Braziel
Re: Braziel
Om nu even een leuker onderwerp aan te snijden: Bejaarden
Volgens de Braziliaanse wetgeving ben je vanaf je zestigste jaar bejaard (de pensioenleeftijd voor mannen is 65 jaar - dus na vijf jaar bejaard te zijn geweest).
Dit wil dan zeggen dat je jaarlijks gratis je griepinenting kan krijgen. Ander inentingen zoals tegen gele koorts, geelzucht, tetanus etc. etc. zijn gratis voor alle leeftijden.
Medicijnen tegen suikerziekte, hoge bloeddruk en cholesterol zijn ook gratis en ook operaties tegen staar.
Vanaf je zestigste krijg je wanneer de belasting je geld te goed is, dat geld sneller terug dan andere belastingbetalers.
Bij rechtszaken wordt de zaak van de bejaarde ook voorgetrokken (in de hoop dat je de uitslag nog voor je levenseinde kunt verwachten).
In files, waar dan ook, wordt de bejaarde voorgetrokken en aan welk loket dan ook, particulier of niet, eerder bediend. Daar heb je niet altijd alles aan want als je bv. naar de pensioenuitkeringsinstantie moet is vrijwel iedereen bejaard.
Op culturele evenementen, bioscoop, musea betaal je halve toegangsprijs. In een dierentuin betaal je niets.
Vanaf je 65ste wordt het nog leuker. Dan mag je gratis mee met welke stadsbus dan ook, er zijn aparte stoelen voor. Toen ik er zelf voor de eerste keer ging zitten begon mijn bejaarde buurman meteen over zijn diabetis, iets waarvan ik vanwege mijn dove gehoor verder niet veel verstond .
Toen ik de chauffeur meedeelde dat ik vanaf die dag door de voordeur zou uitstappen zei hij; "Ah, je bent meerderjarig geworden!" Er heerste altijd een fijne sfeer in de bus.
Wie schetst mijn verbazing toen ik later bij een dienstreis te Natal het vliegtuig uitstapte en daar mijn waarschijnlijk ook meerderjarige buschauffeur aan de kofferband zag staan. Verheugd begroetten we elkaar.
Kijk, zoiets kan een buschauffeur nu dus vanwege een betere inkomensverdeling. Ik zie trouwens ook steeds meer mensen zoals portiers, kappers, tuinlieden, om over de rest nog maar te zwijgen, in auto's rijden, iets wat vroeger ondenkbaar was. Wat dat betreft doet het me soms aan de jaren 60 in Nederland denken toen veel mensen overstapten van hun brommer of schooter naar hun eerste auto.
Vanaf je 65 ste mag je ook mee met de lange afstandsbussen tussen de deelstaten, elke bus moet twee plaatsen aan bejaarden beschikbaar stellen. Als die plaatsen al door bejaarden bezet zijn kun je een andere plaats kopen met 50% korting.
Volgens de Braziliaanse wetgeving ben je vanaf je zestigste jaar bejaard (de pensioenleeftijd voor mannen is 65 jaar - dus na vijf jaar bejaard te zijn geweest).
Dit wil dan zeggen dat je jaarlijks gratis je griepinenting kan krijgen. Ander inentingen zoals tegen gele koorts, geelzucht, tetanus etc. etc. zijn gratis voor alle leeftijden.
Medicijnen tegen suikerziekte, hoge bloeddruk en cholesterol zijn ook gratis en ook operaties tegen staar.
Vanaf je zestigste krijg je wanneer de belasting je geld te goed is, dat geld sneller terug dan andere belastingbetalers.
Bij rechtszaken wordt de zaak van de bejaarde ook voorgetrokken (in de hoop dat je de uitslag nog voor je levenseinde kunt verwachten).
In files, waar dan ook, wordt de bejaarde voorgetrokken en aan welk loket dan ook, particulier of niet, eerder bediend. Daar heb je niet altijd alles aan want als je bv. naar de pensioenuitkeringsinstantie moet is vrijwel iedereen bejaard.
Op culturele evenementen, bioscoop, musea betaal je halve toegangsprijs. In een dierentuin betaal je niets.
Vanaf je 65ste wordt het nog leuker. Dan mag je gratis mee met welke stadsbus dan ook, er zijn aparte stoelen voor. Toen ik er zelf voor de eerste keer ging zitten begon mijn bejaarde buurman meteen over zijn diabetis, iets waarvan ik vanwege mijn dove gehoor verder niet veel verstond .
Toen ik de chauffeur meedeelde dat ik vanaf die dag door de voordeur zou uitstappen zei hij; "Ah, je bent meerderjarig geworden!" Er heerste altijd een fijne sfeer in de bus.
Wie schetst mijn verbazing toen ik later bij een dienstreis te Natal het vliegtuig uitstapte en daar mijn waarschijnlijk ook meerderjarige buschauffeur aan de kofferband zag staan. Verheugd begroetten we elkaar.
Kijk, zoiets kan een buschauffeur nu dus vanwege een betere inkomensverdeling. Ik zie trouwens ook steeds meer mensen zoals portiers, kappers, tuinlieden, om over de rest nog maar te zwijgen, in auto's rijden, iets wat vroeger ondenkbaar was. Wat dat betreft doet het me soms aan de jaren 60 in Nederland denken toen veel mensen overstapten van hun brommer of schooter naar hun eerste auto.
Vanaf je 65 ste mag je ook mee met de lange afstandsbussen tussen de deelstaten, elke bus moet twee plaatsen aan bejaarden beschikbaar stellen. Als die plaatsen al door bejaarden bezet zijn kun je een andere plaats kopen met 50% korting.
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Braziel
Ik heb hier de laatste weken niet gekeken. te druk met mijn nieuwe Windows 10 speeltje en ook uitgenodigd op een nieuw forempje door een meeligger.
Als een eenvoudig levende pensionado omringd door een goed zorgende ega, 5 honden(ja er zijn er wat minder) en zes goudvissies in het vijvertje heb ik hier helemaal niets te klagen.De afbraak van mijn pensioentjes moet wèl stoppen maar de koers van de euro maakt het nu weer goed.Over die nederlandse pensioentjes betaal ik hier gèèn belasting, want dat hebben ze er in nederland al afgehaald.Ze willen er hier niet eens wat van weten.Ons nederig huisje van 150 m2 plus wat andere bouwsels (voor verhuur) staan op naam van mijn vrouw,en daar deze een ''benificio'' krijgt ter waarde van een minium salaris nu 780 reais dacht ik,krijgt ze ook korting op waterverbruik als we onder de 10 cubmtr /mnd blijven, maar dat lukt ons niet.
Inderdaad bussen vrij, zorg vrij,en vele andere zaken die Martinus al opgenoemd heeft.Onze vastelasten blijven dan ook onder de 500 rs en dat is 16% van ons inkomen,begrafenisfonds inbegrepen.We eten er goed van, en schootaan rond 12 uur gaat ook gewoon door.Koelkast altijd goedgevuld,wat wil een pensionado nog meer?Het enige waar ik me zorgen overmaak dat als ik de pijp aan maarten geef mijn ega niets krijgt uit de nederlanden,dus vandaar drie zg kitchenettes in de tuin voor verhuur, èèn is bezet al twee jaar, andere staat gloednieuw leeg en een kleinere in afbouw(mijn hobby).Nee mij hoor je (nog) niet klagen.
Als een eenvoudig levende pensionado omringd door een goed zorgende ega, 5 honden(ja er zijn er wat minder) en zes goudvissies in het vijvertje heb ik hier helemaal niets te klagen.De afbraak van mijn pensioentjes moet wèl stoppen maar de koers van de euro maakt het nu weer goed.Over die nederlandse pensioentjes betaal ik hier gèèn belasting, want dat hebben ze er in nederland al afgehaald.Ze willen er hier niet eens wat van weten.Ons nederig huisje van 150 m2 plus wat andere bouwsels (voor verhuur) staan op naam van mijn vrouw,en daar deze een ''benificio'' krijgt ter waarde van een minium salaris nu 780 reais dacht ik,krijgt ze ook korting op waterverbruik als we onder de 10 cubmtr /mnd blijven, maar dat lukt ons niet.
Inderdaad bussen vrij, zorg vrij,en vele andere zaken die Martinus al opgenoemd heeft.Onze vastelasten blijven dan ook onder de 500 rs en dat is 16% van ons inkomen,begrafenisfonds inbegrepen.We eten er goed van, en schootaan rond 12 uur gaat ook gewoon door.Koelkast altijd goedgevuld,wat wil een pensionado nog meer?Het enige waar ik me zorgen overmaak dat als ik de pijp aan maarten geef mijn ega niets krijgt uit de nederlanden,dus vandaar drie zg kitchenettes in de tuin voor verhuur, èèn is bezet al twee jaar, andere staat gloednieuw leeg en een kleinere in afbouw(mijn hobby).Nee mij hoor je (nog) niet klagen.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14383
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Braziel
Een goede vraag, waarom is de kustvaart (navegação de cabotagem) in Brazilië nooit echt van de grond gekomen ?
Daar zijn een aantal redenen voor, waarvan ik er een aantal van zal toelichten. Ik ben geen expert, mocht iemand iets willen bijdragen of een andere mening is toegedaan, 'feel free' om te reageren.
- de grootste goederenstroom is van het binnenland naar de zeehavens (Oost naar West) voor export zoals soja, ijzererts, rietsuiker, koffie e.d.
- de grotere zeehavens draaien vrijwel op 100% capaciteit, zoals ik in dit topic al eerder heb aangegeven. Dus is er geen extra capaciteit beschikbaar voor de kustvaart.
- Brazilië is geen zeevarende natie, en opleiding voor de koopvaardij valt onder de marine (marinha mercante) en levert maar een zeer beperkt aantal officieren af. Voor zover ik weet bestaat er geen opleiding voor AB´s of andere functies aan boord.
- De overheidsbemoeienis m.b.t. (de-)regulering van het zeetransport en haven infrastructuur, maakt het niet aantrekkelijk voor private investeerders rederijen op te zetten.
- de binnenlandse goederenstroom, vindt voornamelijk plaats langs de Noord-Zuid as, langs de kust, dus in principe geschikt voor vervoer per kustvaart, maar het interne transport in Brazilië gebruikt vrijwel geen containers, dus vindt er vrijwel altijd (dure) overslag plaats.
- Intussen hebben de grote buitenlandse containermaatschappijen feeders varen om containers bij elkaar te sprokkelen van de kleinere havens naar de grotere waar consolidatie van lading plaatsvindt. Maar dat betreft vrijwel alleen goederen afkomstig van/bestemd voor import/export.
Morgen wat meer gegevens en getallen.
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Braziel
Ik werk nu ff met mijn vrouw haar pc,want windows 10 wil nu ineens een wachtwoord hebben,wat ik niet heb,dus deze zware toverdoos moet eerdaags naar de technico, die dat hopelijk oplost.ik heb al eens verteld hier hoe het gaat met de bras koopvaardij.
Moest rond 1990? voor een belgish/ned club hier in Rio enige ro-ro's in de vaart gaan brengen. deze waren net zes jaar oud en lagen opgelegd.De Admiraal die de verkoop regelde had een hele vloot in de aanbieding.Er werd/word hier nongeland omgesprongen met duur en nieuw materiaal,dat hou je NIET voor mogelijk...millioenen gaan door de drain.Vooral onderhoud is een schandaal,of het nu schepen, ambulance autoos,of brandweerwagens betreft.Ook brandnieuwe hospitaals en scholen met inventaris staan leeg.Het onderhoud budged verdwijnd gewoon lijkt het me.Het is vechten tegen de bierkaai.....maar gelukkig heb ik daar niets meer van doen.
Oja ook geen gemekker van belastng betalen over je huuropbrengst.Verhuurde eens in nederland ons flatje voor 14 vacantiedagen, dit moest opgegeven worden en tax over betaald.Te gek daar bij jullie.Groet uit een nu nat Campinas.Mart.
Moest rond 1990? voor een belgish/ned club hier in Rio enige ro-ro's in de vaart gaan brengen. deze waren net zes jaar oud en lagen opgelegd.De Admiraal die de verkoop regelde had een hele vloot in de aanbieding.Er werd/word hier nongeland omgesprongen met duur en nieuw materiaal,dat hou je NIET voor mogelijk...millioenen gaan door de drain.Vooral onderhoud is een schandaal,of het nu schepen, ambulance autoos,of brandweerwagens betreft.Ook brandnieuwe hospitaals en scholen met inventaris staan leeg.Het onderhoud budged verdwijnd gewoon lijkt het me.Het is vechten tegen de bierkaai.....maar gelukkig heb ik daar niets meer van doen.
Oja ook geen gemekker van belastng betalen over je huuropbrengst.Verhuurde eens in nederland ons flatje voor 14 vacantiedagen, dit moest opgegeven worden en tax over betaald.Te gek daar bij jullie.Groet uit een nu nat Campinas.Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Braziel
Dat je belasting moest betalen over de verhuur van je flat kwam omdat je te eerlijk was. Je gaf het op bij een of andere instantie. Ik kom zelf uit een dorp waar veel verhuurd werd aan badgasten. Mijn ouders deden er aan mee, ik had bed en breakfast, in goed duits Zimmer mit Fruehstuck. Je gaf het gewoon niet op en het was dus belastingvrij. Waar doen ze dit in Europa ook alweer?
Bob
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Braziel
Pas op voor Braziliaanse vrouwen
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... klem.dhtml
groeten
Hans
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... klem.dhtml
groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Braziel
Bob, já klopt wel.De instantie die toen de huurders aannam en de verantwoording voor averij nam zal het opgegeven hebben , belasting geheven.OCH het is allemaal lang geleden......Maar het blijven uitzuigers daar bij jullie.
toverdoos schoongemaakt em probleempjes opgelost .kosten 70 reais=+-18 eu.
toverdoos schoongemaakt em probleempjes opgelost .kosten 70 reais=+-18 eu.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Braziel
Het ziet er naar uit dat het consortium 'Van Oord Operações Marítimas' en Boskalis de opdracht krijgen voor het baggeren van (een deel) de haven van Santos. Ze hebben het laagste bod gedaan, en afhankelijk van de beoordeling van het technische bod, zal het consortium het contract krijgen.
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Braziel
Is dit de zelfde firma die vele millioenen te goed had/heeft vanwege de ophoping van het strand bij Recife??
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook