Windows 10

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Windows 10

Bericht door cenaprints »

Gebruik nog steeds Windows XP, en met mij nog vele miljoenen computeristen worldwide. Heb verschillende beveiligingen, gedaan door een burrman die voor z'n pensioenering werkzaam was als computer techneut bij de Londense politie. Alles werkt perfect en probleemloos.

Misschien, heel misschien zal ik ooit een nieuwe computer kopen en dan Windows 10 installeren.

Ik heb het er niet zo op dat anderen mijn gestuntel op de compu kunnen volgen. Ik ben overigens pas sinds 2008 gecomputeriseerd en al dat technische gepraat is aan mij niet besteed.


Groeten,

Cor

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Windows 10

Bericht door ferryvaneeuwen »

Louis schreef:Wil je daar naar terug, Ferry? Ik heb geloof ik nog ergens een 286 of 386 moederbordje liggen... :mrgreen:
Co en Louis, nee niet echt. Ik zou het om nostalgische redenen nog wel eens willen installeren op een oude computer als ik die over zou hebben maar dat is nu niet zo. Met die diskettes van Co moet je trouwens ook nog over een A-drive beschikken. In nieuwere computers zitten die er al heel lang niet meer in.

Een half jaar geleden heb ik nog gewerkt met een Tulip laptop voorzien van Windows 95, Tulip was van Nederlandse makelij ooit, waar ik een APRS (Amateur Position Reporting System) had draaien en waar ik vroeger ook Packet Radio mee deed maar al die stations zijn intussen opgedoekt. APRS draait nog wel.
louis holleman

Re: Windows 10

Bericht door louis holleman »

Ach ja, die oertijd.
Toen Microsoft nog echt concurrentie had. Bv. in de vorm van Digital Research, ook al softwaremakers. Bij Microsoft hadden ze MS-DOS, bij Digital Research DR-DOS. Tikfoutje en je kon opnieuw beginnen.
Ik meen dat Apple rond 1984 met hun Macintosh kwam, een computer met een eenknops muis en een grafische interface met pulldown menu's (gebaseerd op Motorola's 68000 CPU's). DR bouwden voor de Intel machines iets soortgelijks en boden dat aan Microsoft aan. Maar Mijnheer Gates zag daar helemaal niks in en wimpelde het aanbod weg.
In die tijd stapte ene Jack Tramiel van Commodore over naar het noodlijdende Atari en wilde daar een poor mans Macintosh mee gaan maken. DR bouwde hun uitgedokterde OS om voor Motorola chips en voila, Jack had TOS (soms wel Tramiel OS genoemd, maar het stond voor The Operating System) en Atari kon de grafische wereld gaan veroveren met zijn Poor Mans Mac. Die kostte in 1985 slechts 3500 gulden, inclusief 12 inch paperwhite monitor, double side disk drive EN muis en 1 Mb geheugen, waar je bij de Intels boven de zoveel (640?) kb slechts via kunstgrepen meer geheugen kon toepassen.
De Atari's waren relatief simpel uit te breiden naar 4 Mb.
Gates ging uiteindelijk toch proberen ook zoiets te maken met Windows 3.11 en 3.12 enz. maar het verhaal ging destijds dat ze voor W-95 een kijkje in de keuken bij Apple hebben mogen doen om bepaalde problemen opgelost te krijgen.
Ach, mijnheer Gates zei destijds van Internet ook dat het maar een kortdurende hype zou worden en dat Microsoft daar niet aan mee ging doen... :mrgreen:
En nou zou Windows-10 gratis zijn??? Tot een bepaalde datum misschien. Wil je het daarna nog gebruiken dan zul je denk ik iets van geld moeten overmaken :?
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Windows 10

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

In 2016 moet je het kopen volgens de berichten zou het dan
tussen de 100-200euro moeten kosten.

Groeten Bob.V.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Windows 10

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Cor schreef:Gebruik nog steeds Windows XP, en met mij nog vele miljoenen computeristen worldwide. Heb verschillende beveiligingen, gedaan door een burrman die voor z'n pensioenering werkzaam was als computer techneut bij de Londense politie. Alles werkt perfect en probleemloos.
Windows XP blijft heus nog wel een poosje probleemloos werken, maar aangezien Microsoft de ondersteuning alweer meer dan een jaar geleden heeft beëindigd, op 8 april 2014 om precies te zijn, zou ik me van de beveiliging maar niet al te veel meer voorstellen. Er worden geen lekken en gaten meer gedicht, dus klaag niet als het op zekere dag helemaal fout loopt. Daar kan een buurman die lang geleden bij de Londense politie werkte, dan ook niks meer aan doen. :-D

Zelf gebruik ik nog steeds Windows Vista, op mijn desktop en op een grote laptop die ik alleen maar als reserve heb. In tegenstelling tot wat je bij de introductie van Vista hoorde, heb ik nooit ook maar een enkel probleem met Vista gehad. Ik zie er tegenop om een modernere versie van Windows te installeren, gewoon voor het werk en het gedoe. Vista wordt nog tot ongeveer 2018 ondersteund, dus ik kan nog even vooruit. Van XP of Vista kun je niet upgraden naar Windows 10. Je moet een "clean install" doen, dus Windows 10 op een geformatteerde harddisk installeren en daarna al je spullen er weer op proberen te zetten. Dat wil zeggen: dat wat nog werkt.

Nou is dat natuurlijk ook geen ramp. Integendeel, het is wel weer eens goed om helemaal vanaf niks te beginnen. Een nieuwe pc hoeft voor mij niet. Gewoon een nieuwe harddisk erin. Voor 175 euro heb je er eentje van 4 Terabyte, dus dat is genoeg. Maar voordat ik dan alles weer naar mijn zin heb... :shock:
Ik wacht nog maar een poosje.
Of niks meer Windows en gewoon een Mac kopen, dat is nog beter...

De oertijd. Ik kocht mijn eerste computer in 1985. Een Sinclair QL, een revolutionair apparaat dat op een Motorola 68000 draaide, nog net voordat Appel Macintosh daarmee uitkwam. Het was in die tijd een klein wonder waar de IBM PC niet aan kon tippen. Pas in 1990 kocht ik mijn eerste MSDOS computer, een tweedehands Victor 9000. Daarna was het hek van de dam, maar die Sinclair QL heeft toch nog heel lang naast mijn verschillende MS Dos pc's gestaan.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Windows 10

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Automatisering jaren 90. :wink:
Ademloos luisteren de klanten tijdens een open dag naar mijn uitleg over het opslaan van gegevens op de server.
Op mijn vrije zaterdag moest ik opdraven in een knap jassie en met een mooi stropdassie om. :twisted:
open dag.jpg
open dag.jpg (204.94 KiB) 7075 keer bekeken
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Windows 10

Bericht door Bertus. »

Voorlopig blijf ik nog maar even bij mijn W 8.1.
De veranderingen blijven aan de lopende band komen.
"Alle veranderingen......zijn altijd geen verbeteringen".

Behalve de mens dan, zie hier.
jaren '90PNG.PNG
2015.PNG
Alleen de snor is veranderd.( witter ) :) :wink:

Mvg. Bertus.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Windows 10

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo ferry

W95 heb ik op een cd dus geen gedoe met een floppy

groeten Co
louis holleman

Re: Windows 10

Bericht door louis holleman »

Ik denk dat je W-95 op een modernere machine niet eens meer geinstalleerd krijgt, herkent totaal geen hardware meer.
Hooguit via een virtual setup misschien nog te doen of via emulatie (voor zover dat nog lukt).
En 1 dingetje niet vergeten: tot en met W-98 stond je Internet/netwerk/computer wagenwijd open voor iedereen. Suc6 ermee!
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Windows 10

Bericht door Robert Delhaye »

We zijn er nog niet met Windows 10. De eerste stap is pas gezet. Daarom lijkt het allemaal zo eenvoudig en zoveel op wat Windows-gebruikers gewend waren. We krijgen nog een tweede golf (automatisch) over een maandje of drie, waarin het thuisgebruik "op peil" wordt gebracht, of in ieder geval al een beetje begint te lijken op de Windows 10 beta versie, die ik nu al weer vele maanden gebruik. Als je wilt weten hoe dat er uit ziet moet je gewoon allerlei instructie-filmpjes van de proef-versie van Windows 10 op youtube bekijken.
Weer enkele maanden later, dus zo rond januari 2016, volgt de derde golf, dan gaat Microsoft de professionele zaken beschikbaar stellen op Windows 10. Maar ik neem aan dat de "derde golf" alleen bedoelt is voor mensen die upgraden van Windows 8.1 pro en Windows 7 pro naar Windows 10 pro.

Ik had dus al Windows 10 pre op een laptop, en heb het nu veranderd in Windows 10 (alpha) home, de officiële release versie dus, maar heb nu aanzienlijk minder mogelijkheden dan met Windows 10 beta.
Op m'n andere (zeer krachtige) laptop blijf ik voorlopig, zeker nog tot april of mei 2016 op Windows 7 pro draaien.

Een groot nadeel van Windows 10 en ook Windows 8.1 en 8 vind ik het downloaden of (snel) afdrukken van afbeeldingen die je op het net vindt, zoals bijvoorbeeld op dit forum. Dat gaat nogal omslachtig via OneNote etc.

De adder, of de zwarte mamba onder het gras is dat Windows 10 gratis is, inclusief alle updates, zolang je apparatuur het doet.
Als je desk-top (waar 10 overigens niet voor bedoelt is), of je laptop, notebook, tablet of smartphone kapot gaat zit er niets anders op dan een nieuw apparaat te kopen, waarop uiteraard dan Windows 10 geïnstalleerd staat.
De vraag is nog maar of je met een nieuw aangeschaft apparaat in staat zult zijn om, als je daar liever mee werkt, bijvoorbeeld Windows 7 te zetten... staat de hardware dat toe? Je zult dan alle instellingen van BIOS, geluidskaarten etc. zelf moeten veranderen. Dus in zekere zin wordt iedereen gedwongen om langzaam maar zeker op Windows 10 over te stappen.

Overigens was Windows 8.1 eigenlijk Windows 9 (8 plus 1 = 9). De USA wetten lieten echter niet toe dat Microsoft een gratis update gaf. Dus men moest iets uit de hoge hoed toveren om dat te omzeilen.

zo, nu heb ik weer hoofdpijn, krijg ik altijd van computers, dus...
een lekker glaasje Leffe aan dek...

en morgen weer varende,

vriendelijke groet,
Robert


Plaats reactie