Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door hondasevenfifty »

De Moerdijk was een mooi schip net ietsje langer dan de G schepen,als leerling heb ik er de laatste reis opgemaakt ,daarna is het schip verkocht naar Portugal.
trillen viel wel mee de laatste reis nog met 1 cilinder minder gevaren,Kaptein was denk ik Baks en 1ste stuurman was Appie Mulder een fijne vent , tweede van Lanschot Hubrechts.
2 reizen gemaakt naar de Westkust USA /Canada , 9 april 1973 afgemonsterd en daarna naar de Veendam gestuurd.
Omdat er veel containers aan het denk stonden ging het bitumen op het dek kapot , plywood eronder op de hoeken hielp wel maar beter werd het er niet van .
de luik hoofden waren volgens mij ook maar 39 voet lag, maar dat weet ik niet meer zeker. koelruimen en een zware spier en dieptanks.

Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door hondasevenfifty »

nog een m.s. Moerdijk

Hans
Bijlagen
Moerdyk.jpg
Moerdyk.jpg (92.55 KiB) 4870 keer bekeken
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door piet admiraal »

De Moerdyk had nog een aantal zusterschepen. De Grotedyk, Gorredyk en Grebbedijk
zagen er nagenoeg identiek als de Moerdyk.
De "ij" is later veranderd in "y" omdat de internationale wereld de ij niet gebruikten
zoals wij in Nederland dat doen.
Ook de gele band op de romp is later verdwenen. Dat zal wel uit financieel oogpunt zijn
gebeurd.
louis holleman

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door louis holleman »

Zusterschepen wil ik de G-schepen niet noemen. Die waren begin jaren 60 gebouwd, ik meen de Gaasterdyk als eerste, in 1960.
De Moerdyk was van 65, een zelfde soort ontwerp maar een tikkie groter. Bij die Moerdyk is het toen ook gebleven.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Een tijd gezamenlijk met Jos Linders op de Moerdyk gevaren en ook nog (later) op een G-schip Het verschil was dat de Moerdyk 4 meter langer was en 1 mtr breder. Ook had de Moerdyk meer koel- en vrieskamers voor fruit en bv vlees. Het vermogen was hoger 14.000 pk tov een G-schip 10.400 pk. G-schepen hadden gelijkstroom en de Moerdyk wisselstroom. De accommodatie was veel luxer op de Moerdyk, hutten hadden per 2 tussengebouwd een douche en toilet en dat was bij de G-schepen onbekend. Ook de indeling was anders. En inderdaad, kan me geen trilling herinneren ook niet op het G-schip (Grebbedyk) Een ding kan ik mij goed herinneren, de kaapstander e-motor werd via een toen "nieuw" systeem (een proefmodel) aangestuurd met twee grote triacs. Als bij "voor en achter" daarmee te veel gespeeld werd door de dekjongens dan vlogen de triacs eruit. Stond naast de schakelkast in de stuurmachinekamer een grote doos met veel nieuwe triacs. Ik weet dat goed want ik heb 3 reizen gemaakt op de W-kust als 4e wtk in de dag dus bij de HAL was dat ook de elektricien functie erbij doen. Moerdyk was een fijn schip met steeds weer een goede ploeg en een voortvarende en gezellige "personeelsvereniging" Altijd op de thuisreis zo op de hoogte van Los Angeles een BBQ en kermis op het accommodatie dek..... heel gezellig. Ik dacht dat Jos toen de voorzitter was van de club.
Bijlagen
Moerdyk 1972 BBQ en kermis aan boord
Moerdyk 1972 BBQ en kermis aan boord
Moerdyk.jpg (75.17 KiB) 4596 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door C.Donner »

zelden zon mooi beesie gezien als deze pluizebal.... :-D
Grtn cornelis

Afbeelding
louis holleman

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door louis holleman »

Ton Pekel schreef:En inderdaad, kan me geen trilling herinneren ook niet op het G-schip (Grebbedyk)
Nou waren er 2 G-schepen met een MAN en 2 met een Hotlo. De Gaasterdyk had een Hotlo. Zou het trillen daarmee te maken gehad hebben?
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Heb op diverse G-boten gevaren (alleen kustreisjes) en heb op geen enkele iets gemerkt van overmatige trillingen. De enige waarop ik uit mijn voegen gerammelt ben is de Atlantic Star en dat was voor dat die lelijke sponsons er aan zaten.
Atlantic Star (1024 x 602).jpg
Atlantic Star (1024 x 602).jpg (80.22 KiB) 4539 keer bekeken
Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door v+d »

Een Hotlo rammelt echt een schip niet uit elkaar :-D, zoiets komt alleen voor als de constructie van de motor-fundatie in het schip niet goed is.
Wel waren er bij Hotlo's en overigens alle grote diesels z.g.n. kritische toerentallen ( bij de Koningswaard, 72 omw/min), daar moest je dus uit blijven.
Dat was overigens alleen lastig bij een rivier op sjokken onder loodsaanwijzingen verder geen probleem, een paar klapjes er boven of eronder blijven.
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door piet admiraal »

De Moerdyk was een van de mooiste vrachtschepen van de HAL. Ik heb een silhouet tekening van haar
gemaakt.
Bijlagen
DSC09674.jpg
DSC09674.jpg (39.83 KiB) 5209 keer bekeken


Plaats reactie