Rederij van Ommeren
Re: Rederij van Ommeren
Voor de liefhebbers. Een mooi plaatje van de Wieldrecht.
Groet Arnold.
Groet Arnold.
Re: Rederij van Ommeren
Ik zie hierboven een aantal schepen staan waarop ik gevaren heb. Meerdrecht,Waardrecht,Thuredrecht en Duivendrecht.
Bij de foto van de Duivendrecht vertrek Kiel Holtenau was ik aan boord . Kolen gelost in Rotterdam vanuit Australie en via Kiel naar Lulea Zweden laden voor Canada.
gr Ton Wilting
Bij de foto van de Duivendrecht vertrek Kiel Holtenau was ik aan boord . Kolen gelost in Rotterdam vanuit Australie en via Kiel naar Lulea Zweden laden voor Canada.
gr Ton Wilting
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Rederij van Ommeren
Ijzererts geladen in Lulea??...........en dan naar Canada???naar Lulea Zweden laden voor Canada.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Rederij van Ommeren
Dat klopt erts van lulea naar canada.
Daar gelost en 2 dagen later weer geladen voor europa. Nu dus Canadees erts.
mvg Ton
Daar gelost en 2 dagen later weer geladen voor europa. Nu dus Canadees erts.
mvg Ton
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Rederij van Ommeren
Hetzelfde erts??..........ik denk zomaar dat het Zweedse Lulea erts een hogere kwaliteit staal-erts was en het Canadese spul wellicht pisbakken ijzer erts? Was het in Sept Isles op de St'Lawrence?Daar gelost en 2 dagen later weer geladen voor europa
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Rederij van Ommeren
Lulea (14/11 vertrek), Contrecoeur (29/11 verwachte aankomst) en terug naar Fos sur mer (17/12 verwachte aankomst)
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was het dezelfde lading.
Het had meer te doen met import/export maatregelen binnen europa.
mvg Ton
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was het dezelfde lading.
Het had meer te doen met import/export maatregelen binnen europa.
mvg Ton
Re: Rederij van Ommeren
Al jaaaaren gebruikelijk, Harry....
Ergens op het forum heb ik al wel eens verteld dat we met pa's schip ooit vanuit Velsen een partij staal bestemd voor Engeland laadden (Hull, meen ik me vaag te herinneren)
Hoe dan ook: een matroos die de binnenkant van de coaming in de alu-tjet aan het zetten was, liet een bus van die verf in het ruim vallen, en 'besmette' dus een heel stuk staal.
In Hull werd gelost, waarna we moesten verhalen om Staal te laden voor Duitsland (Bremen??). Tijdens het laden zagen we "onze" alu-paint-vlek weer terug aan boord komen
Datzelfde overkwam ons in die Duitse haven, waar wij hetzelfde staal weer laadden voor Lulea (of Haparanda) in Zweden; iig "bovenin", waar wederom staal geladen werd voor Rotterdam...
Uiteindelijk werd dáár voor het laatst "onze" alu-paint gezien: op een lading Zweeds kwaliteits-staal, rechtstreeks uit Zweden geimporteerd....
Speelt zich af eind jaren '58 of '59 .....
nil nove sub sole, en dus: nil admirari zoals ik -als Vos, en 'Latinist'- dien te zeggen (alhoewel ik niet zo'n broek draag als Joris Goedbloed)
Ergens op het forum heb ik al wel eens verteld dat we met pa's schip ooit vanuit Velsen een partij staal bestemd voor Engeland laadden (Hull, meen ik me vaag te herinneren)
Hoe dan ook: een matroos die de binnenkant van de coaming in de alu-tjet aan het zetten was, liet een bus van die verf in het ruim vallen, en 'besmette' dus een heel stuk staal.
In Hull werd gelost, waarna we moesten verhalen om Staal te laden voor Duitsland (Bremen??). Tijdens het laden zagen we "onze" alu-paint-vlek weer terug aan boord komen
Datzelfde overkwam ons in die Duitse haven, waar wij hetzelfde staal weer laadden voor Lulea (of Haparanda) in Zweden; iig "bovenin", waar wederom staal geladen werd voor Rotterdam...
Uiteindelijk werd dáár voor het laatst "onze" alu-paint gezien: op een lading Zweeds kwaliteits-staal, rechtstreeks uit Zweden geimporteerd....
Speelt zich af eind jaren '58 of '59 .....
nil nove sub sole, en dus: nil admirari zoals ik -als Vos, en 'Latinist'- dien te zeggen (alhoewel ik niet zo'n broek draag als Joris Goedbloed)
Oost, west...ook best
Re: Rederij van Ommeren
Ik heb ooit een paar reizen,door een bedrijf afgekeurd plaatstaal,gedaan.
Hetzelfde bedrijf,op een andere locatie, kocht de platen via een tussenhandelaar terug.
Het ging goed tot met vergat een paar merkkaartjes te verwijderen. Groet,Arie.
Hetzelfde bedrijf,op een andere locatie, kocht de platen via een tussenhandelaar terug.
Het ging goed tot met vergat een paar merkkaartjes te verwijderen. Groet,Arie.
Re: Rederij van Ommeren
Oud papier lossen, honderd meter verhalen en hetzelfde oud papier weer laden.
Hetzelfde kunstje met lompen.
Graan idem dito: met de ene slurf het ruim leeggezogen, eindje verhalen en met een andere slurf hetzelfde graan weer laden.
Het kan nog makkelijker, zonder lossen en opnieuw laden.
Staalplaten, gemaakt in West-Duitsland, zware platen, bestemd voor bepantsering, laden in Rotterdam voor Kopenhagen.
Kopenhagen binnen, agent aan boord met andere ladingpapieren en binnen het halfuur weer vertrokken naar Rostock, Oost-Duitsland.
Maar ook in Nederland hout laden voor Scandinavië, wat ongeveer hetzelfde is als in Zweden erts laden voor Canada.
Dat was rondhout uit de bossen in de IJsselmeerpolders, bestemd voor papier, karton en vezelplaten.
Wij brachten dat naar Noorwegen. Dat was begin zestiger jaren en ik meen dat dat toen een proef was om te zien hoe geschikt dat hout was. Zoiets was het in elk geval. De Nederlandse houtproductie is sindsdien sterk gegroeid en dekt voor wat betreft rondhout maar liefst 65% van de Nederlandse behoefte.
Hetzelfde kunstje met lompen.
Graan idem dito: met de ene slurf het ruim leeggezogen, eindje verhalen en met een andere slurf hetzelfde graan weer laden.
Het kan nog makkelijker, zonder lossen en opnieuw laden.
Staalplaten, gemaakt in West-Duitsland, zware platen, bestemd voor bepantsering, laden in Rotterdam voor Kopenhagen.
Kopenhagen binnen, agent aan boord met andere ladingpapieren en binnen het halfuur weer vertrokken naar Rostock, Oost-Duitsland.
Maar ook in Nederland hout laden voor Scandinavië, wat ongeveer hetzelfde is als in Zweden erts laden voor Canada.
Dat was rondhout uit de bossen in de IJsselmeerpolders, bestemd voor papier, karton en vezelplaten.
Wij brachten dat naar Noorwegen. Dat was begin zestiger jaren en ik meen dat dat toen een proef was om te zien hoe geschikt dat hout was. Zoiets was het in elk geval. De Nederlandse houtproductie is sindsdien sterk gegroeid en dekt voor wat betreft rondhout maar liefst 65% van de Nederlandse behoefte.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Rederij van Ommeren
Tjaaa.........ZO leer je nog eens wat!!Al jaaaaren gebruikelijk, Harry..
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"