Containerschepen
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Grote Containerschepen
Wij verkochten ooit de Ametek Straza dopplerloggen. We probeerden in die tijd hun doppler docking systeem te slijten voor aan de wal. We hebben ondermeer proeven gedaan bij ECT. Aan de wal stonden grote displays opgesteld die de naderingssnelheid van het voor- en achterschip lieten zien. Ze hadden ook een meetsysteem dat de kracht registreerde waarmee het schip tegen de wal aankwam, aardig voor claims. Men vond het leuk maar verder was er geen interesse. Nu bestaan er doppler docking systemen voor aan boord. Dit is de display van de SAM 4683.Hondasevenfifty schreef:If the ship has a docking doppler, monitor this instrument carefully
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Grote Containerschepen
Dat " en zeer goed mogelijk MEER".was dus niet per ongeluk Theo!!zeker 4 X 4000 PK = 16.000 PK als ik dat schat ) en zeer goed mogelijk meer,
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38
Re: Grote Containerschepen
http://www.marin.nl/web/News/News-items ... -ports.htm
Bovenstaande link geeft weer wat meer informatie over "vesselparticulars" van containerschepen en over de invloed van wind bij het manoeuvreren met containerschepen.
In het artikel staat o.a. een tabel welke laat zien dat de Maersk Triple-E schepen geen stern-thruster hebben, maar in plaats daarvan met hun twee hoofdmotoren en twee roeren werken bij het manoeuvreren. Hoewel de uitvoering met twee motoren/schroeven haar oorsprong vindt in het slow-steaming concept heeft het ongeluk met de Emma Maersk mogelijk ook bijgedragen aan deze keuze.
Daarmee wordt het langszij komen met dwarswind natuurlijk wel een ander verhaal, dan ik me eerder voorstelde. Ik blijf me echter wel verbazen over het feit dat de techniek zoals die in de offshore-industry (ook door Maersk), kennelijk zelfs, niet ten dele in de containervaart wordt toegepast.
In het artikel vond ik ook dat Emma Maersk (399x59m, displ van 213.000t), over een 110.000pk hoofdmotor beschikt en daarboven nog 5 x 8000pk aan hulpmotoren heeft staan.......het vervoer van koel/vriescontainers zal daar niet vreemd aan zijn, maar uiteraard worden die ook aangewend voor de boeg- en hekschroeven (2 x 2200 en 2 x 2000kW. Toch ook geen geringe vermogens .
Voor de goede orde Triple E-class-schepen beschikken over 2 x 30.000 kW en 2 boegschroeven van 2500kW ieder.
Het artikel werd samengesteld door MARIN.
Groeten
OA
Bovenstaande link geeft weer wat meer informatie over "vesselparticulars" van containerschepen en over de invloed van wind bij het manoeuvreren met containerschepen.
In het artikel staat o.a. een tabel welke laat zien dat de Maersk Triple-E schepen geen stern-thruster hebben, maar in plaats daarvan met hun twee hoofdmotoren en twee roeren werken bij het manoeuvreren. Hoewel de uitvoering met twee motoren/schroeven haar oorsprong vindt in het slow-steaming concept heeft het ongeluk met de Emma Maersk mogelijk ook bijgedragen aan deze keuze.
Daarmee wordt het langszij komen met dwarswind natuurlijk wel een ander verhaal, dan ik me eerder voorstelde. Ik blijf me echter wel verbazen over het feit dat de techniek zoals die in de offshore-industry (ook door Maersk), kennelijk zelfs, niet ten dele in de containervaart wordt toegepast.
In het artikel vond ik ook dat Emma Maersk (399x59m, displ van 213.000t), over een 110.000pk hoofdmotor beschikt en daarboven nog 5 x 8000pk aan hulpmotoren heeft staan.......het vervoer van koel/vriescontainers zal daar niet vreemd aan zijn, maar uiteraard worden die ook aangewend voor de boeg- en hekschroeven (2 x 2200 en 2 x 2000kW. Toch ook geen geringe vermogens .
Voor de goede orde Triple E-class-schepen beschikken over 2 x 30.000 kW en 2 boegschroeven van 2500kW ieder.
Het artikel werd samengesteld door MARIN.
Groeten
OA
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38
Re: Grote Containerschepen
Wat betreft de ruimte op de bak van containerschepen het volgende:
Op een Maersk site kwam ik overigens nog wat foto's tegen van een E-Class schip, waar ik op de bak 9 tensionwinches meen te ontwaren en als je heel goed kijkt zie je ook nog drie of vier mannen staan. Uiteraard heeft het schip daar ter plaatse niet meer de grootste breedte van 59m maar desondanks is er een zee van ruimte.
zie http://www.maersk.com/VesselsTour/883/900/_DSC3104.jpg
Groeten,
OA
Op een Maersk site kwam ik overigens nog wat foto's tegen van een E-Class schip, waar ik op de bak 9 tensionwinches meen te ontwaren en als je heel goed kijkt zie je ook nog drie of vier mannen staan. Uiteraard heeft het schip daar ter plaatse niet meer de grootste breedte van 59m maar desondanks is er een zee van ruimte.
zie http://www.maersk.com/VesselsTour/883/900/_DSC3104.jpg
Groeten,
OA
Re: Grote Containerschepen
Leuke en informatieve discussie hier.
Niks mis mee.
Wat ik mis is de beoordeling van de formaten en lijnen van dit soort schepen.
Het woord "gedrochten" dekt volgens mij de lading wel.
Je zal er maar op moeten varen.
Dan ben je echt arm.
Niks mis mee.
Wat ik mis is de beoordeling van de formaten en lijnen van dit soort schepen.
Het woord "gedrochten" dekt volgens mij de lading wel.
Je zal er maar op moeten varen.
Dan ben je echt arm.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Grote Containerschepen
Al vrij vlot kreeg ik op Twitter het volgende antwoord:@ShipTV Re. Mc-Kinney Møller berthing! It would be very informative if the radio traffic on ch. 12 and 10 was included. Maybe next time!?
@ShipTV: @fvaneeuwen see what we can do!
Re: Grote Containerschepen
Met de onderwaterlijn van deze schepen is niks mis.Chris.dus schreef:Wat ik mis is de beoordeling van de formaten en lijnen van dit soort schepen.
Alleen zie je daar zo weinig van.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09
Re: Grote Containerschepen
h@llo al die lezers en schrijvers ,
ik ben vooral een lezer van de verschillende onderwerpen die heel veel info bevatten vooral voor leken zoals ik .
mijn vraag is nu ivb die grote containerschepen "en ook andere -tankers en bulk-" Wat verstookt nu zo'n schip tijdens zijn trip van europa naar aziê en terug ? want met een 150000hp onboard moet dat niet mis zijn .
mvg
dirk
ik ben vooral een lezer van de verschillende onderwerpen die heel veel info bevatten vooral voor leken zoals ik .
mijn vraag is nu ivb die grote containerschepen "en ook andere -tankers en bulk-" Wat verstookt nu zo'n schip tijdens zijn trip van europa naar aziê en terug ? want met een 150000hp onboard moet dat niet mis zijn .
mvg
dirk
Re: Grote Containerschepen
Cosco Pacific and China Merchants complete acquisition of Turkish container terminal
China Merchants Group has announced that together with Cosco Group it has signed a
share transfer agreement with shareholders of Kumport in Turkey. Under the agreements, the joint venture established by the two groups will acquire about
65.8% equity shares in Kumport for about $939 million.
Cosco Pacific, China Merchants Holdings International and CIC Capital jointly set up a joint venture
in September for the acquisition of the equity.
Cosco Pacific said the board believes that Kumport Terminal, which is the third largest container terminal in Turkey,
has good development prospects given the potential business synergy between
Kumport Terminal and the company’s existing investment in Piraeus Container Terminal in Greece.
Source: splash247.com
China Merchants Group has announced that together with Cosco Group it has signed a
share transfer agreement with shareholders of Kumport in Turkey. Under the agreements, the joint venture established by the two groups will acquire about
65.8% equity shares in Kumport for about $939 million.
Cosco Pacific, China Merchants Holdings International and CIC Capital jointly set up a joint venture
in September for the acquisition of the equity.
Cosco Pacific said the board believes that Kumport Terminal, which is the third largest container terminal in Turkey,
has good development prospects given the potential business synergy between
Kumport Terminal and the company’s existing investment in Piraeus Container Terminal in Greece.
Source: splash247.com