Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

griekenland 1945

Bericht door hondasevenfifty »

https://www.youtube.com/watch?v=FhVNvT7uPo0


special voor Theo Horsten.

Toen ik het zag dacht ik dat u dit ook wel kunt waarderen.

mvg

Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: griekenland 1945

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Interessant.
Bedankt!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------------------------------------Afbeelding

De Chinezen hebben het nu dan toch eindelijk voor elkaar: COSCO – dat is de China Ocean Shipping Company – heeft een meerderheidsbelang (51%) verworven in OLP, dat is de Piraeus Port Authority. COSCO betaalt hier 386,5 miljoen euro voor met daarbij nog de toezegging van een investering van 714 miljoen euro. Hiervoor zal een tweede containerterminal worden gebouwd. De Griekste staat verwacht hierdoor nu direct 1,5 miljard euro binnen te halen, terwijl het op de wat langere termijn 5,1 miljard euro per jaar voor de Griekse economie zal opleveren. Hierdoor zullen ongeveer 125.000 arbeidsplaatsen gecreëerd worden. Het zijn prachtige cijfers en zelfs als die wat mooier gekleurd zijn en alles wat mooier wordt voorgesteld en gebaseerd is op de meest gunstige scenario’s, dan nog kan het alleen maar een verbetering betekenen. Vooral voor de Chinezen. Die slaan hier een geweldige slag mee en breiden hun invloed op de Europese markten hier aanzienlijk mee uit. Het vormt allemaal onderdeel van de algemene uitbreiding van China naar het Westen. Ze trachten overal op de route tussen het Verre Oosten en Europa nog steviger voet aan de grond te krijgen.
Controle over de haven van Piraeus is echt een van de hoofdprijzen. Denk eens even in: van Port Said naar Piraeus is minder dan 600 mijl, oftewel net anderhalve dag varen voor een containerschip. Dat wordt hun voornaamste “hub” naar de Europese markten. Als volgende stap zullen de Chinezen waarschijnlijk een meerderheidbelang verwerven in de Griekse spoorwegen. Daar zitten de Russen overigens ook al heel lang op te azen, maar nu de Chinezen de controle over de haven van Piraeus krijgen, zal hun onderhandelingspositie voor wat betreft de spoorwegen waarschijnlijk aanmerkelijk verbeteren.
Of de havens van Rotterdam en Antwerpen hier voor wat betreft de containeroverslag iets van zullen merken en zo ja, hoeveel, kan ik niet beoordelen, maar dat het een interessante ontwikkeling is, staat wel vast.

Ondertussen moddert Griekenland gewoon verder. Door de vluchtelingecrisis is het allemaal wat op de achtergrond geraakt, maar reken er maar op dat Griekenland binnenkort weer hoog op de Brusselse agenda komt te staan. Een klein berichtje ...

  • According to the quarterly Eurozone Forecast report by Ernst & Young, which is based on the forecasts of Oxford Economics, Greek gross domestic product will suffer a decline of 2.9 percent this year, while relations between the government and its creditors could experience fresh tension that may put Greece’s eurozone membership at risk yet again.
[/color]
De Grieken worden door Europa gedwongen opnieuw in te grijpen in de pensioenen en ingrijpen wil dan gewoon zeggen: korten. Hoe je op pensioenen van 300 en 800 en misschien 1000 euro per maand verder moet korten, weet niemand, maar Brussel zegt dat het toch moet gebeuren.

De boeren zijn voor de zoveelste keer in opstand gekomen, deze keer tegen ingrijpen in de pensioenen en het opleggen van belastingen aan boeren. In opstand komen wil zeggen dat ze met hun tractors alle doorgaande wegen blokkeren en daarmee ook het grensverkeer. Op sommige plaatsen staan 500 of 700 tractoren. Doe daar maar eens iets aan. Het is niet voor het eerst en het heeft elke keer nog enig succes gehad. De boeren hebben nu aangekondigd de blokkades eventueel voor onbepaalde tijd vol te zullen houden. Hoeveel geld dat kost, laat zich niet schatten. Intussen krimpt de Griekse industriële productie steeds verder.

Dat ingrijpen in de pensioenen betekent ook een volledige herziening en herstructurering van het pensioenstelsel en sanering van de pensioenfondsen. Dat is inderdaad heel hard nodig, alleen doe je dat niet in drie maanden of een halfjaar. Er zijn weet ik hoeveel pensioenfondsen en fondsen voor sociale verzekeringen. Daar wil de overheid nu één “hyperfonds” van maken. Een fonds waarbij 3,5 miljoen werkenden en 2,6 miljoen gepensioneerden aangesloten zullen zijn. Mensen die voor dit soort dingen hebben doorgeleerd, zeggen dat je voor een dergelijke operatie ongeveer tien jaar moet uittrekken en als ze mij als doodgewone potjesschipper zouden hebben gevraagd, zou ik eenzelfde schatting hebben gemaakt. De regering Tsipras is klaarblijkelijk veel beknijsder in dat soort zaken, want die zeggen dat ze dat klusje nog dit jaar zullen klaren. Waar het ze om gaat, is die 15 miljard euro die er in de pot zou komen als je al die fondsen op één grote hoop gooit en 15 miljard is natuurlijk een mooi bedrag om gaten in de begroting mee te stoppen.
Het loopt helemaal fout, let maar op.
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Griekenland

Bericht door Fluks »

Mijn verbazing sloeg weer toe.Boeren,die geen belasting betalen!!!! Groet,Arie.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Een grote container terminal aanleggen is één ding maar dan heb je ook een ijzersterke infrastructuur nodig die Piraeus verbindt met noordelijk Europa. Behalve de Griekse spoorwegen opkopen en hoge investeringen moeten doen ter verbetering van het spoorwegnet en ten behoeve van de aanschaf van nieuw materieel moet er buiten Griekenland ook nog het één en ander opgekocht, verbeterd en geregeld worden. Ik weet niet of die Chinezen wel kunnen omgaan met de Griekse arbeidsmentaliteit, stakingen zoals nu weer zijn aan de orde van de dag. Misschien verslikken ze er zich in.

De boeren betaalden tot dacht ik vier jaar geleden geen cent belasting. Verbijsterend. Dat ze nu 26% belasting moeten betalen komt natuurlijk hard aan en dat zullen de Grieken dan ook merken.

Een hyperfonds creëren is een ware vondst! Van zo'n honingpot kunnen ze natuurlijk nooit afblijven, het geld ligt er immers dan voor het oprapen, dat kan wat worden. Ook in het zogenaamde nette, ethisch hoogstaande Nederland konden de overheidrovers hun tengels niet thuishouden laat staan in Griekenland. Dat wordt nog een feestje daar.
nu.nl schreef:De overheid heeft in de jaren negentig miljarden guldens uit de kas van ambtenarenpensioenfonds ABP geroofd.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Griekenland

Bericht door Martinus »

According to the quarterly Eurozone Forecast report by Ernst & Young, which is based on the forecasts of Oxford Economics, Greek gross domestic product will suffer a decline of 2.9 percent this year, while relations between the government and its creditors could experience fresh tension that may put Greece’s eurozone membership at risk yet again.
Wie had dat nou NIET voorzien?

En weer een nieuw woord geleerd: 'beknijsd'
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De herstructurering en modernisering van de Griekse spoorwegen is in de afgelopen jaren voortvarend aangepakt. Dat moest van Europa. Net als de wegen moeten ook de spoorwegen in de EU op gelijk niveau worden gebracht. Daar is door Brussel veel geld voor uitgetrokken. Nu heb ik gezien hoe het met de wegen is gegaan. Vergelijk een in Griekenland met EU-geld aangelegde autoweg met bijvoorbeeld een autoweg die in Spanje in het kader van datzelfde programma is aangelegd en je begrijpt wat ik bedoel. Veel van het geld is gestolen en er zijn vaak inferieure materialen gebruikt. Hele stukken ontbreken nog in die wegen terwijl de centen allang op zijn. Ik weet niet of datzelfde voor de spoorwegen geldt, want daar heb ik natuurlijk veel minder kijk op en eigenlijk ook niet op gelet. Ik weet wel dat de Griekse spoorwegen nog steeds een schuld van 1,3 miljard euro hebben bij ABN AMRO. Toen de Griekse schulden in 2012 een "haircut" ondergingen en alle schuldeisers een deel van hun vorderingen moest opgeven, weigerde ABN AMRO dat voor die 1,3 miljard. Dat was een private schuld, zeiden ze en had niets met de Griekse staatsschuld te maken. Zo zullen er vast nog wel wat meer lijken in de kast zitten.

De Chinezen weten heel goed hoe het met de Griekse infrastructuur gesteld is en weten dus ook heel goed waar ze aan beginnen. Ze stappen er tenslotte ook niet nieuw in. COSCO werkt intussen al een mooi poosje in de haven van Piraeus. Die eerste terminal hebben ze immers sinds enige jaren gehuurd, exclusief voor hun schepen en die van partner companies. Ze wilden een meerderheidsbelang in de Piraeus Port Authority hebben om vrijwel volledige zeggenschap in een en ander te krijgen en die tweede terminal precies te kunnen bouwen zoals zij dat willen. De samenwerking met de Grieken verloopt uitstekend. Van beide kanten tot volle tevredenheid. Zonder arbeidsconflicten. De productie ligt stukken hoger dan voorheen. Misschien worden de Grieken door de Chinezen beter behandeld en minder belazerd dan door hun Griekse bazen. Ik moet trouwens iets corrigeren: de Chinezen krijgen voor de genoemde bedragen geen belang van 51 procent in de haven van Piraeus, maar maar liefst 67 procent. Dat scheelt een slok op een ouzo.

Nu de haven van Thessaloniki nog. Daar heeft "Skopje" ook belangstelling voor, dus het land ten noorden van Griekenland dat je vooral geen Macedonië mag noemen, maar FYROM. Zeg je Macedonië, dan loop je de kans te worden gelyncht. Ik denk dat de Grieken liever met z'n allen doodhongeren dan dat ze de haven van Thessaloniki aan Skopje verkopen.

Een aantal meningen over wat de overname door de Chinezen van Piraeus voor de andere Europese containerhavens kan betekenen, kun je HIER lezen.

Tja, die boeren. Hoe het nu is, weet ik niet, maar toen ik hier in 1983 kwam, vormden de boeren nog altijd 30 procent van het electoraat, dus die moest je als politicus die ge- of herkozen wilde worden vooral te vriend houden. Die beloofde je alles wat ze maar wilden en belasting betalen was er dus niet bij. Nu kunnen ze wel 26 procent belasting heffen, dat geld ook werkelijk in de staatskas krijgen is weer een heel ander verhaal. Het zijn allemaal zelfstandige ondernemers, dus toon maar eens aan wat die in een jaar hebben verdiend.
Intussen betaalde ik over 2015 dubbel zoveel inkomstenbelasting als in de jaren daarvoor en voor 2016 wordt nu alweer gesproken over belastingverhoging. Mij staan slechts twee wegen open: staken of boer worden en ook staken. :roll:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dom zijn die Chinezen natuurlijk bepaald niet. Het lijkt op een haven kopen en inrichten in 'the middle of nowhere' maar er zal best over nagedacht en aan gerekend zijn. Toch vraag ik me af of als je alle kosten die ze moeten maken optelt, niet alleen in Griekenland, zullen opwegen tegen een stukje doorvaren naar bijvoorbeeld Rotterdam. Het uiteindelijke doel moet toch zijn om de vrachttarieven omlaag te krijgen anders heeft het allemaal weinig zin.

Waar ze toch ook rekening mee moeten houden is dat hun transporten een aantal minder stabiele landen moeten passeren die straks als het zover is wel eens hoge(re) financiële eisen kunnen gaan stellen, mede omdat ze een geografisch sterke positie menen in te nemen.
Theo schreef:dus toon maar eens aan wat die in ene jaar hebben verdiend.
Daar moest ik ook aan denken. Er zullen sinds de invoering van de belasting voor de boeren wel veel meer misoogsten zijn voorgekomen..... :)
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Griekenland

Bericht door Joost.R »

Greek ports to face another 48h strike

Inchcape Shipping Services (ISS) is advising of a 48 hour strike of the Seamen’s Union in Greece on 20 January,
which is expected to affect the routes of domestic and local ferries, and commercial vessels calling at Piraeus,
Aspropyrgos, Eleusis, Pachi, Megara and Thessaloniki ports for cargo discharging.

The Crew Union of Towage and Salvage and the Tug Boats Crew Union of Thessaloniki have confirmed their
participation on the strike which is scheduled to start at 06:00 local time on 20 January and end at 06:00 on 22 January.
During the stoppage period, vessels will not be able to berth, shift or sail from the affected ports.

The action has been called by the union in response to the Government’s planned changes to labour and insurance rights,
pensions and retirement ages.

ISS Greece informs in its press release that is working with its clients to minimise delays and will keep its clients updated.

Source: .iss-shipping.com
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De meeste kruiken gaan net zo lang te water tot ze barsten.Soms vinden ze er wel eens eentje van honderden jaren oud met wat wijn er in, maar dat is heeeel zeldzaam. Hier in Canada beginnen de kruiken te barsten vanwege de vorst! :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie