Scheepstekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
KJanssen
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 apr 2014 21:17

Re: Scheepstekening.

Bericht door KJanssen »

Hallo Piet,

Ik heb gevaren bij van Ommeren. De schepen waarop ik gevaren heb waren de Sliedrecht, Duivendrecht, Meerdrecht en de Wieldrecht. Ik heb gevaren in de jaren 1969 tot en met 1972.

Groetjes,
Karel

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

DSC01666.jpg
DSC01666.jpg (58.69 KiB) 10017 keer bekeken
ms. DEMPO.

Het passagiersschip van de Rotterdamsche Lloyd. Het schip kwam 21 februari 1931 in de vaart en begon haar eerste reis naar van Rotterdam naar Indië op
18 maart 1931. Het schip was 175 meter lang en 21.45 meter breed. Het was brt. bijna 17.000 groot. Haar dienstsnelheid bedroeg 18 mijl.
In de 2e wereldoorlog heeft zij dienstgedaan als troepentransportschip en kon 2000 man vervoeren.
In 1944 op 17 maart tijdens een reis van Napels naar Oran in konvooi SNF 17 is zij door de Duitse onderzeeboot U 371 voor de Noord Afrikaanse kust getorpedeerd.
Er is nog geprobeerd het schip op het strand te zetten maar dat is niet gelukt. Het schip werd geabandonneerd en zonk over de achtersteven weg. De gehele bemanning
kwam veilig aan de wal op de Afrikaanse kust.
Het bijna identieke zusterschip de Baloeran is aan het begin van de oorlog in handen gevallen van de Duitsers. Het schip werd op 1 september 1943
voor de kust van Noord Holland door een mijn dusdanig beschadigd dat de bemanning het schip moest verlaten nadat het aan de grond was gezet.
Op 19 september is het schip door Britse vliegtuigen en motortorpedoboten bestookt waarna het in brand geraakte. Het brandde geheel uit waarna berging niet meer mogelijk was.
Door oorlogshandelingen raakte de Rotterdamsche Lloyd deze twee prachtige schepen kwijt. De prachtige lijnen van de Dempo zijn door mij op een silhouet afbeelding op papier gezet.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepstekening.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

    • Afbeelding
Dat is weer een prachtige tekening, Piet.
Vanaf de dag dat ik kon praten, kon ik ook "Dempo" zeggen, daar komt het wel op neer. :-D
De Dempo was vroeger bij ons in huis alom aanwezig. Op ansichtkaarten die mijn vader ons stuurde, een klein modelletje van de Dempo en het allermooiste: een grote gloeilamp met daarin een heel kleine Dempo.

Op de foto hierboven de Demp in augustus 1931 in de Rode Zee, door mijn vader gefotografeerd vanaf de Merauke van de Lloyd waar hij toen 3de machinist was. In 1932 werd hij door de crisis teruggezet naar 4de machinist, waarna hij maar liefst bijna zeven jaar moest wachten tot hij in april 1939 weer 3de werd. Maar wel ging hij in augustus 1936 als 4de machinist naar de Dempo, wat in elk geval het voordeel had van een zeer regelmatige dienst. Tussen augustus 1936 en januari 1939 maakte hij 11 rondreizen van 3 maanden met de Dempo. Een van mijn vroegste, maar ook meest levendige herinneringen is die keer dat wij, mijn moeder, mijn zuster en ik, in Rotterdam aan boord van de Dempo waren toen hij de wacht had. Ik zie zijn hut nog voor me en ik zie nog hoe hij een blik perziken op sap openmaakte. Later ontsnapte ik uit de hut en begon te zwerven. De brandwacht met zijn prikklok om de nek die me uit de top van de machinekamer haalde waar ik belangstellend in de diepte stond te staren, en terugbracht naar mijn vaders hut, is wat vaag, maar toch nog wel herkenbaar. Toen we weer naar huis gingen, was het al donker. Misschien na acht uur 's avonds, want mijn vader ging mee, dus die was afgelost. Op de Westzeedijk namen we de tram naar huis en twrwijl we op de tram stonden te wachten, zat ik op de arm van mijn moeder, want ik was moe en had slaap. Mijn herinneringen aan de Dempo.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekening.

Bericht door jdbvos »

Mooie herinneringen, Theo ! Uit een tijd toen geluk idd gewoon was, en je gewoon ff kon bijtanken in de armen van moeders.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

Theo, bedankt voor de foto. Toch wel een bijzonder plaatje van een prachtig schip. In dat soort plaatjes ben ik altijd geïnteresseerd.
Ook de herinnering die je aan het papier hebt toevertrouwd geeft treffend de tijd weer die je omschrijft.
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

ss.Rotterdam (1)

Ik heb van de schepen die onder de naam Rotterdam bij de HAL hebben gevaren
tekeningen gemaakt. Ik zal ze plaatsen om het resultaat te laten zien.

S.S. Rotterdam I

Gebouwd door Henderson, Coulborn & Co in Renfrew. Dit schip van 1694 Brt en een lengte van 81,8 meter. was in dienst van 7 september 1872 tot 26 september .1883.Ze liep aan de wal aan de kust van het eiland Schouwen tijdens haar 65ste reis van New York naar Rotterdam. Het schip brak op 12 oktober 1883 en het wrak werd op 29 oktober 1883 verkocht.
Bijlagen
1. DSC07409.JPG
1. DSC07409.JPG (157.78 KiB) 9127 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

ss. Rotterdam (2)

S.S. Rotterdam II

Gebouwd door Harland & Wolff in Belfast als S.S. Britse Rijk (3329 brt, 122,3 meter lang) in 1878. In 1886 gekocht van de Britse reder en omgedoopt in ss Rotterdam. Zij was het eerste cruiseschip van de Vennootschap. Na het verlies van S.S. Edam in september 1895, werd zij omgedoopt tot ss Edam III. In 1899 werd zij verkocht aan een Italiaanse sloper.
Bijlagen
2. DSC07407.JPG
2. DSC07407.JPG (132.31 KiB) 8970 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

ss. Rotterdam (3)

S.S. Rotterdam III

In 1897 gebouwd door Harland & Wolff in Belfast (8187 Brt en 147,06 meter lang). Na negen jaar van de dienst, in 1906, verkocht aan Det.Forenede Dampskipselskab in Kopenhagen, voor welk bedrijf ze voer als CF Tietgen. In 1913 verkocht aan de Russische Oost Aseatic Co.Ltd en omgedoopt tot ss Dwinsk. Tijdens de Eerste Wereldoorlog, op 18 juni 1918 werd ze getorpedeerd door de Duitse U-boot U151, 400 mijl ten noordoosten van Bermuda. Een reddingsboot met 22 personen werd nooit gevonden.
Bijlagen
3.  DSC07411.JPG
3. DSC07411.JPG (132.05 KiB) 8970 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

ss. Rotterdam (4)

S.S. Rotterdam IV

In 1908 werd dit schip (24.148 Brt. En 203,52 meter lang) gebouwd door Harland & Wolff in Belfast en was het grootste schip van de Nederlandse koopvaardijvloot. Tijdens de winterperiodes maakte ze cruise-programma’s in de Middellandse Zee. Tijdens het seizoen 1933-1934 werd de romp wit geschilderd. In 1917 besloot de maatschappij om het schip op te leggen om te vermijden dat zij oorlog-schade op zou lopen. Na 32 jaar dienst werd ze verkocht aan een sloper in 1940.
Bijlagen
4. DSC07249.JPG
4. DSC07249.JPG (131.1 KiB) 8969 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

ss. Rotterdam (5)

S.S. Rotterdam V

Gebouwd door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij, 38.645 Brt en 228,12 meter lang. Zij werd te water gelaten door H.M. Koningin Juliana en voer ze 38 jaar (1959-1997) als het vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn. Op 30 september 1997 werd de "Grande Dame" verkocht aan Premier Cruises, waarvoor ze ging varen als ss Rembrandt. Na haar actieve loopbaan is zij opgelegd in Rotterdam als museum- en hotelschip. Zij is voor altijd thuis.
Bijlagen
5. 2014-09-20 04.51.25.jpg
5. 2014-09-20 04.51.25.jpg (48.55 KiB) 8968 keer bekeken


Plaats reactie