Haven van Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi René,
Gelukkig zat je aan de goede kant in het vliegtuig, en bij een raampje, om die foto's te kunnen maken. Ik neem tenminste aan dat het op die locatie nog "riemen vast" was. :)
Pedro is een kei in het opknappen van foto's; heeft hij voor mij ook wel eens gedaan.
De 2e plaat geeft een goede indruk van de onttakeling van de containerterminal. Op bijgaande foto was er in juli 2005 wat meer te doen in de Alaskahaven.
APL Iolite.jpg
APL Iolite.jpg (248.07 KiB) 5055 keer bekeken
Groeten, Paul G.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door rspeur »

Ik zat in de cockpit achter de piloten Paul, de "jumpseat" is daar zo ruim dat je twee kanten op kunt. En je hebt een groter schootsveld.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door HENK HERMANNS »

Hoi René, Leo en Paul,

Bedankt voor jullie complimenten.

Groetjes, Pedro.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Door de plaatsingen op het topic KHL over de beelden van Hildo Krop gingen mijn gedachten terug naar de Berlagebrug over de Amstel. Op de toren is aan de stadszijde namelijk een prachtige keramiek sculptuur van hem aangebracht die de vrouwelijke Genius van Amsterdam verbeeldt. Zij geeft haar zegen aan de uitvarende schippers, want voorbij de brug begon echt een ander wereldje . :-D
Genius.jpg
Genius.jpg (90.52 KiB) 4907 keer bekeken
Hoewel ik vroeger vaak bij de brug ben geweest, we woonden er vlakbij, was ik me eigenlijk nooit zo bewust van dat 4 meter hoge keramiek. Wij kwamen er om te zwemmen vanaf de vlonders van de roeiverenigingen of om te kijken naar het waterskiën en de roeiwedstrijd "Head of the River Amstel". Vooral ook de speedbootraces "3 uren van de Amstel" in de jaren eind 1960/begin 1970 waren spectaculair; ze trokken toen wel 100.000 toeschouwers. Er ging nog wel eens een boot over de kop. Door bezwaren van de woonbootbewoners is de race in de jaren 1974/75 nog verplaatst naar het afgesloten IJ tussen de Javakade en de Oostelijke Handelskade, maar daar dreef teveel rommel in het water, dus ging men daarna naar de Bosbaan. Leuk om er allemaal weer aan te denken.
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door rspeur »

Mogelijk gezien, maar dat is dan niet blijven hangen. Ik zat van '62 - '64 vlakbij op school (Banketbakkersschool) en samen met de andere scholen hingen we natuurlijk rond aan de Amstel. En in een snackbar in een van de zijstraten van de Wibautstraat, gerund door - dacht ik - ene Fred. Begin '63 liep natuurlijk de hele bevolking van alle scholen in de buurt tussen de middag op het ijs van de Amstel, het prachtige beeld zou dan toch in je herinnering moeten zijn blijven hangen. Niet dus. Nu vergeet ik het niet meer Paul!
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

René, de Berlagebrug ben ik heel vaak gepasseerd of heb er in de buurt gestaan, maar voor dat keramiek heb ik ook nooit aandacht gehad. Het schijnt dat je op het moois in je eigen omgeving vaak geen acht slaat. :(
De bouw van de banketbakkersschool eind jaren '50 kan ik me nog wel herinneren, en ook de bouw van het hoofdkantoor van Renault Nederland daar vlak na en naast. Omdat er op die locatie nauwelijks opstelruimte was voor de auto's werden deze binnendoor naar het dak van het gebouw gereden; indertijd was dat vrij uniek.
Op bijgaande foto uit 1973 is dat goed te zien met daarnaast de School voor Banketbakkers.
Aan het spoorbaanlichaam zijn de werkzaamheden t.b.v. aanleg van de metro al begonnen; precies op dit punt komt hij weer boven de grond. Aan de zuidkant van het spoor zat de chocoladeverwerkingsfabriek van Korff met de slogan "Kenners Kiezen Korff" op het dak. De chocoladegeur kon je vaak in de wijde omgeving opsnuiven.
Amstelstation 1 mei 1973.jpg
Amstelstation 1 mei 1973.jpg (285.26 KiB) 4551 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door rspeur »

Gelijk maar even ingepikt die foto. En ja, de Korff... En was de wind hard genoeg pakte je ook de lucht van de Blooker nog even mee!
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja, Blooker aan de Omval, die was ik even vergeten. Allemaal verdwenen.
Het portiershuisje is in 2003 herbouwd tussen de torens op het Manhattan aan de Amstel. Toch nog gevoel voor behoud van de geschiedenis, net als in het Oostelijk Havengebied.
Blooker probeerde indertijd het koffiedrinken te verdringen voor het drinken warme chocolademelk. :-D
Blooker Portiershuisje.jpg
Blooker Portiershuisje.jpg (65.8 KiB) 4559 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Levantkade ca 1925 met aan de kade het KNSM-schip Adonis en helemaal links de Akswijk.
Levantkade ca 1925.jpg
Levantkade ca 1925.jpg (157.06 KiB) 4376 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
breuk007
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 aug 2009 18:21

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door breuk007 »

Gisteravond nog even in de haven. Gaat al snel donker worden met al die regen.
Bijlagen
City of Misurata bij USA TerHaak (4931).jpg
City of Misurata bij USA TerHaak (4931).jpg (708.3 KiB) 4224 keer bekeken
Seven Seas Voyage (4919).jpg
Seven Seas Voyage (4919).jpg (615.08 KiB) 4224 keer bekeken
SevenSeas Voyager (achterzijde 4927).jpg
SevenSeas Voyager (achterzijde 4927).jpg (625.46 KiB) 4224 keer bekeken


Plaats reactie