Holland Amerika Lijn
Re: Holland Amerika Lijn
Nee.Ferry schreef:Je weet wel uit het rijtje voor-, midden- en achtervoegsel.
Re: Holland Amerika Lijn
De Noorderdyk.
HIER staan de gegevens en de (korte) levensloop van het schip.
Re: Holland Amerika Lijn
s.s. Noorderdyk...
Voor de Pietlutten...
De HAL is begin jaren vijftig de namen van vrachtschepen niet langer als "dijk" gaan spellen maar als "dyk"...
Volgens mij was de naam daarom s.s. NOORDERDIJK...
Sparkymul
Voor de Pietlutten...
De HAL is begin jaren vijftig de namen van vrachtschepen niet langer als "dijk" gaan spellen maar als "dyk"...
Volgens mij was de naam daarom s.s. NOORDERDIJK...
Sparkymul
- Jan Hendrik
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
- Locatie: Melbourne
Re: Holland Amerika Lijn
Allemaal mooie reakties. Sommige berichtjes zijn nogal serieus terwijl ik gewoon een onbenulletje opschreef.
Het ging mij om 4 zusterschepen waarvan er 3 op ...ERDAM eindigen en eentje dus niet.
Het heeft helemaal niets te maken met vroegere schepen of Dijk (Dyk) schepen, gewoon een vraagje waarom deze uitzondering op een serie van 4.
Dat van hangsel heb ik vanuit mijn oren opgeschreven, geen dikke van Dale geraadpleegd en zo. Dat boek heb ik trouwens niet in OZ.
Maar leuke reakties.
Allemaal bedankt, maar heb nog steeds niet het antwoord. Ik zal de HAL een briefje schrijven.
Fijne dag.
Jan
Het ging mij om 4 zusterschepen waarvan er 3 op ...ERDAM eindigen en eentje dus niet.
Het heeft helemaal niets te maken met vroegere schepen of Dijk (Dyk) schepen, gewoon een vraagje waarom deze uitzondering op een serie van 4.
Dat van hangsel heb ik vanuit mijn oren opgeschreven, geen dikke van Dale geraadpleegd en zo. Dat boek heb ik trouwens niet in OZ.
Maar leuke reakties.
Allemaal bedankt, maar heb nog steeds niet het antwoord. Ik zal de HAL een briefje schrijven.
Fijne dag.
Jan
Re: Holland Amerika Lijn
De Zuiderkruis, Waterman en Grote Beer waren eigendom van de regering.louis holleman schreef:Dan moet je ook de Groote Beer noemen. Om welke reden die twee niet Huppeldepupdyk of Hoppeldepopdam heetten, moet je aan de HAL vragen. Misschien omdat ze specifiek voor emigranten waren? (later voor voetbalfans)
Harry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Holland Amerika Lijn
Ik heb contact opgenomen met ene Captain Albert op het Holland America Line blog. Zoals uit het antwoord op de vraag blijkt is de naamgeving niet altijd even logisch en eenduidig!
Ferry schreef:Dear Captain Albert,
First of all, the website is very impressive, complete and informative! I am a member of an ex-seaman’s website who at the moment are struggling with the name Noordam. Four ships were named after the four compass directions Westerdam, Zuiderdam, Oosterdam and Noordam. Keeping up with the other three names and the Dutch language the vessel’s name should have been spelled Noorderdam and not Noordam. What could have been the reason for this peculiar out of line spelling? I donot think that it was a little accident that happened at the christening of the ship, although with all the champagne around at such an occasion…….
Captain Albert schreef:Thank you for reading my blog.
The way the company choose its names is still very much shrouded in mystery. I am still digging through minutes of the directors meetings to find some logic. Thusfar it seems (subject to further confirmation) that several informal rules were applied. After 1896 the decision DAM for pax. and Dijk (later Dyk) for cargo ships. For the Dam ships a. wellknown Dutch names (Volendam, Rotterdam, Amsterdam) b. after items related to the area. Maasdam (town and river) Rijndam (river). Then there was the Potsdam (wellknown name to emigrants, and a financial angle due to the ship being built in Germany) etc. etc.
The Noordam falls under the same heading as the Maasdam. Noordam I from 1900 was/is a town near Rotterdam so it ties with with local names. By 1938 they came up with this compass idea but also want to keep the naming tradition going. Hence no noorDERdam. When HAL went for the compass names again, they simply remained with Noordam as it was the 4th. in a row now.
That is the logic which I have until this moment. I am certain that HAL copied for the Vista Class directly over from the 1938 class. This was confirmed to me by Mr. Lanterman. i am still looking for conclusive information of how those names were picked in 1900.
(and in the same way, how was the A class freighter names decided upon, why choose those 11 towns and not other towns??
I hope this helps a little bit. I am still adding to the files attached to the blog. Hopefully with a major upload around christmas
Best regards
Capt. Albert
- Jan Hendrik
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
- Locatie: Melbourne
Re: Holland Amerika Lijn
Hallo Ferry,.
Heel goed dat je het verder ook wilde uitzoeken.
Het antwoord van Capt Albert maakt het e.e.a. duidelijk.
Dank voor je moeite.
Groetjes,
Jan
Heel goed dat je het verder ook wilde uitzoeken.
Het antwoord van Capt Albert maakt het e.e.a. duidelijk.
Dank voor je moeite.
Groetjes,
Jan
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Holland Amerika Lijn
Ik vind het wel apart dat de varende kapitein Albert J. Schoonderbeek van de Statendam tijd over heeft voor het geneuzel met liefhebbers via een web blog en dan ook nog eens razendsnel antwoord geeft op mijn vraag. Toch wel weer een ander, duidelijk meer level headed iemand dan zo'n operettefiguur als Francesco Schettino van de Costa Concordia die liever achter de wijven aanzat.
Het Moldavische liefje van Schettino, Domnica Cemortan
Hij is ook co-auteur van de interessante memoires van kapitein Cornelis Haagmans die 54 jaar gevaren heeft, waarvan 44 jaar bij de HAL en in die periode beide wereldoorlogen heeft meegemaakt. De moeite van het lezen waard.
Hij is ook co-auteur van de interessante memoires van kapitein Cornelis Haagmans die 54 jaar gevaren heeft, waarvan 44 jaar bij de HAL en in die periode beide wereldoorlogen heeft meegemaakt. De moeite van het lezen waard.
Re: Holland Amerika Lijn
Toch klopt zijn verhaal niet helemaal. In heel Nederland is geen plaats te vinden die Noordam heet. Zelf denk ik meer in de richting van de rivier de Noord. Zie ook Rijndam en Maasdam. Immers, door het graven van de Nieuwe Waterweg en weer op diepte brengen van de Noord kreeg Rotterdam een goede weg naar zee en naar het grote achterland waardoor het werd opgestuwd in de vaart der volkeren.Eén van de redenen tot het oprichten van de NASM. De Nieuwe Waterweg was al vereerd met het ss P.Calland, nu de Noord nog. Waarom de Noordam maar met één d wordt geschreven? Dat loopt en klinkt beter.
Harry
Harry
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Holland Amerika Lijn
De familienaam Noordam is een toponiem of wat precieser een herkomstnaam afgeleid van aardrijkskundige namen, zo staat het in de familienamenbank en komt veel voor in het Westland. Er moet daar ergens een 'Noordam' geweest zijn maar er is niets van terug te vinden.
Wel is er een Fort Noordam geweest bij Zevenbergen.Zeer veel familienamen zijn van toponiemen (aardrijkskundige namen) afgeleid. Deze namen geven aan waar men vandaan kwam (herkomstnamen), welk gebied of landgoed men bezat of beheerde, of welke huizen men al dan niet met bijhorend land in eigendom of pacht had. Bij deze laatste groep duiden de namen tevens aan waar men woonde. (Straatnummers waren immers nog niet ingevoerd!) Dit type naam wordt dan ook wel met de term 'adresnaam' van de herkomstnamen onderscheiden. Herkomstnamen gaan voornamelijk terug op namen van steden, dorpen en landen; adresnamen op microtoponiemen: namen van huizen, velden, waterlopen, straten.