Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

Dank Dick...

Mooie serie... Hongkong in zwartwit is prachtig...

73

Sparkymul

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat een prachtige foto's!
Bedankt, Dick.
Het zijn foto's die me wat weemoedig maken. Ze doen me vooral terugverlangen naar de zwart-witfotografie en dan vooral met een Rollei. Een 6x6 Rollei, daar kon een spiegelreflex echt niet tegenop.
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Die man had niet alleen een prima camera, hij kon ook nog eens goed kijken en goed in beeld brengen. Dat ie daarnaast een prima oog voor compositie had, tja, kan al bijna niet anders meer. Vervolgens zal ie zijn negatiefjes best wel zelf hebben afgedrukt, dit soort werk kreeg je ook toen niet standaard uit het fotowinkeltje.
Tegenwoordig denken mensen dat de camera het alleen allemaal doet en zij alleen nog maar op het knoppie hoeven drukken.

En Theo, geen verschillende formaten met elkaar gaan vergelijken hè, ik neem aan dat je dan een kleinbeeld spiegelreflex bedoelt. Een 4,5x6 camera zal weinig onderdoen voor die Rollei, en ik weet zeker dat mijn Bronica 4,5x6 ook zulk werk zou kunnen leveren. En dan ook nog voordeliger, want van 6x6 gebruik je doorgaans maar 2/3 van het negatief terwijl je voor de volle mep betaalt :mrgreen:

En als we dan toch zo gaan vergelijken, dan gooi ik die Bronica van me maar op de belt, want ik heb ook nog een Linhof 4x5 inch, nog met jaren 50 optiek van Schneider. Daar kan een moderne Nikon D-tigduizend eg nie tegenop :lol:
(Het is wel wat meer sjouwen met die spullen)
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Als een schip lange tijd in een buitenlijn voer dan bestond de kans dat het werd uitverkoren om deel te nemen aan de uitzending “Het Schip van de Week” van de Wereldomroep. De Straat Bali was na vertrek Rotterdam in 1954 zelfs helemaal nooit meer in Nederland terug geweest, zo kon het gebeuren dat in december 1964 het schip als Westschip van de Week werd gekozen. De familie van een aantal bemanningsleden, waaronder mijn eigen familie, werd vervolgens uitgenodigd om in de studio in Hilversum via de microfoon van de Wereldomroep de groeten te komen doen aan hun dierbaren aan boord.
Afgesproken werd dat de uitzending zou worden beluisterd in de radiohut, want daar stond tenslotte een professionele ontvanger, die voorzien was van een goede antenne.

Op de dag van de uitzending lag het schip al een paar dagen binnen in Buenos Aires. De ontvangst van Scheveningen Radio voor eenzijdig uitgezonden telegrammen en het dagelijkse krantje gaf geen enkel probleem, dus vermoedelijk zou die Wereldomroep dan ook wel goed te ontvangen zijn.
Maar dat werd een afgang. Door storing en fading was er van het zwakke signaal bijna geen woord te verstaan. Uitgedrukt in vakjargon: het was het niet beter dan QSA2 en QRK0/1. Teleurstelling dus bij het handjevol mensen voor wie de groeten bestemd waren, daaronder ook de kapitein.
De zenders van de Wereldomroep stonden in die tijd nog uitsluitend in Nederland. Een paar jaar later kwamen op Bonaire twee steunzenders van de Wereldomroep in bedrijf, met een vermogen van maar liefst 300 kW elk. De ontvangst in Zuid Amerika zal daarmee hoogstwaarschijnlijk wel wat zijn opgekrikt.

Ondertussen werd het schip beladen met o.a. paardenvlees, bestemd voor Japan.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Paardenvlees laden in Buenos Aires.jpg
Paardenvlees laden in Buenos Aires.jpg (181.21 KiB) 5525 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Bob R.I.P. »

Koos, je hoefde niet altijd lange tijd weg te zijn om schip van de week te zijn. De Cinulia is tijdens mijn diensttijd daarop ook uitgekozen. De Cinulia voer een permanent dienstje tussen Curacao/Venuzuela en West Europa, meestal Rotterdam en Manchester Shipping Canal. Waarom ze werd uitgekozen is een raadsel. Eén keer per jaar een tripje naar Chili en Peru. Je zag wat van de wereld op die boot.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Koos, je verhaal over RNW (oftewel de Wereldomroep) doet bij mij weer iets wakker maken. Ik neem dat ff mee naar het topic Radiohutten, want hier is dat teveel o/t.
Overigens, bijna alle RIL schepen die in NL gebouwd waren, hadden maar 1x in Nederland verbleven, tijdens de bouw. Zelfs de ombouw (verlenging) van een aantal schepen gebeurde standaard in Japan. Ik meen ook dat vanaf de straat F of H schepen ze al in standaard Japan gebouwd werden.
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Puntenel »

Harry schreef: "Dus bij deze de link naar de website: www.vantwillert.com/harry"

Sorry Harry, maar die link werkt niet voor my. Krijg "404: Pagina niet gevonden" als antwoord.
Ben wel benieuwd naar je nieuwe webpage.
Met groet,
John Papenhuyzen
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Behalve paardenvlees werd ook koffie geladen, maar daarvoor moesten we in Santos zijn.
Santos was op deze reis de laatste haven in Zuid Amerika die werd aangelopen. Er werd ook wat lading gelost, maar dat was een partijtje clandestiene lading van onze Chinezen, waar bijna niemand iets van wist.

Er was ook genoeg vertier in Santos. Dat vertier kon op de late avond worden gevonden in een ouderwetse zeemanswijk. Het was nog zo’n authentieke Wijk. Wat mij betreft had die best wel in aanmerking mogen komen om te worden geplaatst op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.
Maar overdag zag het er daar wat minder gezellig uit, soms zelfs een beetje triest. Kwam ook omdat de feestverlichting dan uit was. Daar tegenover stond wel dat de prijzen voor de consumpties overdag weer aanmerkelijk lager waren dan ‘s nachts.

Op 24 december vertrok de Straat Bali –aardig op z’n merk- weer Oostwaarts, de bestemming was Kaapstad.
De volgende dag zaten we aan aan het kerstdiner, uiteraard deftig gestoken in jas toetoep. Dat diner bestond deze keer uit een soort Chinese rijsttafel, werkelijk een hoogstandje van het kombuispersoneel.
Van de acht keer dat ik kerstmis op zee heb meegemaakt was deze wel de beste, vooral wat betreft de sfeer.
Na afloop van het diner was er zelfs een spontaan applaus, dat door een glimmende en minzaam buigende hofmeester in ontvangst werd genomen.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Santos - havenkwartier, Straat Bali op de achtergrond.jpg
Santos - havenkwartier, Straat Bali op de achtergrond.jpg (272.39 KiB) 5149 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

clandestiene lading van onze Chinezen, waar bijna niemand iets van wist.
Toch een goed geheugen Coco, maar dat is me al eerder opgevallen :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Oscar Aardse »

RIL Schepen
Hollandse F's uiteraard in Nederland gebouwd
Japanse F's in Japan
Straat H-Schepen in Japan
Straat N-Schepen in Nederland
dit alles in chronologische volgorde.

Groeten
OA


Plaats reactie