Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Trouwens kimmen hebben naks met de sturcturele sterkte van de romp te maken
Dan bedoel je waarschijnlijk de kimkielen, Harry. Ik bedoel de kim, je weet wel die ronding waar de huid overgaat in het vlak. :-D
Die was aan stuurboord over meer dan de helft van de scheepslengte aardig in elkaar gefrommeld. Maar nergens was lekkage. Ik moet toch nog eens kijken of ik de negatieven nog heb. De foto's heb ik 30 jaar geleden "even" uitgeleend en nooit meer teruggezien.

Nee, hoor. Geen van beide keren had ik iets van die surveyors nodig. Daar in Triēst geloofde ik dat certificaat uit Skikda aanvankelijk, dus ik zei tegen de ABS surveyor in Triēst: "Die boot is met dat beetje schade heen en weer naar New York geweest, dus dan kun je mij moielijk een certificaat voor een enkele reis Taiwan weigeren." Daar was hij het mee eens, maar toen hadden we nog niks gezien. Ik weet niet of hij, nadat we de schade hadden gezien, nog contact heeft opgenomen met zijn collega in Skikda. Ik denk het niet.
In Piraeus gaf de LR surveyor voor 500 dollar alle certificaten af zonder een voet aan boord te hebben gezet. Die bood ik hem niet aan. Dat zou nog niet bij me zijn opgekomen. Voor mezelf was het schip helemaal klaar voor de reis en dat vond ik het belangrijkste. Ook de Salvage Association was tevreden en die waren wél aan boord geweest. Het was een idee van mijn Griekse agent, zo van: voor alle zekerheid, dan hebben we verder geen gezeur over certificaten. De drie mannen in het hagelwit met goud op de schouders van de Griekse marine moesten ook een papier tekenen. Die kregen met zijn drieēn 500 dollar, dus dat was een koopje. Ik wilde daar niets me te maken hebben; ik vond het schaamachtig. Maar het schokte me wel.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In Piraeus gaf de LR surveyor
Piraeus ligt toch IN Griekenland Theo?? :lol: :mrgreen:

Ja ik doelde op de kimkielen Theo :oops: sorry ik was niet duidelijk genoeg........maar jaaa " as tie niet lekte" :lol: :lol:

Tjaaa..........HET slijk der aarde, dat wil wat weet'n!! :roll:
Ik neem aan dat je nog wel een voorraadje hebt, Harry
Ik heb- for the memories- ketelpakkies bewaard die terug gaan naar De Reus van Heusden tijd Jos :lol:
De oudere pakkies zitten tegenwoordig ietwat an de strakke kant en ik ga er ook met een hoog toontje van praten, al naar gelang ze meer recenter zijn,zijn ze ook witter gebleven en zitten ook wat ruimer in het kruis, na 1995 " hagelwit meneertje" :roll: :lol:
Bij tijd en wijle meen ik ze tot poetslappen te verknippen, maar dan nemen de emoties weer de overhand..........ze blijven m'n symbool van " kaas op de boterham" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Eivogel
Berichten: 291
Lid geworden op: 12 feb 2013 22:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Eivogel »

... het excuus is de verhuizing (alle foto's en dia's in dozen) dus ben effe afwezig geweest ... maar nu is de scanner weer in bedrijf en de dozen met foto's en dia's staan weer een beetje vooraan op zolder ... dus bij deze maar weer eens een (raad)plaatje :?: voor de liefhebbers (als goedmakertje) :roll:
Bijlagen
0000-043 resized.jpg
0000-043 resized.jpg (268.16 KiB) 3899 keer bekeken
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door proet »

Eivogel ga door dit moet de EMPIRE JAMAICA zijn IMO 5090957 1945
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door andrekik »

"Slight damage to rudder en propeller not hampering the normal operation of the vessel."
Hier ook een roer probleempje:
Begin 2007, ik was net gepensioneerd, werd ik door de eigenaar van een 102.000 DWT crude tanker gevraagd om de supervisie uit te voeren van een stuurmachineklus, dit in samenwerking met een reparatiewerf uit Texas City.
Het schip lag in Port Arthur voor de kant, de roerkoning was 30 graden getordeerd, in dit geval moest de stuurmachine naar 30 graden port om het roer midscheeps te krijgen. Dat is lastig manoevreren. Het is niet bevestigd maar het gerucht ging dat het schip met het roer nogal hardhandig contact gemaakt had met de bank van het kanaal van Port Arthur - Beaumont.

De hydraulische rammen en alle aanverwante ongein werd losgemaakt en verwijdert om de tiller van de roerkoning af kunnen te tillen. De spiebaan in de roerkoning werd ter plekke opgevuld en een nieuwe spiebaan, 30 graden verder, werd in de roerkoning gefrased, dit alles met de goedkeuring van Class. Daarna alles weer terug gebouwd, dit ging niet direct van een leien dakje met beurteling dry ice en verhitting en onder het geweld van honderden tonnen druk werd de tiller en key weer op de roerkoning geperst. Daarna een hele dag proefgevaren en het stuurgerei uitgebreid getest, waarna DNV goedkeuring gaf.

Kawasaki electro-hyrdraulic steering gear.
IMG_0457a.jpg
IMG_0457a.jpg (176.95 KiB) 3787 keer bekeken
Rudder angle indicatie op stuurgerei.
IMG_0489a.jpg
IMG_0489a.jpg (116.79 KiB) 3787 keer bekeken
Rudder angle indicators wheelhouse.
IMG_0493a.jpg
IMG_0493a.jpg (141.5 KiB) 3787 keer bekeken
Top tiller met key.
IMG_0463a.jpg
IMG_0463a.jpg (189.3 KiB) 3787 keer bekeken
Roer midscheeps met stuurmachine op 30 graden port.
IMG_0495a.jpg
IMG_0495a.jpg (101.71 KiB) 3787 keer bekeken
Het schip heeft hier nog vier jaar mee gevaren en is in 2011 gesloopt.
Live life to the fullest!
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Mooi verslag, aparte manier om een roerkoning te bewegen,Japanse eenvoud, twee rollen die in een uitsparing glijden. Nooit gezien zo.
Maar ik heb ook nog nooit klimplanten op de brug zien groeien :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de roerkoning was 30 graden getordeerd,
Interessante klus Andrekik, heppie ook nog plaatjes van de roerkoning reparatie/spie modificatie??
Ik neem aan dat de roerkoning NA het oplassen wel eventjes is uitgegloeid, voor dat de nieuwe spiebaan er in werd gefraisd.??
Ik heb dat soort zaken meerdere malen meegemaakt hier op de kust " in the nineties" toen er met de regelmaat van de klok ijsschade klussen op de werf kwamen. Ik herinner me trouwens geen 30 graden :roll:
De tiller uitvoering met die rollen is trouwens een bekende uitvoering Jan.

Hier helpt een neiuwe spiebaan niet meer.
Bijlagen
Spiebaan-helptnietmeer.JPG
Spiebaan-helptnietmeer.JPG (161.55 KiB) 3944 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De kapitein van de SEMINOLE moest ook even deze en gene bellen...! :shock:
Wel even wachten tot na de reclame.
Die tegenwoordige schepen hebben volgens mij een boidpapieren opbouw!
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door andrekik »

heppie ook nog plaatjes van de roerkoning reparatie/spie modificatie??
Nee Harry, ik werd per uur betaald en was alleen aanwezig bij het ontmantelen zodat ze de tiller er af konden halen en de nieuwe spiebaan konden fraisen. Toen de werf met hun werk klaar was weer terug a/b om alles terug te plaatsen. Heb alleen foto's van alle aansluitpunten en vooral van mechanische afregeling van de armen en benen beweging van het floating lever system en de auxiliary hydraulic power units die bestuurd werden vanaf de brug door de steering stand, dit om het afregelen later tot een minimum te beperken. De werf is dagenlang bezig geweest om die tiller erop terug te krijgen. De laatste paar centimeters gingen niet. Eerst dry ice, daarna verhitten, en 160 of 180 ton druk op de tiller en ineens ging hij. Toen ik terugkwam a/b was de tiller nog zo heet dat je je jatten er aan brandde.

Dit soort stuurgerei komt vaak voor, hoewel ik op de chemical tankers veel rotary vane types zie.
Ik word er vaak bijgehaald als de autopilot man zegt het is het stuurgerei en de WTK's zeggen het stuurgerei is ok. :shock: Interessante toestanden, soms.

Andre'
Live life to the fullest!
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Op de Seminole doen ze het met de Franse slag, aan stuurboord achter lag er ook nog een sleepboot te drukken?
De buurman heeft wel zijn vuiltonnetjes netjes over de muur zien gaan, het lijkt wel een blikopener :-D

Ik geloof direct dat zo'n " floating tiller" vaak voorkomt, ik heb zoiets nog nooit in het echt gezien wel op plaatjes


Plaats reactie