Braziel

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door jacko »

Niks nieuws onder de zon toch, in Brasil 45 jaar geleden was het ook al zo.
Nog niets verbeterd dus.

Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Braziel

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat zijn prachtige oorlogskleuren, Dick, maar voor de rest ziet het niet zo best uit. Is er een alternatief voor deze Braziliaanse regering? Ik bedoel: staan er andere, betere, betrouwbare mensen klaar om het over te nemen en het beter te doen? De president en de regering naar huis sturen, ie één ding, maar als er alleen maar anderen voor in de plaats komen die op hún beurt de zakken gaan vullen, ben je nog net zo ver. Daar kunnen ze hier in Griekenland van meepraten.

De olieprijs gaat nog verder dalen. De OPEC blijft gewoon doorpompen terwijl de vraag afneemt, vooral nu het in China zo slecht gaat. De vrachtprijs voor containers op de route China-Europa zit in een vrije val. In één week tijds daalde de prijs voor het vervoer van een TEU met 26,7 procent en staat nu op 426 dollar. Dat zou het dubbele moeten zijn.

    • The collapse in rates is nothing short of a bloodbath: "it was the third consecutive week of falling freight rates on the world’s busiest route and rates are now nearly 60 percent lower than three weeks ago.
      Freight rates on the world’s busiest shipping route have tanked this year due to overcapacity in available vessels and sluggish demand in goods to be transported. Rates generally deemed profitable for shipping companies on the route are at about $800-$1,000 per TEU.
[/color]
Nog even en dan gaan de Chinezen aan Amerika vragen om een mooi stukkie van zijn schulden aan China af te lossen. Dan is de beer helemaal los. Ik wens je sterkte.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Braziel

Bericht door Martinus »

@Theo, er is m.i. zeker wel een alternatief voor deze regering, als was het alleen maar dat de vice-president aan het bewind kwam en het bestuur misschien een minder ideologisch en confronterend beleid krijgt.

Momenteel zitten er een groot aantal dikke figuren uit enorme constructiebedrijven in voorarrest, velen nu al maanden. Dit bracht een aantal van hen er toe om met justitie mee te gaan werken, waardoor zij strafvermindering kunnen krijgen als die samenwerking substantiële en nieuwe elementen aandraagt.

Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat de rechter die de zaak in handen heeft deze mensen allemaal in voorarrest heeft gezet omdat ze zo tenminste iets zullen boeten voor hun zonden. Het is namelijk nooit zeker dat ze later nog goed veroordeeld zullen worden.

Het gaat om grote bedragen. Een medewerker van Petrobras stortte bv. meer dan 100 miljoen US dollar terug om zijn goede wil te tonen. Een bedrijf dat mee wil werken stortte vorige week alvast een bedrag van bijna een miljard reais terug.

Het is zeker dat de corruptie zich niet tot Petrobras beperkt, ook de electriciteitsbedrijven met de bouw van stuwdammen en centrales zullen nog nader bestudeerd worden.

@Jacko, er is toch veel nieuws onder de zon. Er is heel veel gebeurd in deze 45 jaar. Langzaam maar zeer zeker is er steeds vooruitgang geboekt.

Een van de bedrijven dat al vanaf het begin in de corruptiezaak met Petrobras werd genoemd is het Nederlandse SBM Offshore N.V. . Voorheen IHC Caland NV, dat vrolijk gecorrompeerd heeft.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Brazuca »

Ik verkoop alleen maar aan 'buitenlandse' firma´s zoals; Halliburton, Schlumberger e.d. omdat ik dan geen steekpenningen hoef te betalen. Dat is de reden waarom ik nooit iets aan Petrobras verkocht hebt, daar werd standaard 3% gevraagd bij 'consumables' en 3-15% voor levering van apparatuur...

Wat de vervanging van de President betreft, zou in eerste instantie de vice-president moeten overnemen, maar zijn partij (PMDB) is dus ook betrokken bij de schandalen. Hij is een niet bijzonder charismatisch persoon, en nogal stijfjes in de omgang.
Mijn inziens ligt een groot deel van de problemen bij de gekozen vorm van bestuur (presidentialisme). De regering koopt gewoon steun voor zijn projecten door middel van 'emendas parlementares' ~dat is het vrijgeven van budget aan 'deputados' en 'senadores' die vrijelijk besteed kunnen worden aan projecten in hun deelstaat, en waar ze dus veel invloed op uit kunnen oefenen, en er veel geld aan de strijkstok blijft hangen~ Om voldoende steun in het parlement te hebben, worden ook veel politici aan een goed betaald baantje geholpen als minister, staatssecretaris of een baan bij een van de staatsbedrijven. Daarvoor heeft de huidige president het aantal ministeries verhoogd naar 39 !!! Kun je nagaan wat dat kost. Ook Senadores en deputados hebben veel geld te besteden, en mogen een groot aantal stafmedewerkers contracteren (op kosten van de staatskist).

Aangezien Braziel een zeer rijk land is qua delfstoffen, waterkracht, agricultuur en ook nog eens een zeer goed werkend belastingsysteem komt er veel geld in de schatkist, het wordt echter op zeer slechte manier besteed. Brazilië staat op de 85e plaats qua HDI (human development index).
Dit slechte besteden komt door incompetentie, bureaucratie, corruptie en het niet transparant werken van overheidsorganen zodat (sociale) controle moeilijk is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Braziel

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

incompetentie, bureaucratie, corruptie en het niet transparant werken van overheidsorganen
En in Holland maar klagen over onze overheid.
Als een gemeenteraadslid taxikosten declareert worden er al vragen gesteld. :twisted:
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Braziel

Bericht door Martinus »

En in Holland maar klagen over onze overheid.
In de jaren 70 begeleidde ik een reisgezelschap van de stad Belo Horizonte naar Ouro Preto. Er zaten veel Nederlanders tussen en toen ik dat verder uitzocht bleken het NLse Kamerleden te zijn en dat hun reis werd gefinancieerd door een Duits bouwbedrijf.

En was er in Nederland ook niet die corrupte Prins? Zijn naam komt hier zo af en toe nog wel eens naar boven als Nederland het vieze vingertje weer meent te moeten gebruiken.

Het klopt overigens dat ook in Brazilië mensen op baantjes worden gezet door hun politieke vriendjes. Daarin doet het denken aan Nederland waar ongekozen en geflipte politici burgemeestersfuncties en andere benoemingen toegeschoven krijgen. Ik wijs er nogmaals op dat burgemeesters hier rechtstreeks gekozen worden en dat ook de senatoren rechtstreeks gekozen worden.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Braziel

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben toch wel blij hier in Holland mijn ouwe dag te kunnen doorbrengen. :wink:
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Braziel

Bericht door Martinus »

Ik ook niet :-D
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Braziel

Bericht door Brazuca »

Laat ik het zo zeggen, Brazilië is voor wie financieel onafhankelijk is een goed land om te wonen. Voor degene die afhankelijk zijn van een uitkering en/of sociale ondersteuning is Nederland (ondanks dat dat ook minder geworden is) de betere optie.
De meerderheid van de west-Europeanen die hier leven (in São Paulo) zitten in het 2% top-segment en verdienen tussen 8 tot 20 keer het modale Braziliaanse salaris (in São Paulo zo rond de R$1600=+/- €400), wat dus een luxe leventje betekent. Met 4 à 5 maandsalarissen koop je een nieuwe auto...
Brazilië is en blijft een land van tegenstellingen, en bestaat er nog steeds een groot contrast tussen arm en rijk en voor wie een uitdagend leven wil hebben zit je hier goed.

Als ondernemer moet je hier durf hebben, maar eenmaal gevestigd en de bureaucratie overwonnen hebbend, kun je aardige winsten behalen. Maar je moet wel voorbereid zijn op een economische crisis die zo elke 3 à 4 jaar langs komt.
Patru (R.I.P)

Re: Braziel

Bericht door Patru (R.I.P) »

Na deze uitwisseling van informatie begrijp ik mijn Braziliaanse schoonzoon toch wat beter nu hij niet meer wil dat vrouw en 2 kindjes naar Brazilië gaan om daar te leven. Het is nu andersom; na hier een aantal malen te zijn geweest wil hij liever definitief naar Nederland.
Wij zijn daar uiteraard wel blij mee, maar dat is weer wat anders. :)
Groeten, Paul G.


Plaats reactie