De kerstkist

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De kerstkist

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Biij Wagenborg werden de kerstkisten elk jaar opnieuw keurig verzorgd door het Zeemanshuis in Delfzijl en de dames van het comiité Kerstfeest op Zee. Ze waren altijd op tijd aan boord, wat door die korte vaart ook niet zo moeilijk was, maar het werd goed georganiseerd.

Ik heb daar ook veel gedenkwaardige kerstmaaltijden meegemaakt. Goeie koks die hun uiterste best deden. Dat was in de tijd toen geluk nog heel gewoon was. Als het even kon de kerstdagen in Holland liggen was er niet meer bij, maar in de Oostzee voeren we wel zo dat we tegen de tijd dat er gegeten ging worden op een gunstige plek waren om een paar uur te ankeren zodat we allemaal tegelijk en op ons gemak konden eten en zonder slingerlatten op tafel. Dat kon toen nog, met de gedachte dat die paar uur oponthoud op het hele jaar natuurlijk niks uitmaakten.

Het andere uiterste: Kerstfeest op de Noordzee, tussen Noorwegen en de Pentland, met windkracht 10 tot 11 en stamppot zuurkool als kerstmaal waarbij we alleen maar blij konden zijn dat de kok dát in elk geval nog op het fornuis had kunnen houden.
Toch zijn ook dat goede herinneringen.

Jos Komen (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Eigenlijk mogen we de kerstkist vandaag pas openen. :wink:
Het ontstaan van Boxing Day
De 'Christmas Box' werd vroeger gebruikt voor verschillende doeleinden:
Als geluksbrenger tijdens scheepsreizen.
Als hulpmiddel voor de armen (zoals hierboven beschreven).
Als cadeau voor de werknemers de dag na Kerstmis

Bron Wikipedia
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: De kerstkist

Bericht door leo-shof »

Voor mij zat er toch ook nog wat in de kist dit jaar
kerst cadeau.jpg
kerst cadeau.jpg (216.05 KiB) 5288 keer bekeken
:lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door cor »

Op de kerstdag kwam de gehele bemanning(wat ik bij de KRL heb meegemakt)
in de passagiers salon op de S schepen bij de staf salon bij een en werd de EP
Afgedraaid en werd daarna de kerstkist geopend ik moet nog een pocketboekje en
een asbak hebben van Kerstmis op Zee ook was er een blaadje bij an Kerstmis op Zee.
Bij de opname van Kerstmis op Zee EP konden familieleden aanwezig zijn
Na deze bijeenkomst snel naar de Kombuis alwaar wij het druk hadden voor het
Kerst diner
Kan mij ook nog goed herinneren Kaptein Rennes die naar de Kombuis kwam
en vroeg om bij de bitterallen er een te maken gevuld met alleen sambal diegene
die deze bitterbal had kreeg een doos bier

Van de12 jaar die ik bij de KRL gevaren heb heb ik 8 x Kerst op zee gezeten
1959 Wanorato, 1960 Schelde Lloyd, 1961 Japara, 1962 Blitar, 1963 Schie Lloyd
1964 Schie Lloyd, 1967 Bengalen en 1968 Zeeland

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0005.jpg
IMG_0005.jpg (144.39 KiB) 5225 keer bekeken
IMG_0006.jpg
IMG_0006.jpg (137.9 KiB) 5225 keer bekeken
IMG_0007.jpg
IMG_0007.jpg (118.76 KiB) 5225 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (234.77 KiB) 5225 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (144.2 KiB) 5225 keer bekeken
IMG_0004.jpg
IMG_0004.jpg (240.72 KiB) 5225 keer bekeken
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door lp »

:wink: Op blz. 2 staat iets van mij, over Kerstmis op zee, Neder Eems 1966. Op een andere reis, ik dacht Neder Ebro, hadden we een boom in de salon gezet bestaande uit twee aan elkaar gebonden struiken van onbekend merk, maar wel groen. De versiering uit de Kerstkist erin en klaar. Bij het aftuigen hebben we de ballen kapot gegooid, want de hofmeester had gezegd dat er nieuwe aan boord zouden komen. Dat scheelde veel inpakwerk, de "boom" hebben we over de muur gekieperd.
quo vadis
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door cor »

Hier de asbak en een boekje uit de kerstkist jaren 60

Cor Boer
Bijlagen
20151227_142218.jpg
20151227_142218.jpg (94.88 KiB) 5105 keer bekeken
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (206.05 KiB) 5105 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (125.38 KiB) 5105 keer bekeken
louis holleman

Re: De kerstkist

Bericht door louis holleman »

KerstKISTEN op zee heb ik evenmin meegemaakt. KerstMISSEN wel. De 1e keer was ik net weer thuis van mijn eerste reis.
Daarna diverse Kerstmissen op zee of in den vreemde meegemaakt. Nooit iets van een kist gezien. Met het eten was je sterk afhankelijk van de kok. Meestal was het wel prima. Als lager personeel draaide je in de Kerstdis voor 12 uur. Dat kwam neer op van te voren de nodige groene flessies nuttigen en dan in 25 minuten 5 of 6 gangen naar binnen zien te werken, want om 12 uur begon je wacht :mrgreen:
In de offshore had je doorgaans meer tijd, in principe draaide de kombuis tussen 1100 en 1300 (zonodig tussen 1700 en 1900) dus je koos zelf je moment uit.
Het eerste jaar hadden we nog één of ander engels cateringbedrijf waar het niet zoveel soeps was, het grootste deel van de tijd heb ik echter Universal Services Inc. als cateraar meegemaakt die behoorlijk hun best deden. Wij hadden doorgaans een spaanse chef die flink zijn best deed en echt wel een mooi dinertje in elkaar kon flansen.
The mission to seamen wisten de sparks altijd wel te vinden om het nodige "promotiemateraal" te overhandigen. Ik heb nog altijd een singletje met psalmen en ander gebral. Dat singletje kon ik weer mooi gebruiken om kokkie Rinus het leven zuur te maken. Rinus was een Heiden (eigenlijk met 6 kapitalen) en de Paus stond nr. 1 op zijn lijst van "dood te schieten mensen".
Dus een keer vlak voor aan tafel gaan een stalen loudhailer in de ventilatieschacht boven zijn kachel gehangen en Psalm 758 op scherp gezet. Als een speer naar beneden waar Rinus aan het opscheppen was en Psalm 758 op oorlogssterkte uit de kombuis klonk. "Wat is dat nou, Kokkie, ben je bekeerd?" Zijn reaktie zal ik hier maar niet plaatsen :mrgreen: maar hij nam wel wraak door me een keer een biefstuk met compleet omgekeerd pepervaatje of een karbonade met 10 tandenstokers er doorheen geprikt te serveren :mrgreen: Good 'ole times 8)
Patru (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Patru (R.I.P) »

Met kerst 1963 op de Karachi van de SMN kreeg ik ook een boekje, van de Schippersschool Willem de Clercq.
Het boekje heb ik niet meer, maar het kaartje dat er in zat heb ik nog wel bewaard. :)
Karachi Kerstkist 1963.jpg
Karachi Kerstkist 1963.jpg (27.23 KiB) 5080 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Opgestuurd door Bert de Boer die momenteel zelf niet in de gelegenheid is om hier foto's te plaatsen.
Moseldijk kerst.jpg
Moseldijk kerst.jpg (135.89 KiB) 4840 keer bekeken
Op de Moseldijk in Hull kreeg men ook nu nog kerstgeschenken.
louis holleman

Re: De kerstkist

Bericht door louis holleman »

Tjonge... en allemaal zo praktisch. (Aannemende dat de glazen op de achtergrond plus die fles er niet bijhoren)
Ik dacht nog even: "een tube glijmiddel of misschien zelfs zaaddodende pasta" daar linksvoor maar bij nader onderzoek bleek het toch om tandpasta te gaan. Zeer praktisch allemaal 8)


Plaats reactie