Offshore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Offshore

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie witte rook van de Vos Sweet. :wink:

louis holleman

Re: Offshore

Bericht door louis holleman »

DÀT staat natuurlijk nog maar te bezien, Jos, of die rook wel uit de Vos Sweet komt. Misschien staat in rechte lijn achter die schoorsteen wel een andere schoorsteen zo te "roken".
Een motorschip "onder stoom" liggen?
Of was er net een nieuwe paus gekozen?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Offshore

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooie witte rook van de Vos Sweet.
Tjaa dat soort gepraat krijg je als vonkentrekkers en stuurlieden zich met de techniek gaan bemoeien, dit is het huidige " milieu vriendelijke roetblazen"........op moderne schepen zit er een zwart-wit omvormer in de roetblazen pijpies!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Offshore

Bericht door v+d »

lekke koppakking :lol:
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Offshore

Bericht door Joost.R »

First X-STERN arrived at Ulstein Verft Shipyard Ready for Its Paint Job

The hull of the first of two service operation vessels being built for the offshore wind industry arrived at Ulstein Verft shipyard,
Ulsteinvik, in the morning hours of January 3.
b1.jpg
b1.jpg (100.41 KiB) 5008 keer bekeken
Image: Ulstein / Don Johansson
Under construction for German-based ship manager Bernhard Schulte Offshore, the first X-STERN hull made its journey from Poland to Norway.
A vessel featuring the X-STERN can be positioned with the stern faced towards the weather instead of the bow,
leading to improved weather resistance, greater operability and reduced power and fuel consumption while on DP mode,
according to Ulstein. During the next months the hull will be outfitted and will receive final coating.
b2.jpg
b2.jpg (127.11 KiB) 5008 keer bekeken
mage: Ulstein / Don Johansson
The service operation vessel is scheduled to undergo sea trials in late spring,
following which it will start working at the Gemini wind farm in the Netherlands for Siemens Wind Power Service.
b3.jpg
b3.jpg (142.35 KiB) 5008 keer bekeken
Image: Ulstein / Roy Lindset
Featuring a length of 88 meters and a breadth of 18 meters, the vessel can reach a maximum speed of 13.5 knots and accommodate 60 people.
b4.jpg
b4.jpg (166.66 KiB) 5008 keer bekeken
Image: Ulstein / Don Johansson
Source: Ulstein.com
louis holleman

Re: Offshore

Bericht door louis holleman »

FF een flashback. Ik heb hier ooit uitgebreid foto's neergezet van mijn periode Chaparral eind 73 tot begin 78.
TOEN boorden we voor de duitse BEB (zuster van de NAM, eigendom Shell/Esso) op het duitse deel van het continentaal plat.
Oa. A6-1, A6-2, B4-1 en A9-1.
A6-1 en 2 plus B4-1 waren gas, A9-1 was droog. A6 was behoorlijk gas, zelfs.
In de loop van de jaren informeerde ik als RH-sparks naar "hoe nu verder?", mede i.v.m. mijn eigen werkgelegenheid.
A6 was "niet commercieel genoeg", zo heette het toen. Tja, jammer dan...
B4 ligt trouwens oostelijk van het blok A6 en A9 zuidelijk.
Goed, na nog enige tijd op de Zapata Explorer te hebben gezeten ben ik bij RH vertrokken. (Redenen zie o.a. boven)
Geen zin om nog "op bootjes" te gaan zitten...

Kom je er in 2015 achter dat het toch anders is gelopen:
Wintershall_1174sm.jpg
Wintershall_1174sm.jpg (295.1 KiB) 4818 keer bekeken
In 1978 was het niet commercieel... nou, wacht ff. In die tijd moest er een pijpleiding van daar naar Duitsland getrokken worden. Die van Phillips Norway (gas) van Ekofisk naar Emden zat al vol kennelijk. Die lag niet zo ver oostelijk van ons.
Dus moest er een nieuwe komen.
Maar in de jaren 80 en 90 legde de NAM en nog wat clubjes de NOGAT leiding aan op het NL deel. O.a. van F3 naar Den Helder.
Die was redelijk ruim bemeten, want onderweg kon ook nog iets worden opgepikt her en der onderweg.
Toen werd voor het zelfs voor de BEB interessant om A6 te gaan exploiteren, want een pijppie naar F3 kostte natuurlijk een stuk minder. Dus werd ca 2000 het A6 platform als gasproducent aktief. Ik geloof 1 miljoen kuub per jaar...

Shit Holleman, je had tot je pensionering daar kunnen zitten... nou ja...
Gebruikersavatar
Boots
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 jan 2015 10:26
Locatie: Maassluis

Re: Offshore

Bericht door Boots »

Volgens mij is het een onbemand platform.
"Alles sal reg kom" ( Behalve kromme benen dan) :-D
louis holleman

Re: Offshore

Bericht door louis holleman »

No sir, 8 people on board in 2-wekelijkse shifts 8) Dus 16 man per keer. (Bron Wintershall)
Sparks1946
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 jan 2011 22:23

Re: Offshore

Bericht door Sparks1946 »

Ha Louis,

Dan had je je toch moeten omscholen, want op Wintershall A6A zit geen radioman.
Er lopen daar een OIM (Offshore Installation Manager), een stuk of wat process operators, een elec, een kok en een steward.
Bij Wintershall loopt maar 1 radioman voor het hele veld, ruim 20 platforms, en die zit tegenwoordig voor zover ik weet op het oude Kotter platform.
Daarvoor zat de radioman/helicopter coordinator op L8P4, daar heb ik zelf van 2001 tot 2007 gewerkt.
Stressy job van gemiddeld 14 tot 16 uur per dag, gemiddeld 8 vluchten per dag door het veld met de nodige tankstops, interfields enzovoort.
Het regent telefoontjes, faxen, weerrapporten zowel inkomend en uitgaand, je hoeft je geen moment te vervelen.
Leuk en interessant om te doen maar je komt na een periode op zee knap behoorlijk afgeraggeld thuis.
Dat was dan ook de reden om op m'n zestigste te stoppen, veertig jaar op zee, ik vond het mooi zat.

Productie een miljoen kuub per jaar...dan was de tent al lang geleden gesloten vrees ik..
Ik neem aan dat dit momenteel de dagproductie is.
De productie voor het hele Wintershall-veld wordt trouwens geregeld vanuit een centrale controlroom in Den Helder, een prachtig stukje hi-tech..



73

Hans van den Toorn PA3ERE
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Wie weet hier meer over te vertellen ?
post-3346-0-05760300-1452240521_thumb.jpg
post-3346-0-05760300-1452240521_thumb.jpg (50.33 KiB) 4588 keer bekeken
dit is vlak voor de ingang van de Thames.
Genomen vanaf de boot vanuit de boot Zeebrugge-Tilbury
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie