Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Pim
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jan 2011 09:50
Locatie: Haselünne-Flechum

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Pim »

En dat terwijl één van de bootslieden in het Internaat van de zeevaartschool in Vlissingen (rond 1970) de gewoonte had "Leerlingen van KJCPSHELL kunnen hun reiskostenvergoeding op komen halen" meende om te moeten omroepen. Shell kan met ophangen van de vlaggen nooit bedacht hebben wat voor een discussie hieruit voortkomt.
Groet Pim

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Da Silva »

Jos, Puntenel, en anderen.

Bedankt voor de reacties over het item vlag. Leuke link van die Shell schepen. Ik ga dit morgen eens bekijken. Ben momenteel in Hong Kong op familie bezoek en zijn net terug uit de stad, na een avondje eten en borrelen. Het is nu ruim na twee uur 's nachts en voorzichtig uitgedrukt, de hersenen werken niet optimaal meer.

Grt.

Mario
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Op deze Chinese kalender, uitgegeven in 1906 is de
JCJL-vlag ook te zien.
Groeten Arie Eijgenraam
Bijlagen
Chinese kalender0001.jpg
Chinese kalender0001.jpg (1003.01 KiB) 4677 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Twee weken duurde de kustreis in Zuid Amerika. De volgende haven die na Montevideo werd aangelopen was Buenos Aires.
Daar zat ik op een middag in mijn hut, verdiept in mijn boek, toen er op de openstaande deur werd getikt.
Op de drempel stond een grote blonde man, die een Duitser bleek te zijn. Kwam niet om iets te verkopen maar wilde Junge Offiziere van de Straat Bali meenemen voor een excursie in Buenos Aires. Musea en zo, het zou ons maar een kleinigheid kosten. Hij kon mij niet erg enthousiast krijgen met zijn verhaal, en het bleef vooral onduidelijk wat zijn eigen motivatie was voor zo’n excursie, dus ik hield het af en ging verder met mijn boek.
Een half uurtje later komt de vierde binnen. ‘Sparks, we gaan zaterdag op excursie met een vent van de wal, ga jij ook mee?’. Nou vooruit dan maar, we zouden dan met z’n drieën zijn want wtk4 had ook al toegezegd.
Op zaterdag kwam de man ons afhalen. Hij was in gezelschap van een jongedame. Dat was zijn dochter Anita. Of wij daar bezwaar tegen hadden, als die ook meeging? Nee, daar had niemand bezwaar tegen.
Zo gingen we dan op weg. Argentinië is een echt paardenland, zei onze gastheer, daarom gaan we eerst paardrijden.
Bij een manege aan de rand van Buenos Aires werden vijf paarden geregeld, en wij stegen op. Anita en haar pa reden weg in keurige draf, maar onze paarden leken hun dag niet te hebben. Het was niet veel meer dan sjokken wat onze paarden deden, ondanks aansporingen in de trant van “hort” en “vort”. Mijn eigen paard zag het helemaal niet meer zitten, dat begon op zijn gemak gras te eten. Als ruiter voel je je dan aardig te kijk gezet door zo’n knol.
Na het paardrijden volgde nog een wandeling en een bezoek aan een museum. Het was een nationaal historisch museum waarin werktuigen stonden die in de 19e eeuw gebruikt werden in Argentinië. Ook wel interessant en leerzaam. Ik heb daar ook nog foto’s gemaakt maar die heb ik tegenwoordig niet meer. We kochten nog een lekker ijsje voor onszelf en voor Anita, daar heb ik nog wel een foto van. Helaas sprak Anita alleen maar Spaans.
De jongedames waarmee we ’s avonds aan de wal converseerden spraken ook alleen maar Spaans, maar die waren een beetje vlotter, en dan had je minder last van het taalprobleem.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Buenos Aires - excursie met Anita.jpg
Buenos Aires - excursie met Anita.jpg (126.67 KiB) 4481 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

Buenos Aires

Dank Koos..

De herinneringen komen weer boven...

In BA kwam ook een Nederlander aan boord. Ik meen dat hij Van Wageningen heette. Deze Van Wageningen was vlak na de oorlog in Argentinië
terecht gekomen. En hij was toen niet de enige die deze stap maakte!

Hij bracht een groepje, vrij van dienst, naar zijn winkel met producten van leer maar er was niet veel animo om te kopen. Daarna ging het naar een tentoonstelling
waar vee en landbouwproducten werden getoond en gekeurd. En tenslotte naar de Nederlandse club waar het afgeladen was met Nederlanders.
We waren een hele dag met die Van Wageningen op pad, een leuke dag, maar zakelijk had hij niet veel aan ons gehad..

's Avonds werd er in de stad gegeten. Ik had een reusachtige T-bone die over de rand van mijn bord hing. Het was zo'n beetje het traditionele
gerecht van ons Nederlanders in BA.

Sparkymul
Bijlagen
BA1.jpg
BA1.jpg (232.44 KiB) 4387 keer bekeken
BA3.jpg
BA3.jpg (370.86 KiB) 4387 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Ook ik heb deze van Wageningen in BA ontmoet en hij organiseerde inderdaad tripjes die de moeite waard waren.
Ook heb ik van hem een Azteken kalender van Jade gekocht, die nog steeds aan de muur hangt.
De man wordt overigens uitgebreid vermeld in de Oorlogskronieken van L. de Jong.
Het is dus geen wonder dat hij na de oorlog naar Argentinië ging met veel van zijn Duitse kameraden.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Was het die man die ook lammy coats verkocht?
Wij hadden indertijd een marconist, die als grap de Hitlergroet nadeed, als die man in de buurt was.
Dit werd niet echt gewaardeerd.
Groeten Arie Eijgenraam
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Yep, dat was hem!
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Een mooie serie zwartwit fotos uit de jaren 50/60 van Hong Kong zijn hier te zien.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Evert Sikkema »

Prachtig zeg, die zwart wit foto's uit Hong Kong.

groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie