Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dirk schreef:Wat verstookt nu zo'n schip tijdens zijn trip van europa naar aziê en terug ? want met een 150000hp onboard moet dat niet mis zijn.
Die 150.000 hp is wel een tikkie hoog ingeschat. Die Triple-E schepen van Maersk hebben 2 x 32 MW - 64 MW = ongeveer 85.000 bhp.
Die MAN-diesels worden opgegeven voor 168 gram/kWh. Dat betekent dat ze 258 ton brandstof per dag verstoken. Maar dat is als ze volle kracht draaien en dat doen ze al heel lang niet meer. Al die schepen doen aan "slow steaming". Bij die triple-E's bespaart dat ongeveer 37% brandstof, dus dat wil zeggen dat ze dan "maar" iets van 160 ton per dag verbruiken. Twee jaar geleden had Maersk een jaarlijkse brandstofrekening van ergens tussen 5 en 6 miljard dollar. Intussen is de olieprijs aanzienlijk gedaald, dus dat scheelt een heel grote slok op een nog grotere borrel.

mikedelfih
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09

Re: Grote Containerschepen

Bericht door mikedelfih »

bedankt voor die bevinding Theo ,

maar ik haal die cijfers uit een vorig berichtje van op 16 nov rond 16u op deze reeks (Ik denk van Aardse , )
waar het gaat over de emma maersk hoofdmotor en hulpgroepen samen.
In een frans tijdschrift las ik dat een rondje een 10.000 ton brandstof verbruikt en dat er met 15 van die schepen evenveel verstookt wordt per jaar als het hele wagenpark van de wereld . zou dat dicht bij de waarheid liggen ? wat doe ik dan met een dieseltje van 1600cc per jaar een 15000km à 6,3l/km daar tegenover ( jawel een druppeltje in vergelijking met de containervloot die op 3500 geschat wordt , reken daarbij het verbruik van al de vliegtuigen dan denk ik dat er hoognodig een ander brandstof zal moeten gevonden worden want de bodem van dat vat is binnenkort bereikt .

en nu maar weer de belastingen rechtstreeks of onrechtstreeks op de brandstof verhogen (bij de wagens alvast )
hopelijk is er iemand die ook op die klimaat-vergaderingen aanwezig is en dit forum volgt maar we mogen dromen .

alvast iets om over te denken

groetjes

dirk
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R »

Maersk Line named Shipping Company of the Year at Automotive Supply Chain Global Awards.

Maersk Line won the award for continuing to drive sustainability in shipping by cutting emissions and helping
its customers lessen the impact of their supply chains.
mk.jpg
mk.jpg (125.7 KiB) 4042 keer bekeken
The introduction of Triple E ships in 2013 and 2014 have set new standards on energy efficiency,
while the company’s existing fleet is being retrofitted with new technologies to improve energy efficiency and environmental performance.
In 2013 Maersk Line reduced CO2 by 12% in the same year that it grew by 4.1%.

One Judge commented: “Maersk Line’s reliability, innovation and commitment to exceeding customer expectations is testament
to what makes them a carrier of choice for many of the world’s automotive manufacturers.”

David Browne, sales director at Maersk Line UK and Ireland, collected the award on behalf of the company, and said:

“We work with some of the biggest automotive manufacturers in the world, and we are delighted that has been recognised with this award.
We are committed to supporting our customers’ businesses and helping them grow, and would like to thank them for their continued support.”

Maersk Line, which recently announced it had made USD 685 million profit in Q3 2014,
works with original equipment manufacturers (OEMs) such as Ford, Nissan, Honda, Toyota, Hyundai and General Motors.
In 2014 it was recognised by Ford for its work on the environment and CSR at the Ford World Excellence Awards in May 2014,
the first carrier to ever receive recognition.

Source: maersklinesocial.com
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R »

Black Sea will be able to welcome 10,000 teu boxships soon

The construction of a deepwater berth at the NUTEP terminal in the Black Sea port of Novorossiysk will allow Russia
to offer regular year-round ice-free calls for vessels up to 10,000 teu for the first time.
bs.jpg
bs.jpg (81.49 KiB) 3870 keer bekeken
NUTEP, a subsidiary of DeloPorts and sister company to multimodal transport specialist Ruscon,
is already the largest container terminal in the port but currently handles most deepsea cargo via transhipment at Istanbul or Piraeus.

Konstantin Kalugin, CCO of NUTEP, commented in a release today:

“The new deepwater quay will alter the status quo on the Black Sea and change existing supply chain networks in the region.
It will reduce both shipping and terminal costs for clients and increase delivery speed by 4-12 days for cargo headed for Russia.”

The first piles have been driven for the new 341 m quay after two years of planning and approvals, with completion scheduled for late 2018.
The berth depth of 15.6 m, compared with two berths of 12.3 m today, will increase LOA (load line) to 320 m from 270 m.
This will allow containerships of up to 10,000 teu in size to make regular calls to the Russian port for the first time.

The 26.5 ha NUTEP terminal will double in capacity to handle 700,000 teu per annum as part of the project.
DeloPorts also owns and operates a grain terminal and a bunkering services company in Novorossiysk.

Source: splash247.com
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door hondasevenfifty »

grote container schepen

Gistermiddag mocht ik met nog 6 andere oudloodsen wat stoeien met de simulator van het loodswezen in het kantoor in de Europoort.

Met het steeds groter worden van deze schepen kwam jaren geleden al de wens naar voren om de geulnavigator te gaan gebruiken voor deze schepen. De geulnavigator is vanouds een hulpmiddel om tankers en andere geul gebonden vaartuigen naar binnen te loodsen ,vroeger ging dat met de brown box die werkte met Decca.

Nu is dit apparaat door ontwikkelt en werkt met de satelliet navigator op de cm nauwkeurig.

( http://www.qps.nl/display/main/home)

( http://www.marin.nl/web/Home.htm)

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 6818762899

De loodsen komen aan boord en met een soort laptop en antennes die ze buiten op de railing plaatsen daarmee maken ze een baseline en met behulp van een soort Wifi voor communicatie met de laptop.
Het loodswezen heeft nu een 30 tal van deze apparaten die volop gebruikt worden.
Op het scherm zie je dus je schip varen op de kaart met de laatste peilkaarten van het havenbedrijf en een heleboel info .je ziet je ROT en je track en de track die je zal gaan varen als je zo door gaat ,uiteraard is er een docking dopler .
Met behulp van diverse programma ’s reken je uit wat je nodig hebt aan bolard pull van de sleepboten, je ziet ook de andere schepen varen via AIS.

Nu heeft het loodswezen zamen met het Havenbedrijf en het Marin de laatste jaren gewerkt aan het opstellen van regels voor deze grote containerschepen en ook voor de gastankers op de LNG terminal.
Al deze mogelijk en onmogelijkheden zijn gesimuleerd en getest, zonodig zijn er veranderingen aangebracht aan de plannen van de Maasvlakte 2.
In eerste instantie is er gevaren met 1 groot schip met diverse wind en stroom modellen , de laatste generatie Maersk triple E is pakweg 400 meter lang en heeft een windvang van 16.000 M2., heeft 2 motoren van 30.000pk elk en boegschroef van 75 ton BP., vooral de deadweight is het grote verschil met het oude container schip .
Tests hebben uitgewezen dat het tot windkracht 7 (16m/sec) nog gaat een dikke 7 gaat niet meer, daarboven worden deze schepen niet meer beloodst. Bij windkracht 8 20m/sec is 480 ton BP nodig, dat gaat dus niet.

Het volgende probleem is dat er steeds meer van deze schepen komen en de havenbedrijven nu eenmaal graag een schip onder de kranen hebben, dit betekend dat je elkaar tegenkomt ergens in de aanloop naar de ligplaats. Er is veel onderzoek in gegaan waar en hoe dit moet gebeuren, de groep loodsen die deze schepen mag doen is beperkt en alleen na een simulatie cursus en verdere praktijk opleiding ga je alleen naar deze schepen.

Uit de losse pols dit soort schepen varen kan niet meer, daar zijn ze veel te groot voor en is je zicht vanaf de brug te beperkt, je moet vertrouwen op de computer, de Maersk kapiteins trainen ook zo in de aanloop van Rotterdam en ik denk ook wel voor de andere havens.
Ik sta nu al weer een 10 jaar op de wal en het werk als loods is er zeker niet eenvoudiger op geworden zeker als de druk van de rederijen en havenbedrijven steeds wordt opgevoerd om marginaler te gaan varen en de grenzen steeds verlegd worden . Zonder deze hulpmiddelen gaat het niet meer en hoe ver deze computer technologie zal door gaan zal de toekomst uitwijzen , maar een schip met een DP automatisch varen zal mogelijk worden.

Of de groei van de container schepen voorzetgeloof ik niet je loopt gewoon tegen veel te veel beperkingen aan een klein aantal havens zal deze schepen behandelen , de rederijen zullen wel ingecalculeerd hebben dat ze een aantal dagen verliezen door echt weer. de tijd zal het leren of de schaalvergroting niet is doorgeschoten, net als de ULCC in de jaren 70 en 80.

Het was in ieder geval een leerzame en gezellige middag.

Hans de Haan
Bijlagen
nms.jpg
nms.jpg (142.43 KiB) 3801 keer bekeken
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door jdbvos »

Mooi, en leerzaam verslag, Hans !
Bedankt !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, bedankt, Hans. Heel interessant. En de veranderingen gaan nog steeds door.
Je schreef ...
Of de groei van de container schepen voorzet geloof ik niet je loopt gewoon tegen veel te veel beperkingen aan een klein aantal havens zal deze schepen behandelen , de rederijen zullen wel ingecalculeerd hebben dat ze een aantal dagen verliezen door slecht weer. de tijd zal het leren of de schaalvergroting niet is doorgeschoten,
Een paar bladzijden terug heb ik daar ook al een bijdrage over geplaats. Klik HIER. De containerrederijen blijven de druk op de ketel houden en dwingen de havens min of meer om te doen wat zij willen.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R »

Barcelona Europe South Terminal Sets STS Crane Record

The Barcelona Europe South Terminal (BEST) serviced the 14,000 TEU vessel MSC Livorno with eight ship-to-shore
(STS) gantry cranes on October 27, the first time that a container terminal in the Port of Barcelona has operated
such a high number of cranes simultaneously on a single vessel.
b1.jpg
b1.jpg (88.89 KiB) 6603 keer bekeken
BEST, operated by Hutchison Port Holdings Limited (HPH), said that their average gross crane rate (GCR)
is 40 moves per hour, and combined with the total number of available cranes,
the terminal has the ability to make 220 crane moves per hour, per vessel.
b2.jpg
b2.jpg (52.69 KiB) 6603 keer bekeken
“BEST is the only terminal in the Mediterranean area that features 11 ship-to-shore gantry cranes able to
operate simultaneously on this kind of a next generation container ship,” Guillermo Belcastro, General Manager of BEST, said.

The MSC Livorno has 365 meters in length with a breadth of 51 meters spanning 20 rows of containers.
A total of 1,471 containers were loaded and 2,080 were discharged.

Source: worldmaritimenews.com
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Jan Hendrik »

Joost, je noemt "an average of 40 moves per hour per crane".
Ik las elders dat Rotterdam een soort van wereld record heeft van 37.1 containers per uur.
:?: :?:
Groetjes
Jan
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R »

Jan Hendrik schreef:Joost, je noemt "an average of 40 moves per hour per crane".
Ik las elders dat Rotterdam een soort van wereld record heeft van 37.1 containers per uur.
:?: :?:
Groetjes
Jan
@ Jan...................ik noem niets worldmaritimenews deelt dit mede :idea: en HPH zegt het.


Plaats reactie