Scheepsterminologie

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Scheepsterminologie

Bericht door K.Brouwer »

Wellicht ter aanvulling. Stoottalie, bestaat uit twee vierlopers welke onderling verbonden is. De ene vierloper werd aan de ene kant van het quadrand bevestigt en de andere vierloper aan de andere kant van het quadrand. Hierna werd de boel strakgetrokken en belegt. Die stoottalie ving de klappen op het roer op bij slecht weer zodat de roerganger niet over het stuurwiel werd getrokken ( heb dit zelf gezien gebeuren en ook eens de stoottalie op de Amstelstroom aangebracht).
Een vierloper is een takel bestaande uit twee tweeschijfs blokken.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door jdbvos »

van Ommeren
Ja ! Dat is't, Jos !
Goed gezien ! Nou zie ik het ook....

"Slap schip"
Ik weet dat vanuit m'n jeugd, aan boord van een (gemotoriseerde) sleepkast van een oom&tante.
Ik stond in de stuurhut waar m'n tante (zus van m'n moeder) aan 1 van de 2 stuurwielen stond terwijl we de Rijn opvoeren.
Een snellopende tegenligger produceerde flinke golven, en ik zag tot mijn afgrijzen de mast naar BB- en de stuurhut richting SB slingeren, en uiteraard heen&weer.....
We liepen dus op die manier "over" die tegenligger's boeggolf heen, en op diezelfde plek vielen de luiken van voor naar achter het ruim in.
Tante zag me kijken, en zei lachend "Zo'n sleepkast is maar een slap schip, vin je niet ?"
Later bij pa eens nagevraagd, en die vertelde me dat hij op zo'n coaster had gevaren: vroeger een stoomschip, en later gemotoriseerd. Zo rank als een pispot, en een verschrikkelijke slingerbak. En daarvan, zo vertelde hij, begon het voorschip eerst te bewegen voordat de rest erachteraan kwam.
Askmenievergis was dat de Roerdomp....

Slap schip, dus....niet erg stijf gebouwd...... Wat wrangetjes en kattesporen doen wonderen, maar ja: dat kost weer laadvermogen... :roll:

Klopt helemaal Koert !
Ik ken ze als derdehandjes, maar dat was ook op een kuster !
Ongetwijfeld neemt het aantal schijfjes rechtevenredig toe met de grootte van een roerblad... :-D
De GHV- (én KHV) schepen waar ikzelf beroepshalve mee heb gevaren hadden geen kwadranten meer, maar een (dubbele) helmstok vanwege de hydraulische besturingen.
Een paar Beck-bootjes hadden nog, zoals jijzelf wel weet, een mechanische noodstuurinrichting, die idd mbv een stukje as-met-worm op een wormwiel rond de as "in te pikken" (stoomwtk's zeggen dan: in te klinken)
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog ter aanvulling.
Ergens in de specificaties van het schip las ik dat het 1 dek had. In de verklaringen echter zie ik, Poopdek, Onderbrug, Sloependek???

Met 1 dek bedoelen ze volgens mij het hoofddek.
De andere genoemde dekken hoorden bij de opbouw.

Op 6 december 1940 had ik een H.W. (Hondenwacht?) gehad.

In welke context is deze zin gebruikt?
Bij zowel hoog water als hondenwacht zeg je niet dat je dit gehad hebt. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsterminologie

Bericht door jdbvos »

daarom dacht ik aan een springtij....
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wil ik net gaan pitt'n.... :wink:
Ik bedoel dus dat je dit niet in IK-vorm gebruikt.
De schrijver heeft het steeds over wij en nu had hij alleen zelf een H.W. :)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dan houden we het toch op springtij tijdens de hondenwacht? :)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sjaan1946 schreef: Dat lukt wel maar ik kom termen tegen waar ik echt niks van begrijp, het zijn typisch scheepstermen.
Ik ben bang dat we in ons enthousiasme toch teveel typische scheepstermen voor Sjaan gebruikt hebben.... :wink:
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: Scheepsterminologie

Bericht door Sjaan1946 »

Ik ben een heel eind wijzer geworden. Heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Sjaan


Plaats reactie