Scorebord

Hier werd aan boord altijd veel aandacht aan besteed.
Vooral als er Rotterdammers EN Amsterdammers aan boord zaten.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scorebord

Bericht door Allen »

Grtn @Allen

Jos Komen (R.I.P)

Re: Scorebord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit staat op FortunaSittard.nl
(Ik dacht dat sportclub Enschede ook meedeed in deze wilde competitie.)

Fortuna'54, de eerste profclub van Nederland, werd opgericht door de Geleense aannemer Gied Joosten, zonder wie het betaald voetbal in ons land pas veel later tot stand zou zijn gekomen. Tot grote afkeer van de KNVB ging Joosten over op het betalen van spelers en zette hij een eigen voetbalcompetitie op. Ook Alkmaar (nu AZ), Venlo (nu VVV), Rapid'54 (nu Roda JC) en De Graafschap maakte onderdeel uit van deze 'wilde' competitie, die in 1954 werd opgeheven nadat de KNVB overstag ging en het betalen van spelers toestond.

Hoewel het nu moeilijk is voor te stellen, was er een periode dat de topclubs uit binnen- en buitenland in de rij stonden om het op te nemen tegen Fortuna'54. Real Madrid, Botafogo FR, Bayern München en Chelsea vormen slechts een kleine greep van de topclubs waartegen de Geleense club in de jaren '50 en '60 oefende.


Niet zelden was het Mauritsstadion in Geleen tot de nok toe gevuld om de sterren uit het verre buitenland in actie te zien. De Nederlandse internationals Frans de Munck, Cor van der Hart, Bram Appel, Bart Carlier, Henk Angenent en Faas Wilkes werden aangetrokken door Fortuna'54, evenals de Luxemburger Spitz Kohn en de Belg André Piters. Uit de eigen regio kwam international Jan Notermans. Ondanks het leger sterspelers behaalde Fortuna'54 nooit een kampioenschap. Wel werd tot tweemaal toe de KNVB-beker gewonnen. Op de plek waar ooit het Mauritsstadion stond, staat nu een gedenkplaat met daarop de grote namen die ooit deel uitmaakten van dit legendarische team. Na de fusie met Sittardia in 1968 bleef het Mauritsstadion nog twee jaar in gebruik, waarna gekozen om alle thuiswedstrijden van de toen nog Fortuna Sittardia Combinatie geheten club in De Baandert in Sittard af te werken
Patru (R.I.P)

Re: Scorebord

Bericht door Patru (R.I.P) »

Fortuna'54 was inderdaad een prachtige club met mooie elftallen. Er staan vele bekende namen achter die link.
Maar het gaat er nu om de juiste namen te koppelen aan de voetballers op de door jdbvos geplaatste elftalfoto uit 1965-1966. Veel bekende spelers staan daar niet op; het zal wel een keer lukken. :)

Ik herinner me nog een voorval tussen Co Prins en Cor van der Hart uit de wedstrijd Ajax-Fortuna'54 op 19 maart 1961. Ajax won met 7-4.
De actie van Co bij de score van 6-4 (door Henk Groot) werd zelfs door de Ajax-leiding niet echt op prijs gesteld, maar Cor had er wel een aardige reactie op.
Het krantenartikel is uit De Telegraaf van 20 maart 1961.
Ajax-Fortuna 19-3-1961.jpg
Ajax-Fortuna 19-3-1961.jpg (72.25 KiB) 5676 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Scorebord

Bericht door Bertus. »

Dit was de stand na het einde van de
wilde competitie, met Fortuna '54 fier aan kop.
Knipsel.PNG
Mvg. Bertus
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scorebord

Bericht door Allen »

Patru schreef:Fortuna'54 elftalfoto uit 1965-1966.
Paul je geeft aan seizoen 1965-1966.
Bijgaand twee afbeeldingen: één van de selectie seizoen 1964-1965 en één van de selectie seizoen 1965-1966.
Waar maar tien namen van spelers op staan. :?
Zal men wel met een "vliegende keep" gespeeld hebben. :mrgreen:
Fortuna '54 selectie 1964-1965.JPG
Fortuna '54 selectie 1964-1965.JPG (105.1 KiB) 8029 keer bekeken
Fortuna '54 selectie 1965-1966.JPG
Fortuna '54 selectie 1965-1966.JPG (87.32 KiB) 8029 keer bekeken
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Scorebord

Bericht door Patru (R.I.P) »

Allen, dank voor die selecties.

Maar een aantal voetballers daaruit staat zeker niet op die elftalfoto van Fortuna'54.
Het is denk ik een foto gemaakt ergens midden in 1966. Van der Hart, Carlier, Koopal en van Rhijn waren toen al gestopt en Kohn was naar FC Twente gegaan. Zij staan niet op die plaat.
Fortuna was een duiventil in die jaren. :)

Groeten, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Scorebord

Bericht door Patru (R.I.P) »

Je kan er geen brood voor kopen, maar na wat vergelijking met andere elftalfoto's uit die jaren heb ik er de meeste namen toch bij kunnen vinden. :)
Fortuna 1965-1966b.jpg
Fortuna 1965-1966b.jpg (417.28 KiB) 7918 keer bekeken
Staand v.l.n.r.: Peter Beenen, Jean Munsters, Harry Brüll, Piet Vogels, Gene Gerards en Willy Quadackers.
Gehurkt v.l.n.r.: N.N., André Piters, Alex Petacovic, Pierre Kusters, N.N.

Groeten, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scorebord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

N.N. gehurkt rechts lijkt me Jan Notermans, Paul. :wink:
Patru (R.I.P)

Re: Scorebord

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jos, Jan Notermans heb ik daar niet in herkend en ik denk dat hij het ook niet kan zijn.
Notermans speelde in het seizoen 1964-1965 voor Sittardia en is daarna gestopt.
Bijgaand een krantenfoto van de wedstrijd DOS-Sittardia met Jan en de onvergetelijke Tonny van der Linden.
Limburgs Dagblad 28-09-1964.jpg
Limburgs Dagblad 28-09-1964.jpg (72.46 KiB) 7764 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scorebord

Bericht door Allen »

VOETBAL

De Provincie TWENTHE heeft vanavond goede zaken gedaan wat
betreft de uitslagen van de voetbalwedstrijden en het scorebord.. :mrgreen:
Grtn @Allen


Plaats reactie