Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
MrCor
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2015 20:55

Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Bericht door MrCor »

Hallo,

Ik ben geen zeeman alhoewel ik ooit 2 jaar gevaren heb bij de marine. Ik heb dan ook een vraag van heel andere orde. Laat ik kort het verhaal er achter vertellen.

In 1936 brak de Spaanse Burgeroorlog uit. Behalve dat er Nederlanders gingen meevechten, zijn er ook andere Nederlanders geweest die op een andere manier hebben bijgedragen.
In februari 1937 vertrekt het schip de Andra voor een smokkelreis naar de noordkust van Spanje met aan boord wapens en munitie. Die reis duurde twee maanden door technische problemen onderweg maar ook door een bijna muiterij aan boord. Maar de Andra slaagt er in om de haven van Santander te bereiken en lost de lading.
Wanneer het schip enige dagen later de haven verlaat, wordt het opgewacht door de marine van Franco en beschoten - twee Nederlandse bemanningsleden komen hierbij om het leven, de rest wordt gevangen genomen en de Andra tot zinken gebracht.
De voornamelijk Nederlandse bemanning - er waren ook Polen bij - bracht twee maanden door in gevangenissen onder erbarmelijke omstandigheden. Ze zouden zelfs geëxecuteerd kunnen worden.
Dat laatste ging niet door, ze mochten toch terug naar huis.

Eén van die bemanningsleden was mijn opa en hij heeft een dagboek over die hele periode bijgehouden. Dat dagboek kreeg ik enige jaren geleden in mijn bezit en na het gelezen te hebben besloot ik er een historische roman van te maken met als titel Reis naar de Spaanse Burgeroorlog.

Nu wil het geval ook dat mijn opa een volledige lijst met namen van de bemanning in zijn dagboek heeft vermeld. Al geruime tijd ben ik bezig om nazaten/familie/bekenden van de toenmalige bemanning te vinden. Zelf ben ik er natuurlijk een van maar in twee gevallen is mij dat inderdaad gelukt: een dochter - die ik volledig overrompelde omdat ze niets wist over dat avontuur van haar vader - en een volle neef - die mij weer van ontbrekende informatie heeft voorzien.

Hierbij dus de vraag of iemand meer weet. Ook vage verhalen zijn welkom, die kunnen me maar zo op het juiste spoor zetten.
Ik zet de volledige lijst hieronder neer met het verzoek om er eens naar te kijken.

F.J.Austerkaits PL stoker
C.Batenburg NL matroos Scheveningen
M. van Bennekom NL hofmeester Rotterdam
A.J.de Bie NL 3e machinist Driesprong - Teteringen
O. Debsky PL matroos
H.A.Deekens NL 2e machinist
L.Dragter NL kapitein Rotterdam
I.P.Gazan NL 1e officier Middelburg
Bep Goeman NL matroos Rotterdam
Groot NL kapitein
J.den Heijer NL matroos
W.H.van Herk NL messroombediende Rotterdam
A.A.D.Hulsman NL 2e officier Den Haag
E.Kuraskinsky PL matroos
J.C. (Cors) Louwerens NL matroos Rotterdam
H.A. (Manus) de Munnink NL stoker Rotterdam
P.D.Pronker NL 3e officier Harlingen
L.W. van Schaick NL 1e machinist Rotterdam
Schmidt PL kok
F.V.de Smet NL olieman Rotterdam
F.J. (Frans) Stolk NL donkeyman Rotterdam
D.de Vries NL marconist Haarlem
C. (Cees) vd Watering NL stoker Rotterdam

Ik ga hier op het forum ook nog wel spitten, de naam W.H. van Herk ben ik al tegengekomen als bediende aan boord van de Willem Ruys - dat is vast degene die ik zoek. Wie weet vind ik er nog meer.
Mijn opa was Cors Louwerens en de twee andere bemanningsleden waar ik familie van gevonden heb zijn den Heijer en vd Watering.
De bemanningsleden die in Spanje omkwamen bij de beschieting zijn Stolk en Deekens.

Iedereen alvast bedankt voor de moeite.

Groeten, Cor Faber

Jos Komen (R.I.P)

Re: Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
heel interessant.
Op Miramar staan deze gegevens van het schip, dat in 1937 een Belgische eigenaar had en met de naam Andra onder Panamese vlag voer.
Owner:
Soc Belge d'Entreprises Commerciales PAN Panama
IDNo: 5605708 Year: 1922
Name: INDRA Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 1384
Builder: Deutsche Werft Location of yard: Finkenwarder
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-9
End: 1937
Subsequent History:37 ANDRA Disposal Data:gunfire (GALERNA) off Castro Urdiales 6.4.37 [Santander-Castro Urdiales, ballast]

De foto van deze Indra is verwijderd om misverstanden te voorkomen.
MrCor
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2015 20:55

Re: Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Bericht door MrCor »

Die info heb ik al maar toch bedankt.
Ik ben wel enigszins verbaasd over die foto want ik heb een hele andere, namelijk deze

http://i1071.photobucket.com/albums/u50 ... tijden.jpg
Jos Komen (R.I.P)

Re: Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad een heel ander schip, ik zag zojuist bij Miramar dat er in die periode meerdere schepen geweest zijn met de naam Indra, dus zal de foto die ik geplaatst heb wel een van die anderen zijn.
Sorry voor het misverstand en succes met de speurtocht.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Bericht door Allen »

Cor, misschien weet je deze links al, toch maar geplaatst, je weet maar nooit.
Hieronder een paar links met krantenartikelen.



Delpher kranten:

Zoekterm: schip Andra klik HIER

Zoekterm: vrachtschip Andra klik HIER



Krantenbank Zeeland:

Zoekterm: schip Andra klik HIER

Zoekterm: vrachtschip Andra klik HIER


Door op de afbeeldingen of links in de geopende krantenpagina’s te klikken openen zich de krantenartikelen.

Succes.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Bericht door Allen »

Cor,

NABRANDER:

In Delpher kranten een zoekterm met de naam van het schip en de naam van een bemanningslid invullen wil ook nog wel eens resultaat opleveren.

Een juiste schrijfwijze is wel van belang:
Dragten (NIET DragteR)



Zoekterm: schip Andra Stolk
Andra Stolk001a.JPG
Andra Stolk001a.JPG (171.62 KiB) 3599 keer bekeken
Andra Stolk001b.JPG
Andra Stolk001b.JPG (583.41 KiB) 3599 keer bekeken

Nogmaals succes.
Grtn @Allen
MrCor
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2015 20:55

Re: Familie/nazaten/bekenden gezocht van bemanning Andra

Bericht door MrCor »

In ieder geval iedereen tot zo ver bedankt voor de belangstelling.
Even voor de duidelijkheid: ik ben dus op zoek naar personen.
Maar ik ga nu niet roepen dat ik nu wel alles weet over de Andra, mijn boek moet wel zo historisch correct als mogelijk zijn en bij het verzamelen van informatie is het natuurlijk altijd mogelijk dat die niet correct is. En dus, blijf ook hier over met informatie komen.

Zo ben ik tegengekomen dat de datum van het zinken 4, 5 en 6 april zou zijn. Dat kan natuurlijk maar één datum zijn en het dagboek van mijn opa in daar heel duidelijk in: 5 april. Hij was er daadwerkelijk bij en krijgt dus van mij het voordeel van de twijfel.

Wat de naam van de kapitein betreft: DragteN of DragteR, ook daar zijn de meningen over verdeeld. In sommige berichten vind je de een, dan weer de ander. Ook hier krijgt mijn opa het voordeel van de twijfel maar ook hij kan het natuurlijk verkeerd hebben. Zo schrijft hij bijvoorbeeld dat een ander bemanningslid om het leven komt bij de beschieting.

Eén van mijn bronnen is en was de Koninklijke Bibliotheek. Bij zoeken in de kranten uit die periode had ik binnen een half uur al bijna 200 berichten te pakken.
Die berichten bleken per definitie niet altijd betrouwbaar, er zaten veel onjuistheden (bemanning zou geëxecuteerd zijn) en tegenstrijdigheden in.
Het bleef en blijft dus puzzelen wat juist is en wat niet.

Volgend jaar is het 80 jaar geleden dat die oorlog uitbrak en zoals het er nu uitziet gaat daar in de media de nodige aandacht aan besteed worden.
Ik ben dan ook druk bezig om daarop "mee te liften". Bijvoorbeeld de presentatie van het boek in het programma Boeken van de VPRO zou tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
In Nederland bestaat de Stichting Spanje 36-39. Die stichting houdt zich bezig met allerlei aspecten van de Spaanse Burgeroorlog en zal daar volgend jaar ook de nodige aandacht aan gaan geven. Men is op dit moment bezig met gesprekken met de gemeente Amsterdam omdat zich daar ook het herdenkingsmonument bevindt.
Op de site van die stichting is er een artikel aan gewijd:
http://spanje3639.org/2015/04/05/de-ond ... -de-andra/
Men heeft begin dit jaar al geprobeerd met mij in contact te komen maar mogelijk door een misverstand met mijn uitgever is dit toen niet gelukt. Met die stichting heb ik inmiddels een uitstekend contact.

Saignant detail: het boek The Spanish Civil War van Hugh Thomas beslaat ruim 1.100 bladzijden. Dat is heel veel gedetailleerde informatie maar het verhaal van de Andra ontbreekt daar in.
Niet dat echt alles er in zou staan maar het is opmerkelijk omdat dit verhaal de aanleiding zou zijn geweest dat het patrouilleren en onderscheppen van blokkadebrekers vanaf dat moment geïntensiveerd zou zijn.
Een ander detail: een Spaanse schrijver schreef in zijn boek dat "onze heldhaftige marine zette de achtervolging in op de misdadigers van de Andra die een wanhopige poging deed om te ontsnappen". Volgens het dagboek van mijn opa liet de kapitein direct de motoren stilzetten en seinde dat men zich overgaf. Aan welke kant van het conflict de Spaanse schrijver stond is natuurlijk overduidelijk.

Nogmaals iedereen tot zo ver bedankt voor de moeite. Altijd fijn om te zien dat er belangstelling is.
Mochten er nog mensen zijn die meer dan gewone belangstelling hebben, het boek is verkrijgbaar bij Bol.com:
http://www.bol.com/nl/p/reis-naar-de-sp ... 036134875/

Groetjes, Cor


Plaats reactie