Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

t.a.v. PVV onderzoek, Sparks schreef:Toch minimaal enige vorm vooroordeel te proeven voor mijn gevoel
Dat Lombard Street Research euro sceptisch is, is bekend. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat ze de onderzoeksresultaten daarom ook bijkleuren. Om te weten dat "the euro was highly likely to fail from the start", hoef je geen groot researcher of Nobel laureaat te zijn. Iedereen had twijfels, maar politieke belangen overheersten en daarom werden die twijfels snel weggemoffeld achter: "Het zal op den duur allemaal wel goed komen." Welnu, dat komt het dus niet.

Martinus, dat noemt men cliëntelisme. Politieke klantenbinding. De politiek, of liever, bestuurlijke functies, maakt niet uit of dat hoge of lage bestuurlijke functies zijn, hebben niets te maken met het algemeen belang, of met de gemeenschap dienen, maar zijn alleen maar een beproefd middel om veel geld te verdienen. We hebben hier gekozen burgemeesters. God verhoede dat degenen die dat ook in Nederland zo graag willen, ooit hun zin krijgen. In de kleine plaats hier vlakbij en waaronder ook het dorp waar ik woon ressorteert, heb ik in de afgelopen twintig jaar vijf burgemeesters meegemaakt. Niemand wordt ooit herkozen, niet alleen omdat ze geen van allen een knip voor de neus waard zijn en toch nooit doen wat ze hebben beloofd, maar simpelweg omdat het een kwestie is van: ieder op zijn beurt. Ik vul vier jaar mijn zakken tot mijn broek ervan afzakt en daarna is de volgende aan de beurt. Onze tandarts was een van die burgemeesters. Een tweede was een chirurg die oorspronkelijk hier uit het dorp afkomstig is. Die lieden geven in die vier jaar niet eens hun praktijk op, maar zetten die alleen op een laag pitje. Na vier jaar hebben ze akelig veel verdiend en niks gedaan en keren daarna vrolijk fluitend terug in hun goedlopende praktijk.

Er zijn uitzonderingen. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Een ervan is de burgemeester van Thessaloniki, Yannis Boutari. Die hoefde dat helemaal niet voor de centen te doen, want als telg uit het beroemde wijnboerenbeslacht Boutari, was hij al steenrijk toen hij de functie aanvaardde. Hij deed dat om aan te tonen dat het ook anders kan. Zijn voorganger, de hardloper Vasilis_Papageorgopoulos], werd vijf jaar geleden tot levenslang veroordeeld wegens het samen met anderen verduisteren van ongeveer 51 miljoen euro gemeenschapsgeld. In hoger beroep werd dat verminderd tot 20 jaar. Hem persoonlijk werd medeplichtigheid aan de verduistering van 18 miljoen euro uit de gemeentepot van Thessaloniki ten laste gelegd.
Yannis Boutari heeft dergelijke bedragen helemaal niet nodig. Hij is graag burgemeester en hij doet goede dingen voor de stad, terwijl hij geen blad voor de mond neemt. In 2012 werd hij door de in Londen gevestigde City Mayors Foundation gekozen tot beste burgemeester ter wereld, een titel die slechts een maand geldig blijft, maar toch.
Maar Boutari is echt een grote uitzondering. De politiek is hier door en door corrupt en je kunt besluiten wat je wilt en de mannen en vrouwen in Brussel kunnen voorschrijven en trachten te regelen wat ze maar willen, het zal heel lang duren voordat daar verandering in komt.

Zoals alles hier veel te lang in beslag neemt. Dat is bekend, dat behoort bekend te zijn, dus waarom dan van die idiote eisen zoals binnen een paar dagen al die maatregelen van Brussel door het parlement jassen? Je kunt geen aan de staat toebehorend onroerend goed verkopen als niemand precies weet van wie dat goed is en vooral niet van wie de grond is waarop een en ander staat. Griekenland heeft nog steeds geen kadaster. Daar heeft de EU in de afgelopen twintig jaar al 100 miljoen euro tegenaan gegooid, maar een kadaster is er nog altijd niet. Maar wie let daar op? Afgelopen maandag besteedde Nieuwsuur er aandacht aan. Dat kun je hier desgewenst terugkijken en dat is alleen al de moeite waard vanwege het beeld van al die stoffige boeken en het aandeel dat Nederland had en heeft bij het opzetten van een Grieks kadaster. Dat wil zeggen: de pogingen daartoe.
Het ontbreken van een kadaster remt niet alleen de privatisering van staatseigendommen, maar vooral het aantrekken van buitenlandse investeerders in Griekenland. Wie hier een fabriek neer wil zetten, heeft jaren nodig om uit te zoeken van wie de grond is waar dat bedrijf op moet komen te staan. Zo zijn wij alleen al tien jaar bezig geweest om het lullige stukkie grond van 1500 vierkante meter waarop ons huis staat, echt "schoon" te krijgen. De papierberg die daar bij komt kijken, is onvoorstelbaar.
Kortom: het is hier een puinhoop en het zal atijd wel een puinhoop blijven.

Maar geef het vooral niet op, beste belastingbetalers van de EU. Stuur alsjeblieft nog een keer 100 miljard - want die 80 of 86 miljard waarover wordt gesproken, is bij lange na niet voldoende - dan kunnen ze hier vrolijk verder gaan. Je denkt toch zeker niet dat Griekenland een instelling kent als in Nederland de Algemene Rekenkamer? Laat ons niet lachen, zeg. :-D

Tsipras geeft voor de televisie ruiterlijk toe dat hij daar in Brussel een akkoord heeft getekend waar hij absoluut niet in gelooft, maar verzoekt de Griekse parlementariërs wel om ermee akkoord te gaan. Ja, wat dacht je. Een pot geld met tachtig of honderd miljard is met elk akkoord altijd interessaant. "Het is een slecht land waar het niemand goed gaat," zei mijn goede vader dan.

Nou, een mooie dag allemaal, te land, ter zee en in de lucht of waar ook ter wereld.

Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

We hebben hier gekozen burgemeesters. God verhoede dat degenen die dat ook in Nederland zo graag willen, ooit hun zin krijgen.

Wij hebben hier ook gekozen burgemeesters en ik vind het juist een prima systeem dat in Nederland navolging zou moeten verdienen. Nederland met zijn indirecte verkiezingen op allerlei niveau's is in mijn ogen veel minder democratisch dan het pretendeert. De burgemeestersbenoemingen zijn er politieke baantjesverdelerij, wie ooit een politieke positie bezette krijgt altijd wel weer een andere stoel toebedeeld.

Ik denk dat niet het systeem van burgemeestersverkiezingen in Griekenland verkeerd is, maar dat Justitie niet naar behoren werkt zodat corruptie niet bestraft wordt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar dat Justitie niet naar behoren werkt zodat corruptie niet bestraft wordt.
Wordt dat dan in Nederland WEL? :oops:
wie ooit een politieke positie bezette krijgt altijd wel weer een andere stoel toebedeeld.
Is DIT dan geen corruptie??
Ik vul vier jaar mijn zakken tot mijn broek ervan afzakt en daarna is de volgende aan de beurt
Heppie ut over Griekenland Theo??? Je maakte toch geen referentie naar Canada??...nee toch :oops:

Maar ik ben een beetje een "zig zagger" en Jossie is weer terug van z'n reissie :lol: :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Een gekozen burgemeester klinkt natuurlijk heel democratisch en dat is het ook.Edoch, zo'n man/vrouw wordt niet gekozen om zijn/haar schoenmaat 44, dus daar zullen beloftes of een programma aan hangen om een mandaat te krijgen. Maar, hadden we daar al geen gemeenteraadverkiezingen voor gehouden? Wat als deze mandaten botsen? Welk mandaat weegt dan het zwaarst? Nee, het klinkt heel mooi maar het bevordert de bestuurbaarheid niet. Wat de baantjesjagerij van Martinus betreft, daar ben ik het wel mee eens.
Harry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Praatjes vullen geen lege flappentappers.

Greek Shipping Magnate Urges Tycoons To Pull Their Weight.

Andreas Dracopoulos is not a popular man among the wealthiest one percent in Greece. As an heir to one of the greatest shipping fortunes in modern history, he has been among the only members of this secretive caste to speak up about its failure to help Greece through its financial crisis. As that crisis hurdles toward an all-out catastrophe this week, he says its time for Greek tycoons to start pulling their weight. “I’m very upset with this class of people,” Dracopoulos says in an interview in his Athens office, a plush and heavily guarded compound across the street from the American embassy. “It’s nothing personal. I know some of them. They’re my friends, old schoolmates. But I’m very vocal, ethically, practically, that they are not doing enough, that they could do more.”

Greek Shipping Industry Frets Over Higher Taxes

In its negotiations with international creditors, this seafaring nation says now it will do what it has resisted doing for years—raise taxes on its globe-spanning shipping industry And that has put the sector in a spin.“Greek owners will do what needs to be done to stay competitive,” said Michael Boudouroglou, who runs Greece-based, New York-listed Box Ships Inc. and Paragon Shipping Inc., with a combined fleet of 25 container and dry-bulk vessels.

Via Piet Sinke Nieuwsbrief.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik vind de benoeming van de burgemeester zoals die in Nederland geregeld is, een uitstekende zaak. Dat is mijn persoonlijke mening. Verder blijf ik in dit topic - en overigens ook in andere topics - liever vrij van een discussie over de Nederlandse politiek. :?

In Athene hebben ze nog vijf uur om tot een besluit te komen. Tsipras krijgt voor dat akkoord waar hij niet achter staat, vast wel een meerderheid in het parlement. Wat er daarbuiten nog allemaal gebeurt, is een andere zaak. De Griekse samenleving raakt meer en meer tot op het bot verdeeld, terwijl de economische situatie bijna met het uur verslechtert, al is dat natuurlijk moeilijk te meten. Je voelt het simpelweg. In Aridea, de kleine plaats op vijf kilometer van ons huis, waar we onze dagelijkse boodschappen doen, waar de banken zijn en het postkantoor, is het stil. Het leven komt bijna tot stilstand. Men geeft geen geld meer uit. Niet omdat er maar 50 of 60 euro uit de ATM komt - er ligt geld genoeg onder de matrassen - maar men houdt zijn geld liever in de knip. Dat is moordend voor een economie. De kapster waar mijn vrouw altijd komt, heeft een druk beklante zaak. Hád een druk beklante zaak. Ze liep daar vanmorgen zonder afspraak binnen, wat ze anders nooit doet, maar ze was toch in de buurt. Dat was geen probleem. Leni was blij haar te zien, want ze was vandaag de eerste klant, terwijl ze gisteren, dinsdag, helemaal niemand had gezien. Nu het hamsteren afgelopen is, is het ook in de supermarkten stil.

De ambtenaren staakten vandaag, dat wil zeggen: in Athene en Thessaloniki. Zoals ook bij voorgaande stakingen doet men daar hier niet van harte aan mee. Op het postkantoor zat één man die het bedrijf gaande hield en die mij graag twee postzegels wilde verkopen. Zo heel af en toe verstuur ik nog wel eens een papieren brief en deze week zelfs twee keer. De apotheken staken vandaag ook, maar hier waren ze gewoon open. De apotheekmevrouw zag de toestand overigens heel somber in. Morgen moeten wij alweer "de stad" in. Een doopgechenk kopen voor de zoon van neef Yannis. Zijn vader was een volle neef van mijn vrouw. Elsa, de moeder van de dopeling, is een kleindochter van de buren van mijn vrouws ouders. Zij kwamen in de twintiger jaren ook als vluchtelingen uit Pontos naar dit dorp. Toen ik hier in 1983 voor het eerst kwam, kon Elsa net lopen. Nu zijn we zondagavond om halfzeven bij de doop van haar zoon. Dat gebeurt niet in de gewone doprskerk, maar in de oude kerk op de heuvel, Agios Dimitrios.
  • Afbeelding---Afbeelding

    -----Afbeelding
De kerk was jarenlang een bouwval, maar is helemaal gerestaureerd en nu alleen nog in gebruik bij speciale gelegenheden. Het was altijd een hele klim, die heuvel op, maar zelfs de weg erheen is geschikt gemaakt voor auto's. Na de doop een buffet op de galerij van de kerk. Dat is weer eens iets anders. De zoon van Yannis en Elsa wordt Georgios gedoopt, naar zijn grootvader van vaders kant, helaas enkele jaren geleden overleden na een ongelukkige val van het stenen trapje naar zijn voordeur. Wat zal de toekomst voor Jorgo brengen? Tegen de tijd dat hij zijn eigen zoon of dochter laat dopen, begint Griekenland net met de afbetaling van die enorme schuldenlast, want dat wordt minstens dertig jaar vooruit geschoven. Het is nauwelijks voorstelbaar.

En die Griekse reders? Die gaan voorlopig gewoon door zoals ze altijd al hebben gedaan. Misschien wachten ze tot de boel werkelijk instort waarna ze de hele handel mogelijk voor een prikkie kunnen kopen, inclusief een aantal gevallen regeringen. In dit akkoord heb ik overigens ook niks gelezen over de Grieks-Orthodoxe kerk, die stinkend rijke kerk met immense bezittingen aan onroerend goed. Die betalen ook nog steeds geen belasting terwijl al die jongens in die zwarte jurken uit de staatskas worden betaald. Dat was zeker een te gevoelig onderwerp. Lijkt me toch net zo interessant als die Griekse reders.
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

Tegen de tijd dat hij zijn eigen zoon of dochter laat dopen, begint Griekenland net met de afbetaling van die enorme schuldenlast, want dat wordt minstens dertig jaar vooruit geschoven. Het is nauwelijks voorstelbaar.
Die schuld zal nooit worden betaald.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Dat hoeft ook niet,Martinus. Zolang de eurolanden die niet afschrijven kunnen ze die mooi op de balans opvoeren als "bezitting". Dat zal het volgende trucje zijn.
Harry
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Griekenland

Bericht door hrobbers »

Wij hebben in het verleden in utrecht een referending gehad voor een burgermeester, beide waren lid van de pvda
Heb er toch maar voor bedankt.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Griekenland

Bericht door gerard tenerife »

:lol: :lol: :lol:

Greece news: How the Greek debt crisis has affected the price of Sunday lunch in the U.K.

The Independent
Hazel Sheffield

The ongoing debt crisis in Greece is having an unlikely effect on the price of your Sunday lunch.
The ongoing debt crisis in Greece is having an unlikely effect on the price of your Sunday lunch.
Uncertainty over the outcome of the Greek crisis is dragging down the value of the euro against the pound. This is making it more expensive for UK lamb producers to export their meat to Europe, driving down the price of lamb in the UK, according to the Daily Telegraph.
The price of a kilogram of lamb has been slashed from £4.11 to £3.50 in the last month alone.
Just 2.78 million kilograms of lamb were exported to the EU in May, the lowest amount since August 2007.
This has dragged lamb prices down by 23 pence over the last year to the lowest price in five years, according to data from Mintec, a commodities analytics firm.
The euro has lost 10 per cent of its value against the pound in the last year as the Greece crisis has unravelled. Fears that Greece could leave the eurozone and destabilise the currency further have contributed to its decline.
But Greece is not the only reason the euro is trading poorly. The ECB’s bond buying program has flooded the eurozone with cash, contributing further. Supermarkets are also battling discount stores such as Aldi and Lidl for customers and slashing prices on produce such as lamb as a result.
The lamb market tends to feel this price pressure more than other sectors, because the UK in the largest exporter of lamb in Europe. Europe accounted for more than 80 per cent of the UK’s lamb exports in April alone. To make matters even worse, the UK’s big non-European competitor, New Zealand, got its crop in earlier than usual this year.
Bad news for farmers, but good news for Sunday lunches!
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie