Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Hoi,
Ja da's een heel ander perspectief en wel zo mooi. Ben ook menigmaal onder die brug doorgevaren. Met koelschepen en tankers. Met die laatsten gingen we meestal voor anker in English Bay (als ik me niet vergis) en dan wachten op orders.
"Hurry up and wait" gold toen is nu al niet anders in het trucker's wereldje. Bedankt voor de foto.
Groeten uit een zonnig Lousiana...
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

louis holleman

Re: Truckin' USA

Bericht door louis holleman »

Ach, dat sturen met lange combi's en veel draaipunten? Da's gewoon een kwestie van wennen en een beetje nadenken. Na een week weet je al niet beter meer. Ik heb ooit wel geschreven over die 20m combi's die ik van Vos kreeg met die dubbele triangel. Daar reed ik al een paar jaar mee en toen was ik een weekje vroeg thuis en ze zeiden "pak even een Scania combi en ga die ff lossen bij Michelin in Den Bosch". Een ouderwetse motorwagen met normale aanhanger, 18m. Ik naar de Michelin en daar heb ik een half uur zitten zweten om dat ding fatsoenlijk achteruit aan de ramp te krijgen. "Wa's dat nou chauffeur, voor het eerst in zo'n auto?" Leg het maar uit. Maar bij mijn eerste baas kreeg ik ook gelijk uitschuiftrailers en brede, hoge èn achter uitstekende lading voor mijn kiezen. Ach, je reed wel eens een lantaarnpaal uit de grond... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Truckin' USA

Bericht door Coco E »

Op zeker moment had ik op 50-jarige leeftijd rijbewijs C nodig om een Mercedesbusje te mogen besturen. In die bus stond een zwaar aggregaat, waardoor het gewicht iets boven de 6 ton kwam.
Het werd een droefenis.
Reed tegen overhangende boomtakken. Vergat die enorm ver uitstekende zijspiegels als ik langs een paal reed. Leerde nooit waar die voorwielen precies stonden. Tegen het einde van zo’n lesuur was de instructeur op van de zenuwen.
Ik wil hiermee maar zeggen dat je toch wel aanleg moet hebben om zo’n joekel op de decimeter nauwkeurig neer te zetten waar hij moet staan, zeker als er ook nog een oplegger of aanhanger aan vast zit.

Na 30 lessen moest ik maar eens examen doen en met de nodige mazzel ben ik geslaagd.
Ik heb nooit meer in een echte vrachtauto gereden maar ik heb wel een paar dingen geleerd zoals: op de flanken te letten, de bochten ruim nemen en zorgvuldig schakelen. Dat was genoeg om goed met het busje om te gaan.

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Mooi verhaal Koos, kan me daar wel iets bij voorstellen. Mijn lessen waren op de onvolprezen Opel Blitz, maar.....
moest afrijden op een gloenieuwe Volvo (een kleintje, weliswaar) De examinator had vroeger ook gevaren en dat
schept een band. Verder sneeuwde het die dag. Enfin, na een paar minuten zegt hij "Ga hier maar eens linksaf".
"Nee", zei ik, "dat doe ik niet." "Huh", reageerde hij verbaasd, "en waarom dan niet, als ik zo vrij mag zijn ?"
"Omdat net om de hoek een 'gesloten voor vrachtverkeer' bord staat" was mijn antwoord. Hij dacht even na en voegde mij toe: "Rij maar terug naar het cafe, je bent geslaagd !" Kijk, dat zijn de betere berichten, meneer Sonnenberg. Of was die laatste van de "Moderne Radio-navigatie Systemen", of "Hyperbolische Navigatie Systemen" ? 't Is alweer een pikheetje geleden.....

Het is de hoogste tijd voor een bijdrage mijnerzijds. Ben nu in een restarea van de I-90 in New York state.
Er is de afgelopen weken best wel het een en ander gebeurd. Moest o.a. een lege 40 voet container laden in
Louisville, KY voor Forest View, IL (the east side of Chicago). Het ding paste keurig op het lage gedeelte
van mijn 53 voet lange step-deck trailer. 2 kettingen, 4 spanbanden en laat het nu maar waaien.....
Enfin, kom in Chicago, kon de container terminal zien maar met geen mogelijkheid op het terrein komen. Kostte
me bijna anderhalf uur, rondrijden in steeds in diameter toenemende cirkels, met de terminal aan bakboord tot
ik eindelijk een gaatje vond, linksaf een zandpad op en dat een mijl gevolgd. 't Is dat er bordje met de naam
van de terminal stond, had het anders nooit gevonden en zou er niet eens met mijn fiets ingereden zijn.
Nou ja, weer een ervaring rijker en een adresje wat ik niet licht zal vergeten. Daar vandaan op naar Milwaukee,
WI. Een "oversize" lading nikkel-staal voor New Prague, MN. Alvorens het haventerrein op te kunnen rijden werd
mij verzocht om mijn TWIC card te laten zien. Dat staat voor "Transport Workers Identification Credential" en
kun je, na "gescreend" te zijn door Homeland Security, aanschaffen voor zo'n 100 dollar. Je hebt zo'n kaart echt
nodig wanneer je op haven-terreinen komt. Heb je er geen, dan moet je een "escort" huren voor de duur van je
verblijf in de haven. En daarmee bedoel ik uiteraard geen fraai, rondborstig exemplaar van de vrouwelijke kunne.
Was het maar waar, had ik die kaart al gelijk over de muur gezet. So far, so good, 8 platen staal, 10 voet breed
met een gewicht vam 43000 pond. Zat daarmee aardig aan mijn gewicht van maximaal 80000 pond. Mijn permit stond
niet toe om naar de dichtstbijzijnde CAT scale te rijden en de eerstvolgende op mijn route was 42 mijl verderop.
Dat was geen optie, je zal maar te zwaar zijn...... dus nieuwe permits aangevraagd en gekregen, terug naar m'n
truckstop, gewogen en alles in orde. Op naar Minnesota. Mijn volgende lading was 4 airconditioning units van
Northfield, MN (thuisbasis) naar een luchtmachtbasis in Little Rock, AR. Bij elkaar wogen die maar 10500 pond,
dus dat was andere koek. De 455 paardjes trokken er flink aan, met slechts "weinig voer". 8,5 mijl per gallon
diesel. Het was zo'n 850 mijl, en omdat mijn truck begrensd is op 65 mph, onmogelijk om dat in een dag (van 11
uur sturen, cq 14 uur werken) te doen. In Missouri effe een plaatsje opgezocht om te slapen en dan zo snel
mogelijk weer verder. Had mijn wekker gezet voor 4 uur 's ochtends, maar lag nog geen drie kwartier in m'n
mandje..... telefoon. "Dat kan nooit goed nieuws zijn", dacht ik nog en inderdaad, mijn schoonmoeder was een
paar uur eerder, vrij onverwacht, overleden. Overlegd met de planner, "Ga maar naar huis, wil je een huurauto ?"
"Nou nee, dat hoeft niet, kan wel met de truck gaan, en als je nog iets hebt die kant op hoor ik het wel, als
ik met een paar dagen maar thuis ben voor de memorial service". Ze had niets, dus de vier honderd mijl naar
huis maar "leeg" gereden. De service was indrukwekkend en was blij om op tijd thuis te zijn. Dat is dan weer een
voordeel van werken voor een kleiner bedrijf, veel meer betrokkenheid met het wel en wee van het personeel.
Oh ja, kwam die luchtmachtbasis opgereden en moest nog een mijltje of wat... opeens schalde "The Star spangled
Banner" uit de luidsprekers over hele basis (om kwart over drie 's middags) en de gehele basis kwam tot stilstand.
Auto's stopten, mensen bleven stilstaan, degenen in uniform salueerden, dus ik ook mijn truck maar even afgezet.
Weet de achtergrond niet, en mijn begeleider kon (of wilde) het niet uitleggen. Wel een aantal oude en meer
moderne life-size vliegtuigen gezien, onder andere een DC-3 en een B-58 Hustler bommenwerper. Indrukwekkend.
Zou bellen als ik weer beschikbaar was. Dat was afgelopen dinsdag. In New Orleans, LA een drukvat met onderdelen
laden voor de Tennessee Valley Authority (powerplant) in Kentucky. Was op twee mijl van mijn bestemming
en keek nog eens goed.... bruggetje, maximaal toelaatbaar gewicht 9 ton. Dat gaat dus niet en mocht ik 22 mijl
omrijden om dat er geen mogelijkheid was tot keren, en zes mijl achteruitrijden tegen het verkeer in is ook niet
echt een fraaie oplossing. Bij de Shell in de buurt overnacht en toen ik wakker werd stond er een collega en een
iets groter (en dus oversize) drukvat. We zijn toen samen naar de klant gereden en het duurde 7 uur voordat ik
gelost was. Grrrrrr, hurry-up and wait again. Eindelijk leeg en toen naar Evansville, IN, rollen dakbedekking
laden voor Minneapolis/St.Paul MN. Daar moest een zeiltje overheen (drie zeiltjes dus, want m'n trailer was aardig
vol) 700 mijl en afleveren vrijdagmiddag. Dat kan, met vleugels en jet-fuel..... en anders drop ik deze trailer
in de yard in Northfield. Daar stond mijn huidige trailer al klaar. Moest nog wel even mijn zeiltjes en spanbanden
van de "oude" trailer afhalen en zogenaamde yard-tarps over die lading aanbrengen want die rollen mochten onder
geen beding nat worden !!! Dakbedekking ??? Niet NAT worden ??? Mogelijkerwijs in de Sahara, of de Kalahari, maar
Minnesota staat niet echt bekend vanwege arid conditions. Het zij zo.....Middagje stoeien met die handel, mijn
nieuwe lading, zand en/of zoutstrooiers en sneeuwschuivers en onderdelen, "zeevast" gezet, terwijl mijn truck een
sopje kreeg. Had geen "uren" meer, zelf even onder het gemalen water en de was gedaan en met deze handel onderweg naar Nashua in New Hampshire, zo'n 1350 mijl. Terwijl ik dit schrijf heb ik nog zo'n 250 mijl te gaan en moet daar morgen om acht uur lossen. Totaal gewicht van de lading ? 26890 pond. Toch maar even een CAT scale opgezocht, want dit is een trailer waarbij ik de laatste as kan verplaatsen. (Zie foto's) In de spread-axle configuratie (laatste
as maximaal naar achteren) mag ik tot 20000 pond per as laden en wanneer deze as naar voren is verplaatst mag ik op
BEIDE assen samen "slechts" 34000 pond laden. Het venijn zit hem hier in de staart, want.....in New York, New Hampshire en Connecticut mag de afstand van de king-pin tot het hart van de achterste as niet meer dan 41 voet bedragen.
Is dat wel het geval, dan heb je zomaar een boete van 750 dollar en da's "zund, mien jongs...." of niet soms ? of,
om het op z'n Huizers te zeggen: "Neit dooen, taatjen..., neit dooen !"
Ik zal wat foto's van die scale-tickets bijsluiten, dan kunnen jullie zien wat het verplaatsen van een as op de trailer
voor gevolgen kan hebben. Mijn vorige truck had een verplaatsbaar "fifth-wheel", zeg maar een verplaatsbare koppel-
schotel. Daar kon je toen ook aardig mee stoeien voor wat betreft gewichten. Heb gevraagd of ze deze iets naar voren
wilden verplaatsen (meer gewicht op de aangedreven assen) maar dat werd afgewezen. Jammer.
Nog even recapituleren:
Op de stuuras maximaal 12000 pond (kan oplopen tot 13500, afhankelijk van de gemonteerde banden, je moet het maar weten!)
Op de aangedreven assen maximaal 34000 pond
Op het trailer tandem-stel maximaal 34000 pond behalve bij een spreadaxle, dan is het 20000 pond per as, dus maximaal 40000 pond en met een drie-assige trailer is het weer anders. Onze drie-assers kunnen of de middelste, of de laatste as heffen, maar niet beiden tegelijkertijd. En zo houden ze je aan het werk met rekenen.

MAAR !!!!!!!

Je mag nooit zwaarder zijn dan 80000 pond TOTAAL gewicht. Alles daarboven ? PERMIT load, en dat voor elke staat waar je route doorheen gaat, al dan niet met verplichte front- en/of rear-escort vehicles. Kan aardig in de papieren lopen.
Als de verlader nu ook nog even met een overzichtje kwam van wat hij wenst te laden, zou het voor ons een stuk
makkelijker worden om een "stuw-plan" te maken. 't Lijkt allemaal net nix, maar oversize en overweight zijn economische delicten, waar hoge boetes op staan, plus een vermelding op je CSA score. Vergelijkbaar met puntenrijbewijs en daar wil je er echt niet al te veel van hebben. Liever helemaal geen !
Van de punten welke je bij elke tankbeurt krijgt heb ik mij vorige week een "dash-cam" aangeschaft. Continue registratie van wat er voor je op de weg gebeurt, met een sensor (motion-detector) in het geval van een aanrijding. Moet nog even uitzoeken hoe of alles precies werkt, maar kan hem koppelen aan mijn PC en zo filmpjes maken. Als ik weet hoe dat moet plaats ik wel wat op Kombuispraat. Even afwachten dus....
Weet nog niet wat ze morgen in de aanbieding hebben, maar dat horen jullie tzt wel.
Bijlagen
Net in bad geweest.....
Net in bad geweest.....
IMG_20151004_183229_926[1].jpg (225.56 KiB) 6217 keer bekeken
Kost even tijd, maar dan heb je ook wat, en.......... zeevast
Kost even tijd, maar dan heb je ook wat, en.......... zeevast
IMG_20151005_154623_758[1].jpg (318.93 KiB) 6217 keer bekeken
CAT scale ticket, original (first weight)<br />Laatste traileras naar achteren
CAT scale ticket, original (first weight)
Laatste traileras naar achteren
IMG_20151004_180252_743[1].jpg (303.81 KiB) 6217 keer bekeken
CAT scale ticket, na aanpassing (reweight)<br />Laatste trailer as naar voren
CAT scale ticket, na aanpassing (reweight)
Laatste trailer as naar voren
IMG_20151004_180224_052[1].jpg (282.84 KiB) 6217 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Hallo allemaal. Hier even een quick update. BBB (???)
Staat voor : Back in the Box Business (met een maritiem tintje)
Twee (lege) 20 voet Hamburg-Sud containers geladen in East St.Louis, Illinois
met bestemming Savannah, Georgia en wel de haven aldaar. Mooi ff scheepjes kijken.
Was gauw gelost, geen nieuwe lading, op naar de truckstop. Paar uur later telefoon.
Ga maar weer terug, twee (lege) 20 voet NewPort tankcontainers laden voor Houston
in Texas. Drie nieuwe box-bootjes in de haven. Erg mooi. Snel vastgezet, geen gedoe
met presennings, lekker licht (16480 pond) en geen oversize. De I-95 langs de oost
(Atlantische) kust gevolgd tot Jacksonville in Florida, daar hard stuurboord naar
de I-10. De noordkant van Florida overgestoken en in Pensacola, Florida verder op
de I-10 langs de kust van de Golf van Mexico, met o.a. Alabama, Mississippi, Louisiana
en last but not least Texas. Gelost en nu naar huis voor Thanksgiving. Hoop daar morgen
aan te komen en ben dan vrij tot maandag. Het hele reisje was 2152 mijl en met een
gemiddelde van 7,8 mijl per gallon mogen jullie uitrekenen hoeveel diesel we verstookt
hebben. Inmiddels staan er 91480 mijl op m'n klok (na 10 maanden) en ben ik nog steeds
zo blij met "mijn baby" als op de dag toen ik haar nieuw kreeg. VOLVO forever !!!!!
In al die tijd geen enkele storing gehad. Een toppertje !!! Voor de liefhebber: Ik heb
het e.e.a. op mijn Dashcam vastgelegd. Laat maar weten of er belangstelling voor is,
dan zien we wel wat we er aan kunnen doen.

Groeten van een uitermate tevreden trucker
Knisten, aka "The Asphalt Cowboy"

P.S.: "AdBlue" staat hier bekend als D.E.F. (Diesel Exhaust Fluid)
Bijlagen
Savannah,GA IN.jpg
Savannah,GA IN.jpg (342.87 KiB) 5851 keer bekeken
Savannah,GA UIT.jpg
Savannah,GA UIT.jpg (346.19 KiB) 5851 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Jos Komen (R.I.P)

Re: Truckin' USA

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb het e.e.a. op mijn Dashcam vastgelegd.
Ik heb daar wel belangstelling voor! :wink:
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Truckin' USA

Bericht door leo-shof »

Ja als oud groente racer heb ik ook wel belanstelling
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Truckin' USA

Bericht door cenaprints »

Knisten, ik hou me van harte aanbevolen voor de dashcam beelden.

Groeten,

Cor
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Truckin' USA

Bericht door JaapTermes »

Zelf rijden was leuk, meerijden is nog leuker.
Laat zien.
Groet,
Jaap
ja
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

@ Jos, Leo, Cor en Jaap
Thanks for the feedback. Ben even aan het stoeien geweest met de dashcam en wat video conversion tools.
Weet nog niet precies hoe alles werkt, want alleen de dashcam al heeft een "million" settings en options.
Zoals nu ingesteld maakt de cam een bestand van plusminus 3 mb in high resolution, sluit dit bestand en begint
weer opnieuw. Heb er een aantal gecombineerd en zo twee -grotere- bestanden gemaakt. De een geeft een indruk
van aankomst in Abbeville (waar ik woon) en de tweede laat zien waar ik normaal mijn truck parkeer wanneer ik
thuis ben. Dat is op de Texaco truckstop in Erath, met als groot voordeel bijna constante aanwezigheid van de
politie. Zal proberen beide bestanden toe te voegen. Zal volgende reis een lagere resolutie proberen, geeft misschien
wat meer mogelijkheden. Alvast bedankt.
P.S. Het geheel lijkt wat langdradig, maar het is wel allemaal in "real-time", dus precies wat ik zie on the road.

En het bovenstaande had ik dus reeds klaar om te posten, tesamen met een van de bestanden. Dat toevoegen
werkte dus niet, denk vanwege de bestandsgrootte, bijna 240 Mb. Heb er diverse programma's op losgelaten, maar
het mocht -helaas- allemaal niet baten. Jammer, en ik heb -nog- geen andere, lagere resolutie beelden. Zal daar
maandag a.s. mee beginnen, dus nog even geduld a.u.b. Die "high-resolution" beelden zien er m.i. best acceptabel
uit, vooral ook gezien de overwegend negatieve commentaren van andere gebruikers.

Nogmaals een programmaatje geprobeerd, maar wederom geen succes. Het uploaden lijkt te werken, maar zodra de 100% bereikt is zijn het bestand alsmede deze tekst verdwenen en kijk ik naar een leeg scherm. Wat is trouwens de maximale grootte van een bijlage ? Kan ik daar straks rekening mee houden.

Dus mannen, nog even geduld, alles sal regkom.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie