Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
MarcusWae
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2015 11:54

Waiame Dok foto Album

Bericht door MarcusWae »

http://www.maluku-collection.nl
Bijdeze wil ik u mededelen dat Waiame Dok Album reeds gereed is.
Dit wil ik graag overhandigen (gratis) aan de bemanning van Friesland sleepboot die toen hebben mee gevaren.
Met vriendelijke groet,

Marcus Waelauruw.

Reactie via email : marcus.waelauruw@gmail.com

Mocht u nog foto van waiame dok in bezit zijn ..die kan u alsnog sturen via mijn email: marcus.waelauruw@gmail.com

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Na de "Zeeland" (II) 1956 – 1964 was de "Zeeland" (III) 1982 – heden aan de beurt om bijgewerkt te worden.

En vandaag is de geschiedenis, die niet erg uitgebreid is, geplaatst de foto's zijn geplaatst en er zijn 2 stukjes/verhalen geplaatst van en over de ontwikkeling van de Provincie klasse en de wijzigingen in de tweede serie waartoe de "Zeeland" en de "Brabant" horen.

Ik ga nu verder met de "Zwitserland", waar ik helaas erg weinig van te weten ben gekomen. Van de werkzaamheden van de "Zwitserland" die zijn verricht onder de vlag van Bureau Wijsmuller is weinig te vinden.

Dus ik hoop dat de komende tijd er veel informatie binnen komt van de kenners, oftewel de mannen die reizen hebben gemaakt aan boord van de "Zwitserland".
Informatie van 'niet' opvarenden is natuurlijk net zo welkom.

En natuurlijk fotomateriaal is bijzonder welkom.

En zoals altijd is informatie, van en over schepen en/of bergingen van Bureau Wijsmuller, altijd welkom.

Voor de inzenders van materiaal foto's etc. het volgende, ik ben ontzettend blij met alles wat binnen komt en sla het ook meteen op.

Het plaatsen van dat materiaal gebeurt op het moment dat de schepen, waarover het materiaal gaat, aan de beurt zijn.

Momenteel werk ik de schepen alfabetisch af, dus na deze "Zeeland", komt nu als laatste de "Zwitserland" nog aan bod.

Daarna gaan we de fouten en foutjes wegwerken uit de site en alles wat er nog aan informatie binnen komt wordt dan geplaatst.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Vandaag is de geschiedenis, die niet erg uitgebreid is, van de "Zwitserland" geplaatst en zijn ook foto's van de "Zwitserland" geplaatst.

En zo is, wat betreft de eigen schepen van Bureau Wijsmuller, de site na 9 jaar klaar.

Maar met de eigen schepen van Bureau Wijsmuller, want de site is natuurlijk niet echt klaar.

De komende tijd ga ik eerst bezig om wat missers en fouten uit de site te halen en ik heb van Pjotr een flink aantal van zijn verhalen ontvangen die hij herschreven heeft. Die ga ik de komende tijd plaatsen en dan gelijk de zaak bijwerken met ontvangen info en foto's.

En dan komt er een nieuw stuk in de site want er hebben een behoorlijk aantal sleepboten voor Bureau Wijsmuller gevaren, die er eigenlijk ook bij horen.

Sommige voeren gewoon onder hun eigen kleuren, zoals de beide Praia sleepboten, en verzorgde Bureau Wijsmuller het 'werk' of op basis van charter en dan gedurende die tijd in de kleuren van Wijsmuller, zoals de "Ise"of de "Ribut".

Maar ik hoop dat er de komende tijd veel informatie binnen komt van de kenners, oftewel de mannen die reizen hebben gemaakt aan boord van de gecharterde sleepboten. Informatie van 'niet' opvarenden is natuurlijk net zo welkom.

Want van dit stuk geschiedenis weet ik maar heel weinig want dat was duidelijk na mijn tijd bij Bureau Wijsmuller.

En natuurlijk fotomateriaal van deze sleepboten is bijzonder welkom.

En altijd blijft informatie, van en over schepen en/of bergingen van Bureau Wijsmuller, altijd welkom want er staat een op op de site maar compleet zal het helaas nooit worden.

Voor de inzenders van materiaal foto's etc. het volgende, ik ben ontzettend blij met alles wat binnen komt en sla het ook meteen op.

Het plaatsen van dat materiaal gebeurt zo snel mogelijk, maar kan doordat ik met andere schepen bezig ben toch enige tijd duren.

En mocht u materiaal hebben wat ik mag komen kopiëren of scannen neem even contact op want ik kom graag met laptop en scanner langs.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
cormorant
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2009 22:15

Re: Frans Hofmann

Bericht door cormorant »

onlangs op verzoek van nabestaanden met de Zeeland de as uitgestrooid van Hugo Hennevanger; een van de meest spraakmakende bootslieden die bij Wijsmuller gevaren heeft.
geert

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door geert »

Kees Kuiper, is na een korte ziekte periode op 12-08-2015 overleden.
Kees wordt vandaag (17-08-2015) gecremeerd.
Gisteren mocht ik van Kees afscheid nemen.
Ik heb met Kees rond 1981 op de Tempest gevaren.
Aan Kees heb ik zeer goede herinneringen.

Kees......... goede reis!
Ingo ter Meulen

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Ingo ter Meulen »

Hello,

my father Wilhelm Erich ter Meulen (*1935) worked on the "Titan III" in End of January 1957 (just 4 days, got requested to help because of a storm), the "Noord-Holland" from 08.02.1957 - 11.06.1958 and the "Cycloop" from 11.06. - 20.06.1958 (Las Palmas back to Ijmuiden, as they had to leave the Noord-Holland after being almost 1 1/2 years on it).
Does probably somebody remember him and has a few stories to tell (good or bad :-)) or some pictures (also of him) to share?
And does any of these ships still exist and where (tried to find out, but information is a bit inconsistent)?

From the Noord-Holland he remembers for September 1957 being in the hurricane "Carrie" and 1958 (sorry, now in German):
• Sauger nach Surinam
• Hopper (Spezialschiff zum Hafenbau) nach Brasilien
• dann irgendwas nach England
• danach Lake Ontario nach Hamilton/Niagara Falls (Frachtpontons mit Fracht – 4 hintereinander gehängt). Sind auf dem Lake Ontarion in schweren Sturm gekommen, 2 Pontons verloren
(untergegangen, da durch den Sturm der Boden der Potons weggebrochen ist). Hat sich dann dort die Niagara Fälle angesehen.
• Aus Buenos Aires altes Kriegsschiff aus dem 1. WW geholt (Schiff mit Bugdorn). Schiff war schmal auf Geschwindigkeit gebaut und hat den Schlepper „überholt“. War so angehängt, dass bei
Gefahr sofort die Seile nachgelassen werden konnten, falls das Kriegsschiff umkippen sollte (war immer seitlinks vorne). Der ganze La Plata Fluß in Argentinien musste gesperrt werden, wegen
des „Überholens“. Normalerweise werden 2 Schlepper benötigt um es stabil zu halten, kostet aber Geld und so... Bis Dakar gefahren, dann getankt. Dann weiter nach Verona zum
Ausschlachten.
• Dann Bohrinsel: von NY zum Persischer Golf (wahrscheinlich Saudi Arabien) mit 3 Seemeilen/Stunde. Dauerte 4 Monate. In Gilbraltar Öl gebunkter (und Schnaps). Lt. Reeder war genügend
für ganze Reise da, war aber schon alles weg. In Gibralter echter alter holländischer Genever gefunden (noch aus dem 2. WW – alter Bokmar).
Dann weiter nach Saudi Arabien.
Ein Monat zurück – das 1. Mal nach 5 Monaten wieder an Land in Las Palmas.

I'm putting a little book about his "ship life" together for his 80th birthday next week as a surprise and would like to get some "meat" to the data.

Thanks
Ingo
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Ingo

You can find lots of pictures and descriptions of the trips made by your father Bureau Wijsmuller. http://bureau-wijsmuller.nl/ If you want pictures or crew lists you can contact info@bureau-wijsmuller.nl
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Ingo ter Meulen

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Ingo ter Meulen »

Hi Proet,

thanks for the link. Had checked the site some years ago and it looks a lot had been added.
It will be interesting to see, if he remembers all the trips.

On one of the pictures I think I even found my father (not sure, but I will see it from his reaction ;-).
Now I just hope, that somebody from this forum remembers him. Will be interesting to get some first hand stories.

Thanks again for your help.

Ingo
kees van aalst (RIP)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door kees van aalst (RIP) »

overlijden van Willem van es , mijn schoon vader is op 7 augustus overleden hij is begonnen op de visserij en heeft daarna bij smid en wijsmuller gevaren . dit voor de mensen die hem konden.
Bijlagen
overleiden pa1.jpg
overleiden pa1.jpg (197.8 KiB) 7885 keer bekeken
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Vandaag is de site www.bureau-wijsmuller.nl bijgewerkt er zijn een aantal fouten weg gewerkt.

Verder is de "Junior" uit 1957 helemaal herzien zowel wat betreft de geschiedenis als de Foto's.

Wat betreft de "Junior" zal er in de nabije toekomst weinig meer gewijzigd worden, of er moeten nog 'nieuwe' foto's en informatie binnen komen.

Op de in memoriam pagina zijn weer overlijdens berichten geplaatst.
Kees Kuiper overleden 12 augustus 2015 en Willem van Es overleden 7 augustus 2015.

De webshop is verwijderd, er was weinig belangstelling voor. En het was een hoop werk om die actueel te houden. Jammer maar helaas.

Verder heeft Pjotr een aantal verhalen opnieuw geschreven en de verhalen van de Cycloop 'De Cycloop (Libië Marsa el Brega 1985)' en het verhaal van en over de Benghazi 'De Benghazi (Marsa el Brega Libië 1985)'zijn nieuw geplaatst.

En dan is er een nieuw hoofdstuk gekomen, Sleepboten in charter van Wijsmuller,
want er hebben een behoorlijk aantal sleepboten voor Bureau Wijsmuller gevaren, die er eigenlijk ook bij horen.

Sommige voeren gewoon onder hun eigen kleuren, en zorgde Bureau Wijsmuller voor het 'werk', of op basis van charter en dan gedurende die tijd in de kleuren van Wijsmuller, zoals bijvoorbeeld de "Ise" of de "Ribut".

Dus ik hoop dat er de komende tijd veel informatie binnenkomt van de kenners, oftewel de mannen die reizen hebben gemaakt aan boord van de gecharterde sleepboten. Informatie van 'niet' opvarenden is natuurlijk net zo welkom.

Want van dit stuk geschiedenis weet ik maar heel weinig want dat was, voor een groot deel, duidelijk na mijn tijd bij Bureau Wijsmuller.

Maar de eerste staan erop en wel de Arctic Kalvik en de Berkut.

Tussen de bedrijven door wil ik ook de volgende 'gecharterde' sleepboten plaatsen.

De "Biscay Star"
De "Biscay Sky"
De "Bulbai"
De "Ierland"

Nu moet ik bekennen dat ik eigenlijk, buiten een paar foto's, niet weet van en over deze sleepboten.

Wat ik vaag in het achterhoofd heb is dat er over de geschiedenis van de "Bulbai" en de "Ierland" een vreemd verhaal loopt over een mislukt project?

Informatie en foto's van 'alle' door Wijmuller gecharterde sleepboten is bijzonder welkom en natuurlijk tips hoe e.e.a. het beste op de site kan komen.

En altijd blijft informatie, van en over schepen en/of bergingen van Bureau Wijsmuller, altijd welkom want er staat wel een hoop foto's materiaal en informatie op de site maar compleet zal het helaas nooit worden.
Maar we kunnen wel streven naar zoveel en zo goed mogelijk.

Voor de inzenders van materiaal foto's etc. het volgende, ik ben ontzettend blij met alles wat binnen komt en sla het ook meteen op.

Het plaatsen van dat materiaal gebeurt zo snel mogelijk, maar kan doordat ik met andere schepen bezig ben toch enige tijd duren.

En mocht u materiaal hebben wat ik mag komen kopiëren of scannen neem even contact op want ik kom graag met laptop en scanner langs.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl


Plaats reactie