, hetgeen ik zowel als een eer, maar tegelijkertijd ook als een hele uitdaging beschouwde.

Dus ben ik vandaag aan de slag gegaan met de eerste opzet van de tekening in potlood en wanneer alles een beetje op z'n plek valt met zwarte o-i inkt, zodat hij met
gouache ingekleurd kan worden:
Daarna een vector tekening in illustrator en de nabewerking in photoshop. Uiteindelijk moet het een poster worden voor instructie doeleinden.

Afbeelding

Als je er geen bezwaar tegen hebt laat ik het hele proces stap voor stap hier zien.

groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door jdbvos »

Plaatsen, Piet !
"technisch schetsen", zoals dat vroeger heette, is óók een kunst !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Als je er geen bezwaar tegen hebt laat ik het hele proces stap voor stap hier zien.
Wie zou daar nu bezwaar tegen kunnen hebben? :-D
Ik vind het werkelijk prachtig en heb grote bewondering voor je vaardigheid, vakkennis, of hoe je dat ook maar wilt noemen.
Ik zal het stap voor stap volgen en de tekeningen zelfs opslaan, als jij daar dan weer geen bezwaar tegen hebt. :wink:
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Weer een stapje verder;
De doorsnede van de concave spiegel onderin de kijker en de lens bovenin gaat nog een lastige klus worden, wil het allemaal aanschouwelijk blijven.
Ook de aandrijving via een differentieel kost een hoop "denk cq tekenwerk".


Afbeelding
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Stap voor stap weer wat verder. Totdat er zich een probleem voordeed.......
Ik ben namelijk vastgelopen op de doorsnede van de voorste holle lens van de telescoop, waarop aan de achterkant een kleine spiegel is bevestigd.

Afbeelding

De voorste lens (met een klein gespiegeld vlak aan de achterkant) heb ik even apart getekend. Mijn eerste probeersel vind ik niet overtuigend genoeg.
Voor de duidelijkheid heb ik een schetsje van de bouwer van de kijker bijgevoegd:

Afbeelding

Wellicht zijn er bij de intelligenticie onder u (scheepswerktuigkundige word je per slot van rekening niet zomaar)! die eens met me mee willen denken?

Bij voorbaat dank.
BTW. bedankt voor de loffelijke complimenten.

groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat het spiegeltje eveneens een holling moet hebben...
het licht kaatst onder de omgekeerde hoek tov de loodlijn van het 'aanrakingsvlak' van de lichtstraal, om daarna naar het centrum van het occulair te gaan.....
(stel jezelf voor iedere lichtstraal een klein plat spiegeltje voor waarmee je de invallende straal recht naar het midden van het occulair richt: dan krijg je de juiste holling )
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Daar kan je weleens helemaal gelijk in hebben, Jan.
Hoewel dit niet op het schetsje te zien is.
Het maakt de zaak alleen nog maar ingewikkelder.
Ik denk dat ik de lens gewoon loodrecht doormidden snij, met het gevolg dat ik zowel de holte van de lens , als die van het spiegeltje weer kan geven.
Tevens kan ik dan het verschil in radius duidelijker zichtbaar maken.

Dank alvast voor het meedenken. ik laat nog van me weten.

Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie