Nievelt Goudriaan & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Janna »

Goed, de foto's van Koos.
Van de schade aan de Aludra na de, wat tegenwoordig met een mooi woord 'grondberoering' heet, even buiten Vitoria, Br.

Ik zal ze plaatsen, en dan moet Koos maar uitleg bij geven.
In twee keer, want je mag er maar 8 stuks tegelijk plaatsen.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Janna »

..en deel twee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto laat zien dat ze de schroefas deels getrokken hebben, want het pokhouten lager is mee naar buiten gekomen. Die as is dus wél los geweest van de hoofdmotor Koos.

En de laatste foto laat zien dat ze fors aan het lassen zijn geweest onder de MK, waardoor de hoofdmotor, die volgens de verhalen niet los van z'n fundatie gezet is, schade heeft opgelopen.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Janna »

Afbeelding

Was jij dit Koos? Hond geadopteerd?
koosbos
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 okt 2011 19:56

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door koosbos »

die hond is van de 2e wtk Sanders of Sanderman en die witte t shirt was de kok jan looman is overleden en die anderen ben ik foto 1 is het eilandje toen dat in zicht was het hard bb en gingen we er met sb zij overheen het leek wel of je een steilen trap af ging nog ergen als palen pikken koos bos
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Janna »

Bedankt voor de foto's Koos. Leuk om een stukje van het gebeuren te zien. Was wel het grote evenement wat de Aludra heeft meegemaakt.

Wat anders; ik zie net op de Nigoco website dat er dit najaar weer een reunie voor ex- van Nievelt Goudriaan medewerkers wordt georganiseerd. Op 14 oktober van 16:00 - 20:00 bij Engels in Rotterdam, in het Groot Handelsgebouw naast het station.

Afbeelding
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door warbout »

Meestal meer oud officieren dan de andere oud collega's helaas.
Dat was zo bij van Nievelt en bij de Oranje Lijn. Reünies.

gr, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Janna »

warbout schreef:Meestal meer oud officieren dan de andere oud collega's helaas.
Dat was zo bij van Nievelt en bij de Oranje Lijn. Reünies.

gr, Willem.W
Ik denk dat dat oa komt omdat de Nederlandse matrozen en gezellen bij van Nievelt Goudriaan al vroeg werden vervangen door Spanjaarden, Portugezen en Kaap Verdianen. En die komen waarschijnlijk niet snel naar zo'n reünie omdat de meerderheid terug gegaan is naar z'n thuisland. De Nederlandse matrozen en gezellen zijn inmidddels of overleden, of van gevorderde leeftijd en reizen daardoor niet zo makkelijk meer.
De Nederlandse matroos is - letterlijk - een uitstervend ras.

Ik voer er in de tachtiger jaren en toen hadden we vaak nog een Nederlandse bootsman, kok, en heel soms een baastimmerman. Nederlandse 'gewone' matrozen heb ik niet meer mee gevaren.

De offcieren bleven wel Nederlands, en zijn dus nog wat jonger. Hoewel dat relatief is; ik ben een van de laatst aangenomen officieren denk ik, en inm ook al 55 :wink:

Als ik op de lijst met inschrijvingen kijk zie ik inderdaad vnl officieren en kantoorpersoneel. In mijn tijd was bij van Nievelt de afstand tussen officieren en de lagere rangen niet groot, dus het wordt vast best gezellig. Dat hele rangen en standen-verschil is achterhaald.
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door warbout »

Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor Janna. :-)

In mijn tijd ( en ik voer vanaf 1962) was ook bij Nievelt een sfeer van 'ouwe jongens krentenbrood en bij de Oranje Lijn
was het familiair plus dat de matrozen. stewards en oliemannen et cetera echt nog niet uitgestorven zijn van de glorie tijd
van de jaren zestig en daarna t/m de tachtiger jaren.
Natuurlijk waren er veel Spaanse/Portugese zeelieden onder ons maar dat neemt niet weg dat mijn andere oud collega's
zowel oud bemanningsleden, onder officieren momenteel zestigers en ouderen die er nog zijn, niet op de reunie verschijnen.
En als ik het er met sommige van hen over heb, dan hoor je steeds:
" Je ziet er enkel maar gezag en onbekenden van na onze tijd."

Misschien vinden ze het te duur?

gr, Willem
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
koosbos
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 okt 2011 19:56

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door koosbos »

Willem op zuid Amerika was er echt wel verschil of dat door die passagiers kwam ik weet het niet
toen de hofmeesters eind 60 overbodig waren werd het een stuk gezelliger op de pg en bananen schepen en de tyro was de sfeer altijd goed
Koos Bos
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door warbout »

Of dat met de hofmeesters te maken had weet ik niet
(ik ben zelf onderaan begonnen in de C.D en bovenaan geeindigd)
Doordat ik wegens kleurenblindheid niet naar de zeevaartschool kon
(dokter de Haas raadde mij het af)
ben ik in de Civiele Dienst gaan varen.

Maar inderdaad Koos, op de fruitjagers en andere lijnschepen heb ik prettig gevaren.
Zoals de oude Alhena, Carillo, Nusakan, Alchiba. (Daarvoor V.N.S.maar daar vond ik geen sfeer)
en Na Nievelt bij de Oranje Lijn en Loodswezen Rijnmond.

Groetjes, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"


Plaats reactie