Holland Amerika Lijn
- hondasevenfifty
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
- Locatie: Poeldijk
- Contacteer:
Re: Holland Amerika Lijn
De Moerdijk was een mooi schip net ietsje langer dan de G schepen,als leerling heb ik er de laatste reis opgemaakt ,daarna is het schip verkocht naar Portugal.
trillen viel wel mee de laatste reis nog met 1 cilinder minder gevaren,Kaptein was denk ik Baks en 1ste stuurman was Appie Mulder een fijne vent , tweede van Lanschot Hubrechts.
2 reizen gemaakt naar de Westkust USA /Canada , 9 april 1973 afgemonsterd en daarna naar de Veendam gestuurd.
Omdat er veel containers aan het denk stonden ging het bitumen op het dek kapot , plywood eronder op de hoeken hielp wel maar beter werd het er niet van .
de luik hoofden waren volgens mij ook maar 39 voet lag, maar dat weet ik niet meer zeker. koelruimen en een zware spier en dieptanks.
Hans de Haan
trillen viel wel mee de laatste reis nog met 1 cilinder minder gevaren,Kaptein was denk ik Baks en 1ste stuurman was Appie Mulder een fijne vent , tweede van Lanschot Hubrechts.
2 reizen gemaakt naar de Westkust USA /Canada , 9 april 1973 afgemonsterd en daarna naar de Veendam gestuurd.
Omdat er veel containers aan het denk stonden ging het bitumen op het dek kapot , plywood eronder op de hoeken hielp wel maar beter werd het er niet van .
de luik hoofden waren volgens mij ook maar 39 voet lag, maar dat weet ik niet meer zeker. koelruimen en een zware spier en dieptanks.
Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Hans de Haan
- hondasevenfifty
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
- Locatie: Poeldijk
- Contacteer:
Re: Holland Amerika Lijn
nog een m.s. Moerdijk
Hans
Hans
- Bijlagen
-
- Moerdyk.jpg (92.55 KiB) 4870 keer bekeken
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Hans de Haan
- piet admiraal
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13
Re: Holland Amerika Lijn
De Moerdyk had nog een aantal zusterschepen. De Grotedyk, Gorredyk en Grebbedijk
zagen er nagenoeg identiek als de Moerdyk.
De "ij" is later veranderd in "y" omdat de internationale wereld de ij niet gebruikten
zoals wij in Nederland dat doen.
Ook de gele band op de romp is later verdwenen. Dat zal wel uit financieel oogpunt zijn
gebeurd.
zagen er nagenoeg identiek als de Moerdyk.
De "ij" is later veranderd in "y" omdat de internationale wereld de ij niet gebruikten
zoals wij in Nederland dat doen.
Ook de gele band op de romp is later verdwenen. Dat zal wel uit financieel oogpunt zijn
gebeurd.
Re: Holland Amerika Lijn
Zusterschepen wil ik de G-schepen niet noemen. Die waren begin jaren 60 gebouwd, ik meen de Gaasterdyk als eerste, in 1960.
De Moerdyk was van 65, een zelfde soort ontwerp maar een tikkie groter. Bij die Moerdyk is het toen ook gebleven.
De Moerdyk was van 65, een zelfde soort ontwerp maar een tikkie groter. Bij die Moerdyk is het toen ook gebleven.
Re: Holland Amerika Lijn
Een tijd gezamenlijk met Jos Linders op de Moerdyk gevaren en ook nog (later) op een G-schip Het verschil was dat de Moerdyk 4 meter langer was en 1 mtr breder. Ook had de Moerdyk meer koel- en vrieskamers voor fruit en bv vlees. Het vermogen was hoger 14.000 pk tov een G-schip 10.400 pk. G-schepen hadden gelijkstroom en de Moerdyk wisselstroom. De accommodatie was veel luxer op de Moerdyk, hutten hadden per 2 tussengebouwd een douche en toilet en dat was bij de G-schepen onbekend. Ook de indeling was anders. En inderdaad, kan me geen trilling herinneren ook niet op het G-schip (Grebbedyk) Een ding kan ik mij goed herinneren, de kaapstander e-motor werd via een toen "nieuw" systeem (een proefmodel) aangestuurd met twee grote triacs. Als bij "voor en achter" daarmee te veel gespeeld werd door de dekjongens dan vlogen de triacs eruit. Stond naast de schakelkast in de stuurmachinekamer een grote doos met veel nieuwe triacs. Ik weet dat goed want ik heb 3 reizen gemaakt op de W-kust als 4e wtk in de dag dus bij de HAL was dat ook de elektricien functie erbij doen. Moerdyk was een fijn schip met steeds weer een goede ploeg en een voortvarende en gezellige "personeelsvereniging" Altijd op de thuisreis zo op de hoogte van Los Angeles een BBQ en kermis op het accommodatie dek..... heel gezellig. Ik dacht dat Jos toen de voorzitter was van de club.
- Bijlagen
-
- Moerdyk 1972 BBQ en kermis aan boord
- Moerdyk.jpg (75.17 KiB) 4596 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Holland Amerika Lijn
zelden zon mooi beesie gezien als deze pluizebal....
Grtn cornelis
Grtn cornelis
Re: Holland Amerika Lijn
Nou waren er 2 G-schepen met een MAN en 2 met een Hotlo. De Gaasterdyk had een Hotlo. Zou het trillen daarmee te maken gehad hebben?Ton Pekel schreef:En inderdaad, kan me geen trilling herinneren ook niet op het G-schip (Grebbedyk)
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Heb op diverse G-boten gevaren (alleen kustreisjes) en heb op geen enkele iets gemerkt van overmatige trillingen. De enige waarop ik uit mijn voegen gerammelt ben is de Atlantic Star en dat was voor dat die lelijke sponsons er aan zaten.
Groetjes, Jos Linders.
Groetjes, Jos Linders.
Re: Holland Amerika Lijn
Een Hotlo rammelt echt een schip niet uit elkaar , zoiets komt alleen voor als de constructie van de motor-fundatie in het schip niet goed is.
Wel waren er bij Hotlo's en overigens alle grote diesels z.g.n. kritische toerentallen ( bij de Koningswaard, 72 omw/min), daar moest je dus uit blijven.
Dat was overigens alleen lastig bij een rivier op sjokken onder loodsaanwijzingen verder geen probleem, een paar klapjes er boven of eronder blijven.
Wel waren er bij Hotlo's en overigens alle grote diesels z.g.n. kritische toerentallen ( bij de Koningswaard, 72 omw/min), daar moest je dus uit blijven.
Dat was overigens alleen lastig bij een rivier op sjokken onder loodsaanwijzingen verder geen probleem, een paar klapjes er boven of eronder blijven.
- piet admiraal
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13
Re: Holland Amerika Lijn
De Moerdyk was een van de mooiste vrachtschepen van de HAL. Ik heb een silhouet tekening van haar
gemaakt.
gemaakt.
- Bijlagen
-
- DSC09674.jpg (39.83 KiB) 5209 keer bekeken