Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door v+d »

Ome Mart, je bent nog akelig bij de tijd :wink: De Presidente houdt het bloed dun :) Ik heb nu op de grote foto gekeken en inderdaad generatoren, sorry ik zal niet meer voor mijn beurt kletsen!
Ik heb ook alleen maar havendienst gelopen op T-boten, de laatsten werden verkocht toen ik bij de S.M.N. in dienst kwam, hoewel in dienst komen, je moest geld meebrengen :lol:

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die airco's zijn hard nodig. Het schip is ingericht als maritiem museum en in de tussendekken zijn tentoonstellingsruimten en een zaal waar voordrachten, lezingen e.d. kunnen worden gehouden. Als je daar in het Griekse toeristenseizoen bezoekers in wil krijgen, mag je gerust voor een beetje koelte zorgen.
Of de triple er nog in staat, weet ik niet. Op een 12-minuten film op YouTube larten ze van alles zien, behalve die triple. Daar krijg je alleen maar een plaatje van te zien. Het stoombedrijf zal dus niet meer operationeel zijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou de rust weer enigzins is terug gekeerd onder de Griekse Platanen en de flappentappers weer een beetje op adem komen kunnen we best even een " WW2 Konvooi zig-zag" koersje gaan varen betreffende Liberties, hopelijk met enthousiaste instemming van " Our Man in Greece" :lol:

Toen zo rond 1997 de s.s. "John W. Brown" hier op eigen kracht de haven van Halifax in kwam kachelen liet ik de kans niet schieten om dat unieke schip eens op m'n gemakkie te bekijken, toen OOK een hele party foto's gemaakt, die ik NU met geen mogelijkheid meer kan vinden :oops: :oops:

DE triple stond er glimmend bij EN die 3 bewuste stoom generatorretjes OOK, maar dan voor spek en bonen voor zover ik me herinner- er stonden " bijgeplakte piep karretjes" te draaien. Ik weet NU nog donders goed dat ik met bewondering naar dit schip keek, zowel van het perpectief van de bouwers in die tijd maar ook ZEKER van het perspectief van de mensen die er in WW2 op voeren.
Aan dek stonden de zelfde type stoom winches waar ik als 7e massinist nog aan en mee had gewerkt op H.M. m.t. " Forest Hill" en gezusters.

Er is me nog wel een leuke herinnering bij gebleven betrefffende het " ALLEMACHTIG GROTE" stuwblok dat gescheiden en als een "aparte machine"achter die Triple in de asleiding stond.
Er waren enkele kollega's bij me van een van de oudste - zo niet HET oudste- Engelse kluppie, allemaal figuren die best wel van zichzelf dachten " dat ze verstand van schepen hadden". In die MK van de " John W. Brown" liepen ze echter rond " asl een kat in een vreemd pakhuis" :lol: terwijl ik...dank zij de in de 1960ties al volledig uit de tijd zijnde " Reuzen van Heusden MK Installaties" er bij wijze van spreken zo mee naar zee had gekund en ook wel gewild :mrgreen: Als ik me zelfs goed herinner waren de WW2 waterpijpketels op die " Brown" moderner als de vlampijpketels op de " Hill"..maar dat nu even ter zijde. Ik gaf dus een "mini" rondleiding betreffende het ketelbedrijf en de werkingen van H.M. Triple Expansie, van het laatste machien kwamen de facinerende lessen betreffende Triple HD, MD & LD zuigers, kruiskoppen, Boschschuiven en de befaamde Stepherson schaarbeweging van Johnnie Diesel van Woerkom weer naar boven EN goed te pas. Net op het moment dat ik zou gaan vertellen " betreffende het stuwblok".........hield ik m'n klep dicht en pretendeerde dat ik NIET wist wat het was..............hetgeen de weledele kollagae dus NIET hoefden te pretenderen.........niemand had ook maar enig idee!! De dapperste van de jongere lieden- die zichzelf dus altijd VOL trots " Naval Architect" noemde :oops: kreeg een scheut met " shit to the brain" en verklaarde dat het DUS wel een Tandwielkast moest zijn om het lage toerental van de stoommachine wat " op te piepen" :mrgreen: .........de rest van het verhaal kunnen de beknijsdere lezers zich best voorstellen :lol:

http://www.ssjohnwbrown.org/
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Ron Bebelaar »

Dat op de Hellas Liberty de ruimtes onderdeks, ingericht als museum en expositie ruimtes, airconditioning nodig hebben is begrijpelijk, zeker tijdens de zomer, maar om de verdamperunits zo tegen de dekhuizen te plaatsen valt me toch tegen. Daar waren toch minder opzichtige oplossingen voor denkbaar geweest.
Ook in het stuurhuis (op filmpje van Theo) ontbreekt een typisch detail, de verbindingspijpen tussen de telegraaf en de roerstand naar het schavotje. Ook op de Loosdrecht (ex-Vernon L.Parrington) waar ik in 1959 als leerling-stm op voer, was dat aanwezig.
Was enige tijd terug op de Jeremiah O'Brien in San Francisco, weliswaar nog in 'oorlogsuitvoering' maar ook daar onderdeks geconditioneerde ruimtes voor lezingen, bookshop en exposities.
Aan dek was daar weinig van zichtbaar. (mijn echtgenote op het bankje)
Bijlagen
100_0470 (Small).JPG
100_0470 (Small).JPG (227.73 KiB) 5550 keer bekeken
100_0484 (Small).JPG
100_0484 (Small).JPG (215.58 KiB) 5550 keer bekeken
100_0473 (Small).JPG
100_0473 (Small).JPG (209.24 KiB) 5550 keer bekeken
Stuurhuis Loosdrecht
Stuurhuis Loosdrecht
image033 (Large) [640x480].jpg (40.49 KiB) 5550 keer bekeken
Onderdeks op Jeremiah O'Brien
Onderdeks op Jeremiah O'Brien
100_0486 (Small).JPG (208.66 KiB) 5550 keer bekeken
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
louis holleman

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door louis holleman »

Ron Bebelaar schreef:Was enige tijd terug op de Jeremiah O'Brien in San Francisco, weliswaar nog in 'oorlogsuitvoering' maar ook daar onderdeks geconditioneerde ruimtes voor lezingen, bookshop en exposities.
Aan dek was daar weinig van zichtbaar.
Nou, zie ik nou twee geschutstorens incl. geschut aan BB en SB achter de bak of niet?
Alles nog origineel en werkend? Is denk ik niet meer op te brengen. Ik was enige jaren geleden op het s/s Rotterdam, ooit onze Nederlandse Trots èn vlaggenschip der koopvaardij. Ligt nu in Rotjeknor. Wordt met een walaansluiting van 3x380V van stroom voorzien. Trekken ze die plug eruit, dan is het een dood ding.
Ik heb me toen daar laten vertellen dat als de wind van SB naar BB draait, ze met een tuinslang en dompelpompie het schip recht moeten zien te houden.
In de vetloods zelf werkt niks meer, het zit alleen redelijk strak in de verf.
Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Dirk Dijksman »

Hier nog een stel foto's van de Hellas.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die airco's aan dek kun je over vallen. Maar het was 36gr buiten, en binnen heerlijk in de expo ruimten. Ik vond het schip prachtig, mijn vrouw heeft weining met schepen. en door de airco wilde was het in ieder geval voor haar te doen. Ik kreeg de vrij loop op het schip. De machinekamer was eigenlijk niet toegankelijk, maar werd voor mij als liefhebber speciaal geopend, waarna ik alleen naar beneden mocht, en kon gaan fotograferen wat ik wilde. Als ik zie wat ze er van gemaakt nadat dit schip hierheen gehaald is kunnen ze ongelofelijk trots op zijn. Dan neem ik die airco op dek wel voor lief. Toegang is trouwens gratis!!!!!

Het stoombedrijf is niet operationeel. Heel veel (bijna alle) veiligheden, en stoomkleppen zijn er door de Amerikanen afgehaald om hun eigen schip van hun aan de gang te krijgen, en voor reserve onderdelen. Die Grieken hebben een prachtige restauratieklus geklaard waar ze met recht trots op mogen zijn. Je krijgt een schitterend beeld hoe het leven en werken op zo'n schip in zijn werk ging. Die triple staat er gewoon in.

De exporuimte bestaat uit twee delen. Een deel hangt vol met grote foto's van alle Griekse Liberty's en hun geschiedenis, en de rol die de Liberty gespeeld heeft na WOII op de koopvaardijvloot weer op te bouwen. Het andere deel is de invloed en grote van de huidige Griekse koopvaardijvloot.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Coco E »

mmm, ik lees niks over de radiohut waarin een McKay 3U radioinstallatie stond, in zijn tijd zeer geavanceerd en in 1961 nog steeds het neusje van de zalm.

Behalve de bekende triple, de nostalgisch ratelende stoomwinches en de roerganger die op zee altijd op de brug aanwezig was, vond ik ook de mk telegraaf speciaal.

Die zoemde niet, maar rinkelde. Precies zoals beschreven in de de boeken over de zee, die ik gelezen had.
Ik heb die telegraaf vele malen horen rinkelen want de radiohut zat aan bakboord vlak achter de brug.

Groeten,

Koos van der Elst
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Bob R.I.P. »

Koos begin jaren 60 had je al de 4U serie. De Burl S.Watson was daarmee uitgerust. Een RCA uitvoering.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op de bovenstaande en recente foto's van de Hellas Liberty zijn ook de zelfde soort ouwe stoommeloocheum deklieren te zien als op de onderstaande kombinatie foto.
het bovenste deel is ondergetekende als 7e massinist a/d van H.M.m.t. " Forest Hill" in 1964 en het onderste deel geeft een gelukkig weerzien van ondergetekende met gelijksoortige winches a/d van de s.s. " John W. Brown" hier in de haven van Halifax in 1998. De andere foto's zijn nog voortvluchtig :oops:
Bijlagen
ForestHill-1964-Liberty-Hfx-1998.jpg
ForestHill-1964-Liberty-Hfx-1998.jpg (100.39 KiB) 5260 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Liberty, Victory etc

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In het laatste verhaal van Piet Jong op het Smit-topic vertelt hij over de sleepreis met de victory Green Wave.
Een foto van het schip bij aankomst La Valetta volgt in de volgende aflevering.
Het is een type C2-S-AJ3.

IDNo: 5135719 Year: 1944
Name: NEW HANOVER Keel: 31.8.44
Type: Cargo ship Launch Date: 31.10.44
Flag: USA Date of completion: 22.12.44
DWT: 11300 Ship Design: C2-S-AJ3 Country of build: USA
Builder: North Carolina Location of yard: Wilmington, NC
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
47 ALAWAI - 55 FRANKLIN BERWIN - 57 SANTA MERCEDES - 60 GREEN WAVE - 66 SAGAMORE HILL
Disposal Data:
BU Kaohsiung 9.70

Hier als Alawai.
Alawai.jpg
Alawai.jpg (183.35 KiB) 5044 keer bekeken


Plaats reactie