Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
popeye1964
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2012 00:42
Locatie: glanerbrug
Contacteer:

nedlloyd avantie

Bericht door popeye1964 »

AAN BOORD VAN NEDLLOYD AVANTIE
MET HANS HUMMEL & RALF V D LINDE
Bijlagen
AAN BOORD NEDLLOYD AVANTIE<br />HANS HUMMEL &amp; RALF V D LINDE
AAN BOORD NEDLLOYD AVANTIE
HANS HUMMEL & RALF V D LINDE
IMG_1247.JPG (97.59 KiB) 6743 keer bekeken

DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: Nedlloyd

Bericht door DickG »

ZOJUIST VERSCHENEN:

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD deel 16, NEDLLOYD

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre veertien delen en wel over Wilde vaart (2), Lijnvaart (3), Passagiersvaart, Tankvaart (2), Koelvaart, Kleine Handelsvaart (3) en speciale uitgaven over de VNS en Seatrade (2). Zojuist is deel 16 verschenen, gewijd aan de schepen van Nedlloyd Lijnen, P&O Nedlloyd Container Line en Maersk. Het is met 372 pagina's het meest omvangrijke dat tot dusverre in de serie is uitgebracht. De uitgave werd mogelijk gemaakt door de Stichting Kunstbezit Koninklijke Nedlloyd.

In 1969 besloten Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ (SMN), Koninklijke Rotterdamsche Lloyd-Wm. Ruys & Zonen (KRL) en Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen (KJCPL) - die in 1967 nog was versterkt door de overname van Koninklijke Paketvaart-Maatschappij - tot een volledige fusie, waarbij dank zij medewerking van Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij (KNSM), Phs. van Ommeren en Holland-Amerika Lijn (HAL) ook Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS) kon worden betrokken. Per 20 januari 1970 gingen zij op in de al in 1908 als houdstermaatschappij opgerichte Nederlandsche Scheepvaart Unie N.V. (NSU), waarvan de nieuwe werkmaatschappijen op 1 juli van dat jaar operationeel werden. Daarmee ontstond een van de grootste rederijen ter wereld met per 1 januari 1970 een vloot van 180 schepen en acht in bestelling. In 1981 sloot ook KNSM Group N.V. (KNSM, B.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd en KNSM-Kroonburgh) zich bij het op 1 mei 1977 als Koninklijke Nedlloyd Groep N.V. voortgezette concern aan.
In Groot-Brittannië, sinds de introductie van de stoommachine zetel van de meeste en grootste rederijen ter wereld, had de containerrevolutie tot gevolg dat er rond 1990 uiteindelijk één grote lijnvaartrederij overbleef: P&O Containers Ltd (P&OCL), onderdeel van de machtige P&O-groep. Enkele kleinere spelers, Blue Star Line, Cunard-Ellerman, Harrison Line en Bank Line, zouden nog voor het jaar 2000 ook worden overgenomen. In 1997 fuseerden de containerdivisies van Nedlloyd en P&O tot P&O Nedlloyd Container Line. Op haar beurt werd deze scheepvaartgigant in 2005 overgenomen door de - vooral na inlijving van Sea-Land en Safmarine - inmiddels nog grotere containerdivisie van het Deense A.P. Møller-Maersk concern. Dankzij een uitgekiende marketingstrategie, inkomsten uit olie-en gaswinning, een solide financieringsbeleid en vele overnames, was Maersk uitgegroeid tot de grootste containerrrederij ter wereld.

Deel 16 in deze serie boekjes is gewijd aan de lijnvaartdivisie van NSU/Koninklijke Nedlloyd Groep die per 1 juli 1970 operationeel werd onder de naam Koninklijke Nedlloyd N.V. en in 1977 in Nedlloyd Lijnen B.V. werd vernaamd. In deze divisie werden in 1970 de lijndiensten van SMN, KRL (sinds 1962 samen al opererend onder de naam Nedlloyd Lijnen) en VNS samengebracht. In 1975 werd ook de directievoering van KJCPL (Royal Interocean Lines) geïntegreerd en vanaf 1977 werd Nedlloyd Lijnen de enige naam waaronder alle lijndiensten werden uitgevoerd. Voorts zijn opgenomen alle schepen (ook onder buitenlandse vlag) van P&O Nedlloyd Container Line en de onder Nederlandse vlag varende schepen van Maersk Line.


Nederlandse koopvaardijschepen in beeld, deel 16
Auteur: Dick Gorter
Uitgeverij De Alk
ISBN 978 90 6013 892 2
Winkelprijs € 29,90
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door Jur de Jong »

Ik herinner mij die fusie nog goed. Ik was toen ll.stm op de Wissekerk. Bij binnenkomst in Rdam na een Australiëreis gingen wij de kustreis op met meteen niet-vns mensen. Die waren totaal onbekend met dit type schip, behalve iemand die op de Neder Lek had gevaren. 8)
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door Jur de Jong »

Het boek is binnen. Gisteren besteld bij bol.com en vandaag bezorgd. Een lijvig boekwerk van wel 372 pagina's.
En het mooist van alles vind ik dat op blz 1 mijn favoriete schip is afgebeeld, de Wissekerk. Dit boek staat garant voor vele uren leesplezier. Zijn 30 Euro meer dan waard, een aanrader.
8)
Thomas1959
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2016 14:50

Re: L. Lloyd & Neder L.

Bericht door Thomas1959 »

johan.H schreef:

hoi Debby :P

eens ff kijken of je je me nog voor de geest kan halen, want de Debby waar ik mee gevaren heb moest toen we in Rotterdam afmonsterden ook naar Enschede, dus dat moet jij wel zijn geweest.
we hebben samen een reisje gemaakt op de Westerkerk naar het verre oosten.
toen we in Hongkong lagen kwamen van die gasten aan boord met hun winkel.
je kocht toen een polaroid camera met die direct klare foto's in die cassettes á 10 stuks, destijds een hightech camara die een flink duitje koste zeker qua cassettes, en een racebaan.

tijdens de reis heb je voor een klein kapitaaltje foto's gemaakt, helaas heb ik er maar een paar van in mijn album en heb ze ingescant, misschien herken je nog wat mensen.

en met die racebaan hebben we vele avonden plezier gehad, was vaak tegen je aan het racen in je hut, en dat was lachen geblazen.

hier Tom van Hattum, ook een dekjongen waarmee ik toen de hut deelde

Afbeelding

op deze foto van links naar rechts: Dieter Puister - Tom van Hattum en ondergetekende

Afbeelding

hier ben ik met iemand die in de machinekamer werkzaam was, weet jij zijn naam nog?

Afbeelding

op deze foto lagen we op de rede van (dacht) Phucket te wachten, toen was er een bootje onderweg met jonge dames en een mamma san.

Afbeelding

Hoi Johan gaaf dat dit er is ,Thom van Hattum hier. Ken je deze nog? dat is lang geleden man.
Bijlagen
Hoi Johan gaaf dat dit er is ,Thom van Hattum hier. Ken je deze nog? dat is lang geleden man
Hoi Johan gaaf dat dit er is ,Thom van Hattum hier. Ken je deze nog? dat is lang geleden man
image.jpg (179.04 KiB) 8871 keer bekeken
Thomas1959
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2016 14:50

ms Westerkerk en Nedlloyd Rijn

Bericht door Thomas1959 »

Ahoi mannen. Ja ook ik was ooit een onderdeel ergens zwevend tussen de trossen en de luchtlagen en 12 tonners. Ik ga mijzelf eerst ff voorstellen. Ik ben Thom van Hattum en even een vogelvlucht van mijn verleden geven. Ik heb al wat namen voorbij zien komen. Zo kwam ik mezelf tegen op foto,s van Johan H. Debby( Harry) heb ik ook al gezien en Johan ik heb nog twee namen matroos Gerard van Harn. Henk de Graaf. Inderdaad ook ik was een onderdeel van de Westerkerk. En toen zijn we aangemonsterd op de Nedlloyd Rijn. mannen wat een tijd en wat leuk na 39 jaar. De foto waar we opstaan met mezelf en de voet in het verband was op de Nedlloyd Rijn Ik hoop van harte dat er nog een van de oude maten gaat reageren.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: L. Lloyd & Neder L.

Bericht door Sparkymul »

johan.H schreef:
hier ben ik met iemand die in de machinekamer werkzaam was, weet jij zijn naam nog?
Volgens mij is dat wtk H.W.C. (Hennie) Hendriks.

Vriendelijke groet,

Sparkymul
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: ms Westerkerk en Nedlloyd Rijn

Bericht door Jur de Jong »

De Westerkerk was in 1969 mijn 1e schip. Kwam a/b als leerling stuurman. Kapitein was "Bolle" Visser. Heb kustreis - grote reis - kustreis gemaakt. Grote reis was naar Australië.
8)
jpz
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2012 14:41

Re: Nedlloyd

Bericht door jpz »

Heb van de reizen bij de nedlloyd deze lijst gemaakt

Scheepsnaam Van Tot

Amstelstad 19-12-1973 17-6-1974
Nederrijn 26-08-1974 05-12-1974
Willemskerk 12-01-1975 23-9-1975
Main LLoyd 12-01-1976 11-5-1976
Neddrill 15-07-1976
Steenkerk 18-09-1976 15-11-1976
Steenkerk 01-12-1976 08-4-1977
Nederlek 26-05-1977 14-7-1977
Main LLoyd 21-7-1977 20-10-1977
Steenkerk 06-12-1977 12-1-1987
Nedloyd Main 01-3-1978 16-9-1978
Nedloyd Main 18-9-1978 28-9-1978
Nedloyd Houtman 15-12-1978 15-5-1979
Nedloyd Westerkerk19-6-1979 31-10-1979

Wie heeft met mij gevaren en kan mij nog.

Groetjes Peet Zwaans
Thomas1959
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2016 14:50

Re: Nedlloyd

Bericht door Thomas1959 »

Ahoi matrozen van het goede leven kan iemand mij helpen. Ik nl. Op zoek naar de namen van de bemanning van de Nedllyd Houtman de reis naar de East vertrek datum 07 -05 - 1979. Het enige wat er vaag naar boven komt is de naam van de boots Arie of Adrie Boot of Bootsma ik weet dat hij in Purmerend woonde groetjes Thom van Hattum


Plaats reactie