Sterke verhalen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Contacteer:

Re: Sterke verhalen.

Bericht door ferryvaneeuwen »

Geen sterk verhaal maar wel een sterk ruikend verhaal......

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar was ik al bang voor, Bert, dat jij ook niet meer wist dan ik. Het geeft niet. Ik vind het alleen zo vreemd dat daar een stukkie blank is in mijn geheugen. Dat is des te vreemder omdat ik wél weet dat het op of direct na maandag 25 feburai 1980 moet zijn geweest, want de staatsgreep in Suriname was aan de gang en tijdens die autorit volop in het nieuws. Maar wie ons dan naar Kiel reed, al sla je me dood. Het geheugen is een raadselachtige zaak. Maar nogmaals: het doet er verder niet toe. Toch bedankt.

Dat is inderdaad een heel vies verhaal, Ferry, maar wel uit het leven gegrepen. :-D
Compass

Bericht door Compass »

Eureka !!

Trijnko Nap heeft ons toen naar Kiel gebracht.
Geert Edelenbosch was op eigen gelegenheid al aan boord gegaan.

Overigens zijn we daarvóór ook nog eens naar Rotterdam geweest. Intershitra aan de Veerhaven om de arbeidscontracten te tekenen. Weet óók al niet meer met wiens auto we toen gegaan zijn.

Grt
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Trijnko Nap ... Ik mag barsten als ik weet wie dat was en wat hij met die Klaas I te maken had. Als ik op zijn naam Google, zie ik dat hij in 2003 overleden is en dat jij hem kende van Carebeka.
Dus daarom waren wij in Rotterdam en hebben hem aan de Parkkade bekeken. Dat was met mijn automobiel, nu weet ik het weer. Van Uden was agent, Intershitra had hem verkocht. Dat waren fijne mensen van Intershitra. Hoe heette de man ook weer ... Sluisjesdijk? Zoiets was het. Toen ik de Louise uitbracht, werkte Dirk van der Kamp voor Jan den Brave, maar bij de Klaas I was hij al naar Intershitra gegaan. Daarna is hij voor zichzelf begonnen.

Zo komt er toch weer het een en ander terug uit de nevelen van het verleden! Bedankt, Bert.
Compass

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Trijnko Nap was inderdaad een mannetje van Carebeka Delfzijl en daarvan kende ik hem ook.
Dat we in Rotterdam waren bij Intershitra was vlak vóór we naar Kiel zijn afgereisd. Het schip zag ik voor het eerst in Kiel.

Maar wederom eureka want ik heb onze dialoog weer terug weten te vinden:
Voor de liefhebbers dus de Klaas I story!
http://217.26.101.136/mfa/zeevaart/gkv/ ... story.html
Compass

Bericht door Compass »

Hier weer een van Bob Kristel

Goodmorning!

"Oh hello darling!", Elaine said melodiously, "How sweet of you to drop in here! How was your voyage? Must have been rough out there, I thought of you lads all night when that horrible gale was blowing. But at last, you're here...".

Elaine is the approximately 70 year young hostess of the Seaman's Mission at Fowey and you could say she's some kind of institute. One way or another she seems to give you a kind of homecoming-feeling and that has been so already a long time.
If you would consider her words carefully, you'd notice they're a bit Hollywood-like: merely standard-phrases which could apply to anyone. But still, after the tough passage to Fowey, it felt nice.

"Can I get you drink, love?"
"I'll have a drink if you join me...", I replied.
"Oh... I'm afraid I'm on coffee, dear".
"Then coffee it is...".
"Hmm, jolly good then! I'll make us a coffee!".
I always enjoy the English habit of addressing someone of the opposite sex with love, darling, honey, though men won't do that as often as women. And, not being English, I couldn't dare to do so. I think it wouldn't be appreciated either, it is an
English thing only.

"When was the last time you were here in Fowey, darling?", Elaine asked out of the small kitchen, adding even more to that home-feeling.
"I think that was about 2 years ago. Maybe you remember that our Filipino crew sang some Christmas-carols here in the Mission after the Christmas-market?".
"Of course I remember that! That was marvelous, wasn't it?".
And she was right. The atmosphere was great, Elaine invited Fowey people and we talked, ate and drank together. The highlight of the evening was that the Filipino guys of our ship sang a couple of Christmas-carols. The singing was horrible but Elaine's
friends applauded enthusiastically. I suspect they were just being kind.

I was a young apprentice the first time I saw Elaine. Everybody on board, as well as on other ships, seemed to know her name. Quite often you heard on the Dutch inter-ship frequency: "Say hello to Elaine!", if it was heard that a ship went to Fowey.
She was quite pretty and her fame must have to do with, of course, her nice way of conversation, but also her gorgeous eye-catching fore-stem.
I have to say that in those days a well formed pretty woman, 20 years more (life-)experience than I had, could bring up fantasies if you're a young seaman and already months from home...

In those days Fowey was a very industrious and busy port. But nowadays the port is only having 2 ships per week at the max. Weeks pass without a ship, it's a miracle Elaine manages to keep the Mission open!
I remember that in the old days we had to wait in some kind of creek, forward 2 anchors, stern lines on a buoy and 2 ships alongside us. Packs like this could be found on several places on the river. A stay in Fowey could last more than a week and
luckily there was this water-taxi bringing you to the pretty town for a pound. Or to Elaine of course, if you wanted to.

But let's go back to couple of days ago: Elaine and I had a superficial polite conversation on memories of old Fowey, and when our conversation stocked I asked:
"Am I rude if I'd ask you how long you've been here as the keeper of the Seaman's Mission?"
"No love, you couldn't ever be rude to me... Good heavens, it must have been nearly 30 years now! Oh gosh, isn't time flying? So many friends have gone ever since. So many things have changed...".
"Well, you haven't changed much...".
"Oh darling, thank you, that is so sweet of you...", and she tapped my hand lightly.

Maybe a bit surprised of her own little gesture of affection, she suddenly said firmly:
"You look tired, love, it had been a rough couple of days for you. Why don't you go on board and have a good night sleep?".
I still don't know if this was a nice way to end our chat, though I have to admit that I felt really tired.
"Thanks for the coffee and many thanks for our chat. I guess I'll be back within a couple of years..."
"Do come back soon, darling! Be safe, safe voyages and a happy Christmas!"

At the door I turned around for a last goodbye to Elaine, but she was already in conversation with another sailor, as I heard: Oh darling, good to see you! How sweet of you to drop by

Bob Kristel

Received: from MPD at Globe Wireless;
Thu, 26 Nov 2015 22:22 UTC
v+d

Bericht door v+d »

Mooi Bob, je ziet het zo voor je!
Theo Horsten (R.I.P.)

Mooi stukkie!
Wat me opviel ...
In those days Fowey was a very industrious and busy port. But nowadays the port is only having 2 ships per week at the max. Weeks pass without a ship,
We zeggen wel eens dat we in Nederland alles verkwanselen, maar als je nu ziet wat die Engelsen met hun ECC - English China Clays PLC - hebben gedaan, dan kunnen ze er daar ook iets van. Verkocht aan de Franse gigant Imerys die onmiddellijk aan de "restructering" begon. De chinaklei - porseleinaarde, china clay, kaolin - komt nu nog voornamelijk uit Brazilië. De export vanuit Fowey is van 2 miljoen ton per jaar gedaald naar 750.000 ton en zal nog wel verder worden verminderd. Par is gesloten.
The times they are a-changin', ik weet het, en niet dat ik nou zo gek was op chinaklei varen, maar toch ...
dita
Contacteer:

Bericht door dita »

Erg mooi. Ik zie het helemaal voor me. Elaine en alles er om heen.
Zelfs hoe ze, bij het vertrek van het schip en wij de mission voorbij voeren, zij uit het raam hing en op een toeter blies. "Good By, my friend." See you again. Sometimes."
Ja dat waren leuke tijden. Ik heb er, dat was in 1991 nog mijn 50. verjaardag gevierd en kreeg toen een mooi boek met inschrijvingsnummer en al, over de geschiedenis van Fowey.
Het staat in mijn kast en kijk er nog regelmatig in.
Ook eens een trail gemaakt door de velden van Polruan en Bodinnick. dus aan de oostkant van de Fowey river.
Fowey....

Go Go
Martin
Keep going
Martin

"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Bema

Bericht door Bema »

China - klei .. wat een ellendige rotzooi was dat, zeker op die oude potjes met houten buikdenning.
En daarna soja/mais oid varen .. de ellende!

Plaats reactie