De kerstkist

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Jos Komen schreef:Twee jaar later ben ik nog steeds benieuwd hoe het kerstfeest nu aan boord gevierd wordt. :)
En drie jaar later ben ik nog steeds benieuwd. :wink:

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door ferryvaneeuwen »

Kerstkist? Nooit van gehoord zelfs maar ik heb natuurlijk bijna altijd op tankers gevaren. Zijn jullie misschien in de war met de film- of boekenkist?
image.jpeg
image.jpeg (50.43 KiB) 3560 keer bekeken
Kerstdiner 1960 aan boord van de Kabylia met kapitein Schaap aan het hoofd van de tafel. Ik zit uiterst rechts met al wat kleine oogjes.....
image.jpeg
image.jpeg (63.44 KiB) 3560 keer bekeken
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De kerstkist

Bericht door warbout »

Bij de V.N.S. in 1962 kreeg ik uit een kerstpresent een setje schoenpoetsspullen.
Ik was er nog blij mee ook want dan waren er toch mensen die eraan gedacht en gewerkt hadden.

Bij de Oranje Lijn (ook in de zestiger jaren) kreeg ik een mooi Delftsblauw asbakje met de afbeelding van m.s. Prinses Margriet er op.
Dat heb ik nog steeds bewaard.
En bij van Nieveld & Goudriaan een zilveren lepeltje met de bekende ster van de compagnie aan het uiteinde.

Bij het Loodswezen ( in de jaren 70 en 80) zouden we als service van de Shell een grote kerstkrans aan boord krijgen via de tender.
Dan zouden we allemaal een stukje bij de koffie hebben met pikheet.
Maar het kantoor kreeg er lucht van en in die tijd was het nog Rijks loodswezen dus mocht men als rijksambtenaar
niets aannemen want dat stond gelijk aan 'steekpenning' dus werd de krans weer retour gezonden.
Uiteraard hebben we daarna nooit meer wat gekregen. Maar we wisten dat er op het kantoor wel wat uitgedeeld werd.
Maar ja, gelukkig hadden we met de kerst op zee goede kerstdinners waar ze aan de wal niet aan konden tippen. ;-)

Prettige Dagen,
Willem
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: De kerstkist

Bericht door Geep »

Kerstkist;
Wat gaat de tijd toch snel.
Een uittreksel van mijn dagboek eind 1962.
Voor de bemanning werd ’n kerstviering verzorgd in de messroom.
We werden altijd verrast met kleine geschenken uit Holland, boekjes, stropdassen, zeep en schrijfgerei of andere leuke dingetjes, die altijd wel,
Van pas kwamen.
De kerstkist ,, Kerstfeest op Zee’’
Die werd verzorgd, door een stichting *KERSTFEEST OP ZEE*
Een stichting, waar diverse vrouwenorganisaties bij aangesloten waren.

Deze dames zorgden er voor, dat op tijd een kerstkist aan boord voor de schepelingen aanwezig was.
Zij namen ook de moeite, voor zelfgebreide* handschoenen, dassen of mutsjes.
Soms was er wel eens ’n adres bijgesloten, van onze kant werd meestal een bedankje verstuurd.
Vanaf deze plaats, lieve onbekende schenksters, als nog bedankt.
Bij mij staan na al die jaren nu nog pocketboekjes, van U in mijn boekenkasten.

*zelf gebreide dikke lange onderbroek!
Was bijgesloten in een pakket, die aan een koksmaat werd uitgereikt,
Tot zijn grote hilariteit (ook bij anderen) de breister was schijnbaar onkundig
wegens het gebruik in de tropen, het belangrijkste onderdeel was niet
aanwezig, er was geen gulp.
Uiteindelijk is die broek terecht gekomen bij de scheepswasserij (ms. Oranje)
als achtergebleven wasgoed.
Mogelijk verkocht op een plaatselijk Chinese markt in Singapore??
Plezierige dagen.
Vrgr.Geep
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door Brazuca »

Diverse Kerstdagen meegemaakt op zee, meestal zonder Kerstkist. Één keer met bestemming US -Wilmington als ik me niet vergis-, kregen we van de lokale "Mission to Seamen" cadeautjes aan boord. Meestal zelf gebreide sokken, mutsen e.d.
Ik kreeg lange katoenen sportsokken. Heb ik jarenlang plezier van gehad.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: De kerstkist

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Diverse kerstdagen op zee doorgebracht en altijd met een kerstkist.
Ik ben alleen nog in het bezit van 2 zilveren briefopeners.
Toch wel leuk om dat na zoveel jaar ( 1959--- 1970 ) weer op te halen.
Groeten Co
Bijlagen
P1050879.JPG
P1050879.JPG (559.04 KiB) 3305 keer bekeken
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door proet »

In mijn tijd bij Bureau Wijsmuller zorgde de dames walclub altijd voor kerst kado's en Bureau Wijsmuller zorgde er voor dat de kerstkist 'meestal' optijd aan boord was.
Er zaten altijd leuke kleine dingen in en vaak wat lekkers, spul wat niet aan bederf onderhevig was.

Groet,

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Jos Komen (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit geborduurde vaantje kreeg ik met kerst 1974 aan boord van de Sargodha (E.A.C.).
God Jul-kl.jpg
God Jul-kl.jpg (206.01 KiB) 3274 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: De kerstkist

Bericht door Henk van der Moolen »

Kerstmis 1964 op de Ivoorkust. Ik kreeg een pakje met daarin een roulette spel en een kerstkaart van Prinses Beatrix. Zij vond het leuk om dat een keer te doen voor de koopvaardij.
Ging allemaal per loting welk schip. Dit werd blijkbaar alleen verteld aan het betreffende schip.
Ik werd onmiddellijk benaderd door de beroemde/beruchte hofmeester Avelino of ik die kaart wou ruilen voor een fles jenever.
Die keus was niet moeilijk en ik kon het roulette spel houden.
Ik was dus de enige zeevarende die via een omweg ooit een fles jenever van Beatrix heb gekregen.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De kerstkist

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Meerdere Kerstdagen op zee meegemaakt a/b van een " Reus uit Heusden", nooit iets van een Kerstkist gezien, meestal wel een goeie hap. Behalve die "ene keer" , ik denk 1968, toen de Chinezen - in de dagen dat ze rondliepen met het Rooie Boekie van Mao- onder elkaar flink trammelant hadden en hadden besloten om de Chinese Hofjood en de Kombuiscrew een "plenty loose face" te bezorgen. Toen de hofjood dus naar de salon van de ouwe kwam om ons aan tafel te verordonneren werd de Kombuiscrew door de rest van de Chinezen in de tang genomen en werd het komplete Kerstdiner over de muur geziekt. Hofjood terug naar de Kombuis, wij aan tafel.......niks gebeurde.....poossie later een ZEER schichtige Hofjood die de ouwe kwam vertellen dat er niks te bikken viel. Het werden dus boterhammen, nootjes en een sinaasappel of zo iets!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie