Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Sittard20M830-04_zps9d4831fc.jpg
Sittard20M830-04_zps9d4831fc.jpg (202.01 KiB) 3031 keer bekeken
Jan ik heb het over de Western Union? klasse sweepers uit 1956+ en dat waren o.a de Giethoorn,Rhenen, Roermond en nog vele anderen.Die hadden verstelbare schroeven en zullen ook wel met Simplex zijn afgedicht.Of daar een olie tankje bij zat om die afdichting op druk te houden dat weet ik echt niet meer, wèl dat we er nooit problemen mee hadden.Als de motoren per ongeluk stilvielen met de schroefbladen op volle belasting ,dan kon je die handmatig terug in neutrale stand zwengelen, sta me nog bij.Wat was de orginele naam van je scheepje?Mijn conservatie tijd was 1960 tot half 61 te Vlissingen, daarna de kust,sleep,en grotevaart opgegaan,met twee pittstops bij een land bedrijf.Oja, in mijn teid hadden ze allemaal nog een open brug...houten schepen...ijzeren mannen weet je. :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jan Sprong »

Mooi verhaal weer Mart, maar ik bedoelde de "van Versendaal", die ondiepwatermijnenvegers hebben een Simplexafdichting met seal en ring en werd gesmeerd met glyzerine. Als het potje op nivo bleef was het goed. liep het leeg dan had je een lekkage naar buiten, kwam er water in het potje dan had je lek van buiten naar biinnen.
En het zou zo maar kunnen dat in de tijd dat ze er mee bezig waren om ze af te stoten, dat er wat in de schroefas lagering werd gespoten om het lekken tegen te gaan en om maar niet te hoeven dokken.
Dit ivm met de schroefas/temperatuurproblemen bij nog varende scheepjes.
groet,Jan
Bijlagen
reminstallatie Mahu.JPG
reminstallatie Mahu.JPG (199.42 KiB) 2883 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Inderdaad een vreemde zaak,maar ik ken deze scheepjes niet.Wel gehoord dat die motoren op luchtbanden stonden, en met een soort patroon(lucht/gas?) gestart werden....klopt dat?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Coco E »

...en die fietsketting daar rechts, als die van de slagenteller is dan heb ik daar ook ooit eens mee te maken gehad.

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Coco E »

Het s.s. Loenerkerk voor de kant in Marseille, februari 1961.
De reis ging van Rotterdam naar Karachi en Bombay via Valencia, Marseille, Genua, Aqaba, Port Soedan en Aden.
De leraar was bekend in Karachi en wist dat aan het eind van de steiger fietsen gehuurd konden worden. Dat gingen wij doen. Karachi was indertijd goed te befietsen. Nauwelijks auto’s, wel kamelen die als lastdier werden gebruikt. Onderweg terug kreeg de leraar een lekke band maar fietste gewoon nog een half uurtje door. We leverden de fietsen – waarvan 1 met een aan gort gereden band -weer in en gingen terug naar boord.

In Bombay kwam het schip leeg waarna 6000 ton erts werd geladen. Dat gebeurde zowel met onze eigen ratelende stoomwinches als met lekkende hydraulische walkranen. Het laden nam zo’n dag of tien in beslag, lang genoeg om deze stad een beetje te leren kennen. s Avonds dus de wal op. Voor het nachtvertier moest je naar de steegjes rond Chocolate Street, hadden de maatsmaten a/b gezegd.
Maar dat viel tegen. Een beetje sinister en nogal vies, niet bijster mijn smaak. Allemaal dikke vrouwen met vet haar en op het voorhoofd een rode stip. Chocolate Street komt dan ook niet voor op mijn favorietenlijst voor walrecreatie. (daarin staan bovenaan ex aquo Toby’s Paradise in Singapore en de RIL-Bar in Yokohama)

s Middags naar het zwembad in Breach Candy. Bombay mag nu Mumbai heten, maar Breach Candy is nog steeds Breach Candy. Luxueus en in koloniale stijl.
Veel bedienden, zelfs in de omkleedruimte waar men met handdoeken gereed stond om je kont af te drogen en je oren uit te spuiten.
Van die service maakten wij geen gebruik, als zijnde zeelieden en niet ex-kolonialen.

Tenslotte zat de 6000 ton mangaanerts, bestemd voor Boulogne sur Mer, erin en sukkelde de Loenerkerk naar Port Soedan om nog een paar duizend ton pinda’s bij te laden voor Rotterdam.
Na precies drie maanden eindigde daar de reis, met 1 bemanningslid minder. Dat bemanningslid zat in de calaboose in Boulogne sur Mer, wegens grove ordeverstoring in een kroeg.

De Loenerkerk maakte in 1944 deel uit van de invasievloot van Normandie. Het schip voer toen onder de naam Eugene E O’Donnell.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Loenerkerk.jpg
Loenerkerk.jpg (111.73 KiB) 2679 keer bekeken
louis holleman

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door louis holleman »

Coco E schreef:Tenslotte zat de 6000 ton mangaanerts, bestemd voor Boulogne sur Mer, erin en sukkelde de Loenerkerk naar Port Soedan om nog een paar duizend ton pinda’s bij te laden voor Rotterdam.
Mangaanerts, is dat niet dat spul wat je nauwelijks ziet liggen maar wel ENORM zwaar is? Als dat allemaal onderin lag, zal het wel lekker gevaren hebben...
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Sparkymul »

Hoi Koos,

Dank voor je verhaal..

De reisjes naar India en Pakistan waren niet de meest enerverende reizen. Je stapte in een andere wereld, in een ander tijdperk.

Karachi had niet veel te bieden voor Jan de Zeeman. Je lag daar vaak "double banked" en het was er smerig. The Seaman's Mission was gedateerd, nog koloniaal maar met een mooie snookertafel.
Er was 's avonds ook niet veel vertier. Wij ging regelmatig met een ploegje naar een nachtclub, de tent was zeer schaars verlicht je kon bijna niets onderscheiden en op onze vraag waarom er
niet meer verlichting was kwam het antwoord "Yes sirrrrr, Nightclub" en daar konden wij het mee doen. Er trad een vrij blote Duitse buikdanseres op die haar littekens toonde van misschien wel vijf
grote levensreddende operaties. Zij danste onder begeleiding van een bandje dat nummers van Creedence Clearwater Revival speelde. De bandleden zetten elk nummer tegelijk in maar daarna ging
een ieder z'n eigen weg om dan weer op het zelfde moment te eindigen terwijl er buikgedanst werd. Het klonk heel apart en de combinatie dansende littekens en klank was topvermaak.

Bombay's Victoria Dock was onze vaste bestemming. Een colone van tientallen kleine tankwagens leverde daar hun lading af voor de bunkers. Aan boord kwam Piet Bombay die je met
een paar zinnetjes in het Nederlands wist te strikken voor wat kleermakersaktiviteiten. Op maat gemaakte shirts en shorts werden bij hem aangeschaft gemaakt van een onbekende stof
die je tegemoet glom maar wel wit was.
Wij gingen 's avonds op stap en je kwam dan in een gribus terecht waar je het al snel voor gezien hield. Er was een dancing, de Slip Disc, met redelijk vertier en leuke dames. Overdag de stad
in en 's middags bijkomen in hotel Sun n Sand dat zijn eigen strandje had en goed eten. Het was allemaal zo slecht nog niet.

73

Sparkymul
Bijlagen
Slip disc.jpg
Slip disc.jpg (29.22 KiB) 3915 keer bekeken
Sun n Sand.jpg
Sun n Sand.jpg (23.72 KiB) 3915 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Coco E »

louis holleman schreef:Als dat allemaal onderin lag, zal het wel lekker gevaren hebben...
We kregen met de Schouten eens een volle lading mangaanerts in Durban. Toen we buiten waren en dwarszees kwamen te liggen maakte dat schip idd enorme halen, het water spoot door de poorten en stroomde door de dienstgang.

De Loenerkerk had geen volle lading erts en kreeg in Port Soedan die pinda's erbij. Die zullen wel in het bovenste tussendek zijn geladen, dan komt het zwaartepunt een stukje hoger.
In de Middellandse Zee werd het toch wel ruig en heb ik onderstaande foto gemaakt vanaf de brugvleugel. Links zie je een davit en de steven van een sloep.

Met een van de sloepen zouden we in Port Soedan gaan varen, direct na pikheet. Tevoren werd de sloep alvast uitgedraaid en in het water gevierd.
Maar na pikheet bleek de sloep praktisch gezonken en werd het sloeproeien afgeblazen.
Mogelijk was de prop vergeten of was de sloep een beetje lek, want ik meen dat een Liberty houten sloepen had.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Loenerkerk Middellandse Zee.jpg
Loenerkerk Middellandse Zee.jpg (241.85 KiB) 3788 keer bekeken
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door ArnoldW »

Herinnert u zich deze nog?
flying enterprise-1.jpg
flying enterprise-1.jpg (144.01 KiB) 4241 keer bekeken
Groet Arnold.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Piet Bruijns »

Nou en of, Arnold.
Piet Bruijns schreef:Als 6 jarig (snot)jong wist ik al vrij aardig met de tekenstift om te gaan.
Het was dan ook geen wonder dat, toen de hele wereld in rep en roer was door de ondergang van het C1 schip
de "Flying Enterprise" met kapitein Carlsen en stuurman Dancy, de tekenplank op tafel kwam en de boot
getekend moest worden voordat hij met zijn geheime lading ten onder ging.

Afbeelding

Het was koud en vlak na de Kerst want de kerststal staat nog op het dressoir thuis.
De kachel snorde en vader "keek" voortdurend naar het groene oog van de radio, smachtend
naar nieuws van het ANP.
Het is pure nostagie. Toen geluk nog heel gewoon was, althans voor mij......
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie